Trådlåsning för race

Mattias skrev:
Det är inte solklart, du måste visa.
du fattar ju långsamt :kocko kom hit så ska jag naja till dig så du förstår :tungan

ska du ut och åka nåt? till rosenhill eller så? jag bor ju nästan vid starten så jag är alltid på.
 
johanrehn80.. Du hade behövt visa många motard åkare hur man najjar..

Blev nästan rädd själv nu i tomelilla i helgen.. Tyvätt har jag inget bild bevis... men kan säga att jag inte kallar det najjning.
 
johanrehn80 skrev:
Jo du vrider tången så att hela den tvinnade tråden vrids i den andra änden och lindar upp det sista lilla slacket på ståltråden.

Är jag tydlig? Du ska inte vrida tången runt sin egen axel, utan i en cirkel med samma sida av tången inåt.

Jag vill verkligen inte spyda mig eller skämta till det mne jag hoppas att det är någon mer än jag som inte förstår ett skatt av det här inlägget. Annars har jag blivit dum på riktigt.
 
Chrille skrev:
Jag vill verkligen inte spyda mig eller skämta till det mne jag hoppas att det är någon mer än jag som inte förstår ett skatt av det här inlägget. Annars har jag blivit dum på riktigt.

Svårt att förklara. Man gör en tunnelroll med tråden. Finns egentligen inget bra ord som beskriver det hela. Hmm..du får leta på Johan nästa gång det är tävling. Då kan han visa dig. Det är nog det enda tipset jag kan komma på.
 
Chrille skrev:
Jag vill verkligen inte spyda mig eller skämta till det mne jag hoppas att det är någon mer än jag som inte förstår ett skatt av det här inlägget. Annars har jag blivit dum på riktigt.

He he he... Näe, jag fattar inte heller... :va
 
Macke skrev:
He he he... Näe, jag fattar inte heller... :va

Jag kan ju säga att det är det är "den rätta knycken", som också tar längst tid att få till rätt.

Om ni gör rätt ända till det sista så klarar ni er nog från att tappa grejerna, men det blir lätt slack på tråden.

Kom förbi oss på Assen nu i veckan så ska jag visa LIVE
 
johanrehn80 skrev:
Jag kan ju säga att det är det är "den rätta knycken", som också tar längst tid att få till rätt.

Om ni gör rätt ända till det sista så klarar ni er nog från att tappa grejerna, men det blir lätt slack på tråden.

Kom förbi oss på Assen nu i veckan så ska jag visa LIVE
Tror minsann att vi får göra en instruktionsvideo om detta, dock har jag ingen möjlihet att komma till Assen i år, men på nästa tävling i Sverige så borde vi kunna lösa detta otroligt komplexa mysterium.
 
GSXR1100R skrev:
Tror minsann att vi får göra en instruktionsvideo om detta, dock har jag ingen möjlihet att komma till Assen i år, men på nästa tävling i Sverige så borde vi kunna lösa detta otroligt komplexa mysterium.

men som jag sa tidigare. Har man kommit ändra till det problemet så har man åtminstone inte låst åt fel håll, med enkel tråd, med biltemas fjädrar eller andra dumma saker.

Vi gör en film om det :tummenupp

(pust, att det ska va så svårt..........)
 
johanrehn80 skrev:
men som jag sa tidigare. Har man kommit ändra till det problemet så har man åtminstone inte låst åt fel håll, med enkel tråd, med biltemas fjädrar eller andra dumma saker.

Vi gör en film om det :tummenupp

(pust, att det ska va så svårt..........)
Ja så får det bli, när/var kommer du till nästa Svenska RR tävling.

En lämplig filmtitel torde vara Låst på 60 sekunder....
 
En fråga i detta ämne. Hur gör man för att najja en skruv med mutter? Det är inte lätt att borra i muttern. Borrar man igenom både skruven och muttern eller hur gör man :va
 
GSXR1100R skrev:
Nej det gör den inte, jag har läst den flera gånger, inte blev jag snabbare för det :mad:
Läs om, läs rätt! Den handlar om att bygga en rookieräser, inte om att köra en möghög :arsele
 
Jag håller på låstråd, jag har jobbat länge som meck och är det något som alltid går av när man monterar/demonterar så är det fjädrar.
Dom flesta fjädrarna är uruselt böjda på slutet, med klara brottanvisningar i kroken, och inget jag skulle rekommendera.

Däremot håller jag fullständigt med om att fjäderlåsning är bättre än ingen låsning.

Vet någon om man kan köpa låstrådstänger någonstans, den jag snodde i lumpen (befälet frågade mig rätt ut om jag hade snott den eller om vi skulle leta igenom alla planen, sen kom han och bytte tång med mig när han hade hämtat ut en ny) har försvunnit.

Med en riktig tång så blir låsningarn perfekta (om man kommer ihåg rollen på slutet) och risken för att skada tråden är minimal.
Jag tror att vi hade en generell regel om att låsa max tre skruvar i rad med samma tråd, dock var propellernaven så konstruerade att man antingen låste två eller fyra, jag såg båda delarna.

Annat flygtekniskt som kan vara bra att kunna är att "sy" kabelstammar, alltså att bunta kablar (och slangar) med snöre istället för med plastbuntband och/eller krympslang.

Det vet jag IOFS inte om det finns reglementen för, jag gör det mest för att det är snyggt och lättjobbat.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top