Träning - kampsport etc.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Sverige är ett fantastiskt land med en historia som man skall vara stolt över. Dock får vi inte glömma baltutlämningar, en död statsminister, en död utrikesminister, rashygieniska institutet, tvångssteriliseringarna, malmtågen till tyskland, åsiktsregistreringen, främlingsfientligheten, den ena knäppskallen till kung efter den andra, etc.

Vi har ett bra land, vi har det bra. Men vi får aldrig glömma bort varför vi har det bra och aldrig tappa fokus på det som kan förbättras.

Va skönt det kändes med lite moralisk indignation :hej

gladh
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Jag har inte läst igenom 100% av det som skrivits i tråden tidigare, men just var gäller självförsvar så tycker jag Krav Maga verkar vara bra.
Jag har själv tränat Jet Kune Do (Kung Fu) och Kan Zen Ryo (Karate) och inget av dem är väl eg särskilt inriktade på just självförsvar, men visst funkar det väl hyffsat åxå. Inom "tävlingskampsporter" kör man ju dock sällan med "fegknep" vilket kan vara väldigt användbart vid självförsvar. Då handlar det ju om livet och inte om poäng i en match.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Du har ju rätt som vanligt Gladh, men samtidigt som vi inte kan ta på oss skulden för tidigare generationers felsteg har vi all rätt att slå oss för bröstet för de historiska framstegen och välgärningarna. Såklart. Man måste ju tänka positivt.. :)
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Re: Tips...

Jidetoft skrev:
Tränar karate (wado ryu)


Jag har också tränat Wado ryu en gång i tiden. 3 år Karate och före det 2 år judo.
En av fördelarna med att träna kampsport som jag ser det är just förmågan att undvika slagsmål. Som någon sa förut så går det för det mesta att snacka sig ur en situation utan att behöva ta till nävarna. Om man tränar kampsport så ger det en viss typ av självsäkerhet som gör att man inte behöver klappa till med en gång utan man kan lugna sig lite först och se om det finns en annan utväg.
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Har nog läst alla svar nu och har inte läst GOSHINDU (vet ej hur det stavas... :confused: ) GUSHINDO eller något.

Har en kompis som tränade det en termin och det är ganska mycket självförsvar i den. Har för mig att det är 3 kampsporter i den, som t.ex. brottning (liknande), boxning (liknande) och allmänt självförsvar. En varierande kampsort med både markträning, omkullvältning, sparkar och slag.

Hon tyckte mycket om sporten :tummenupp men var tvungen att sluta p.g.a. sina knän...

Har själv provat på den en gång och det var helt okej! :)Anledningen till att jag inte började på riktigt var de blandade grupperna, inge kul som nybörjare att utöva massa nya saker på en som tränat det i flera år som gjorde övningarna hårt på en. Man kände sig lite försvarslös och klen då... ville ha någon jämnlik att lära mig med.

RÄTTA mig gärna! Det var något år sedan hon tränade så min hjärna har glömt... :confused:
 

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
Ja du det är många olika sporter och stilar, men vill du lära dig självförsvar så är min stil den bästa...den heter:
BAR CAN DO!

Träningarna brukar hållas på närmaste bar eller pub närmare stägnings dax. Det väsentliga är uppvärmningen och den går till att man snabbt ska dricka så mycket öl att man tappar känseln :öl :öl . Sedan kommer själva träningen och då finns det flera olika sätt att påbörja den, du kan antingen hälla öl på närmaste killen eller ta någon stor biffs tjej på brösten....framför biffen :skrämd ! Flera alternativ finns men jag har bara blommig bälte så jag kan inte dessa(ska gradera mig snart) :fakta .

Det kommer att göra jävligt ont i början :crash , men om man inte e dum så gör man framsteg efter ett tag och då är det dax att ta sig an stora grupper.


Men om du vill tävla och ha kul kan jag rekomendera samtliga ovannämnda kampsporter, så länge det är en organiserad och vettig organisation som ordnar läger och tävlingar.

Själv har jag hållt på med det mesta för jag tycker inte att man ska "binda" upp sig på en stil, alla har nåt vettigt att lära ut. Men mesta dels så har jag tävlat inom judo och combat ju-jiutsu både nationellt och internationellt.

lycka till! :tummenupp
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Xraptor skrev:
Ja du det är många olika sporter och stilar, men vill du lära dig självförsvar så är min stil den bästa...den heter:
BAR CAN DO!

Träningarna brukar hållas på närmaste bar eller pub närmare stägnings dax. Det väsentliga är uppvärmningen och den går till att man snabbt ska dricka så mycket öl att man tappar känseln :öl :öl . Sedan kommer själva träningen och då finns det flera olika sätt att påbörja den, du kan antingen hälla öl på närmaste killen eller ta någon stor biffs tjej på brösten....framför biffen :skrämd ! Flera alternativ finns men jag har bara blommig bälte så jag kan inte dessa(ska gradera mig snart) :fakta .

Det kommer att göra jävligt ont i början :crash , men om man inte e dum så gör man framsteg efter ett tag och då är det dax att ta sig an stora grupper.

:D

Låter som en fullkontakt sport...... :rolleyes:
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
...eller så köper du dig en picka och viftar med den när du känner dig hotad....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top