Träningstråden

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Hej hopp!

Tänkte att nån kanske ville kritisera min form/teknik lite? :7peta

em

:hej
Ser jättebra ut.
Själv hade jag kanske inte hållit emot så på nervägen utan släppt iväg stången snabbare. Detta då jag anser att marklyft är en av väldigt få övningar som jag är intresserad av den positiva rörelsen men inte alls på samma sätt den negativa.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Ser jättebra ut.
Själv hade jag kanske inte hållit emot så på nervägen utan släppt iväg stången snabbare. Detta då jag anser att marklyft är en av väldigt få övningar som jag är intresserad av den positiva rörelsen men inte alls på samma sätt den negativa.

Tackar! :)

Det är inte så tungt än, så jag sätter ner den försiktigt. Tycker det är så pinsamt med folk som släpper lätta vikter. :rolleyes:

Varför drar du stången längs benen på vägen ner?

Jag gör det delvis på vägen upp också, men det blir mer tydligt på vägen ner. Det hjälper mig med formen/tekniken.

Höhö :hihi

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tackar! :)

Det är inte så tungt än, så jag sätter ner den försiktigt. Tycker det är så pinsamt med folk som släpper lätta vikter. :rolleyes:

Jag gör det delvis på vägen upp också, men det blir mer tydligt på vägen ner. Det hjälper mig med formen/tekniken.

Höhö :hihi

Benedikt Magnusson lägger också ner stången försiktigt, och släpar den längs benen både upp och ner. Han är ändå bäst, så jag ser inte varför det skulle vara några problem att göra så.

https://www.youtube.com/watch?v=D1j3Ybiu1J4#t=73s

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Nåt jag undrat med såna dära, hjälper det att ha mage eller?

Nja det gör nog ingen skillnad direkt. Fast det är klart, jag har aldrig marklyft 400 pannor så det kanske hänger på buken. :tummenupp

Idag har jag kört backträning, intervaller på stranden, däckflipp och till sist jämfotahopp uppför en lång rackarns trappa. :näsblod

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Styrkelyftare osv har ju som mål att vara så starka som möjligt. Inte att ha så låg fettprocent som möjligt. Skulle dom hålla på och "deffa" så skulle dom ju tappa styrka också.

Tycker att bodybuilders/fitness-folk som är i kanonform ofta är förvånansvärt "svaga" jämfört med någon lite lönnfet person som satsar på att lyfta tungt. De har 2 helt olika mål med sin träning.

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Styrkelyftare osv har ju som mål att vara så starka som möjligt. Inte att ha så låg fettprocent som möjligt. Skulle dom hålla på och "deffa" så skulle dom ju tappa styrka också.

Tycker att bodybuilders/fitness-folk som är i kanonform ofta är förvånansvärt "svaga" jämfört med någon lite lönnfet person som satsar på att lyfta tungt. De har 2 helt olika mål med sin träning.

Exakt! #fatness

Jimbo!!!
Draget ser bra ut. Men på nervägen hamnar dina knän ivägen för stången, spänn magen och fäll ner ryggen först, sen benen. Armarna ska vara lodräta hela tiden.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Utöver Jävla Peter...

Magen hjälper ja, den funkar som stöd i bottenläge i t.ex knäböj och det blir kortare lyftväg i bänkpress osv. Men sen är det upp till respektive lyftare att vilja ha mage eller inte.

De flesta lyftare är sällan snygga och smala runt midjan om de inte ligger i en låg viktklass.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Utöver Jävla Peter...

Magen hjälper ja, den funkar som stöd i bottenläge i t.ex knäböj och det blir kortare lyftväg i bänkpress osv. Men sen är det upp till respektive lyftare att vilja ha mage eller inte.

De flesta lyftare är sällan snygga och smala runt midjan om de inte ligger i en låg viktklass.

Jag kan inte minnas en enda tjock lyftare på prispallen i OS 2012.

Däremot finns det ju många styrkelyftare som är rätt feta, tex Benni M ovanför. Tävlar man i tyngsta viktklassen så spelar det kanske inte så stor roll, förutom att de ser förjävliga ut.

Lu är ju typexempel på en fräsch lyftare!
Lu+Xiaojun+e3bc0_o.jpg

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag kan inte minnas en enda tjock lyftare på prispallen i OS 2012.

Däremot finns det ju många styrkelyftare som är rätt feta, tex Benni M ovanför. Tävlar man i tyngsta viktklassen så spelar det kanske inte så stor roll, förutom att de ser förjävliga ut.

Lu är ju typexempel på en fräsch lyftare!
View attachment 402860

Som clownen sa - det beror på viktklass. I SL är det även mer rippade killar i lägre viktklasser, när det börjar krypa över 90 kg, då börjar de flesta bli lite feta. Sen är 125+ kilosklassen full med riktigt feta killar. :D Oavsett längd ;)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sen är det lite trist att styrkelyft inte är en OS-gren, hoppas det kommer!

Rätt märkligt egentligen eftersom kraftsporter är relativt lätta och rättvisa att bedöma.. Borde vara med, istället för alla dessa rena bedömningssporter där det egentligen är "omöjligt" att säga vem som faktiskt ÄR bäst. (Ja, jag föredrar sporter där man mäter, starkast, snabbast, flest mål.. eller liknande :D )

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Rätt märkligt egentligen eftersom kraftsporter är relativt lätta och rättvisa att bedöma.. Borde vara med, istället för alla dessa rena bedömningssporter där det egentligen är "omöjligt" att säga vem som faktiskt ÄR bäst. (Ja, jag föredrar sporter där man mäter, starkast, snabbast, flest mål.. eller liknande :D )

Egentligen inte konstigt. Mycket dopingproblem i SL nämligen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA