Konkreta svar på Din fråga;
Kickboxning/ Muay Thai är INTE självförsvarssporter, visst om man tänker att anfall e bästa försvar så....
Men jag förmodar att Du inte tänker så?
HAr själv tränat ovanstående och en kampsport som heter Savate i öööhhh.....mååånga år, tävlat nationellt och internationellt, faktiskt med bra resultat
Är åxå internationellt godkänd tränare av Savate.
Men mitt tips till Dig är (jag förmodar att du är grön) som många har skrivit att börja med typ Judo el. liknande.
Har provat Shootfighting och Combat Jiu Jitzu och kan rekomendera båda.Skulle JAG behöva välja bland dom båda skulle jag valt CJJ då man får ( det låter illa jag vet) banka på liggande motståndare något man inte får i Shootfighting, där e det lås mm som gäller liggandes.
Sen har vi ju lite mer extrema sporter som Extreme Fighting och en som jag gillade när jag testade, Krav Maga (tror nån nämde den innan) Krav Maga har jag för mig att man inte kunde tävla i men är osäker på det, men man fick avända tillhyggen typ stolar, brädplankor mm....skitkul!
Shizen Ryo är en kanonsport åxå som min ex tränare faktiskt fått igenom på internationell nivå.Det är en typ av Karate fast med mycket lås och groundfighting i. Vet dock inte om den finns i S-holm ännu.
Jeet Kun Do är en typ av Kung Fu som Bruce Lee grundade, mycket olika kampsporter har fått dela med sig av sitt för att bygga upp JKD´n. Karate, Kung-Fu,Savate( mest dom låga sparkarna)Kick och Muay Thai m.fl
Ett tips är att åka å kolla på ett seminarium, brukar vara några om året där många olika kampsporter visas upp och man kan "prova på"
Garanterar att seminarier ger dig en liten inblick i kampsportens värld, och att se dom live ger dig kanske lite mer kött på benen när du ska välja.
Så håll korpgluggarna öppna för plakat å dyl ang. seminarier, S-holm brukar ha några om året (har själv medverkat i dom)
Tyvärr e det slut på det roliga för min del då jag fick tävlingsförbud för några år sedan pga skador/förslitningsskador.
(Tränat/tävlat i full contact Kick/Muay/Savate sen 15-16 års åldern)
Har tränat olika typer av kampsporter sen 5-6 års åldern (farsan var tränare i brottning så det föll sig naturligt att börja med det)
följt av Judo,Karate och senare Kick/Muay Thai och Savate
Skulle jag tävla och smälla upp en redan registrerad skada gäller inte försäkringarna, å de e ju inte så roligt...men men, nu blir det ju mer tid till att åka båge, å de e ju inte helt fel
PS; Såg att nån skrev om Shooto här åxå, har aldrig haft nöjet att testa själv men har dock sett ett par matcher på video.....feteröj!!!!