Träningstråden

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Annchua skrev:
liggande tricepspress = med skivstång där du går ner mot huvudet liggandes?

Tänk dig att du ligger ner och har en skivstång som du håller i topläge som när du kör bänkpress, sedan böjer du armarna så att du för stången ner mot toppen av huvudet inte ner mot pannan, man kan säga att överarmen är nästan stilla i hela rörelsen, ha ett axelbrett grepp och se till att inte lassa på för mkt vikt (det är en ganska tung övning)
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Annchua skrev:
Hjälp!
Jag ska precis börja träna efter ett 12 veckors träningsprogram ifrån Ast-ss.se deras Max-OT. Aldrig tränat såhär förut men vill främst träna upp muskelvolymen o blir stor o stark :tungan
Behöver dock hjälp med lite övningar som jag inte har ngn susning om vad de är för några.

Hypersträck med vikt??
Good mornings??
Skivstångsshrugs ( hört talas om men säkert med ett annat namn)
Hantelpress
sned hantelpress
liggande tricepspress = med skivstång där du går ner mot huvudet liggandes?

var ju inte så många ändå. Hur är det med att plocka bort övningar som dom rekommenderar? kommer inte ha tid att köra 5dgr/vecka utan lägger kanske ihop programmet till ett 3 dagars program, e detta vettigt?

TACK!

Visst kan du plocka bort övningar o lägga till andra, se bara till att ha ett program med så många basöningar (där du använder dig av assisterande muskler;alltså inte isolationsövningar) som möjligt, för att bygga upp en bra grundstyrka och så att du får med alla muskelgrupper...annars kan det i senare skeden leda till skador.

Du ska köra på det som känns bäst o funkar bäst för dig. Är det att träna tre dagar i veckan så kör på det. Det finns eg. inget som säger att det ena är bättre än det andra..så länge du tränar och kör genom kroppen och är konsekvent.

Kom ihåg att det tar tid att bygga muskler - som nybörjare brukar man öka rätt rejält i styrka men efter en tids träning så avtar den effekten (genom att du har "aktiverat sovande" muskelfibrer och därmed fått igng stora delar, vilket då ger en avtagande effekt). Med god kosthållning, proportionelig vila och träning så kommer du långt.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Hyper-extension:

( här kan du alltså hålla en viktplatta antingen mot bröstet eller bakom ryggen/nacken...jag föredrar att ha vikten vid bröstet då jag har bättre koll så att man inte råkar tappa greppet o får en 20 kg platta i huvudet.)

EDIT: Sen anser jag att det är onödigt att gå så långt upp som hon på bilden, fast nu är ju hennes ben rätt långt ner..det hade räckt att gå så långt så du har ryggen parallellt med golvet om även benen är parallella med golvet.
 

Bifogat

  • WtHyperExtension.gif
    WtHyperExtension.gif
    17.8 KB · Visningar: 328
Last edited:

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Acrid skrev:
Hyper-extension:

(jag föredrar att ha vikten vid bröstet då jag har bättre koll så att man inte råkar tappa greppet o får en 20 kg platta i huvudet.)

Fan Acrid kör du med en 20 kgsvikt på den övningen!!! :Bugar

Jag som kände mig så stark.... :4skrika
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Acrid skrev:
Hyper-extension:

( här kan du alltså hålla en viktplatta antingen mot bröstet eller bakom ryggen/nacken...jag föredrar att ha vikten vid bröstet då jag har bättre koll så att man inte råkar tappa greppet o får en 20 kg platta i huvudet.)

EDIT: Sen anser jag att det är onödigt att gå så långt upp som hon på bilden, fast nu är ju hennes ben rätt långt ner..det hade räckt att gå så långt så du har ryggen parallellt med golvet om även benen är parallella med golvet.


Men det e samma övning i princip? Känns som om skaderisken är mindre på Hyper Extension övningen? eller har jag fel? vill inte skada knäleder eller dylikt vilket det ser ut som om man lätt kan göra med Good Mornings?
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Acrid skrev:
Ungefär som jag får göra när jag kör utfall, hatar den övningen :mad: Men det är bara att köra på! :tummenupp

jag kan inte göra utfall (ännu) med skivstång. Har problem med knät efter en operation, vet ej om man ska skratta eller gråta :D
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Annchua skrev:
Men det e samma övning i princip? Känns som om skaderisken är mindre på Hyper Extension övningen? eller har jag fel? vill inte skada knäleder eller dylikt vilket det ser ut som om man lätt kan göra med Good Mornings?

Jag har aldrig kört Goodmornings...hållt mig till hyper extension. Dock är det alltid bra med variation. Men som för dina knän då så är det nog bättre med hyper ex. Ja det tar på m. erector spinae..."filéerna" som man säger, men även baksida lår o rumpa lite...om man är klen :D
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Skivstångshrugs någon?? Har precis tränat axlar men vet icke vad detta är för övning. Acrid? jag har letat igenom hela exrx.net men det e ju ett riktigt virrvarr :)


Tack
/AC
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
t-rex skrev:
Goodmoornings är väl ett ryggskott som väntar på att hända?

Kan vara! Tekniken är (som alltid) viktig och du ska inte ha så tunga vikter!!
Meningen är att du skall bygga upp hamstringmuskulaturen... :)

Annchua skrev:
Skivstångshrugs någon?? Har precis tränat axlar men vet icke vad detta är för övning. Acrid? jag har letat igenom hela exrx.net men det e ju ett riktigt virrvarr :)


Tack
/AC

Det låter på namnet som samma övning som "Axelrullningar med skivstång" Den tar på M. trapezius övre del och kan därför räknas till ryggövningarna trots namnet. :)
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jag har ett problem. När jag kör bänkpress spänner jag nacken så mycket att jag får ont efteråt. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Är det någon som känner igen fenomenet och har en lösning? :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Conrad skrev:
Jag har ett problem. När jag kör bänkpress spänner jag nacken så mycket att jag får ont efteråt. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Är det någon som känner igen fenomenet och har en lösning? :)

Sänk vikterna o lär dig komma i kontakt med dina muskler... det är det inte alla som gör.

Andas ut när du tar i så får du inte ballongmage :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top