Jag håller på låstråd, jag har jobbat länge som meck och är det något som alltid går av när man monterar/demonterar så är det fjädrar.
Dom flesta fjädrarna är uruselt böjda på slutet, med klara brottanvisningar i kroken, och inget jag skulle rekommendera.
Däremot håller jag fullständigt med om att fjäderlåsning är bättre än ingen låsning.
Vet någon om man kan köpa låstrådstänger någonstans, den jag snodde i lumpen (befälet frågade mig rätt ut om jag hade snott den eller om vi skulle leta igenom alla planen, sen kom han och bytte tång med mig när han hade hämtat ut en ny) har försvunnit.
Med en riktig tång så blir låsningarn perfekta (om man kommer ihåg rollen på slutet) och risken för att skada tråden är minimal.
Jag tror att vi hade en generell regel om att låsa max tre skruvar i rad med samma tråd, dock var propellernaven så konstruerade att man antingen låste två eller fyra, jag såg båda delarna.
Annat flygtekniskt som kan vara bra att kunna är att "sy" kabelstammar, alltså att bunta kablar (och slangar) med snöre istället för med plastbuntband och/eller krympslang.
Det vet jag IOFS inte om det finns reglementen för, jag gör det mest för att det är snyggt och lättjobbat.