Träningsläger på Åland igen ?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
oFFkeFF skrev:
Hehe, det är därför han går så bredbent alltså :D
Lite mer än vad vi övriga _behövde_ veta...
Inte mer än vi _ville_ men kanske mer än vi _borde_ veta :D :tummenupp

Zandrah

Guest
Antar att icke-hojåkande-flickvänner inte får följa me?! :gråta

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Zandrah skrev:

Det är prat om att "JennaJ" (Hedas/"Tom Byron" flickvän) ev. ska med, men vad alla andra säger om det har jag ingen aning! Det finns liksom inte så många flickvänner som kör motard... :(

Övertala din motardhuligan och övertyga de andra i gruppen om att vi berikar deras liv med fler tjejer på träningslägret!!! :tummenupp

(TIPS: Det är nog inte så kul att följa med som ensam tjej om man inte kör hoj själv. Jag tänkte hänga på den 5-6 juli om det blir av...)

/ Vera :hej

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Zandrah skrev:

Jo, det är inget tvång att åka hoj för att vara med - men frågan är om du står ut med att bara hänga i depån och lyssna på oljudet en hel helg ? :)

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bokat och klart

Det är nu klart med bokningen av Vessingsboda och boendet. Den 4 juli till den 6 juli (fred-sön). Intresset verkar vara måttligt för den påföljande helgen (bara ett par stycken som anmält intresse) och då är det bättre att vi i så fall kör lite inofficiellt och bor i stugan istället för att boka in ungdomsgården och få betala 2.000:- på bara några få personer, just den helgen.

Jag har själv bokat färja:

UTRESA: Grisslehamn - Eckerö 3.7.2003 15:00 M/S ALANDIA
RETURRESA: Eckerö - Grisslehamn 13.7.2003 20:15 M/S ROSLAGEN

Men, det är alltså från först den 4:e som vi har boende (jag fuskar genom att vara på plats innan och kan då köra längre på fredagen - övriga som droppar in efterhand får komma ut till banan och hämta nyckeln om jag inte är vid ungdomsgården). Det ger sig...

Föranmälda är - och jag hoppas det gällde 4-6/7 (påföljande helgen dealar vi separat):

EDIT: se uppdaterad lista senare i denna tråd (2003-06-19)

Tom K 073-6125167 (018-260097)

Andreas Lundquist 073-6877339

Mattias Kern 070-8888340 ??

Anders Englesson

Anders Larsson 070-7872742
Veronica Eade 070-6044598

Oscar Lernell 070-4390414

Hans-Cristian Schulze

Anders Olsson

Magnus Bjurman 070-5139096

Fredrik Åkerfeldt 070-6367722
Alex Hedlund 070-5468497

Jocke Danielsson 070-5857066
Linus Bankler 070-7325916
Martin Larsson 070-8520787

Några dyker upp först den 5:e. Jag vill gärna ha in telefonnummer för samtliga och anmälningar från övriga som ska med (inga alias och nicks nu, utan vad ni faktiskt heter :7peta ).

Att tänka på:

Ta med lite mat och sedan sovsäck, madrasser eller annat för att sova ordentligt.

Uppsamlingskärl för bensin, olja och kylarvätska, så vi slipper sanera banan (finns inget medel för det på plats).

Det kom även önskemål från banägarna om att vi skulle skydda från repor av fotpinnarna (själva fästet till fotpinnen egentligen). Ett par bitar från en skärbräda i plast och dra fast med buntband (genom borrade hål) kan fungera - jag ska ta med och prova ut det. Gör vi det så blir banägarna glada och vill ha oss tillbaka fler gånger.

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
vägbeskrivning

Via Stockholm: Ombord på färjan mot Mariehamn, turen tar lång tid, men vägsträckan blir bara ett par mil. Anländer till Mariehamn (se nedan).

Via Kapellskär: Lämpligt om man åker från Stockholm eller längre söder ifrån t.ex. Lite längre vägsträcka och ca 2,5 timmar på färjan. Ta E18 mot Norrtälje och följ E18 hela vägen ut till färjeläget i Kapellskär. Anländer till Mariehamn (se nedan).

Via Grisslehamn: Bäst om man kommer från Uppsala eller norr ifrån. Förmånligaste biljettpriserna för små transportbilar. Kan vara ekonomiskt försvarbart även för Stockholmare beroende på säsong och val av resdag. Längst resväg med bil, men går något snabbare än andra alternativ (1,5-2 timmar på färjan). Från söder tar man E18 mot Norrtälje och fortsätter riksväg 76 in mot Norrtälje och tar densamma norrut. I Söderby-Karl fortsätter man riksväg 283 rakt fram mot Älmsta (följer alltså inte 76:an längre). I Älmsta åker man över bron till Väddö och fortsätter hela vägen upp till Grisslehamn. Inne i Grisslehamn svänger man av ner åt höger där det är skyltat mot färjeläget. Anländer till Berghamn på Eckerö (se nedan). Från Uppsala är det snabbast att åka Hallstaviksvägen (Östhammarsvägen och sedan höger efter Rasbo) ut mot 76:an. Norr ifrån tar man 76:an söder ut mot Hallstavik. Framme vid avfarten till Hallstavik, fortsätter man söder ut en dryg kilometer, tills avtagsvägen vänster mot Häverödal och slipper då åka 50-sträckan genom hela Hallstavik. I Häverödal tar man sedan höger och följer skyltningen mot Grisslehamn. Efter att ha passerat genom Häverö (ett annat samhälle) och en kyrka på vänster hand, tar man av vänster efter skyltarna mot Grisslehamn. Nästa T-kors är det höger. Så småningom kommer man ut på den norra Väddöbron. Sväng vänster sedan och åk upp mot Grisslehamn.

Från Mariehamn: Åk från Västerhamn där man kommer av, genom Mariehamn mot den andra sidan udden (Österhamn). Det innebär att man åker norrut en knapp kilometer först och sedan höger Storgatan ner genom stan. Längs Österhamn/Östra Utfarten (med småbåtshamn m.m.) åker man upp mot den s.k. Rökeri-rondellen. Ta första höger i rondellen ut mot Lemland. Till Lemland (se nedan).

Från Berghamn, Eckerö: Åk ut från färjområdet om följ stora vägen (Väg 1) rakt fram hela tiden. Till slut hamnar man i Mariehamn om man inte svängt av från rutten. Den rondell man kommer till, ska man åka rakt fram i (andra höger med andra ord). Passerar då sjukhuset på vänster hand. I nästa rondell är det också rakt fram (andra höger) och följ skyltarna mot Lemland.

Ute på Väg 3 mot Lemland är det bara att åka på tills man når Söderby. Efter en raksträcka och utförsbacke har man Söderby framför sig. Ett Cafe och bensinstation (den närmaste) på höger hand. Efter ett stort fält så har man sedan byn ner till höger, det är där vi ska bo. Alldeles intill banken och skolan, ligger ungdomsgården (till höger, vid några brunsvarta skyltar - en stor röd träkåk). För att komma till banan fortsätter man stora vägen några kilometer tills det i en utförsbacke uppe i skogen finns väg ner åt höger (skyltat mot Vessingsboda, Flaka och Herröskatan troligen).

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tom! Nu får du också vara med på min lista över de som råkkar!!! :rock

Ett tag iaf... :D

Det är suveränt att du orkar ordna de här lekstugeresorna till Åland!!!

/ Vera :hej

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sehr gut herr Tom :tummenupp

Börjar knåpa på en "TomK fanclub"-tråd genast.

Jag och mindraper ska såklart med. Du får PM snart....

En fråga bara: hur hög bil får man ha på färjan? Klarar vi oss med VW-pickisen?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Supermoto skrev:

En fråga bara: hur hög bil får man ha på färjan? Klarar vi oss med VW-pickisen?

Beror på om ni åker med Viking Line eller Eckerölinjen. Kolla deras respektive webbsidor så finns det information om vilka fordonsklasser de har. Med en vanlig skåpbil (storlek MB Vito t.ex.) går man in som vanlig bil = 6m lång och 2,4m hög om man åker med Eckerölinjen. Viking var något hårdare i kraven tror jag. Släp ger ett aningen högre biljettpris. Det är dock småsummor i sammanhanget. Bränsle och mat (också bränsle :) ) är det som blir de största posterna. Förutom TaxFree-spriten då...

Eckerölinjen = http://www.eckerolinjen.fi/
Viking Line = http://www.vikingline.se/

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Angående hojarna

Man får köra med vilken typ av däck som helst och det finns inga ljudkrav - annat än möjligen att vi inte vill ha med "raka rör" för att slippa bära hörselskydd i depån hela dagen. Körning sker på egen risk och om trafikförsäkring och vagnskada gäller eller ej, vet jag inte (man kan ju hävda att man kraschat utanför banområdet :rolleyes: ). De som kör oreggade fordon får kolla sin olycksfallsförsäkring och vara beredda att täcka annans skada om sådan uppkommer.

Vad jag vill se är fungerande uppsamlingskärl för kylare, tanklocksventil, vevhusventilation och förgasare. Najning av oljepluggar och kylarpåfyllning är också en fördel eller om man på annat sätt kan garantera att det är åtdraget och inte ger orsak till spill. Se över maskinen så att packningar m.m. inte läcker som såll och droppar olja längs färdvägen. Det ökar säkerheten för oss själva och vi slipper sanera, samt gör banägarna gladare.

Vi ska se om det går att fixa fungerande kraschpuckar för fotpinnarna, så att eventuella vurpor inte repar upp asfalten mer än "nödvändigt". Det är nästan bara fästena till fotpinnarna som ger upphov till asfaltskador och det har ju klotats ganska friskt på vissa håll :)

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Orginaldrevningen på min Husa (15/42) passar alldeles utmärkt! Fast vad vet jag?!? Jag är ju bara en stackars wannabe-huligan... :rodnar

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yasha skrev:
Orginaldrevningen på min Husa (15/42) passar alldeles utmärkt! Fast vad vet jag?!? Jag är ju bara en stackars wannabe-huligan... :rodnar
Vad är ungefärlig toppfart? Skit samma förresten. 15/42 går till allt utom kanske G-Åsen och liknande...

Lurar på att köpa slicks och sätta på bak.... Kan det va' nåt :confused:
Ett beggat slicks bak och Michelin Pilot Race S2 fram.... blir det bra ni andra som vet bättre än en stackars dataingenjör ????

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...