Träning - kampsport etc.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tips...

Tränar karate (wado ryu)

Min sensei har vunnit bl.a EM-guld samt varit med i VM massa gånger bla bla bla... :cool:

Träna inte karate om du vill försvara dig, finns knappt några försvarstekniker där (klart det finns men tyngden ligger på attack).

Brukar du karate på gatan så blir det bara dyrt, eftersom du tvingas betala skadestånd eftersom karate mer eller mindre går ut på att däcka/slå sönder sina motståndare.... :crash

Krav-Maga och Ju Jutsu är 2 effektiva kampsporter som är mer "street" anpassade....


Sen finns det såklart 83473876893 olika teorier om vilken kampsport som är bäst, men i grund och botten handlar det mest om individen, talang och fighter-hjärta!!


Ps. Du slår inte ner alla du möter på bara för att du tränat kampsport i några år! :p Ds.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
WASP skrev:
Det köper jag hur lätt som helst och jag har inga helst problem med... men vad jag reagerar på är varför det är "kul" med dom råa inslagen som finns i vissa falanger, typ strypning osv, enligt mig helt meningslösa inslag som jag tycker gör dessa sysselsättningar högst tvivelaktiga.

Det kan jag förstå att du tycker. Om jag ska dra det lite längre då...För att förstå varför de finns med kan det hjälpa att tänka på var det används, nämligen i träningslokalen. (Varje kamp/budosport har sin historia där de utvecklades till ngt de behövdes för. Ex. Shaolinmunkarna för att försvara sina tempel. Sen ändras samhällena och sporterna ses nu just som sporter.

De som fortsätter träna är dem som har hjärna nog samt disciplin att orka med, och inte använder sådant på "stan". Vid bråk/våld tror jag snarare att man springer därifrån än ställa sig i fightingposition o börjar ösa fram diverse tekniker som man lärt sig av sin "mästare". Därför ser jag ingen orsak till varför de inte ska innehålla sådana inslag.


Ok, adrenalinkicken fattar jag att man är ute efter, men är det inte något som är sjukt när detta måste innefatta att göra andra människor illa... är så less en dag som idag på allt meningslöst våld... :(


Inte om de som man slår på, slår tillbaka och alla betalar för att göra det. :crash Ingen som inte vill ta del av det behöver heller inte.

Det är bedrövligt det som hänt. I agree. :(
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
WASP;
Missförstå mig inte nu, (såg att du hängde upp dig på stolarna å brädan....)
Såhär e det, just denna "testa på" grejen ägde rum på ett seminarium för olika kampsporter i Helsningborg för några år sedan.Å på seminarier vill ju alla visa att "sin" sport är den absolut bästa så därför (tror jag iaf) att Krav Maga killen och tjejen ville visa lite av varje som ingår i just Krav Maga.När jag efteråt i seminarie ledarnas fikarum frågade om det var en vanlig detalj att just använda tillhyggen svarade tjejen att så var inte fallet men att det finns att tillämpa då Krav Maga, som jag tror är en Israelisk attack/försvars metod som tillämpas av den Israeliska polisen och militären.Det går ut på att kunna attackera/försvara sig med det som finns tillgängligt om man nu skulle vara utan "vanliga" vapen såsom bössor och skalperingsverktyg.
Att jag sedan tyckte det var en ganska festlig grej att vira in sparringpartnen på alla möjliga vis i en pall tyckte jag var ganska roligt.

Att du sedan hänger upp dig på att kampsportsutövare uppsåtligen gör i princip allt för att "nita" motståndaren beror ju på att din motståndare försöker göra samma sak med dig...å regler finns ju, mjaa iaf i dom allra flesta kampsporter.Sen att det kan gå till överdrift med "sporter" såsom UFC å liknande tycker även jag är en sorglig del av kampsportsvärlden.
Har varit en gång och tittat på UFC i Finland å visst där gäller samma sak som i andra kampsporter fast med betydligt mindre regelverk, nämligen att sätta motståndaren ur spel.
Sen finns ju faktiskt lättare varianter av träning/tävling, Light Contact, där du i viss mån får träffa motståndaren men dock ej med någon kraft i slagen eller sparkarna.Där räknas endast poäng och skulle du fläska till nån ordentligt så diskas du.

Sen har du helt rätt, att du (och jag m.fl) piskar runt banorna i Sverige har ingenting att göra med kamsportsutövning, det är två skilda saker förutom på en punkt...ADRENALIN!!!
För kom inte å säg att du inte känner pulsen på 200 och adrenalinet som flödar ut genom öronen när du tar kurvan i 100 + km/h med knät i backen.
Det är så, olika snubbar å snubbor kräver olika saker för att nå sina ultimata kickar, Downhill Mountainbike,fallskärmshoppning,plocka blommor,mm mm mm
Var å en har sin "grej" inget fel i det sålänge man är införstådd med riskerna man tar oavsett vad man utövar.Sen kan man ju som jag, gilla både och.

Har sett skadestatestik på olika sporter, kampsortsutövarna låg långt ner,under sporter som fotboll.hockey,basket,handboll,bandy/innebandy å....GOLF!
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Lobo Gixxer skrev:

Har sett skadestatestik på olika sporter, kampsortsutövarna låg långt ner,under sporter som fotboll.hockey,basket,handboll,bandy/innebandy å....GOLF!

För att ta ett exempel så har Karate lika mycket skador som t.ex den oerhört våldsamma sporten BOULE!!! :fakta

MEN jag skulle tro att det finns ett ganska stort mörkertal....
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Acrid skrev:
De som fortsätter träna är dem som har hjärna nog samt disciplin att orka med, och inte använder sådant på "stan". Vid bråk/våld tror jag snarare att man springer därifrån än ställa sig i fightingposition o börjar ösa fram diverse tekniker som man lärt sig av sin "mästare". Därför ser jag ingen orsak till varför de inte ska innehålla sådana inslag.
Hade detta funkat i praktiken så vore det ju inget problem, men tyvärr så gör det ju inte det. Har en bekant som råkade riktigt illa ut för några år sedan på stan av just ett gäng som inte utövade detta i träningslokal...
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Lobo Gixxer skrev:
WASP;
Missförstå mig inte nu, (såg att du hängde upp dig på stolarna å brädan....)
Såhär e det, just denna "testa på" grejen ägde rum på ett seminarium för olika kampsporter i Helsningborg för några år sedan.Å på seminarier vill ju alla visa att "sin" sport är den absolut bästa så därför (tror jag iaf) att Krav Maga killen och tjejen ville visa lite av varje som ingår i just Krav Maga.När jag efteråt i seminarie ledarnas fikarum frågade om det var en vanlig detalj att just använda tillhyggen svarade tjejen att så var inte fallet men att det finns att tillämpa då Krav Maga, som jag tror är en Israelisk attack/försvars metod som tillämpas av den Israeliska polisen och militären.Det går ut på att kunna attackera/försvara sig med det som finns tillgängligt om man nu skulle vara utan "vanliga" vapen såsom bössor och skalperingsverktyg.
Att jag sedan tyckte det var en ganska festlig grej att vira in sparringpartnen på alla möjliga vis i en pall tyckte jag var ganska roligt.

Att du sedan hänger upp dig på att kampsportsutövare uppsåtligen gör i princip allt för att "nita" motståndaren beror ju på att din motståndare försöker göra samma sak med dig...å regler finns ju, mjaa iaf i dom allra flesta kampsporter.Sen att det kan gå till överdrift med "sporter" såsom UFC å liknande tycker även jag är en sorglig del av kampsportsvärlden.
Har varit en gång och tittat på UFC i Finland å visst där gäller samma sak som i andra kampsporter fast med betydligt mindre regelverk, nämligen att sätta motståndaren ur spel.
Sen finns ju faktiskt lättare varianter av träning/tävling, Light Contact, där du i viss mån får träffa motståndaren men dock ej med någon kraft i slagen eller sparkarna.Där räknas endast poäng och skulle du fläska till nån ordentligt så diskas du.

Sen har du helt rätt, att du (och jag m.fl) piskar runt banorna i Sverige har ingenting att göra med kamsportsutövning, det är två skilda saker förutom på en punkt...ADRENALIN!!!
För kom inte å säg att du inte känner pulsen på 200 och adrenalinet som flödar ut genom öronen när du tar kurvan i 100 + km/h med knät i backen.
Det är så, olika snubbar å snubbor kräver olika saker för att nå sina ultimata kickar, Downhill Mountainbike,fallskärmshoppning,plocka blommor,mm mm mm
Var å en har sin "grej" inget fel i det sålänge man är införstådd med riskerna man tar oavsett vad man utövar.Sen kan man ju som jag, gilla både och.

Har sett skadestatestik på olika sporter, kampsortsutövarna låg långt ner,under sporter som fotboll.hockey,basket,handboll,bandy/innebandy å....GOLF!
Det är just det meningslösa våldet som jag kritiserar, inte själva tävlingsformen, om du förstår vad jag menar... typ som du säger UFC osv...

Och nej, jag förnekar inte en viss pulshöjning när knät är i backen i 100-120 :rolleyes:
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
WASP skrev:
Det är just det meningslösa våldet som jag kritiserar, inte själva tävlingsformen, om du förstår vad jag menar... typ som du säger UFC osv...

Och nej, jag förnekar inte en viss pulshöjning när knät är i backen i 100-120 :rolleyes:


Meningslöst våld? Kolla på UFC, FX, K-1 ...kritisera så mycket du vill.


Är man ute efter adrenalin så väljer man sysselsättning därefter och intresse samt behov. Finns personer med låg nivå av ex serotonin, dopamin och andra hjärnsubstanser... Som kan förklara val av sport...men det är eg. en annan diskussion... :rolleyes:
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Oj, som det spårade ur.
Önskar jag hade tid att träna som jag gjorde innan. :(

Ni som har tid till träning ska skatta er lyckliga!

750RR
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Förutom Krav Maga så ser Wing tsun kung fu väldigt intressant ut med grapplingstekniker å dyl. m a o en "close range"-stil (huvet har inte vaknat än i morn så jag hittar inget bättre ord...) till skillnad från alla stilar med flaxande sparkar å dyl.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Härligt!

Jo,, så rätt,, smaken e som baken, Svar till WASP,, tex ni gillar o fiska,,Skönt,d finner ja ingen som helst ro i. Har nog lite för mycke "spring i knäna" för d.
Men ja gillar lite mer saker som är lite mer åt d extrema,, ja kör hayabusa tex,, ja vill inte sitta o harva på en 600 från -82. Vi e ju alla olika.
Men sen åter till fightingen,,har du nångångsin besegrat någon inom samma förutsättningar,, dvs inte slå ett fyllo med en teleskopbatong,, utan samma vikt,samma inställning. D e en otrolig känsla o vinna!! D e liksom så ur mänskligt o slåss på nåt vis,, vi har alltid gjort d. D är en instinkt precis som sex/agression/hunger.
Å såhär nu när man pratar om d så låter d ju kanske lite värre än va d e.
Ja finner ett lugn i mig själv iom att ja har denhär kunskapen,, o ja hoppas att den lyser igenom mig så dom som e runtomkring mig känner att ja inte e stissig eller spänd,,utan lugn!

Men men,, vi tycker alla olika,, så e d bara but i like it!!!

SHOOTO/Henke
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Lithium skrev:
Nån här som tränar/-t nån kampsport som skulle kunna rekommendera nån? Funderar på att börja på kickboxning efter ett par svettiga situationer, och jag känner mig nog säkrare om jag kan lite självförsvar! Nåja: ös på med tips(sport, träning etc), och egna erfarenheter inom kampsporter osv!

Själv tränar jag sport-jujutsu, kampsport med slag, spark, kast och markstrid. Fight helt enkelt. Kan gradera i olika bälten och tävla., till skillnad från jujutsu kai som är mer självförsvar.
 
Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
McBrud:
Bättre fly än illa fäkta... det är då mitt motto när det gäller slagsmål...
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Re: Härligt!

HAYABUSAHENKE skrev:
Jo,, så rätt,, smaken e som baken, Svar till WASP,, tex ni gillar o fiska,,Skönt,d finner ja ingen som helst ro i. Har nog lite för mycke "spring i knäna" för d.
Men ja gillar lite mer saker som är lite mer åt d extrema,, ja kör hayabusa tex,, ja vill inte sitta o harva på en 600 från -82. Vi e ju alla olika.
Men sen åter till fightingen,,har du nångångsin besegrat någon inom samma förutsättningar,, dvs inte slå ett fyllo med en teleskopbatong,, utan samma vikt,samma inställning. D e en otrolig känsla o vinna!! D e liksom så ur mänskligt o slåss på nåt vis,, vi har alltid gjort d. D är en instinkt precis som sex/agression/hunger.
Å såhär nu när man pratar om d så låter d ju kanske lite värre än va d e.
Ja finner ett lugn i mig själv iom att ja har denhär kunskapen,, o ja hoppas att den lyser igenom mig så dom som e runtomkring mig känner att ja inte e stissig eller spänd,,utan lugn!

Men men,, vi tycker alla olika,, så e d bara but i like it!!!

SHOOTO/Henke
Jag är själv en tävlingsmänniska och har alltid hållit på med idrott, så känslan av att vinna över en motståndare på samma villkor är jag fullt införstådd med... det är inte det jag vänder mig mot som jag har skrivit tidigare.

Att slåss är en instinkt håller jag inte med om, antar att du egentligen menar överlevnadsinstinkten...

det är kanon om det ger dig ett lugn och det enbart utövas inom träning/tävling... men så är ju tyvärr inte fallet som oxå skrivits innan...
 

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Ort
a
Hoj
a
Lithium.
Om du vill träna någon kampsport gör det för att du har ett genuint intresse för sporten och inte för att du vill lära dig slå någon på käften.
De flesta 'jag vill bli stor å ball å slå folk på käften' mesar pallar oftast inte med mer än en termin eftersom man 'lär sig ju inget häftigt ju'. Så börja inte träna med den inställningen då det förmodligen bara kommer innebära bortkastad tid och pengar.
Jag tycker att du ska läsa på lite om vilka klubbar som finns i din närhet och gör ett besök på klubben för att se om det är något för dig.
Vad du än väljer så bry dig inte om om det är 'stans häftigaste värstaste koolaste slå på käften sport' eller inte. Enda sättet att få veta det är ju att hamna i bråk och om jag förstod dig rätt så var det just det du ville undvika!
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Petta skrev:
Lithium.
Om du vill träna någon kampsport gör det för att du har ett genuint intresse för sporten och inte för att du vill lära dig slå någon på käften.
De flesta 'jag vill bli stor å ball å slå folk på käften' mesar pallar oftast inte med mer än en termin eftersom man 'lär sig ju inget häftigt ju'. Så börja inte träna med den inställningen då det förmodligen bara kommer innebära bortkastad tid och pengar.
Jag tycker att du ska läsa på lite om vilka klubbar som finns i din närhet och gör ett besök på klubben för att se om det är något för dig.
Vad du än väljer så bry dig inte om om det är 'stans häftigaste värstaste koolaste slå på käften sport' eller inte. Enda sättet att få veta det är ju att hamna i bråk och om jag förstod dig rätt så var det just det du ville undvika!

Kolla också vad det är för sorts folk som tränar just på den klubben, verkar det va trevliga typer med en seriös å hjälpsam inställning, eller e det en hel massa typer som helt enkelt "fått för lite stryk som barn", alltså såna som tränar just för att kunna slåss och på det viset kunna hävda sig samt kompensera för sina andra brister.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Lokke skrev:
Kolla också vad det är för sorts folk som tränar just på den klubben, verkar det va trevliga typer med en seriös å hjälpsam inställning, eller e det en hel massa typer som helt enkelt "fått för lite stryk som barn", alltså såna som tränar just för att kunna slåss och på det viset kunna hävda sig samt kompensera för sina andra brister.

Ska nog va "fått för mycket stryk som barn", eller?

gladh
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
gladh skrev:
Ska nog va "fått för mycket stryk som barn", eller?

gladh

Mja, såna också.... Men definitivt såna som tror att dom e gudsgåva till mänskligheten och som inte haft föräldrar som "berättat" för dom att det faktiskt inte förhåller sig så. Troligtvis p g a att deras föräldrar e på samma sätt.... :rolleyes:
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Fast bristande självinsikt kommer mycket sällan av att man inte "bankade in det" när dom var små.

För övrigt tyckar jag ochså att vikingar rockar. De slapp i allafall bo i en nation.

gladh
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
gladh skrev:
Fast bristande självinsikt kommer mycket sällan av att man inte "bankade in det" när dom var små.

För övrigt tyckar jag ochså att vikingar rockar. De slapp i allafall bo i en nation.

gladh

Näe, e nog ingen förespråkare för att "banka in" vett i barn, men som sagt finns det en hel del som lider av för lite självinsikt, förstorat ego eller attityd problem.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
gladh skrev:
<snip>För övrigt tyckar jag ochså att vikingar rockar. De slapp i allafall bo i en nation.
gladh
Klart att vikingar rockar. Det är inte alls fy skam att de hade så bra handelsförbindelser med österopa. Extremt skickliga sjöfarare och båtbyggare som levde civiliserat.
1800-talet var en fin tid också med industrialiseringen och flera fantastiska uppfinnare. För att inte nämna dagens Sverige som har den lägsta barnadödligheten i världen, fantastisk utbildning för alla, hög grad av jämställdhet mellan könen, och har lyckats hålla sig utanför stridigheter väääldigt länge. Sverige är något att vara stolt över, även idag. Tycker jag. :bow
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top