Träningstråden

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Dock har jag lagt märke till att kvinnor, iaf många av er, har mkt mer volym på benen än killar trots obefintlig styrka. Jävligt orättvist faktiskt.

Jag har sjukt svårt att få volym på benen trots att jag kör dem lika hårt som allt annat.
Blir bara stark och får stenhårda muskler.

Funderar på om typ långdistansträning förstör det.. (Åker rätt mkt längdåkning på vintern)

Edit: du ser dock ut att ha på rätt bra med vikt plåtis, så med obefintlig styrka menade jag inte dig.. Utan den mängd av tjejer som squatar typ 50kg men ändå har grova lår.

Om du tex springer milen två gånger i veckan så är det inget som bryter ner muskler eller förhindrar volym. Men om du däremot kör lite längre träning, tex 2 timmar löpning eller 5 timmar cykling, så löper du större risk att börja bränna muskler. Själv springer jag milen 1-2 ggr / vecka och benen är fortfarande det kralligaste jag har (men då är jag ju inte särskilt grov nånstans visserligen).

Källa: Broscience / min egen uppfattning :D

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Attityd: L-Leucin är den aminosyran som är viktigast ur byggarsynpunkt.
Kör själv på antingen Amino-X från BSN (green apple sååå god)
Eller AminoEnergy från Optimum Nutrition, innehåller också koffein.

Grova ben byggs genom att bara nöta dom till döds! Det räcker inte att köra 3-4set halv-djupsböj och tro att nu jävlar vaknar jag upp med grymma buggar!
Viktigt att alltid bibehålla muskelkontakten (i alla övningar), tappar man den tappar man resultat!

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Grova ben byggs genom att bara nöta dom till döds! Det räcker inte att köra 3-4set halv-djupsböj och tro att nu jävlar vaknar jag upp med grymma buggar!
Viktigt att alltid bibehålla muskelkontakten (i alla övningar), tappar man den tappar man resultat!

Senaste rönen som jag läst är att ass-to-grass bygger bäst muskler och dessutom även framsidan lår vilket man inte trodde tidigare. Det stämmer väl för jag har inte gjort en enda lårspark eller utfall. Så kvartsböj eller hockeyböj är ju bara att strunta i. Den enda fördelen med sådana böj som jag ser är att få mer viktvana och inte vara så rädd för att lasta på så mycket vikt på axlarna.

Kompletterar mitt svar med att jag gör totalt ca 10 arbetsset i böj. Med tidigare programmet kunde det bli uppåt 15-20! Har alltså för tillfället ändrat upplägg. Men fortfarande lika många set böj. Varierande vikt/reps

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men hörnini, det här med räva i marka. Jag har rätt svårt att komma ner ordentligt. När jag tycker att jag är tillräckligt djupt så skall det vara rätt långt gräs för att nå ass to grass. Problemet är att det känns som att knäna exploderar när jag går djupt med lite vikt på. Är det lättare vikt som gäller och jobba sig neråt i böj för att sedan gå upp i vikt? Jag är inte överförtjust i annan benträning än benböj. Gillar inte maskiner s.a.s. men kanske måste man komplettera?

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Men hörnini, det här med räva i marka. Jag har rätt svårt att komma ner ordentligt. När jag tycker att jag är tillräckligt djupt så skall det vara rätt långt gräs för att nå ass to grass. Problemet är att det känns som att knäna exploderar när jag går djupt med lite vikt på. Är det lättare vikt som gäller och jobba sig neråt i böj för att sedan gå upp i vikt? Jag är inte överförtjust i annan benträning än benböj. Gillar inte maskiner s.a.s. men kanske måste man komplettera?

Komplettering behövs icke. Inte om man frågar mig eller någon annan lyftare.

Men ja, det är lägre vikter och så djupt du kan som gäller tills du blivit smidig nog att böja vettigt och kan lasta på fler. Jag har hjälpt flera kompisar som trodde att de kunde böja så tungt. Med mig som instruktör har de kommit ner hela vägen men inte upp. :hihi
(Och jo, de fattade sen att de behövde sänka vikterna för att komma upp)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Komplettering behövs icke. Inte om man frågar mig eller någon annan lyftare.

Men ja, det är lägre vikter och så djupt du kan som gäller tills du blivit smidig nog att böja vettigt och kan lasta på fler. Jag har hjälpt flera kompisar som trodde att de kunde böja så tungt. Med mig som instruktör har de kommit ner hela vägen men inte upp. :hihi
(Och jo, de fattade sen att de behövde sänka vikterna för att komma upp)

Visste väl att jag var för klen, behövde höra det från någon annan också bara:hihi
Då börjar vi om från början alltså, suck.
Jag kompletterar med utfall och vadpress också förstås. Och någon enstaka klämma-ihop-låren-maskin.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Visste väl att jag var för klen, behövde höra det från någon annan också bara:hihi
Då börjar vi om från början alltså, suck.
Jag kompletterar med utfall och vadpress också förstås. Och någon enstaka klämma-ihop-låren-maskin.

Såg att jag skrev lite konstigt. "Lasta på fler kilo" var det som skulle stå. Kände ett behov av att rätta mig. Blivit dålig på det där med att korrekturläsa innan jag klickar på "Posta"... :död

Vadpress behövs ju till benträning om man nu vill ha grymma vader, det får man ju inte av böj :hihi (jag springer så jag skiter i den biten)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Senaste rönen som jag läst är att ass-to-grass bygger bäst muskler och dessutom även framsidan lår vilket man inte trodde tidigare. Det stämmer väl för jag har inte gjort en enda lårspark eller utfall. Så kvartsböj eller hockeyböj är ju bara att strunta i. Den enda fördelen med sådana böj som jag ser är att få mer viktvana och inte vara så rädd för att lasta på så mycket vikt på axlarna.

Senaste rönen? Har alltid varit så :tummenupp
Det är ju rätt simpelt, ju längre rörelse en muskel får jobba ju fler muskelfibrer aktiveras/stressas, allt som behövs för progression.
Böj tar ju HELA benen, jag kör själv lite mer frontböj nuförtiden då mina baksida lår ligger före resten.
Ben imorgon och jag LÄNGTAR! :yoparty

Ikväll blir det att smiska Biceps/Vader ordentligt. Sen ugnsgrillar vi upp 6kg kycklingfilé för veckan.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Mycket bensnack nu! Jag tränade ben igår enligt 5/3/1. Självklart är det ass to the grass som gäller, och mycket av det. Följer mitt program slaviskt, och det innebar över hundra reps på totalt flera ton. Orkar inte ens räkna. Känns göttigt i benen idag ... :tummenupp

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Senaste rönen? Har alltid varit så :tummenupp
Det är ju rätt simpelt, ju längre rörelse en muskel får jobba ju fler muskelfibrer aktiveras/stressas, allt som behövs för progression.
Böj tar ju HELA benen, jag kör själv lite mer frontböj nuförtiden då mina baksida lår ligger före resten.
Ben imorgon och jag LÄNGTAR! :yoparty

Ikväll blir det att smiska Biceps/Vader ordentligt. Sen ugnsgrillar vi upp 6kg kycklingfilé för veckan.

Jo det visste jag ju sen innan men nu läste jag om någon som faktiskt gjorde en studie på det. Kanske missade jag tidigare studier då jag inte läser sånt om inte det dyker upp framför näsan på mig, dvs jag letar inte aktivt fram artiklar/studier.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Styrketräning är ute, nu är det smidighet och "gå upp i brygga"-tävlingen i singeltråden som gäller :banana

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Vi hade lyftarstuga på crossfit boxen igår sjukt nyttigt. Man hittar ju snabbt sin svaga punkt, måste ha mer explosivitet i höften. Men overhead squat börjar lossna iafl

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vi hade lyftarstuga på crossfit boxen igår sjukt nyttigt. Man hittar ju snabbt sin svaga punkt, måste ha mer explosivitet i höften. Men overhead squat börjar lossna iafl

Overhead squat är så jääääävla svårt tycker jag.

Varför kallas det "box" i crossfit när det kallas "gym" i resten av världen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Är det nån annan som kan känna sig sådär sjuuukt sugen på att gå och träna bara för att man tänkt sig en vilodag? Körde ett riktigt bra pass igår, och nu har jag ända sen jag vaknade imorse knappt kunnat tänka på nåt annat än att jag vill gå och träna, även fast jag borde ta en vilodag idag. :huvet

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Är det nån annan som kan känna sig sådär sjuuukt sugen på att gå och träna bara för att man tänkt sig en vilodag? Körde ett riktigt bra pass igår, och nu har jag ända sen jag vaknade imorse knappt kunnat tänka på nåt annat än att jag vill gå och träna, även fast jag borde ta en vilodag idag. :huvet

Strunt i vila då. Gå o träna. Jag brukar ha sånt sug jag också. För tillfället är jag förskonad från sånt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dagens I-landsproblem.

Alla har ju en inre bild för vilket mål man har med träningen.

Jag har haft som mål att lägga på mig en aning på axlar och armar. Lite ben.
Bröstkorg har jag tyckt att det har varit bra där jag var/är.

I morse var jag på gymmet.
Bröstpass. Hantelpress.
Jag kör 4 set med 6 rep på 40kg. Droppar nedåt i 2 set till.
Lutande hantelpress på 27,5 och avslutar med cablecross nedåt.

Del 2 i passet är lats, 3 övningar, chins/pull ups eller vad man kallar det. 2 övningar där och sen hanteldrag.

När passet är slut så går jag in i omklädningsrummet. Dom renoverar badrummet hemma så jag måste duscha på gymmet nu.
Då, när man står där med pump, så tycker jag själv att det är för mycket bröst. Det stämmer inte med den målbilden jag har.
Men 50-60 min innan så svor jag över att vi inte har tyngre hantlar än så på gymmet och funderade på att börja lägga hantelpressen som sista övning istället.

Jag vill ju inte träna färre pass än vad jag gör idag, för jag tycker om att träna.
Jag vill inte lyfta mindre vikter än vad jag gör idag, eller rättare sagt. Jag vill inte gå på gymmet och inte ta ut mig.

Jag kan absolut tänka mig att lägga om maten om det nu skulle hjälpa, men jag kommer ju inte att svälta mig.

Så Bullen, hur ska jag göra för att få fortsätta träna, men utan att passera min målbild?

Var det nån som förstod vad jag menade nu, eller blev det för mycket New Age sk*t av alltihop?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Dagens I-landsproblem.

Alla har ju en inre bild för vilket mål man har med träningen.

Jag har haft som mål att lägga på mig en aning på axlar och armar. Lite ben.
Bröstkorg har jag tyckt att det har varit bra där jag var/är.

I morse var jag på gymmet.
Bröstpass. Hantelpress.
Jag kör 4 set med 6 rep på 40kg. Droppar nedåt i 2 set till.
Lutande hantelpress på 27,5 och avslutar med cablecross nedåt.

Del 2 i passet är lats, 3 övningar, chins/pull ups eller vad man kallar det. 2 övningar där och sen hanteldrag.

När passet är slut så går jag in i omklädningsrummet. Dom renoverar badrummet hemma så jag måste duscha på gymmet nu.
Då, när man står där med pump, så tycker jag själv att det är för mycket bröst. Det stämmer inte med den målbilden jag har.
Men 50-60 min innan så svor jag över att vi inte har tyngre hantlar än så på gymmet och funderade på att börja lägga hantelpressen som sista övning istället.

Jag vill ju inte träna färre pass än vad jag gör idag, för jag tycker om att träna.
Jag vill inte lyfta mindre vikter än vad jag gör idag, eller rättare sagt. Jag vill inte gå på gymmet och inte ta ut mig.

Jag kan absolut tänka mig att lägga om maten om det nu skulle hjälpa, men jag kommer ju inte att svälta mig.

Så Bullen, hur ska jag göra för att få fortsätta träna, men utan att passera min målbild?

Var det nån som förstod vad jag menade nu, eller blev det för mycket New Age sk*t av alltihop?

Är det just styrketräning du vill köra då? Eller kan det vara ett alternativ att träna "nånting annat" nåt av passen?

Jag känner igen mig (lite) i det där.. Jag har egentligen inget "mål" med min träning annat än att vara i nån sorts form. Har varit mkt större men ändå mer deffad än vad jag är idag, men jag känner lite att jag inte behöver komma dit igen. Det "ger" lixom inget annat än att det är jobbigt :)

Jag tränar egentligen mest för att jag gillar fysisk aktivitet, så förra vintern ersatte jag en del gympass med att börja åka längdskidor igen.

Ett alternativ på gymet annars är ju att du antingen kör lättare och fler reps ibland för att få lite omväxling och kanske inte bygga lika mkt. Eller börjar försöka hitta specifika saker du tycker att du vill förbättra, så fokuserar du på den detaljen, sen byts det ut mot nån annan detalj osv.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Är det just styrketräning du vill köra då? Eller kan det vara ett alternativ att träna "nånting annat" nåt av passen?

Jag har inget emot att träna nåt annat, men löpning går bort. Att tomspringa ger mig inget alls. Ge mig en boll att springa efter så kan jag hålla på tills jag är död. Men inte annars. Ja, jag är en hund... ;)

Jag känner igen mig (lite) i det där.. Jag har egentligen inget "mål" med min träning annat än att vara i nån sorts form. Har varit mkt större men ändå mer deffad än vad jag är idag, men jag känner lite att jag inte behöver komma dit igen. Det "ger" lixom inget annat än att det är jobbigt :)

Jag tränar egentligen mest för att jag gillar fysisk aktivitet, så förra vintern ersatte jag en del gympass med att börja åka längdskidor igen.

Ett alternativ på gymet annars är ju att du antingen kör lättare och fler reps ibland för att få lite omväxling och kanske inte bygga lika mkt. Eller börjar försöka hitta specifika saker du tycker att du vill förbättra, så fokuserar du på den detaljen, sen byts det ut mot nån annan detalj osv.
Mitt mål är inte att bli 100kg deffad liksom.

Jag vill träna för att jag tycker om det.

Målbilder har en förmåga att ändras allteftersom man håller på, men jag är hyffsat nöjd med den massan jag har. Muskelmassan då iofs.

Jag har funderat på det med mindre vikter och fler reps. Men man kommer ju ändå att ta ut sig när man kör.
Hjälper det att träna på c:a 65-70% av nuvarande vikter, och som du säger, gå in på dom saker man vill förbättra och köra fullt ut där. Kommer man att enbart behålla muskelmassan (öka långsammare?) på dom andra utan att lägga på sig i samma takt?

Funkar det så vore det absolut ett alternativ. Då kan man få fortsätta nörda på och leta utvecklingsmöjligheter.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA