Tråden för stötande skämt

Slutsatsen är att det är smartast inte ha bilen i garaget när man laddar.
(Som två bekanta i Höganäs. De har bilarna utanför garaget. Garaget är förråd och pingishall.)
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Elcykel/spark's batterier verkar ju brinna allt "oftare", är det nån som vet om de har stått trångt när de har laddats?

Mobiler och laptops har själv-antänts ett flertal ggr pga inre kortslutningar i batteripacken.
Verktygsbatterier brinner hoppsan när de laddas, på många företag måste de ju stå i speciella brandsäkra laddskåp när de laddas.
 
Elcykel/spark's batterier verkar ju brinna allt "oftare", är det nån som vet om de har stått trångt när de har laddats?

Mobiler och laptops har själv-antänts ett flertal ggr pga inre kortslutningar i batteripacken.
Verktygsbatterier brinner hoppsan när de laddas, på många företag måste de ju stå i speciella brandsäkra laddskåp när de laddas.
Nu är det här lite off topic men ändå.

Batterier i mobile, sparkscyklar, laptops mm har väldigt lite gemensamt med batterier i elbilar utöver batterikemin.
Elbilar har balanseringskretsar som skall hindra överladdning av enskilda celler, övervakning på cellnivå av cellstatus och helt andra konstruktioner av batteripacket.
Något dom inte delar med mobiler, sparkcyklar mm där man gör batterierna så enkla som möjligt. Vilket delvis går för att det är färre celler. Plus att man försöker göra lådan för batteriet så liten som möjligt vilket gör att batterierna kläms och därmed kan kortslutas av det. Vilket var fallet med exempelvis Note 7 eller vilken modell det nu var.

Mobiler, sparkcyklar mm brinner oerhört mycket oftare till stor del på grund av sämre/biligare batterikonstruktioner.
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Den står minst 1 meter ifrån för den närmaste .....
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Speciellt ofta i stadsdelarna Angered , Frölunda (med Tynnered) i Göteborg.
Vanligaste anledning verkar av media vara en antänd flaska med bensin in genom krossad ruta.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top