Träningsschema för att lära sig springa?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jo, jag måste lära mig springa.. Då menar jag inga fantasi distanser utan ca 2km i normal tempo.. ( idag fixar jag kanske 6-700meter utan att dö.. ) Har googlat det store internettet och fått fram massa skit och väldigt lite användbart.. Nån som sitter på ett bra träningsschema för nån med obefintlig kondis att lära sig springa som man kunde när man gick i skolan? :gnissla

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Springer gör man bara när nån jagar en!
Reta upp en som du e säker på inte kommer ikapp, o vill du ha utmaning ta en som du tror e lika snabb!

apo

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
CBR 600
Börja med ett lätt mål, låt oss säga tre kilometer. Spring 100 meter, gå 100 osv.
Seså, ut med dig.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Börja med ett lätt mål, låt oss säga tre kilometer. Spring 100 meter, gå 100 osv.
Seså, ut med dig.

Måste kunna springa 2km på ca 10 minuter om 8v så är det bäst att jaga sträcka och variera tempo eller springa rätt fart så långt det går och sen sluta? blir löpband på gymmet.. Gymmar ofta springer väldigt inte ofta :gnissla

apo

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
CBR 600
Måste kunna springa 2km på ca 10 minuter om 8v så är det bäst att jaga sträcka och variera tempo eller springa rätt fart så långt det går och sen sluta? blir löpband på gymmet.. Gymmar ofta springer väldigt inte ofta :gnissla

Du kan springa så långt du orkar och sen gå i 60 sekunder, sen springa osv, springer du på löpband ska du ha lutning på bandet, typ 20 grader.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Så här skulle jag göra om jag var du:

Dag 1 - 2 km snabb promenad + 2 km jogg, ta tid på joggen förstå gången och försök slå det nästa gång
Dag 2 - intervaller 20 sek så nära 100% du pallar, 20 sek vila x 10 reps
Dag 3 - återhämtning snabb promenad 5 - 10 km

Ge det 4-6 veckor helst 8 och du kommer märka stor skillnad på flås och tider. När du känner dig redo ökar du distansen på joggen.

Det här programmet + 1-2 pass med kroppsövningar styrka hjälpte mig att komma i grym form förra året. Mitt mål var att orka 5 km för det tar ungefär lika långa tid med samma puls som ett race i Speedster eller KM...

Intervallerna kan du variera för att göra roligare, 20-20, 90-30, backe, 100 m sandstrand... viktiga är att du kör så kort att verkligen vågar maxa.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du tänkt bli polis eller något? :va

Att ge järnet direkt från vila kommer bara göra så det tar tvärstopp ganska så snabbt. En grund är att värma upp, som du säkert gör med styrketräningen också. Så börja med att promenera i rask takt eller något så du börjar få upp pulsen lite utan att den sticker iväg att för mycket, kanske 5-10minuter.

Sedan brukar någon form av intervaller vara effektivt när det gäller att bygga upp kondition och uthållighet. "Klockan" är en enkel övning: ge järnet i tio sekunder och promenera/jogga lugnt i 50, ger järnet i 20s och promenerad 40s, järnet 30s och lugnt 30 och så kör du så tills du kommit upp i att ge järnet en minut och då trappar du ner på samma sätt igen. Eller springa allt du har upp för en backe, jogga lugnare ner och sedan göra om det tio gånger i rad. Eller något liknande, söker du på nätet så kan du nog hitta mycket.

Det handlar mycket om att du ska lära dig vart gränsen går för när du springer rakt in i väggen, lära dig att hålla dig strax under den gränsen och sedan i takt med att konditionen förbättras flytta gränsen uppåt. När du känner att du börjar ha en stabil grundkondition kan du varva med att ge sig ut på en runda på ett par km och se om det gör någon skillnad.

Kom ihåg att ta någon vilodag emellanåt. Och att stretcha före och efter löpningen. Börjar kroppen att klaga (knän, fötter, rygg, whatever) så lyssna på det innan det är för sent.

Sist men inte minst: Så länge du inte kräks så kan du alltid ta i lite till, tunnis :näsblod

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det som gjort löpning uthärdligt för mig var att börja lyssna på podden "Serial"... Har prövat alla varianter av musik, inkusive spellistor där jag synkat BPM för löprundans olika delar men jag ville ändå ta livet av mig. Sen började jag lyssna på Serial när jag gav mig ut och plågade mig själv och då blev det uthärdligt. Podden är så beroendeframkallande att man nästan vill kuta ett par minuter extra bara för att få lyssna en stund till..
...utöver det är tipset att gå ut lungt, börja hellre med rask promenad än att springa in i väggen det första du gör. Powerwalk i tio minuter sen springa tio kan vara ett bättre alternativ än att jogga så fort du kommit utanför dörren bara för att hänga hulkandes runt en lyktstolpe några minuter senare..

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men på riktigt?
Måste fixa 2km på 10min inom 8 veckor? Låter i mina öron som du vill klara inträdesprov till att bli polis, eller eventuellt något militärt, i vilket fall jag hoppas du misslyckas...
Annars så är det väl bara att kubba, 2km på 10min är en rätt smal sak. Jag är smällfet, min chipskonsumtion överträffas endast av min ölkonsumtion, men 2km på 10 min krämar jag vilken dag som hellst. :yoparty
Är bara att ge sig attan på't och kubba tills du lägger pizza. :fakta

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Rask promenad är 7 km/h. Här handlar de om 12 km/h i 10 min... Varför inte börja träna lite tidigare om de känns knappt me tiden???

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Hur ser fysiken ut annars? Vikt? Längd? Rökare? Alkoholvanor?

Förmodligen så kommer du utvecklas ganska fort. 2km på 10min är inte "jättesvårt".
Finns inga raka svar.

Jag hade kört på 4 cardio pass i veckan á 30 min i en månad. för att bygga på konditionen. 3-5km? Tempo så fort som du klarar att köra i 30 min. Sen ta det där i från.

När du märker att du får bättre flås, avsluta med sprint. Sen kan du varva med något intervallpass.

Innan du vet av det kommer du kunna ladda på och köra snabbt.

Kör på känsla :)

Glöm inte kosten! (om den är relevant, övervikt osv)

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Kosten,men framförallt belöningen är en viktig kugge i dina förmodade framsteg.Efter varje löppass,som tom kan uppgå i flera minuter,en bra dag,så är du värd en pizza och några öl,typ 4 st.Skulle inte det funka så byt ölen mot en stor flaska cola.Sen ska nog inte dina mål vara ouppnåeliga :yoparty

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Abanola asteroider får igång dig fort! Sen e de du som jagar nästa som behöver springa!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Starta med powerwalks, bränn inte benhinnor eller knän genom att börja jogga direkt.
Köp BRA skor anpassade efter din vikt och ditt steg. Kör en gå / jogga / gå / jogga taktik och förläng varje jogga del med några sekunder varje dag så löser du det. 2 km på 10 minuter är inte rymdforskning.
Låter som ett domartest? Eller?

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...