Inte nog med det, vad sprutar dom på bladen (och ut i naturen) då?
Att man inte tittar på fasta lösningar.
Pneumatisk avisning.
Varmluft genom små hål i bladframkant.
Elektrisk uppvärmning.
Piezovibratorer.
Alla ovanstående fungerar på flygplansvingar och propellrar, även om pneumatisk avisning inte är vanligt på propellrar.
Låter dumt att använda (varmt)vatten men hittade detta lite snabbt. Inte läst själv.
https://energiforskmedia.blob.core....wind-turbines-energiforskrapport-2016-300.pdf
Edit. Samma bild var det också...
Att man inte tittar på fasta lösningar.
Pneumatisk avisning.
Varmluft genom små hål i bladframkant.
Elektrisk uppvärmning.
Piezovibratorer.
Alla ovanstående fungerar på flygplansvingar och propellrar, även om pneumatisk avisning inte är vanligt på propellrar.
Det stötande i det skämtet är väl att ingen svensk investerar i vindkraft, så för tre veckor sedan stod utländska investerare för produktionen av halva sveriges elkonsumption
Jag vågar fan inte skämta om saken förän man vet mer vad som ligger bakom senaste tidens händelser...
Jag jobbar i vindkraftsbranchen, och man föröker hitta den bästa lösningen.
Dom senaste turbinerna har varmluft i bladen, fungerar bra, men tar mycket energi.
Så man vill köra igång avisningen i exakt rätt tid, för allting handlar om pengar.
Dom som investerar i vindkraft gör det primärt för att få avkastning på sina pengar, så varje krona räknas, och det är stor skillnad om det blir is på bladen, men det kostar också mycket att köra avisningen.
Så, optimering är det man jobbar med just nu.
Det stötande i det skämtet är väl att ingen svensk investerar i vindkraft, så för tre veckor sedan stod utländska investerare för produktionen av halva sveriges elkonsumption
MainStreamMedia vågar inte skriva om det som finns uppdagat. Det var alternativt media som först tog upp saken. Skvallertråden på flashback innehåller mycket skit men där finns också enstaka pärlor. Det är fler än en annan person inblandad samt t.o.m. samröre med Quick - av alla. Inte undra på att det är panik i statsapparaten.
Jag har inte ens vågat titta i flashbackträsket, jag väntar på sammanfattningen som kommer...
Den lär du inte få av gammelmedia. Jag är inte förvånad men...de har varit "förvånandsvärt" tysta i detta.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|