Tråden för stötande skämt

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det där vore betydligt roligare om det inte vore ett stort problem i Sverige.

Det finns en dokumentär på SVT om hur vården i Sverige i det närmaste har hejat på folk som har haft oklar könsidentitet att genomgå oreversibla operationer, i ung ålder, och talat om "hur modiga" dom är.

Sen ångrar dom sig några år senare, och då vill samma människor i vården bara tysta ner dom så att dom inte skadar "transrättigheter" genom att prata om att dom ångrar sig...

Men jag blev ju utdömd som homofob i en tråd tidigare, så jag kanske inte ska uttala mig.
(dock har jag aldrig blivit kallad det av någon av dom LGBTQ+ personer som känner mig privat, vilket inkluderar en FTM trans-man)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det där vore betydligt roligare om det inte vore ett stort problem i Sverige.

Det finns en dokumentär på SVT om hur vården i Sverige i det närmaste har hejat på folk som har haft oklar könsidentitet att genomgå oreversibla operationer, i ung ålder, och talat om "hur modiga" dom är.

Sen ångrar dom sig några år senare, och då vill samma människor i vården bara tysta ner dom så att dom inte skadar "transrättigheter" genom att prata om att dom ångrar sig...

Men jag blev ju utdömd som homofob i en tråd tidigare, så jag kanske inte ska uttala mig.
(dock har jag aldrig blivit kallad det av någon av dom LGBTQ+ personer som känner mig privat, vilket inkluderar en FTM trans-man)

Herregud för alla dessa förkortningar i olika sammanhang man förutses att kunna idag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
LGBTQ+ personer...
FTM trans-man...
Herregud för alla dessa förkortningar i olika sammanhang man förutses att kunna idag.

Jag undrar mest om dessa personer själva springer runt och presenterar sig med sådana bokstavskombinationer...?

Det måste ju vara hyfsat svårt att komma ihåg rätt och att inte vricka tungan så att man inte får hem ett ragg som är intresserad av helt andra saker...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag undrar mest om dessa personer själva springer runt och presenterar sig med sådana bokstavskombinationer...?

Det måste ju vara hyfsat svårt att komma ihåg rätt och att inte vricka tungan så att man inte får hem ett ragg som är intresserad av helt andra saker...

Man ska våga prova nya saker, det är utvecklande. Ta ett djup andetag bara och slappna av så går det bra.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blev kallad transfob då jag inte visste vad ett sådant pronomen betydde.
Frågade henom vad henoms pronom hette på swahili, kinesiska eller spanska?
-"Det vet jag inte. "
-"Då är du lika mycket transfob i alla dom länderna som jag är här. "
Tystnad. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nja, man är ju oftast bara en av bokstäverna, och så många är dom ju inte att man inte lär sig dom om man tillhör kretsen.

Lesbian
Gay
Bisexual
Trans
Queer
+ (alla andra)

Det är först när dom börjar kombinera Bisexual Demiromatic osv jag börjar ha svårt att hänga med, men mitt måtto är "You do you, I'm not intrested anyway"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
64 Terms That Describe Gender Identity and Expression
https://www.healthline.com/health/different-genders

Fast det där var ju bara 64 termer som har med olika saker att göra, det var ju inte 64 olika sexuella/köns identiteter (vilket säkert finns om man gräver lite, dom verkar klart glada i att uppfinna nya)

Jag känner till exempel både Butch och Femmes, men dom är fortfarande båda "L" i LGBTQ+
Dessutom finns det dom som på allvar hävdar att bara svarta kvinnor kan vara Butch, eftersom dom uppfann ordet...
Så då finns det ett dussin andra beskrivningar på det dom flesta antar är en Butch men som inte är svart.
Stemmes (stud femmes) till exempel, för studs är ju en benämning på män, fast då ska dom vara atletiska eftersom studs är det...

Inte ens dom som själva räknas in under regnbågens alla färger använder uttrycken rätt alla gånger, men dom ursäktas oftast, men om jag som CIS-man skulle använda fel uttryck så ska jag hängas på torget...
(inte utav dom jag känner dock, dom vet att jag gör så gott jag kan, jag är ju dessutom gammal och mossig, jag borde inte ens försöka, jag borde vara homofob och medvetet göra fel)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast det där var ju bara 64 termer som har med olika saker att göra, det var ju inte 64 olika sexuella/köns identiteter (vilket säkert finns om man gräver lite, dom verkar klart glada i att uppfinna nya)

Nej det var inte så jag menade, sket i att citera dig därav.
Rörigt är det likväl, gäller att ha tungan rätt i mun(om man orkar bry sig).

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Gällande transpersoner så är det tyvärr en jävla massa skitsnack och aktivism från människor runtomkring, och rätt få av de berörda som kommer till tals. Jag har både i yrkeslivet och privat kontakt med personer som går eller har gått igenom detta. Till att börja med så är "dokumentären" om hur personer hetsas till fysiska könsbyten i bästa fall tendentiös och troligen till största del lögn.

Ingen person under 18 år i Sverige hetsas in i detta. Generellt finns det två kategorier unga transpersoner, de som "uppenbart" lever i fel kropp från födseln, samt de som upptäcker detta i eller kring puberteten. För den senare gruppen görs inga fysiska ingrepp under (normalt) 20 års ålder, och det först efter minst ett års utredning. Däremot kan stopphormoner (reversibelt) delas ut innan. Skälet är att dessa mår ofta psykiskt dåligt och det är svårt att veta om det är könsdysfori som ger psykiska problem eller vice versa. Full könskorrigering sker sällan under 23 års ålder, förutom för den första kategorin där diagnosen finns sedan födseln.

Däremot finns det gott om aktivister som skriker sig hesa för eller emot denna grupps "rättigheter", tyvärr faller det väl in i vänster - högerskalan där den förstnämnda ser detta som lika självklart som glasögon och den senare som ett skämt som bör förbjudas. Få är intresserade av vad de berörda tycker.

Personligen anser jag att politiker och okunniga skall hålla sig lika långt borta från detta som hur vi bedriver cancervård, det är en medicinsk fråga och inte en tävling i tyckande.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Dessutom finns det dom som på allvar hävdar att bara svarta kvinnor kan vara Butch, eftersom dom uppfann ordet...

Det om något visar väl att alla bokstavskombinations- och regnbågsmänniskor verkligen passar in under ”stötande skämt”...?

De hugger blixtsnabbt mot medelålders vita män så fort de känner sig kränkta och tycker sig se homofober såväl som rasister vart de än vänder sig. Men själva får de minsann svänga sig med uttryck som gör skillnad på solbruna och blekansikten...?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har både i yrkeslivet och privat kontakt med personer som går eller har gått igenom detta. Till att börja med så är "dokumentären" om hur personer hetsas till fysiska könsbyten i bästa fall tendentiös och troligen till största del lögn.

Ingen person under 18 år i Sverige hetsas in i detta.

Se uppdrag granskning om saken, Sverige har tydligen rekord i folk som ångrar sig efteråt.
Vi kanske även har rekord i folk som är nöjda efteråt, men det är inte dom det handlar om.

Jag säger inte att det inte finns personer som behöver genomgå en transition, jag säger att: I vår iver att vara snälla och accepterande mot folk som påstår sig vilja genomgå en har vi kanske inte alltid ställt rätt frågor innan vi låtit dom göra det.

Det leder till att vi har fler som ångrat sig än något annat land, Saudiarbien har säkert 0 fall, men det beror ju på att dom är ett skitland åt andra hållet.

Vad jag säger är att vi måste bli bättre på att hitta dom som inte blir hjälpta av en transition, dom som försöker lösa ett annat problem genom att förändra sig.

Jag har aldrig försökt neka någon några rättigheter, jag har aldrig heller sett det som en höger/vänsterfråga, men det är uppenbarligen inte lika självklart som glasögon heller, få personer ångrar att dom skaffar glasögon, mycket beroende på att dom har diagnosticerats rätt och inte kommer på efteråt att dom inte har synfel.

Jag tycker bara att vi måste bli förbannat mycket bättre på att utreda vilka som blir hjälpta av en transition och vilka som har andra problem som inte blir bättre av en.
Jag är inte rätt person att utreda det, inte politiker heller, men uppenbarligen har även läkare och psykologer feldiagnosticerat folk, det FÅR inte hända.

RFSL var uppenbart kritiska till Uppdrag Granskning efter dokumentären https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rfsl-kritisk-till-uppdrag-gransknings-program , men det var ju bara väntat, dom ser ju bara till dom som blir hjälpta, anser man sig inte vara trans längre så hör man inte längre till deras intressegrupp.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skälet är att dessa mår ofta psykiskt dåligt och det är svårt att veta om det är könsdysfori som ger psykiska problem eller vice versa.

Däremot finns det gott om aktivister som skriker sig hesa för eller emot denna grupps "rättigheter", tyvärr faller det väl in i vänster - högerskalan där den förstnämnda ser detta som lika självklart som glasögon och den senare som ett skämt som bör förbjudas. Få är intresserade av vad de berörda tycker.

Hur menar du här?
Psykiska problem-->könsdysfori eller könsdysfori-->psykiska problem? Kan inte könsdysfori vara ett av många psykiska problem man kan drabbas av? Det skulle således vara en delmängd av de olika sjukdomar vi lägger in under paraplytermen psykisk sjukdom?

Tror det hade varit kanske tom bättre att könsdysfori klassas som sjukdom, vid sjukdom har man ju "rätt" till vård.

Lite av problemet jag ser är att främst vänstern gör detta till en politisk/ideologisk fråga, tyvärr. Vi sätter idag griller i våra barns huvuden.

Jag tror det blir tokigt, men det är bara vad jag tror.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...kand-psykiater/reptes!0ZbHHtHq8vTWXkLkpFXbGQ/
https://lakartidningen.se/klinik-oc...ig-okning-av-konsdysfori-bland-barn-och-unga/
https://www.socialstyrelsen.se/om-s...riska-diagnoser-hos-personer-med-konsdysfori/

Intressant historia: https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

Kan du ge några exempel på någon som skriker emot denna grupps "rättigheter"?(Jag misstror inte dig, jag bara frågar)

Oavsett så verkar dessa personer må piss och det önskar jag inte någon.

Sen är ju lite av frågan hur man menar med att normalisera?
Denna man får gärna vara hund för mig, önskar han all lycka i livet, men gör vi världen en tjänst genom att normalisera egentligen? Kanske borde han få hjälp att bearbeta om det egentligen är något som slagit slint?
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...er-dog-transgender-man-identifies-canine.html

Edit. Kanske finns en koppling till det som diskuterades i annan tråd om vår utsatthet för hormonstörande ämnen i vår miljö?

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Se uppdrag granskning om saken, Sverige har tydligen rekord i folk som ångrar sig efteråt.
Vi kanske även har rekord i folk som är nöjda efteråt, men det är inte dom det handlar om.

Jag säger inte att det inte finns personer som behöver genomgå en transition, jag säger att: I vår iver att vara snälla och accepterande mot folk som påstår sig vilja genomgå en har vi kanske inte alltid ställt rätt frågor innan vi låtit dom göra det.

Det leder till att vi har fler som ångrat sig än något annat land, Saudiarbien har säkert 0 fall, men det beror ju på att dom är ett skitland åt andra hållet.

Vad jag säger är att vi måste bli bättre på att hitta dom som inte blir hjälpta av en transition, dom som försöker lösa ett annat problem genom att förändra sig.

Jag har aldrig försökt neka någon några rättigheter, jag har aldrig heller sett det som en höger/vänsterfråga, men det är uppenbarligen inte lika självklart som glasögon heller, få personer ångrar att dom skaffar glasögon, mycket beroende på att dom har diagnosticerats rätt och inte kommer på efteråt att dom inte har synfel.

Jag tycker bara att vi måste bli förbannat mycket bättre på att utreda vilka som blir hjälpta av en transition och vilka som har andra problem som inte blir bättre av en.
Jag är inte rätt person att utreda det, inte politiker heller, men uppenbarligen har även läkare och psykologer feldiagnosticerat folk, det FÅR inte hända.

RFSL var uppenbart kritiska till Uppdrag Granskning efter dokumentären https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rfsl-kritisk-till-uppdrag-gransknings-program , men det var ju bara väntat, dom ser ju bara till dom som blir hjälpta, anser man sig inte vara trans längre så hör man inte längre till deras intressegrupp.

Vi är nog väldigt överens här. Det blir inte bättre av att RFSL är extremt politiskt numer. De mobbade ut en f.d ordförande för att han röstade KD, det säger tyvärr en del om deras "politiska oberoende". Däremot delar jag inte bilden som uppdrag granskning visade eftersom de kliniker som jobbar med frågorna generellt är restriktiva med operationer just för att undvika att den situationen skall ske.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Någon måste ha känt sig väldigt stött eftersom en skämttråden gick över till diskussion

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...