Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan du ge ett exempel på något som du tycker är rätt och bra och komplett då?

För att träna allt så måste du köra specifika övningar.
Man kan inte hålla på med sammansatta övningar, 3 övningar som tränar hela kroppen.
Det beror ju givetvis på vad syftet med träningen är. Men jag splittar på 4-dagarspass.
Kör man rygg så tränar man rygg. Man kan köra olika övningar som blandar in lite andra muskler. Chins osv, men betoningen lägger man på den muskelgrupp som är på tapeten för dagen.

Det funkar för mig.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Alla är vi olika Ricken gillar pumpa, medan vissa(Jag) gillar funktionell träning stark i kroppen men det syns inte lika mycket. Vilket är tur så man slipper köa till stången hela tiden

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man kan inte hålla på med sammansatta övningar, 3 övningar som tränar hela kroppen.
Det beror ju givetvis på vad syftet med träningen är. Men jag splittar på 4-dagarspass.
Kör man rygg så tränar man rygg. Man kan köra olika övningar som blandar in lite andra muskler. Chins osv, men betoningen lägger man på den muskelgrupp som är på tapeten för dagen.

Det funkar för mig.

Du är så bra Ricken :kär

Jag TROR iofs på att böj, mark och bänk "räcker" och är bra om man vill bli stark. Har t om för mig att jag rekommenderade starting strength här i tråden när Plåtis började träna.

Men jag kör som dig, delar upp kroppen och kör 1-2 muskelgrupper/pass. Och flera övningar per grupp.

Just nu kan jag iofs inte bevisa det med någon direkt form, men det funkar bra för mig. Och jag gillar det där med att få "tryck" i muskeln jag kör.

Säger det igen, man måste försöka hitta nåt som funkar för en själv och som man tycker är KUL.. annars kan man lika gärna lägga ner. :)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Det funkar för mig.

Därför tycker jag att det skulle passa dig bättre att köra högreppare om du nu vill ändra ditt upplägg i träningen :) När man tar så tungt att man bara orkar 3-4 reps blir det inte mycket kontakt eftersom det är fokus på att få upp/ner vikten.

Du är så bra Ricken :kär

Jag TROR iofs på att böj, mark och bänk "räcker" och är bra om man vill bli stark. Har t om för mig att jag rekommenderade starting strength här i tråden när Plåtis började träna.

Men jag kör som dig, delar upp kroppen och kör 1-2 muskelgrupper/pass. Och flera övningar per grupp.

Just nu kan jag iofs inte bevisa det med någon direkt form, men det funkar bra för mig. Och jag gillar det där med att få "tryck" i muskeln jag kör.

Säger det igen, man måste försöka hitta nåt som funkar för en själv och som man tycker är KUL.. annars kan man lika gärna lägga ner. :)

Du tipsade om en bra grundträning, SS var som handen i handsken för mig och det var också den som banade vägen för mig hit jag står idag. Jag tycker att alla nybörjare kan börja med SS om det nu är styrka de vill åt, vilket jag primärt ville också. Pump funkar ju som bäst när man kör splittschema.

Det är kul att pumpa lite, jag gör ju det emellanåt när andan faller på :hihi

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Det funkar för mig.

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar nu.
Först gnäller du på marklyft för att det inte känns som en komplett övning. Sen tycker du att man ändå inte ska göra kompletta övningar. Enligt det borde väl marklyft i så fall vara bra? :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar nu.
Först gnäller du på marklyft för att det inte känns som en komplett övning. Sen tycker du att man ändå inte ska göra kompletta övningar. Enligt det borde väl marklyft i så fall vara bra? :)

Jag tycker inte att marklyft är en "komplett"/"fullständig" övning eftersom dom musklerna man använder inte jobbar från ändläge till ändläge.

Du vet, TDC till BDC. ;)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker inte att marklyft är en "komplett"/"fullständig" övning eftersom dom musklerna man använder inte jobbar från ändläge till ändläge.

Du vet, TDC till BDC. ;)

Aha! Nu förstår jag hur du tänker.

Ja, men en del föredrar ju isoleringsövningar, det är ju inte konstigare än så. Speciellt om man tränar för att se snygg ut, har jag förstått att många gillar isoleringsövningar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Aha! Nu förstår jag hur du tänker.

Ja, men en del föredrar ju isoleringsövningar, det är ju inte konstigare än så. Speciellt om man tränar för att se snygg ut, har jag förstått att många gillar isoleringsövningar.

Ok, bara för att provocera lite då. ;)

Men jag förstår att folk gillar "basövningar". För det är lätt att göra resultat i form av ökning av vikter. Det kräver inte så mycket styrka, man lär sig en teknik för att lyfta skrotet och dom starkare musklerna i kroppen blir starkare. Så man bryr sig inte om sina svagare sidor och försöker inte att utveckla dom.

Så för folk som börjar träna är det ett en bra, safe metod att sälja in för det kommer ge resultat, fort.

:7peta :tråkad popcorn.gif

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Men jag förstår att folk gillar "basövningar". För det är lätt att göra resultat i form av ökning av vikter. Det kräver inte så mycket styrka, man lär sig en teknik för att lyfta skrotet och dom starkare musklerna i kroppen blir starkare. Så man bryr sig inte om sina svagare sidor och försöker inte att utveckla dom.

Så för folk som börjar träna är det ett en bra, safe metod att sälja in för det kommer ge resultat, fort.

:7peta :tråkad View attachment 395204

:D

Resultat blir det ju. Men vilka vill man ha? :tuttar

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Resultat blir det ju. Men vilka vill man ha? :tuttar

muscle-guy-looks-like-balloon-animal.jpg

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Mycket konstigt snack nu...

En TUNG vikt (1-6reps) ska självklart ha bra kontakt i muskeln, om man mest trycker upp skiten tappar man en hel del av sin potential i lyftet. Med detta sagt får man kontakten mycket bättre vid lite högre reps, jag skulle rekommendera pyramid set.

Ricken: Inte för att vara sån nu, men det är inte som att du är ute efter att bli stor, för en som inte vill bli så stor tycker jag det är konstigt att du ska sitta och säga vilka övningar som är kompletta eller inte?
Hur länge har du tränat seriöst och vilka resultat har du fått från din träning?
Marklyft är en SJUKT bra övning. Rätt utförd tar den galet bra på ryggen, mycket av mitt djup i ryggen kommer från marklyft och kronlyft, även om jag har sjukt mycket att bättra på min fysik är ryggen något av det mindre dåliga iaf.

Folk här verkar hetsa sig och inte hitta kontakten i övningarna, visst tar det många år innan CNS har riktigt bra kontakt men någorlunda bör man kunna hitta med rätt teknik fort.

(inte menat att låta kaxig eller något, skyller på dieten isåfall :) )

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

En TUNG vikt (1-6reps) ska självklart ha bra kontakt i muskeln, om man mest trycker upp skiten tappar man en hel del av sin potential i lyftet. Med detta sagt får man kontakten mycket bättre vid lite högre reps, jag skulle rekommendera pyramid set.

Jag har kontakt i ländryggen vid marklyft men känner inte i övriga muskler direkt, inte på samma sätt som när jag t.ex kör lårcurl eller rodd. Samma sak med böjen, jag använder ju hela benen men känner oftast mest i gluteus maximus och framsida lår. Men inte samma sak där om man jämför med lårspark, ja du fattar. Det är lite väl omfattande om man nu vill ha kontakt i någon specifik muskelgrupp.

För övrigt har jag ett fint djupt i ryggen tack vare marklyften :tummenupp så vi är minst två :banana

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

:7peta :tråkad View attachment 395204

Det verkar ju som du fattat grejen totalt! Så kör på som du gör, och akta så du inte blir för stor!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj

Ricken: Inte för att vara sån nu, men det är inte som att du är ute efter att bli stor, för en som inte vill bli så stor tycker jag det är konstigt att du ska sitta och säga vilka övningar som är kompletta eller inte?
Hur länge har du tränat seriöst och vilka resultat har du fått från din träning?
Marklyft är en SJUKT bra övning. Rätt utförd tar den galet bra på ryggen, mycket av mitt djup i ryggen kommer från marklyft och kronlyft, även om jag har sjukt mycket att bättra på min fysik är ryggen något av det mindre dåliga iaf.

Folk här verkar hetsa sig och inte hitta kontakten i övningarna, visst tar det många år innan CNS har riktigt bra kontakt men någorlunda bör man kunna hitta med rätt teknik fort.

(inte menat att låta kaxig eller något, skyller på dieten isåfall :) )

Precis, det är därför jag säger att jag tycker och att jag inte trivs med det träningssättet. För jag är för invand på "mitt" sätt.
Jag får liksom spunk på dom. :)

Sen ska det erkännas att jag har en viss förkärlek för att sparka på dom som är besatt/manisk på någonting.
Säger du att apple är det bästa sen man uppfann solen så får du mothugg, även om jag kör iphåne.
:)

Och nej, din diet får dig inte att verka grinig... ;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA