Trögt att sälja hoj nu...?!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag fattar inte hur man skall lyckas "lura" till sig en billig försäkring.

Trollar man med effekten hos bolaget, och råkar vara med om en olycka med en högre effekt än den angivna, riskerar man att ej få ersättning alls, då cykeln ej motsvarar den man fått försäkring för. Inte kul om man råkat bryta ryggen.

Det verkar mest som man biter sig själv i svansen.

Jag hade en retta helförsäkrad på mig själv en gång för många år sen. 64600kr / året.

Men snälla... Alltid denna okunskap!

Skriv inte om du inte vet vad du skriver om!

Bryter du ryggen går det på TRAFIKFÖRSÄKRINGEN, och trafikförsäkringen gäller ALLTID. -Oavsett om man har körkort eller inte, kör ostrypt, onykter, eller vansinnigt på annat sätt.

Det som däremot kan påverkas är ersättningen för tex. VAGNSKADA om föraren inte har körkort eller kör ostrypt, STÖLD om man inte låser, osv.

TRAFIK- och PERSONSKADOR, som faktiskt går på samma del i försäkringen, påverkas aldrig.

Det spelar ingen roll om man kör sönder grannens staket, bryter sin egen rygg eller kör ihjäl någon annan.

Den delen i försäkringen gäller ALLTID. Det är lagstadgat, och inget försäkringsbolagen varken kan eller får neka.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
som säljare är jag inte så impad av folk som börjar pruta på telefon på vad man nu vill sälja bil/båt/mc

Det beror på omständigheterna, är det 40 mil till objektet så vill jag diskutera priset innan man åker. Om man inte gör det så blir det ett svårt förhandlingsläge att försöka på ev prutning på plats.

Om man däremot bor nära objektet så blir det en annan sak..

Man ska inte ta affärer så personligt, om det är nån som ger ett bud som man anser är för lågt så är det bara att säga nej .. svårare än så är det inte.

Last edited:

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zx10r -05 (lime)
Lackerare..

Stjärnlackerare i Tomelilla (utan kvitto, går en hoj runt 4500) Lycka till

Jepp. Är fullt medveten om det. Har jagat lackerare med ljus och lykta men de enda som kan ta jobbet relativt snart tar ockerpriser. De andra är fullbokade eller har semster.

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Jag fattar inte vad det gnälls om i denna tråden. Det är mycket enkelt, får man inte sålt hojen är priset för högt.....

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Husaberg 650-06
DU nu ska jag berätta en liten historia.

Jag skulle sälja en hoj , en kille från Kristianstad (invandrare , med sin polare i bilen) inte för att jag har nått emot dom eller så va.

Vi snackade på telefon han lät trevlig o hela kittet , dom var på väg till mig i hbg , sa att jag skulle ha HELA summan i pant som hojen var utannonserad för om olycka/vurpa/stöld skulle inträffa.
Dom ringde från skyddat nummer (mobil) när vi pratade ang hojen.

Efter att jag hade klargjort att jag inte låter någon sätta sig på hojen utan cash i handen så hörde jag aldrig av dom igen.

självklart gör man olika beslut beroende på vem som ringer eller vill provköra.
nu var det mera hans attityd i annonsen som var rolig. att hota är inte en bra början till en lyckad affär. hehe

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
He he även de som ligger under marknadsvärdet?

Självklart.

Det är egentligen en fråga om tid kontra pris.
Marknadsvärdet är det värde då de flesta kunder och säljare är överens och det blir affär.

Du kan få en hundralapp såld för tusen kronor om du väntar tillräckligt länge.
Samma hundralapp kan säljas på 10 minuter om priset är 10 kr.

Enkelt....

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Självklart.

Det är egentligen en fråga om tid kontra pris.
Marknadsvärdet är det värde då de flesta kunder och säljare är överens och det blir affär.

Du kan få en hundralapp såld för tusen kronor om du väntar tillräckligt länge.
Samma hundralapp kan säljas på 10 minuter om priset är 10 kr.

Enkelt....

Ok då kan man lika gärna klippa en hundralapp av på mitten och sälja den för 50:-

Köpare har sådan konstig bild hur en hoj ska vara som t,ex:

Hojen får max kosta 40000:- "ett exempel"
Hojen får inte ha gått långt!
Den får inte ha varit omkullkörd
Den får gärna ha en massa saker såsom slip-on mm
Den får inte ligga för långt bort!
Full servicebok "på vilket sätt skulle det vara mer trovärdigt?"

finns säkert fler saker.

Skulle inte förvåna mig om någon vill ha den hemkörd till dörren för en ev provkörning.:rolleyes:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det finns inget marknads-värde, värdet är precis så mycket som någon är villig att betala just då.

Det som är så lustigt, folk skambjuder t,ex 35k när hojen ligger närmare 50k. Då kan man lika gärna säga att de får hojen men jag behåller motorn!

Det finns alltid en gräns hojar när hojar säljs just som vrak allt GDS hojar men folk tror verkligen de kan få en hoj i fint skick för en skitsumma.

Vi kan diskutera hur länge som helst ang detta men en del köpare har orimliga krav i de flesta fall och visst även en del säljare har orimliga priser.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Men snälla... Alltid denna okunskap!

Skriv inte om du inte vet vad du skriver om!

Bryter du ryggen går det på TRAFIKFÖRSÄKRINGEN, och trafikförsäkringen gäller ALLTID. -Oavsett om man har körkort eller inte, kör ostrypt, onykter, eller vansinnigt på annat sätt.

Det som däremot kan påverkas är ersättningen för tex. VAGNSKADA om föraren inte har körkort eller kör ostrypt, STÖLD om man inte låser, osv.

TRAFIK- och PERSONSKADOR, som faktiskt går på samma del i försäkringen, påverkas aldrig.

Det spelar ingen roll om man kör sönder grannens staket, bryter sin egen rygg eller kör ihjäl någon annan.

Den delen i försäkringen gäller ALLTID. Det är lagstadgat, och inget försäkringsbolagen varken kan eller får neka.

Mkt riktigt. Däremot så kan F-bolaget berättigas att jämka på ersättningen i fall då det föreligger särskilda skäl för detta.

Nån som vet vad otyg som tarvas för att detta ska ske?

______

Vad trådens stora fråga beträffar så ÄR det ju bara så att marknaden styr. En skicklig säljare får bättre betalt än en sämre.

Lycka till med försäljningen ni som annonserar:tummenupp .

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Marknadsvärdet är det belopp som hojjen säljs för!

Ringer ingen eller prutar alla, så ligger priset ÖVER marknadsvärdet.

Intressant!

Vet ingen hoj av min typ som säljs med så generöst med utrustning + billigare om man jämför med olika till salu annonser! Det roliga är att folk försöker pruta även om priset ligger långt under vissa andra. Har du nåt svar på det?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Intressant!

Vet ingen hoj av min typ som säljs med så generöst med utrustning + billigare om man jämför med olika till salu annonser! Det roliga är att folk försöker pruta även om priset ligger långt under vissa andra. Har du nåt svar på det?
Dom andra(osålda)hojjarna som är utannonserade ligger på lite mer överpris kanske?Begagnade LC4 är ju ingen bristvara direkt så det är nog köparens marknad som gäller.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Dom andra(osålda)hojjarna som är utannonserade ligger på lite mer överpris kanske?Begagnade LC4 är ju ingen bristvara direkt så det är nog köparens marknad som gäller.

Så här års och med den här sommaren så är det nog köparens marknad på vilken modell det än gäller... Inte bara för att jag har en LC4 :D

Sen vet inte jag vad trådskaparen gett för hojen och det är aldrig kul att förlora pengar i en affär men vill man, eller behöver man, bli av med nåt så är prisdumt nog den enda lösningen.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Så här års och med den här sommaren så är det nog köparens marknad på vilken modell det än gäller... Inte bara för att jag har en LC4 :D

Sen vet inte jag vad trådskaparen gett för hojen och det är aldrig kul att förlora pengar i en affär men vill man, eller behöver man, bli av med nåt så är prisdumt nog den enda lösningen.

Får den till 99% säkerhet såld i helgen för ett ok pris....:rolleyes:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...