Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mer exakt tjockare isolering. Dvs ett nyare kylskåp med samma yttre mått rymmer mindre mat.Nu är det väl förvisso så att dagens köldmedium inte är sämre än dåtidens freoner. Och en modern kyl eller frys drar avsevärt mycket mindre el än en gammal. En kyl från 80 talet drog mer än dubbelt så mycket el som en ny gör idag. Och det är inte bara för att isoleringen i skåpet är bättre.
Däremot krävs det att man modifierar flangeventiler och kompressorprestanda lite för att få andra tryckförhållanden om man byter till ett annat köldmedium.
Så om man skulle försöka köra moderna köldmedium i en frys från 80 talet så skulle det inte funka så bra men det är mest för att kylanläggningen inte är anpassad till köldmediets egenskaper.
När jag dömt ut vänners 20 år gamla kylskåp så rekommenderade jag dem att åka (detta var ca 1995) till Electrolux utförsäljning av lätt yttre skadade kylskåp på Luxgatan på Lilla Essingen.
Som tur vad gjorde dom inte det utan köpte ett annat kylskåp och beklagade sig över att det rymde mycket mindre än det gamla. "Vi skulle gjort som du sa, åkt till Luxgatan." Jag bara beklagade det minskade utrymmet och gratulerade min goda tur att dom inte handlat på Luxgatan. För då hade jag fått skulden för det minskade utrymmet för mat.
Electrolux hade ju också tjockare isolering....i de nya kylskåpen.
Last edited: