Fast renovera en bubblamotor gör man ju på en kväll på köksbordet.
Inte för att jag har gjort det eller skulle göra det, men den påstås ju vara oerhört lättjobbad.
Jag hade en granne som var bubblafantiker, han hade nog alltid minst en bubblamotor i delar inne i lägenheten
Jo lätt jobbad.
Erbjuds låna en bubbla i slutet på 1960-talet. Ägaren var utomlands men överlämnat den "till min Utlånare" , jag fick veta det var ett problem, den maxade bara 60 till 70 km/h beroende på typ med- eller motvind. Jag går ner till bilen och öppnar. Golvet är täckt med felparkeringslappar, på den tiden Postgiroinbetalningsblanketter och annan skit. Städar ur den provkör farten stämmer. Men det är nått konstigt gaspedalen rör sig ju knappt mer än nån mm.
Börjar granska och med hjälp av skruvmejsel hackar jag och bryter upp "schaktmassorna" som täcker golvet. Sedan normal rörlighet på gasen. Hämtar min Utlånare och vi kör ner till södra motorvägspåfarten i Lund. Ger järnet och den når 130 km/h. Vänder vid norra motorvägspåfarten och retur till södra. När jag slår av kommer ett dimmoln norrifrån och sänker sikten och den gröna oljelampan tänds. Men det är bara svänga in på macken som låg strax efter Höje å och fylla på mer olja. På nått sätt räknade jag ut vilken cylinder som havrerat. Tog en konservburksplåt och klippte en täckbricka som jag satte in mellan förgasaren och cylindern.
Och så var det bra med det. Utlånaren körde utan problem på 3 -cylindrar till jobbet på Sydsvenskan i Malmö. Efter några dagar var det samma problem igen. Ny täckplåt och Utlånaren körde utan problem på 2 -cylindrar till jobbet på Sydsvenskan. Så gick det några dagar, Utlånaren kom hem och berättade att den dött och stod på en bensinmack vid gamla Lund-Malmö vägen. En Kompis och jag åkte förbi och slangade ur bensinen på väg till Malmö.
Lätt jobbat.