Tråden för stötande skämt

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fast jag har för mig att den där bilden är sedan dom brände IKEA katalogen för att det fanns nästan nakna kvinnor i den (håret syntes)

Dom kan ju be om Saudiutgåvan.

Där syns inga kvinnor alls.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom kan ju be om Saudiutgåvan.

Där syns inga kvinnor alls.

Jag tror att Saudi-utgåvan kom till just efter det där debacklet...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med tanke på en allt större muslimsk befolkning i Sverige tippar jag att hädelseparagrafen kommer tillbaka. # Demokrati helt enkelt.
Om politikerna inte löser det hela med hjälp av "hets mot folkgrupp" lagen.
Hade varit mycket praktiskt. Ingen behöver tappa "ansiktet".
Jag gissar att (s) kommer att lösa det.
# Hädelse var fram till 1970 ett brott. Togs bort av (s)-regering under Olof Palme.
Dom kommer inte att kunna lösa det med lagen om hets mot folkgrupp. Detta av den enkla anledningen att en religion inte är en folkgrupp.
Och jag misstänker att även om dom skulle försöka skriva om lagen så att den innefattar även religioner så är det yttrandefriheten i grundlagen som övertrumfar.
Däremot kan det tänkas att dom kan modifiera lagarna så att dom kan neka demonstrationer eller manifestationer om det kan tänkas inverka menligt på rikets säkerhet i alltför hög grad. Men jag misstänker att även den kan vara lite svår att få till.

Personligen tycker jag att det är lite störande att dom ska härja med det här just nu. Kan dom inte bara hålla sig i skinnet tills vi fått medlemsskapet i NATO godkänt så kan dom härja hur mycket dom vill sedan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Paragrafen omfattar inte bara folkgrupper. Religion/trosbekännelse omfattas redan.

Kap. 16.
"8 § Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter."

En kass gummiparagraf som kan användas av de styrande vid behov mot de som tycker fel.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Paragrafen omfattar inte bara folkgrupper. Religion/trosbekännelse omfattas redan.

Kap. 16.
"8 § Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter."

En kass gummiparagraf som kan användas av de styrande vid behov mot de som tycker fel.
Förvisso kan det ses så vid en första anblick. Men det gäller bara om du ger dig på muslimer som grupp. Det gäller inte om du kritiserar religionen islam.
Det finns en skillnad rent juridiskt där.
Dessutom så faller det inte under lagen om du bara kritiserar. Det krävs med. Typ att du uppviglar folk mot eller anspelar på att dom borde fråntas sina medborgerliga rättigheter, utrotas eller något annat.
Lagen är med andra ord inte tillämplig på de aktuella fallen med koranbränningar vilket också är anledningen till att ingen fällts för det trots att man försökt det vid några tillfällen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förvisso kan det ses så vid en första anblick. Men det gäller bara om du ger dig på muslimer som grupp. Det gäller inte om du kritiserar religionen islam.
Det finns en skillnad rent juridiskt där.
Dessutom så faller det inte under lagen om du bara kritiserar. Det krävs med. Typ att du uppviglar folk mot eller anspelar på att dom borde fråntas sina medborgerliga rättigheter, utrotas eller något annat.
Lagen är med andra ord inte tillämplig på de aktuella fallen med koranbränningar vilket också är anledningen till att ingen fällts för det trots att man försökt det vid några tillfällen.
Det räcker med att anspela på religion enligt paragrafen.
Annars har du gummisnodden att gruppen kanske kan anses kränkta om man säger något fel om islam.
Om man vill så går det.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det finns färdiga att köpa. instagram har varit fullt av folk som har fått paket därifrån på sistone, paketen är ibland även fyllda med pensiformade glitter som skjuts ut med en fjäder när man öppnar.

En kvinna öppnade paketet i bilen när hon satt i "pickup line" utanför ungarnas skola och täcktes omedelbart i glitter.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Personligen tycker jag att det är lite störande att dom ska härja med det här just nu. Kan dom inte bara hålla sig i skinnet tills vi fått medlemsskapet i NATO godkänt så kan dom härja hur mycket dom vill sedan.
Det har aldrig slagit dig att dom har en agenda och att den är att sabotera Sveriges medlemsansökan till NATO?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det har aldrig slagit dig att dom har en agenda och att den är att sabotera Sveriges medlemsansökan till NATO?
Utvisa dom djävlarna till Turkiet alternativt min källare för uppfriskande uppfostran medelst skendränkning krossade fotleder så dom springer sakta, avklippta fingrar så dom ej kladdar på andras tavlor.

Sen kan dom ju få lite hederligt stryk ala folkpark uppfostran bak en raggarbil från Arvika.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år