Torkel skrev:
Det har ju hela tiden refererats till flygindustrin vad gäller najning. Skulle du vilja flyga i ett flygplan som är säkrat med Biltemas fjädrar?
Torkel; föraktar du Biltemas sortiment?
Flygplan; ex antal intet ont anande personer (s.k. passagerare) som inte tar en risk - å andra sidan motorfordon där alla vet att risken finns redan från första början.
Kan lite härleda snacket till regeringens "nollvision". Alla vet att risken finns men lik förbannat kör vi för fort. Varför??
Ok Jin Chun skrev:
När det gäller säkerhet så kan man väl tänka på två sätt. 1. du gör det för din egen skull
2. Du gör det för alla andras skull.
jag vill inte ha någons skada på samvetet. Man ska eliminera onödiga risker. Så länge man inte är helt säker på att det bara är en själv som drabbas. Och jag har mig veterligen inte sett enda race med en enda person i.
Visst att man skall eliminera riskerna, men den nivån som racing utförs här så undrar jag fortfarande vad som är bäst; att det najjas med hjälp av Biltemas fjädrar (hej Torkel) eller att killen inte kommer ut på startplattan för att han redan har råkat "spänna" av en najtråd (vad är det som dessutom säger att tråden är hundraprocentigt ditsatt i detta stressade moment) ..?? Stressad som denna person är flyger han sedan ut på startplattan, också en bra inledning på ett lopp.
Förr i tiden najjades inte oket överhuvudtaget på dieseltrafiken..
Och förarna dog inte för det. [förr i tiden; Som Sandy säger, svart-vita-tiden eller om ni så vill enbart tiotalet år bakåt i tiden.]
Utifrån skulle jag hellre se att b-förare/meck lärde sig att verkligen spänna bultarna och komma ihåg alla dessa moment än att hänga upp sig på najjning...
*obstinat*
En fjäder skall vara tillverkad av fjäderstål, ngn som har prövat att bearbeta detta material vet vad det handlar om.
*off obstinat*