And then some. Besiktningsmännen borde veta bättre.johanrehn80 skrev:Tragiskt
And then some. Besiktningsmännen borde veta bättre.johanrehn80 skrev:Tragiskt
Mattias skrev:And then some. Besiktningsmännen borde veta bättre.
johanrehn80 skrev:Tragiskt
Chris Ash skrev:Du behöver inte oroa dig, jag kan naja. Dock har gulsvart en poäng, det gör inte så mycket om skruven kan röra sig ett kvarts varv(även om det givetvis är slarvigt najat om den kan det).Man måste inte ha flygplansnajningar i utställningsskick med exakt 3 najningar per cm eller vad f-n det nu var. Man bör dock helt klart naja åt rätt håll och inte som Swedie gjorde.
Chribba skrev:Nu vill jag inte vara en tråkig gubbe som påpekar en massa småsaker... Men kan det vara så att johanrehn80 är duktig och har gått en kurs i najning och låsning?
Varför ska det finnas så mycket folk som envist hävdar att de själva kan bäst? Blundar för de som har mer erfarenhet och kör vidare på sitt gammla sätt? Näe, öppna dörren i stugan och släpp in lite frisk luft.
Tillägg: Man låser med ståltråd och najar med najtråd.
johanrehn80 skrev:Skulle jag göra på det sättet på mitt jobb så skulle jag bli skickad till personalansvarsnämden med hård påföljd.
På en bana är det kanske inte bara en person som drabbas vid ev bromsbortfall
magnus_moss skrev:Jag kommer just från lördagsträningen på falkenberg. Första träningspasset till std 600 var på gång när det börjar regna. Ett unisont "FAN" höres när alla kastar sig över verktygslådorna för att byta hjul. Så även jag. Fem minuter in i passet är jag klar. Ungefär samtidigt som jag sätter fast låsfjädrarna till oken hör jag från pit-boxen bredvid;
-Ska vi låsa oken?
- Nej, skit i det! Vi hinner inte!
Efter passet roade jag mig med att gå runt och titta hur många som låser oken när det är stressmek. Resultatet blev att hälften, 4 av dom 8 jag tittade på, hade inte låst oken och den troliga anledningen är givetvis att man anser att "Vi hinner inte"....
Min point är: Bultar som sällan rörs (Oljeplugg, filter...) låses utmärkt med tråd. Bultar som ibland måste låsas fort (bromsoksbultar) låses lika utmärkt med en fjäder. Eftersom den dessutom tar 5 sekunder att sätta dit blir den dessutom ditsatt! Låstråd blir det uppenbarligen inte....
Precis, vitsen med trådlåsning är nog lika mycket en säkerhet mot att skruvar gängar ur sig som en kontroll att man överhuvudtaget har skruvat dit dem! Sen beror det på besiktningsmän vad som går igenom besiktningen, Bernt hos LMS hade garanterat aldrig släppt igenom fjädrar men alla andra i Sverige hade förmodligen gjort det. Rätt eller fel, det vete sjutton.johanrehn80 skrev:Man kan ju tänka sig att det är precis tvärt om. Om man lossar nåt ofta så kanske man GLÖMMER dra åt skruvarna. Det har ju bevisligen hänt med otäck krasch som följd.
Men jag skiter i hur du låser dina bromsar så länge jag inte kör samma race som du. (hur står det i reglementet?, kan man skita i att låsa?
/Johan)
johanrehn80 skrev:Men jag skiter i hur du låser dina bromsar så länge jag inte kör samma race som du. (hur står det i reglementet?, kan man skita i att låsa?
Mattias skrev:Haken med fjäder är att den inte låser ett smack. Den fjädrar ju, liksom.
Bosco skrev:Att sedan ngn är chicken å inte vågar köra samma race...
*nostalgi*
Tänker på Assen 1995 när Folkesson satte av Honda'n efter bakrakan tack vare mecken... Inte roligt å va meck.
*of nostalgi*
johanrehn80 skrev:__________________
Var noga med att skilja på ironi och humor.
---------------------------------------------------
Chribba:
Nu vill jag inte vara en tråkig gubbe som påpekar en massa småsaker... Men kan det vara så att johanrehn80 är duktig och har gått en kurs i najning och låsning?
Chris Ash skrev:Meningen med skiten är att bromsoken ska sitta kvar. Det gör de med fjädrar.
Goodstuff skrev:Kan najningsförespråkarna ge mig en grundlig och hyfsat vetenskaplig förklaring till varför fjädern är så sjuuuuukt värdelös, mer än att säga att den fjädrar lite för det fattar jag. Vill gärna veta. Som jag ser det när jag tittar på bilderna och funderar med min måttligt tekniska hjärna så har jag svårt att se att skruvarna ska kunna gänga ur sig helt med Mossbergs fastsättning. Men jag är å andra sidan inte ingenjör.
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |