Tråden för stötande skämt

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag jobbar i vindkraftsbranchen, och man föröker hitta den bästa lösningen.
Dom senaste turbinerna har varmluft i bladen, fungerar bra, men tar mycket energi.
Så man vill köra igång avisningen i exakt rätt tid, för allting handlar om pengar.
Dom som investerar i vindkraft gör det primärt för att få avkastning på sina pengar, så varje krona räknas, och det är stor skillnad om det blir is på bladen, men det kostar också mycket att köra avisningen.
Så, optimering är det man jobbar med just nu.
Det stötande i det skämtet är väl att ingen svensk investerar i vindkraft, så för tre veckor sedan stod utländska investerare för produktionen av halva sveriges elkonsumption :va

Jag jobbar ibland inom vindkraftsindustrin men alltid med kompositmaterial. Det finns även lösningar där man bygger in värmemöjlighet direkt i laminatet nära ytan. Det känns som en bättre lösning rent spontant än varmluft då man dels inte kan av-isa selektivt men även måste värma upp hela bladet istället för bara ytan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag jobbar ibland inom vindkraftsindustrin men alltid med kompositmaterial. Det finns även lösningar där man bygger in värmemöjlighet direkt i laminatet nära ytan. Det känns som en bättre lösning rent spontant än varmluft då man dels inte kan av-isa selektivt men även måste värma upp hela bladet istället för bara ytan.

Elslingor i kompositen gör ju att man ökar risken för ett blixtnedslag i rotorbladet, vilket man ju helst undviker.

Jobbar du på SICOMP?

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Elslingor i kompositen gör ju att man ökar risken för ett blixtnedslag i rotorbladet, vilket man ju helst undviker.

Jobbar du på SICOMP?

Japp. Men det finns en del lösningar där med. Jajjemensan, så du känner till oss?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tre lastbilschaufförerer satt på ett truckstop och pratade, den ene sa:
Vad skulle du hellre sluta med, snus, eller tjugokronors avsugningar i gloryholet på truckstopps toan?
Han som körde Scania sa: Jag skulle aldrig ge upp mitt Grovsnus
Han som körde Mercedes sa: Jag skulle inte klara mig utan General
Han som körde MAN sa: Jag skulle sluta med Onico Mint, för jag behöver pengarna...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka