Tråden för stötande skämt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte om du använder Internet och med det kopplade tjänster, men det är ju inte helt ovanligt att tjänster ligger nere, allt från hela betalsystem till enskilda hemsidor. Och det vore ju faktiskt rätt humoristiskt att se alla som har gått på hypen stå där och svära över att dom inte kommer in i sin egen bil för att någon app har fuckat upp. Eller om dom har glömt ladda mobilen. Eller står någonstans med dålig täckning? Eller när bolaget som driver tjänsten går i konkurs, då blir det att köpa ny bil, och sälja den gamla på rot. Bara för att det går tekniskt så behöver det inte vara bra, det handlar enbart om att man måste hitta på nya funktioner för att sticka ut och sälja.

Klarar jag inte av att fiska upp en nyckel ur fickan, stoppa den i ett tändlås och vrida om så ska jag nog inte köra bil heller.
Jo precis. Men om 10 år tror jag inte det finns några nya bilar med nyckel. Alla har Fjärrkontroll eller Mobilöppning.
Till hemmet finns det redan.
https://smartify.se/blogg/digitalt-dorrlas/

Citat: Och det vore ju faktiskt rätt humoristiskt att se alla stå där och svära över att dom inte kommer in i sin egen bil. citat slut.

Det är skälet till att jag har 3 banker. Nordea, ICA och LFB. Eftersom så många bekanta beklagat sig över att nu ligger "Deras" bank nere.
I Region Skåne är reklamen för kollektivtrafiken ungefär:
"Nu kan du inte glömma biljetten för du kan ha biljetten i mobilen. Bra va ! "

Och Mobilen glöms ju inte.....

Själv funderar jag över varför EU / Sverige fortfarande använder Mastercard / VISA / AMEX.
Vore det inte säkrare med ett Sverigekort. I varje fall i Sverige.
Ett EU-kort som gäller i varje fall i Europa osv.

När Trump tyckte EUs stålexport skadade USA och lade på tull.
Ja då hade jag i varje fall försökt med några % skatt på vartenda kortköp med amerikanska kort, betalning med Android och iOS mobiler osv.
För här tycker jag USAs dominans skadar EU.

Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag vet inte om du använder Internet och med det kopplade tjänster, men det är ju inte helt ovanligt att tjänster ligger nere, allt från hela betalsystem till enskilda hemsidor. Och det vore ju faktiskt rätt humoristiskt att se alla som har gått på hypen stå där och svära över att dom inte kommer in i sin egen bil för att någon app har fuckat upp. Eller om dom har glömt ladda mobilen. Eller står någonstans med dålig täckning? Eller när bolaget som driver tjänsten går i konkurs, då blir det att köpa ny bil, och sälja den gamla på rot. Bara för att det går tekniskt så behöver det inte vara bra, det handlar enbart om att man måste hitta på nya funktioner för att sticka ut och sälja.

Klarar jag inte av att fiska upp en nyckel ur fickan, stoppa den i ett tändlås och vrida om så ska jag nog inte köra bil heller.
Den kinesiska biltillverkaren som bygger premiumbilar i Göteborg och håller rätt hög profil även när det gäller sånt här lull arbetar med blåtand lokalt och molntjänster remote, så tjänster och täckning är inte ett problem. Glömma att ladda telefonen är väl ingen som gör nu för tiden (åtminstone ingen som väljer ett sånt system), då glömmer man nog lika gärna en nyckel hemma. När billtillverkaren går i kånken kanske man å andra sidan är rökt efter ett tag när certifikaten inte längre förnyas automatiskt, eller man köper ny cool telefon efter sex till åtta månader.

Jag hade tyckt det var bekvämt (har inte helt nyckelfri bil själv, än) att slippa komma ihåg nyckeln, på samma sätt som jag tycker det är bekvämt att slppa ta med mig ett fysiskt betalkort till affären. Telefon eller klocka har jag ändå alltid på mig när jag går ut.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När ryska hackers sänker bankerna och google apps står man där som ett fån, igen... och igen, och igen.
Det räcker faktiskt med en traditionsenlig krasch efter en Windowsuppdatering.
Jag har själv upplevt det 3 gånger på jobbet. Det blev att avinstallera SP4, SP5, SP6 och återgå till det som kom från IBM NT4 med SP3.
Och det har inte blivit bättre med åren.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer
https://pctidningen.se/datorutrustn...dows-10/ny-windowsuppdatering-kraschar-datorn

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
När ryska hackers sänker bankerna och google apps står man där som ett fån, igen... och igen, och igen.
Jag antar käckt att alla ryska och kinesiska hackers redan har all min personliga data tillgänglig, och ser det som cost of living om man inte vill bli en sån där off-grid-överlevare. Det är jag för bekväm för.
Å andra sidan, när ryska hackers väl sänker bankerna på riktigt är det väl förmodligen inte bara vi som gillar teknologi som är rökta. Då går nog samhället i övrigt lite dåligt också, även för de som fortfarande startar sin bil med nyckel och kanske till och med de som sparar kontanter i madrassen.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Då går nog samhället i övrigt lite dåligt också, även för de som fortfarande startar sin bil med nyckel...
Jag kan iaf koka ihop mitt eget bränsle till hojen. Så underbart det vore - att få köra helt ensam på de svenska krokvägarna - ända tills tjälskadorna blir allt för hopplösa.

Men allvarligt, att lägga allt på nätanslutna kortföretag är ju som att single source'a komponenter i tillverkningsindustrin, så gör man bara inte. Det som gör mig lite (mer än vanligt) bekymrad är att knaseriet för några veckor sedan är nedtystat av både regering och banker. Flera dagars störningar i rad, klart som fanken att det oroar allmänheten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade tyckt det var bekvämt (har inte helt nyckelfri bil själv, än) att slippa komma ihåg nyckeln, på samma sätt som jag tycker det är bekvämt att slppa ta med mig ett fysiskt betalkort till affären. Telefon eller klocka har jag ändå alltid på mig när jag går ut.
Är det så jobbigt att komma ihåg bilnyckeln? Vad är nästa steg, en slags overall som man både kan sova i och lufsa runt med utomhus, så man slipper glömma klä av sig på kvällen, eller klä på sig på morgonen?

Om man ofta glömmer bilnyckeln, så är väl risken stor att man glömmer blinkers eller tom att svänga, eller bromsa eller stänga av motorn när man är framme? Jag anar att såna människor inte kör hoj heller, jag ser ju en återkommande risk att man glömmer både att sätta ner fötterna när man stannar och att fälla ut stödet när man går ifrån hojen. Men, man har faktiskt uppfunnit ett transportsätt för alla er, det kallas kollektivtrafik!

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag kan iaf koka ihop mitt eget bränsle till hojen. Så underbart det vore - att få köra helt ensam på de svenska krokvägarna - ända tills tjälskadorna blir allt för hopplösa.

Men allvarligt, att lägga allt på nätanslutna kortföretag är ju som att single source'a komponenter i tillverkningsindustrin, så gör man bara inte. Det som gör mig lite (mer än vanligt) bekymrad är att knaseriet för några veckor sedan är nedtystat av både regering och banker. Flera dagars störningar i rad, klart som fanken att det oroar allmänheten.
Jag har faktiskt investerat lite kapital i lunchkuponger på den lokala serveringen, så jag klarar mig i snitt en vecka ifall precis alla nätanslutna kortföretag försvinner helt.

Men vad är alternativen till betalkort (det är ju praktiskt ingen skillnad på att ha ett kort i näven eller ett kort registrerat i telefon eller smartklocka eftersom kommunikationen vid köp ändå sker enbart från betalterminalen i båda fall) och/eller kontanter från likaså elektronisk uttagsautomat idag om man vill leva ett drägligt liv och kunna betala för sig? Seriös fråga, som omväxling.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Är det så jobbigt att komma ihåg bilnyckeln? Vad är nästa steg, en slags overall som man både kan sova i och lufsa runt med utomhus, så man slipper glömma klä av sig på kvällen, eller klä på sig på morgonen?

Om man ofta glömmer bilnyckeln, så är väl risken stor att man glömmer blinkers eller tom att svänga, eller bromsa eller stänga av motorn när man är framme? Jag anar att såna människor inte kör hoj heller, jag ser ju en återkommande risk att man glömmer både att sätta ner fötterna när man stannar och att fälla ut stödet när man går ifrån hojen. Men, man har faktiskt uppfunnit ett transportsätt för alla er, det kallas kollektivtrafik!
Det är klart att man kan dra alla resonemang till sin spets, precis som du gör här. Sett till mig själv, och verkliga situationer, så är det så med mig att jag lätt glömmer en pryl som jag måste plocka upp för att jag normalt inte har den på mig hemma, men inte glömmer att klä på mig eller utföra handlingar som att blinka vid sidoförflyttning eller sätta en fot framför den andra. Och visst är det (precis som jag skrev) för att jag är bekväm jag skulle välja att inte behöva göra vissa saker också. Jag tror säkert att du också väljer bort vissa saker framför andra pga samma skäl. Kanske inte just bilnyckeln i ditt fall då.

Sett till hur många som just inte blinkar i trafiken, så tror jag enligt ditt exempel att 90% av alla bilar är nyckellösa idag, för övrigt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har faktiskt investerat lite kapital i lunchkuponger på den lokala serveringen, så jag klarar mig i snitt en vecka ifall precis alla nätanslutna kortföretag försvinner helt.

Men vad är alternativen till betalkort (det är ju praktiskt ingen skillnad på att ha ett kort i näven eller ett kort registrerat i telefon eller smartklocka eftersom kommunikationen vid köp ändå sker enbart från betalterminalen i båda fall) och/eller kontanter från likaså elektronisk uttagsautomat idag om man vill leva ett drägligt liv och kunna betala för sig? Seriös fråga, som omväxling.
Mig veterligen så går det att göra offlineköp med ett fysiskt kort vilket såvitt jag vet inte fungerar idag med de virtuella korten.
Dvs om nätet skulle vara nere så går det i nödfall att göra köp offline med fysiskt kort så synkas transaktionerna över när man får tillbaka nätkopplingen. Det stödjer inte handlarna idag med de virtuella korten.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Mig veterligen så går det att göra offlineköp med ett fysiskt kort vilket såvitt jag vet inte fungerar idag med de virtuella korten.
Dvs om nätet skulle vara nere så går det i nödfall att göra köp offline med fysiskt kort så synkas transaktionerna över när man får tillbaka nätkopplingen. Det stödjer inte handlarna idag med de virtuella korten.
Intressant! Nej, det verkar behövas ett chip för att göra så om jag läser rätt.

(Sen skarvade jag lite också, i min iver att glömma plånboken hemma tillsammans med bilnycklarna så har jag ju förstås upptäckt att inte alla butiker har en fungerade kontaktlös terminal. Verkar dock vara ett mer och mer övergående problem, till skillnad från ryska hackers.)

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Kontanter (värdet på ädelmetaller) har bevisligen fungerat hyffsat i tusentals år medans fiatpengar är lite skakigare, speciellt efter att USA övergav Bretton Woodssystemet 1971 och dess koppling till värdet på guld.
Historiskt ja, men har digitaliseringen av pengar gjort att kontanter också skulle tappa sitt värde vid en systemkollaps? Min poäng var också att för att kontinuerligt få tag på kontanter är man idag redan beroende av att den uppkopplade banken fungerar om man inte har ett väldigt ovanligt förhållande till sin arbetsgivare.

..eller har vi avvikit från ämnet tillräckligt kanske och kan återgå till stötande skämt nu.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
..eller har vi avvikit från ämnet tillräckligt kanske och kan återgå till stötande skämt nu.
"Skämt" kan ha olika betydelse beroende på sammanhang, det behöver inte vara el-relaterat.

Ungefär som "Högtflygande planer kraschlandade."

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...