Träning - kampsport etc.

Henken

Guest
Shootfighting verkar riktigt roligt, kanske man borde testa. Boxning tränade jag förut & Tae Kwon Do...fast det hjälper väl kanske inte så mycket om nån ger sig på en när man är i grov fylla (egenupplevt, hehe)

Det är dock lättare att hålla sig undan bråk än man tror bara man har lite..hjärna. Märks fort vilken attityd folk har, sen behöver man inte gå som ett kassaskåp när det är fullt med folk i lokalen tex...
 

Lithium

Guest
Ugluk skrev:
Som påpekats tidigare i tråden, att om så vore fallet finns det bättre sätt attundvika konflikter än att lära sig vinna handgemäng.

Lithium, ok det köper jag. Man kan vara intresserad av svensk kultur och historia utan att ha rasistiska åsikter. :tummenupp

bra d.

Gladh: haha vad lustig man kan vara... Blir du nöjd om jag använder "smått nationalistisk" istället då?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Lithium skrev:
bra d.

Gladh: haha vad lustig man kan vara... Blir du nöjd om jag använder "smått nationalistisk" istället då?

Visst är det kul.
Men jag har en allvarilg om än något OT fråga.
Vilken del av den Svenska historien är du mest "stolt" över?

gladh
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men jag tror att det bara är att glömma att träna "kampsport" för att försvara sig. Är du på en krog och det börjas veva så plocka upp närmsta tillhugge (flaska, barstol, flickvänn mots.) och ge järnet. Att någon håller på med chingchong-sparkar har jag alldrig sett i ett krogslagsmål.
Fast tänk på att du får nog helldre en summa pengar för att du fick stryck än tvingas att betala till jönsen du nitade.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
gladh skrev:
Visst är det kul.
Men jag har en allvarilg om än något OT fråga.
Vilken del av den Svenska historien är du mest "stolt" över?

gladh

Eftersom frågan inte var riktad till mig så tar jag tillfället att svarar inte fullt så allvarligt; Den delen där vi inte "ägde" skåne.
Det var fiina tider det.
 

Lithium

Guest
gladh skrev:
Visst är det kul.
Men jag har en allvarilg om än något OT fråga.
Vilken del av den Svenska historien är du mest "stolt" över?

gladh

Ja du, det är en fråga som många gör bort sig på, som snackar mycket om våran historia, kanske speciellt karl XII etc, men egentligen så var det väl där nån stans som det började gå lite neråt om man säger så... men hur som helst så är det väl vikingatiden, iom hedningarnas utflyker över världen, fast att kalla det för Sveriges historia är fel, för Sverige som land existerade inte då, så det är väl den nordens urhistoria man får kalla det för.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Lithium skrev:
Ja du, det är en fråga som många gör bort sig på, som snackar mycket om våran historia, kanske speciellt karl XII etc, men egentligen så var det väl där nån stans som det började gå lite neråt om man säger så... men hur som helst så är det väl vikingatiden, iom hedningarnas utflyker över världen, fast att kalla det för Sveriges historia är fel, för Sverige som land existerade inte då, så det är väl den nordens urhistoria man får kalla det för.

Blablablabla...

Vem är inte stolt över sverige under stormaktstiden?

Vi hade allt men sen förlorade vi det mesta inklusive SKÅNE :skrämd

Norden borde heta: SVERIGE :cool:
Länder som Estland och Litauen hade ju gynnats något så ofantligt och kanske kommit ur statistiken som ett U-land :D

Om vi hade haft Tyskland med så hade ju en BMW hetat VOLVO....

750RR
 
Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
HA!!!

OK!! :slicka
Nu börjar vi snacka kärlek!! Ok,, vi säger såhär! Spring där ifrån är hur man än vänder på d, alltid d bästa!
Men,, som alltid annars,, d går inte alla gånger.

Så sök dig efter en så realistisk sport som möjligt, Ja har tränat ju-jutsu i 7 år men även prövat på kung fu,tkd, boxning o lite sånt,
Om nån av er inte åker på första smällen så är risken stor att man då hamnar på marken,, o då kan du ju stryka box,tkd o kung fu o sånt som inte har nåt "mattläge" (newaza/submisson).
ja slutade med ju jutsun för att den inte är realistisk,, man får tex inte hålla i gi (dräkten) o slå samtidigt,,man får inte slå rakt i ansiktet o såna grejer.

Därför uppfanns SHOOTO!!!! Här snackar vi hård sport!! Nu har ju ja tyvärr åkt av med hojen men ja tränade d innan sommarn, Om ja säger såhär,, vi va ca 60 pers i början på terminen o i slutet så va vi 12. He he!!
Shooto är som ju jutsu/ eller shootfighting dvs att d ingår alla tre momenten, stående,kast o markstrid. Om du har sett på pride eller ultimate fighting championchip så hajar du nog, man börjar stående som i kickbox kör med lowkicks o sånt, sedan dyker man på midjan o kastas eller o kommer man in på kroppen o står o knäar varandra. Efter kastet skett så börjar festen!! Man får slå i ansiktet hela tiden, Knockout sport alltså!(så slipper man domar missar!!) Strypa,fot/benlås o armlås. Man vinner genom knock eller att den andra ger sig.(klappar av).

Men allt detta tar ju naturligtvis ett bra tag,,men d e kul som fan!! ok,, o lite ont gör d oxå!

Pancrase heter stället,, ligger på rådmansgatan.
Omar som är huvudtränare är en super stjärna i bla japan.

Lyck till med ditt val. Mvh TkbHenke (3 plast tänder)
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Kampsporten blir vad man gör den till. Det finns alltså riktiga sopor, duktiga talanger och felplacerade idioter i alla kampsporter. Proportionerna varierar bara beroende på hur häftig stilen är men variationen är densamma. Jag provade på kungfu ett tag och där var det verkligen inga roliga träningskamrater. Sopor som gjorde coola sparkar, och sket i träningen...

Börja iaf inte med någon budogren eller nåt åt det hållet, du måste vara kung i händerna för att vara kung i ringen och på gatan. Det ger inte ninjubudothaichingchongjistu. När du kan det där med händerna så kan du börja lära dig det andra. Ex: Börja med boxning och gå sedan över till shootfighting eller thai/kick-boxning. Kickboxare och dylikt är oftast kassa i händerna!

Hitta en bra klubb är nog mitt bästa tips.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
SFB skrev:
Kampsporten blir vad man gör den till. Det finns alltså riktiga sopor, duktiga talanger och felplacerade idioter i alla kampsporter. Proportionerna varierar bara beroende på hur häftig stilen är men variationen är densamma. Jag provade på kungfu ett tag och där var det verkligen inga roliga träningskamrater. Sopor som gjorde coola sparkar, och sket i träningen...

Börja iaf inte med någon budogren eller nåt åt det hållet, du måste vara kung i händerna för att vara kung i ringen och på gatan. Det ger inte ninjubudothaichingchongjistu. När du kan det där med händerna så kan du börja lära dig det andra. Ex: Börja med boxning och gå sedan över till shootfighting eller thai/kick-boxning. Kickboxare och dylikt är oftast kassa i händerna!

Hitta en bra klubb är nog mitt bästa tips.

Du menar att dem inte är bra på slag?

Edit: jabs o hooks etc.
 
Last edited:

Mr.Green

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Kooperativt blåvit Scott
Hitta en bra klubb som tränar en stil med fullkontakt är mitt tips. Kan du inte ta en smäll så kan du inte vinna ett slagsmål heller.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Re: HA!!!

HAYABUSAHENKE skrev:
Därför uppfanns SHOOTO!!!! Här snackar vi hård sport!! Nu har ju ja tyvärr åkt av med hojen men ja tränade d innan sommarn, Om ja säger såhär,, vi va ca 60 pers i början på terminen o i slutet så va vi 12. He he!!
Shooto är som ju jutsu/ eller shootfighting dvs att d ingår alla tre momenten, stående,kast o markstrid. Om du har sett på pride eller ultimate fighting championchip så hajar du nog, man börjar stående som i kickbox kör med lowkicks o sånt, sedan dyker man på midjan o kastas eller o kommer man in på kroppen o står o knäar varandra. Efter kastet skett så börjar festen!! Man får slå i ansiktet hela tiden, Knockout sport alltså!(så slipper man domar missar!!) Strypa,fot/benlås o armlås. Man vinner genom knock eller att den andra ger sig.(klappar av).

Men allt detta tar ju naturligtvis ett bra tag,,men d e kul som fan!! ok,, o lite ont gör d oxå!

Pancrase heter stället,, ligger på rådmansgatan.
Omar som är huvudtränare är en super stjärna i bla japan.

Lyck till med ditt val. Mvh TkbHenke (3 plast tänder)
Låter ju som en vettig sport, eller sysselsättning :skrämd eller vad man ska kalla det, men, om det kan förhindra att dårar kommer bort från att dra på gatorna så kan jag väl acceptera det...

Är nyfiken på en sak dock, vad driver en att försöka slå halvt ihjäl en annan människa? Eller är det som du skriver, att "här snackas det hård sport", att det är för impa :confused:

/oförstående
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Hahhaha oooh va d kliar i fingrarna ...

Vad driver en att sätta sig på en maskin med två hjul som har över 100 hk o åka så fort d bara går på de mest kurviga vägar en kan hitta....även på bana? Även fast det nödvändigtvis inte inräknar att du skadar en annan människa så finns risken. Är de som åker hoj självmordsbenägna? (Snacka om dårar! Lr? ) Är de som utövar en kampsport dårar som slår ihjäl folk?

Relativitetsvarning!

Till skillnad från Jeopardy tycker jag till exempel att shootfighting är en hård sport...I den frågetävlingen har du endast dina kunskaper och din reaktionsförmåga att förlita dig på. Kan säkerligen vara hårt nog för många. I shootfighting använder du hela kroppen och är i varje sekund tvingad att förutse motståndarens nästa drag (som i många sporter) och försöka kontra. Vad vi väljer att syssla med har samma princip som det där med baken och smaken. Men inte kallar jag någon dåre för att han/hon målar ankor, pucklar på likasinnade lr folk som väljer att åka så fort det går runt runt på en asfalterad liten ring mitt ute i skogen.

Ms. Adrenalin
 
Last edited:

R-Sexxa

Sporthoj.cum'are
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 Röd ..Devil Slip-on, Dynojet, Stålomspunnet...o lite tjaffs
Bjj

Kolla in Brazilian jiu-jitsu .. kanske kan var nått för dig .. vad vet jag ... finns lite olika klubbar i din stad...
www.sbjja.net
www.hiltibjj.com

Det är grymt skoj ivf. ! :cool:
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Konkreta svar på Din fråga;
Kickboxning/ Muay Thai är INTE självförsvarssporter, visst om man tänker att anfall e bästa försvar så....
Men jag förmodar att Du inte tänker så?
HAr själv tränat ovanstående och en kampsport som heter Savate i öööhhh.....mååånga år, tävlat nationellt och internationellt, faktiskt med bra resultat :p
Är åxå internationellt godkänd tränare av Savate.
Men mitt tips till Dig är (jag förmodar att du är grön) som många har skrivit att börja med typ Judo el. liknande.
Har provat Shootfighting och Combat Jiu Jitzu och kan rekomendera båda.Skulle JAG behöva välja bland dom båda skulle jag valt CJJ då man får ( det låter illa jag vet) banka på liggande motståndare något man inte får i Shootfighting, där e det lås mm som gäller liggandes.
Sen har vi ju lite mer extrema sporter som Extreme Fighting och en som jag gillade när jag testade, Krav Maga (tror nån nämde den innan) Krav Maga har jag för mig att man inte kunde tävla i men är osäker på det, men man fick avända tillhyggen typ stolar, brädplankor mm....skitkul!
Shizen Ryo är en kanonsport åxå som min ex tränare faktiskt fått igenom på internationell nivå.Det är en typ av Karate fast med mycket lås och groundfighting i. Vet dock inte om den finns i S-holm ännu.
Jeet Kun Do är en typ av Kung Fu som Bruce Lee grundade, mycket olika kampsporter har fått dela med sig av sitt för att bygga upp JKD´n. Karate, Kung-Fu,Savate( mest dom låga sparkarna)Kick och Muay Thai m.fl

Ett tips är att åka å kolla på ett seminarium, brukar vara några om året där många olika kampsporter visas upp och man kan "prova på"
Garanterar att seminarier ger dig en liten inblick i kampsportens värld, och att se dom live ger dig kanske lite mer kött på benen när du ska välja.
Så håll korpgluggarna öppna för plakat å dyl ang. seminarier, S-holm brukar ha några om året (har själv medverkat i dom)

Tyvärr e det slut på det roliga för min del då jag fick tävlingsförbud för några år sedan pga skador/förslitningsskador.
(Tränat/tävlat i full contact Kick/Muay/Savate sen 15-16 års åldern)
Har tränat olika typer av kampsporter sen 5-6 års åldern (farsan var tränare i brottning så det föll sig naturligt att börja med det)
följt av Judo,Karate och senare Kick/Muay Thai och Savate
Skulle jag tävla och smälla upp en redan registrerad skada gäller inte försäkringarna, å de e ju inte så roligt...men men, nu blir det ju mer tid till att åka båge, å de e ju inte helt fel :squid


PS; Såg att nån skrev om Shooto här åxå, har aldrig haft nöjet att testa själv men har dock sett ett par matcher på video.....feteröj!!!!
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Acrid skrev:
Hahhaha oooh va d kliar i fingrarna ...
Kom fan inte hit o nita mig nu!! :rolleyes:
Vad driver en att sätta sig på en maskin med två hjul som har över 100 hk o åka så fort d bara går på de mest kurviga vägar en kan hitta....även på bana? Även fast det nödvändigtvis inte inräknar att du skadar en annan människa så finns risken. Är de som åker hoj självmordsbenägna? (Snacka om dårar! Lr? ) Är de som utövar en kampsport dårar som slår ihjäl folk?
Ehh... vad har att jag kör runt på en avspärrad bana och försöker lära mig att ta kurvor på ett så effektivt sätt att göra med att uppsåtligen göra andra människor illa genom att knäa, strypa och :skrämd använda stolar och brädplankor!! :skrämd :skrämd
Banåkning har inget som helst med att försöka skada andra människor!!!

Det var för långsökt, förstår inte heller varför man skulle vara självmordsbenägen för att kunna njuta av mc-åkning... alltså skulle alla som kör bil även var självmordsbenägna, men kanske inte lika mycket eftersom dom har krockkudde??
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Jag har tränat en del Judo och även en hel del ju jutsu!
Judo är mer en sport, det är tävling och inte självförsvar!
Ju jutsu är som mavve sa mkt bra självförsvar..
Annars ska Kungfu vara bra om det e försvara sig, dom har lite mer moderna situationer där du försvarar dig mot t.ex. krossade glasflaskor och vapen!
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
WASP skrev:
Kom fan inte hit o nita mig nu!! :rolleyes:

Jag kan klappa dig på kinden. :brynad


Ehh... vad har att jag kör runt på en avspärrad bana och försöker lära mig att ta kurvor på ett så effektivt sätt att göra med att uppsåtligen göra andra människor illa genom att knäa, strypa och :skrämd använda stolar och brädplankor!! :skrämd :skrämd
Banåkning har inget som helst med att försöka skada andra människor!!!

Det var för långsökt, förstår inte heller varför man skulle vara självmordsbenägen för att kunna njuta av mc-åkning... alltså skulle alla som kör bil även var självmordsbenägna, men kanske inte lika mycket eftersom dom har krockkudde??

Det jag menade var att det människor försöker göra i en träningslokal med så finslipade tekniker som möjligt för att kunna utöva sin sport på bästa sätt, och eventuellt kanske ställa upp i tävlingar och då göra bra ifrån sig - är inte konstigare än det du gör på ex. en bana.

Sedan kan man tycka vad man vill om de båda sysselsättningarna.

Människan är inte "gjord" för att köra runt i bilar och diverse andra fordon.

Måste man vara en "dåre" för att "njuta" av kampsport? :rolleyes: Det finns olika olika människor som behöver olika grad av svårhet, risk för allvarliga skador etc. för att kunna få en adrenalinkick...vilket jag vill hävda genomsyrar exempelvis både hojåkning och kamp/budosporter.

Ms. Fatt Aringen-Ting
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Acrid skrev:

Det jag menade var att det människor försöker göra i en träningslokal med så finslipade tekniker som möjligt för att kunna utöva sin sport på bästa sätt, och eventuellt kanske ställa upp i tävlingar och då göra bra ifrån sig - är inte konstigare än det du gör på ex. en bana.
Det köper jag hur lätt som helst och jag har inga helst problem med... men vad jag reagerar på är varför det är "kul" med dom råa inslagen som finns i vissa falanger, typ strypning osv, enligt mig helt meningslösa inslag som jag tycker gör dessa sysselsättningar högst tvivelaktiga.
Måste man vara en "dåre" för att "njuta" av kampsport? :rolleyes: Det finns olika olika människor som behöver olika grad av svårhet, risk för allvarliga skador etc. för att kunna få en adrenalinkick...vilket jag vill hävda genomsyrar exempelvis både hojåkning och kamp/budosporter.

Ms. Fatt Aringen-Ting
Ok, adrenalinkicken fattar jag att man är ute efter, men är det inte något som är sjukt när detta måste innefatta att göra andra människor illa... är så less en dag som idag på allt meningslöst våld... :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top