Trådlåsning för race

Goodstuff skrev:
Kan najningsförespråkarna ge mig en grundlig och hyfsat vetenskaplig förklaring till varför fjädern är så sjuuuuukt värdelös, mer än att säga att den fjädrar lite för det fattar jag. Vill gärna veta. Som jag ser det när jag tittar på bilderna och funderar med min måttligt tekniska hjärna så har jag svårt att se att skruvarna ska kunna gänga ur sig helt med Mossbergs fastsättning. Men jag är å andra sidan inte ingenjör.

För att vara tvärsemot då så tror jag inte på fjärdern för fem öre. Möjligtvis om det är en fjäder liknande de hårda fanskap som håller ihop ett helsystem men De som visas på bilden ser i mina ögon ut att vara mjuka, knappt spänstigare än en gummisnodd och jag skulle inte lita på dem. Men det är jag det.
 
Chrille skrev:
För att vara tvärsemot då så tror jag inte på fjärdern för fem öre. Möjligtvis om det är en fjäder liknande de hårda fanskap som håller ihop ett helsystem men De som visas på bilden ser i mina ögon ut att vara mjuka, knappt spänstigare än en gummisnodd och jag skulle inte lita på dem. Men det är jag det.

Självklart måste det vara fjädrar som jobbar emot lite och inget slappt skit.
Jag säger inte att fjädrar är mycket bättre än najning men vill gärna ha en förklaring från de som avfärdar det utan att ge en vettig förklaring.
Jag kan förstå bägge resonemangen men kan inte bestämma mig för vilket som är bäst.
Och som Die Proffessor skriver så måste ju fjädrar som monteras dit vara bättre än najning som inte ordnas vid tex stress pga däckbyte.
 
Det har ju hela tiden refererats till flygindustrin vad gäller najning. Skulle du vilja flyga i ett flygplan som är säkrat med Biltemas fjädrar? :rolleyes:
För övrigt fattade inte jag heller trådlåsningsskämtet, känner mig som killen som fick smaka Classic Kaffe i TV-reklamen... :rofl
 
När det gäller säkerhet så kan man väl tänka på två sätt.

1. du gör det för din egen skull

2. Du gör det för alla andras skull.

jag vill inte ha någons skada på samvetet. Man ska eliminera onödiga risker. Så länge man inte är helt säker på att det bara är en själv som drabbas. Och jag har mig veterligen inte sett enda race med en enda person i. :rolleyes:
 
Torkel skrev:
Det har ju hela tiden refererats till flygindustrin vad gäller najning. Skulle du vilja flyga i ett flygplan som är säkrat med Biltemas fjädrar?

Torkel; föraktar du Biltemas sortiment?
Flygplan; ex antal intet ont anande personer (s.k. passagerare) som inte tar en risk - å andra sidan motorfordon där alla vet att risken finns redan från första början.

Kan lite härleda snacket till regeringens "nollvision". Alla vet att risken finns men lik förbannat kör vi för fort. Varför??

Ok Jin Chun skrev:
När det gäller säkerhet så kan man väl tänka på två sätt. 1. du gör det för din egen skull
2. Du gör det för alla andras skull.
jag vill inte ha någons skada på samvetet. Man ska eliminera onödiga risker. Så länge man inte är helt säker på att det bara är en själv som drabbas. Och jag har mig veterligen inte sett enda race med en enda person i.

Visst att man skall eliminera riskerna, men den nivån som racing utförs här så undrar jag fortfarande vad som är bäst; att det najjas med hjälp av Biltemas fjädrar (hej Torkel) eller att killen inte kommer ut på startplattan för att han redan har råkat "spänna" av en najtråd (vad är det som dessutom säger att tråden är hundraprocentigt ditsatt i detta stressade moment) ..?? Stressad som denna person är flyger han sedan ut på startplattan, också en bra inledning på ett lopp.

Förr i tiden najjades inte oket överhuvudtaget på dieseltrafiken..
Och förarna dog inte för det. [förr i tiden; Som Sandy säger, svart-vita-tiden eller om ni så vill enbart tiotalet år bakåt i tiden.]

Utifrån skulle jag hellre se att b-förare/meck lärde sig att verkligen spänna bultarna och komma ihåg alla dessa moment än att hänga upp sig på najjning...

*obstinat*
En fjäder skall vara tillverkad av fjäderstål, ngn som har prövat att bearbeta detta material vet vad det handlar om.
*off obstinat*
 
Goodstuff skrev:
Jag säger inte att fjädrar är mycket bättre än najning men vill gärna ha en förklaring från de som avfärdar det utan att ge en vettig förklaring.

Trots allt det jag hävt ur mig här, Goodstuff...
Gör det du själv tror mest på - så du kan tänka på annat (körningen exempelvis).
Så najja! Men ha två fjädrar redo i verktygslådan för dessa regninga och oerhört stressade dagar.
 
Bosco skrev:
Utifrån skulle jag hellre se att b-förare/meck lärde sig att verkligen spänna bultarna och komma ihåg alla dessa moment än att hänga upp sig på najjning...

Precis, det är det jag också menar, najning vet vi alla vad det är till för. Men om b-förare/mekar ska lära sig att dra bultar så ska man skapa rutin i det hela. Då är att naja en del av det hela.
 
Torkel skrev:
För övrigt fattade inte jag heller trådlåsningsskämtet, känner mig som killen som fick smaka Classic Kaffe i TV-reklamen... :rofl
Troligen blev skämtet för svårtolkat
 
Känns lite korkat att diskutera sämre lösningar vad gäller säkerhet. Bifogad bild är från Suzukis kitmanual till rgv250, fjädrar verkar inte riktigt fungera överallt...
För att få ett gripbart och lättförståeligt reglemente så är det låsning med najtråd som gäller. Om det är ok med fjädrar är det ok med clips då också? Var ska man dra gränsen? Guldkedjor? Tandpetare? :va
Ett tekniskt reglemente ska vara svårt att misstolka, först då fungerar det.
För övrigt älskar jag Biltema och utser GSXR1100R till världens nu levande roligaste person. Vassego! :D
 

Bifogat

  • muffler.gif
    muffler.gif
    23.7 KB · Visningar: 125
Hej, johanrehn bra inlägg, skulle du kunna förtydliga :"sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar"
Jag kan inte riktigt se det framför mig.
Inget skämt alltså jag är ärlig,,
 
Last edited:
Bosco skrev:
..
Förr i tiden najjades inte oket överhuvudtaget på dieseltrafiken..
Och förarna dog inte för det. [förr i tiden; Som Sandy säger, svart-vita-tiden eller om ni så vill enbart tiotalet år bakåt i tiden.]
.

Med lite efterfoskning skulle jag lätt kunna hitta förare som du kunde få upprepa det där för. Bla en kille som tappade bromsarna (bokstavligt talat) på väg nerför rakan på Sviestad.Ett års sjukskrivning tror jagoch najade ok hade varit till stor hjälp i att undvika det.

Och vi vet alla att folk har tappat bromsar till höger och vänster.

Jag håller med Torkel, säger reglementet najtråd så borde det gälla. Eller så får man jobba för "fjäder, clip eller najtråd" som godkända lösningar.
 
Mattias skrev:
Jag gillar att det står "when" och inte "if" fjädrarna går av...
Fjäderstål tål inte vibrationer, mitt V&H system måste fjädras om årligen pga detta, men byter man fjäder då och då så funkar det
 
GSXR1100R skrev:
Fjäderstål tål inte vibrationer, mitt V&H system måste fjädras om årligen pga detta, men byter man fjäder då och då så funkar det

Kan motverka detta med hjälp av tajt slang på fjädrarna eller silvertejp runt och fylld med silikon i själva "lidningen".
Riktiga racingmaskiner kommer oftast med slang på fjädrar.
 
Bosco skrev:
Kan motverka detta med hjälp av tajt slang på fjädrarna eller silvertejp runt och fylld med silikon i själva "lidningen".
Riktiga racingmaskiner kommer oftast med slang på fjädrar.
Stämmer bra det
 
Major Bif skrev:
Hej, johanrehn bra inlägg, skulle du kunna förtydliga :"sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar"
Jag kan inte riktigt se det framför mig.
Inget skämt alltså jag är ärlig,,

Jo du vrider tången så att hela den tvinnade tråden vrids i den andra änden och lindar upp det sista lilla slacket på ståltråden.

Är jag tydlig? Du ska inte vrida tången runt sin egen axel, utan i en cirkel med samma sida av tången inåt.
 
johanrehn80 skrev:
Jo du vrider tången så att hela den tvinnade tråden vrids i den andra änden och lindar upp det sista lilla slacket på ståltråden.

Är jag tydlig? Du ska inte vrida tången runt sin egen axel, utan i en cirkel med samma sida av tången inåt.
Det är inte solklart, du måste visa.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top