Trögt att sälja hoj nu...?!

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer

Vilka anser du som seriösa, de som ringer eller mailar?

Tyvärr, men det är inte så enkelt. Det är inte bara en fråga om att vara seriös, det är också en generationsfråga och en fråga om olika individer.

Själv är jag kring 40, och det skulle inte falla mig in att någonsin maila på en annons. Jag ringer, till och med när jag är mindre seriös. :) Enligt min subjektiva uppfattning, så mailar yngre personer i högre grad. Men så finns det en hel drös undantag åt bägge håll...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Kan inte förstå problemet. Jag som köpare är ute efter en r1, det finns 611st på blocket. Om jag då är ute efter tex en 00-01 och är villig att ge 45lakan för en bra retta. Så är det inge fel att skriva ihop ett kort mail och vara ärlig är det inge fel du inte talat om hämtar jag den för x antal slantar. Finns alltid några som nappar och vill bli av med skroten.

Skulle alldrig falla mig in att ringa/maila på någon som "hotar" eller skriver en lång uppsats om en vanlig maskin.
Sen klart man prutar på tele, är säljaren ärlig kan man komma överens om att så mycket kommer den kosta, bara ta med sig slantar och åka ner och hämta skiten. Åker inte 20mil och sen kommer fram och säljaren går inte ner en krona.
 

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Bang cook
Hoj
Maico 490 Super Edition
Som alltid så är priset bra och hojen likaså så är det inte svårt att sälja.

Men tyvär tror många att bara för att det är sommar tider så är just deras hoj som trolingen är blockets finaste värd ibland upp mot 10 tusen för mycket enligt mig iaf.Och ibland är det bara sophögar som är uppputsade med en författare som skrivit annonsen och inte en kunnig person.

Så allt går att sälja frågan är bara till vilket pris man är villig att sälja för.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
konstigt att ingen vill köpa.. ?
vem tror vill lägga 50 i handen OM man är seriös bara för man ska provköra den. låter lagom roande, ingt jag skulle gå med på iaf.


DU nu ska jag berätta en liten historia.

Jag skulle sälja en hoj , en kille från Kristianstad (invandrare , med sin polare i bilen) inte för att jag har nått emot dom eller så va.

Vi snackade på telefon han lät trevlig o hela kittet , dom var på väg till mig i hbg , sa att jag skulle ha HELA summan i pant som hojen var utannonserad för om olycka/vurpa/stöld skulle inträffa.
Dom ringde från skyddat nummer (mobil) när vi pratade ang hojen.

Efter att jag hade klargjort att jag inte låter någon sätta sig på hojen utan cash i handen så hörde jag aldrig av dom igen.

Sälj aldrig någonting utan alla pengar i pant vid ev provkörning.
Speciellt vid mc-försäljning är det extra lätt att smita med hojen utan att betala.

Hur ofta får vi inte läsa om alla som blivit av med sina hojar vid provkörning inför försäljning här på sporthoj.com ??? , Alla vet också att man får inte ut ett SKIT på försäkringen om man själv lämnat ut nycklarna.

En riktigt seriös köpare ska inte se några problem med detta.

Tänk på det när du ska sälja din Husaberg till någon tattare !
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
...... så ni som tycker att det är överpris kanske ska kolla över marknaden lite innan ni spyr galla om överpris hit och överpris dit....:gnissla

Du har ju precis kollat marknaden, ingen köpare=för högt pris.
Hur svårt kan det vara att förstå det?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
som säljare är jag inte så impad av folk som börjar pruta på telefon på vad man nu vill sälja bil/båt/mc
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
som säljare är jag inte så impad av folk som börjar pruta på telefon på vad man nu vill sälja bil/båt/mc

Specielt inte, när det är de första dom gör... frågar inte ens om hojen utan går direkt på priset.:huvet
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Specielt inte, när det är de första dom gör... frågar inte ens om hojen utan går direkt på priset.:huvet

när jag köpte min bil så kunde jag pruta lite iom att säljarn tyckte jag var mer seriös än andra som kollat på bilen, jag började inte med å pruta,

Tja bilen kvar? ja kommer å kikar... provkör kollar på bilen frågar lite allmänt farsan ställde några frågor som han var nyfiken på kom fram till stötdämparn vänster bak va slut fråga om man kunde göra nått på priset iom dämparn osv
säljarn hade inga problem med det å vipps så pruta ja ner bilen 2tusen, iof fick ja lägga ut 2K på dämpare också men de va 2K mindre i total utgift.. iaf säljarn var nöjd å glad att en i hans ögon seriös ev. köpare kom å kika för engångs skull.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
konstigt att ingen vill köpa.. ?
vem tror vill lägga 50 i handen OM man är seriös bara för man ska provköra den. låter lagom roande, ingt jag skulle gå med på iaf. o defenetivt e det inte din jag ringer först om jag har ett par o välja mellan.
stryk den meningen så ringer det fler.

+ att du e otrevlig och lägger på om man vill köpa telefonen.. hmmm *S*

Skulle inte våga låta en okänd person testköra min hoj utan pengar i handen?!?!
Och är man seriös köpare så har man ju pengarna liggandes iaf.

Eventuellt om jag har ett par polare med egna hojjar som kan hänga med på åkturen...
 

Tudde

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
där jag får mat ;)
Hoj
såld :/
tog mig mindre än 20 timmar å sälja min hoj, la inte ens in en annons på blocket, utan la in en här ist.

så tackar för en bra site mannen :)

dock har jag grinat illa sedan den dagen jag sålde å har tillbringat phett med tid å kolla in nya sedan jag sålde....men ungar hundar tvättmaskiner å frugan säger annat ;)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag hade köpare på 44.000 kr på min Gammelblade....96:a ca 3500 mil.

Kanske var det för att den är den enda i sitt slag troligen i Sverige, (US import med lite speciella färger) + att den verkligen är fin för sina 11 år.

GE inte upp! jag har kikat på din hoj & var faktiskt lite sugen att köpa den! :tummenupp
 
Last edited:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Skulle inte våga låta en okänd person testköra min hoj utan pengar i handen?!?!
Och är man seriös köpare så har man ju pengarna liggandes iaf.

Eventuellt om jag har ett par polare med egna hojjar som kan hänga med på åkturen...

Precis, killen som köpte min satte in halva summan (15 000) på mitt konto innan han provkörde (hade sin kompis som vittne) det gick hur smidigt som helst och det blev affär efter provkörningen så förde han över resterande halvan :tummenupp

Sen ang prut på telefon utan att verka intresserad av objektet håller jag med om, det är väldigt dåligt. Om allt annat stämmer så kan man börja prata pris, fast det finns ju undantag. min första hoj var 60 mil härifrån, jag ringde killen och sa att om allt är som det står i annonsen (bra skick inga fel osv) så blir det affär, kan vi komma överens om ett pris innan jag kör 120 mil TOR . Gick utmärkt fick ner den 2500kr= resan "betald" så det blir väl lite från fall till fall antar jag.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
gammla vanliga, säljaren vill sälja så dyrt som möjligt köparn vill köpa så billigt som möjligt.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(

Sen ang prut på telefon utan att verka intresserad av objektet håller jag med om, det är väldigt dåligt. Om allt annat stämmer så kan man börja prata pris, fast det finns ju undantag. min första hoj var 60 mil härifrån, jag ringde killen och sa att om allt är som det står i annonsen (bra skick inga fel osv) så blir det affär, kan vi komma överens om ett pris innan jag kör 120 mil TOR . Gick utmärkt fick ner den 2500kr= resan "betald" så det blir väl lite från fall till fall antar jag.

Att någon åker 60 mil visar att man är jävligt intresserad och då tror jag de flesta (jag skulle iaf.) skulle kunna gå ner lite i pris för att det kostar och åka.

Men idoterna som börjar med att säga "jag har en skuren moped från -78 och jag tänker inte lägga mer än en hundring i byte" vill man ju bara slå genom luren.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Precis som alltid, RÄTT PRIS på en pryl gör också att man oftast säljer det man vill sälja. Fel pris gör att det blir svårsålt.

Kollar rätt ofta på hoj och båtannonser och slås ofta av hur naiva många säljare är när dom prissätter det dom vill sälja. Detta brukar gälla allt från mycket fina objekt till rishögar.

Vad gäller prutning, när jag köpte min hoj 47 mil bort förra året så gjordes priset upp på telefon innan (under förutsättning att hojen var enligt beskrivning och bilder).
Tror många har förståelse för att man inte vill åka nästan 100 mil med släpkärra för att mötas av ett lik som inte är värd pengarna. Jag har själv varit med om det med två (hobby)bilar och det kändes inte roligt att vända hem utan bil.
Sen kan man väl också säga om prutning att man kan vara intresserad av en hoj/båt/bil men att priset är helt fel. Personligen så kan jag inte tycka att det i ett sånt läge är fel att prata om priset på telefon så länge man gör det SERIÖST.

Slutligen, den tid när man kunde göra klipp och sälja fordon till samma eller högre pris än vad man givit nästan uteslutande är förbi när det gäller NYARE fordon.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Att någon åker 60 mil visar att man är jävligt intresserad och då tror jag de flesta (jag skulle iaf.) skulle kunna gå ner lite i pris för att det kostar och åka.

japp men jag tänkt mer som att jag åker 60mil så känner man sig lite tvungen att köpa . man kör ju inte hem igen för att han inte ville släppa den ett par tusen om man verkligen vill ha . . . . .
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Självklart, men som Janne säger, gör det då på ett seriöst sätt.
Att höra sig för om det, är ju inga problem, men folk ställer ju nästan krav och det är jävligt otrevligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top