Trött fzr1000-88

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Min fzr1000-88har tröttnat på mig.Har varit svårstartad kall så länge jag haft den men sista repan lessnade den rejält vid ca.8-9000rpm.Tycker även bottenvridet är klent."Annars" går den bra... Har inte tagit kompprov än men tänkte kolla här om nån känner till vanliga fel på dessa hojar.Brukar nån tändkomponent krångla ,verkar det "ventilrelaterat" eller är det nåt på soppa/förgasarsidan? Har varit isär med förg. för att flytta nålarna (svartrök vid gaspådrag) och gjort rent,även kollat att membranen var hela.Ska det sitta ett externt soppafilter på dessa,läste ett tidigare inlägg att det kunde ställa till det och det som sitter här är ett vanligt "OK" pappersfilter.Skulle vara kul att åka lite i sommar åxå.NU har jag en kupevärmare under motorn i ca 30min då startar den hyfsat lätt.(inte sä smidigt men vad gör man inte för att få åka lite)Kanske sitter någonpå en ok motor för rätt pengar,kan vara den billigaste lösningen.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Jag har ett svagt minne av att motorn brukar/de behöva honas om efter 5000 mil men jag är inte helt säker.
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
pet skrev:
sista repan lessnade den rejält vid ca.8-9000rpm.Tycker även bottenvridet är klent.

"Annars" går den bra... (svartrök vid gaspådrag)



Kolla så inte luftfiltret är igensatt.

Kanske dags att byta stift?
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Trött fzr

Jorå det är elpump men kan de gå sämre. Typ är det inte fungerer-fungerer icke med dessa och hur kollar man isåfall att flödet är det rätta.Se även min tidigare undran,ska det va filter på soppaslangen original ,räcker det inte med de i förgasarna och i tanken. nu sitter det ett sånt man hittar på en OK mack där. Kan det hindra flodet. Stiften har inte gått så långt men de har varit sura några vändor,för att den är så kinkig att starta. Blir de aldrig riktigt bra fast man kört en massa mil (att sotet bränns bort) eller byggs det bara på efter varje "surstart".Känns isåfall ,som man befarat att det hänger på förbannadegasarna. Är det då någon som vet vad ska sitta på denna hoj, det har skruvats med den innan jag köpte den och motorn har bytts.Skulle gärna vilja veta grund värden på munstycken, hur nålarna ska stå och hur man kollar att flottörnivån är rätt. Det sitter sportfilter på och original avgassystem(modell tomt) men det låter en del och det är ju alltid kul. Kan det förresten ställa till det att det är för lite motstånd på en fyrtaktare?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Mät stömmen som pumpen förbrukar. Ska ligga runt 2 - 3 A inte runt 18 - 19 A som på min gamla. Ligger den högt i strömförbrukning byt pump, är samma pump från -87 upp till R1 -01.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det sitter sportfilter på och original avgassystem(modell tomt) men det låter en del och det är ju alltid kul. Kan det förresten ställa till det att det är för lite motstånd på en fyrtaktare?

I princip får man mer effekt ju mer är luft/avgasflöde man har på en fyrtaktare, men då måste förgasarna ställas in för det aktuella flödet annars kommer den bara att gå sämre.
Om man tar en förgasarhoj som är helt orginal och byter filter och ljuddämpare eller river ut innehållet ur orginaldämparna så kommer motorn att gå skitdåligt sen(om det är stor skillnad på flöde), men om man också ställer om förgasarna(man måste öka bränsletillförseln, mer vid lågt gaspågrag än vid högt) kommer motorgången att vara lika bra som tidigare och man får ur mer effekt.
Har den gått bra tidigare är nog inte detta problemet.
Det skulle kunna vara flottörnåls-tätningarna som är dåliga, då läcker det in bensin i cylindrarna när motorn är avstängd så att den blir sur, och det kan vara för lite bensin kvar i flottörhusen när man ska starta.
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Trött fzr -88

Tackar redan för de tips jag fått. Ska iväg ida och se hojen i vitögat.Har latat mig och inväntat lite tips och hoppats på att motivationen skulle ramla in. Det du Micke Lindström skrev om att öka bränsletillförsel antar jag att det är typ nåt lågfartsmunstycke du menar eller... Därför vore jag tacksam om nån hade lite info vad som ska sitta + vad man kan byta till(råkar nån ha nåt avgassystem till denna kan de maila ev.förgasaruppsättning åxå om det inte skenar iväg i pris)
Lika bra att gardera sig. Efter att ha läst om "Gasolmannens" strul med sina förgasare börjar man ju nästan fundera på att sälja bågen.
Varför är det bara pensionärer som vinner pengar ,själv får man dras med gamla prylar så man blir gammal i förtid (fast då kanske man vinner...)
Bästa med denna sommar är att den har varit så dålig att man inte lider allt för mycket att hojen varit trött på en.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
En vacuumförgasare som du har på din hoj levererar bränsle på tre sätt beroende på gaspådrag.
På tomgång och vid lite gas är det lågfartsmunstycket som avgör bränsleblandningen, den består av en liten mässingsskruv som sitter på undersidan av förgasaren(oftast), heter "pilot jet" på engelska.
I intervallet lite gas till nästan fullt, är det trottelnålen som avgör blandningen, du nämde dom så jag antar att du vet var dom sitter.
Vid full gas är det huvudmunstycket "main jet" som avgör blandningen, det är den mässingsdel som trottelnålen går ned i när trotteln stängs, den kan inte justeras utan måste bytas om den är för liten.
Det troliga med din hoj är att den är orginalbestyckad/inställd och att nån har rivit ut allt innehåll ur ljuddämparna, då går den som du beskrivit pga att den går alldeles för snålt.
Anledningen till att den går sämst på lågt varv är att mottrycket från ljuddämparna mycket litet i helt tomt system jmfr. mot orginal, vid full gas blir skillnaden mindre och den går relativt bra.
Om du skaffar ett orginalsystem och monterar kommer hojen troligen att gå som den ska igen, men det är inte speciellt svårt att ställa om förg. så att den går perfekt med det tomma systemet.
Att säga vilken bestyckning det ska vara kan bara nån som har en likadan hoj med likadant system och provat sig fram säga, om du inte hittar nån som vet får du alltså prova dig fram.
Börja med att öppna lågfartsmunstyckena ett och ett halvt varv, och flytta upp bränslenålarna till sitt översta läge, beroende lite på hur det sitter nu kommer motorgången troligen att förbättras avsevärt, och den borde starta lättare(full choke och ingen gas när du startar, men det antar jag nog att du vet).
Den kommer troligen fortfarande att gå lite konstigt på lågt varv, trots att den går bra på högt, detta beroende på att skillnaden i mottryck är större vid lite gas än vid stor, och trottelnålens "lutning" dvs hur tjock den är på olika ställen är anpassat för orginalsystemet.
Nålens lutning är alltså "olinjär" för ditt tomma system och det du måste göra är att ändra dess form.
Kolla hur långt ner nålen går i huvudmunstycket, ta sedan loss alla nålarna och montera dom i en borrmaskin, tex en pelarborr eller en vanlig borrmaskin som du satt fast i nånting stabilt.
Mät upp nålens tjocklek med ett bra skjutmått, dels den del som befinner sig vid huvudmunstyckets kant(del 1) och spetsen, längst ner(del 2).
Ta en träbit och tejpa fast ett fint sandpapper på (grovlek ca. 500), Spänn fast nålens övre del i chucken på borrmaskinen, starta den och håll slipklossen mot nålen.
Slipa nålen så att den blir 5 hundradels millimeter mindre vid (del 1), och är oförändrad eller obefintlig vid (del 2).
Däremellan ska bortslipad mängd material ändras linjärt.
(Måttet 5 hundradelar är en grov uppskattning, du måste nog börja med det och provköra, och eventuellt slipa bort lite mer beroende på hur den gick.)
Jag har nyligen gjort detta med min GPZ 900R som också har tomma orginalburkar, proceduren kan låta lite invecklad men kan genomföras på några timmar om man vet hur man ska göra, det tog förstås längre tid för mig eftersom jag var tvungen att komma på hur man ska göra.
Jag läste om en här inne som hade tömt sina burkar på en GPZ 900R och fått 19 bakhjulshästar extra enl. dynojetmätning.
K&N kan slänga sig i väggen!
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det var visst ett 4-1-system som han som fått ut 19 hästar mer använde, men det borde faktiskt gå att få ut mer med två nästan tomma orginalljuddämpare än med ett 4-1-system som bara har en dämpare och säkert innehåller ett par "baffles", flödet är högre.
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Trött Fzr-88

Sitter 4-1 här också. Men upptäckte ida när jag skulle kolla efter större lågfartsmunnstycken (fasta på denna) att det inte sitter keihin på hojen (som jag uppfattade det när jag va in och kolla på www.carb.com) utan mikuni.
Vet ej vad modellen heter men är 37mm invändigt nertill.
Ska lägga in bild på dom (om jag nu lyckas med det)
Ett av locken till luftfiltrena hade lossnat också (murket) Och ute i sista stund som jag var så fick ja inte tag på varken luftfilter eller munstycken idag. Först åkte jag till tour.butiken ,då hade ja inte me mig förg. trodde det räckte med att uppge hojmodell (åandra sidan tur om det inte är original) och i Falun fanns inga filter hemma och det blev osäkert när vi inte kunde hitta nån modellbetäckning så dom hänvisade till motospeed i v-ås för munstyck.
Upptäckte också att slangen till bränslepumpen var mjuk i utloppet av soppapumpen och där blir det en böj så det kan ha orsakat sackningen vid högre varv. Får väl se om jag får in bilderna sen om det går och göra samma finlir med nålarna som du nämde tidigare (alla gratis hästar mottages hjärtligt) Fan vad jag skriver nu får jag ge mig...
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Trött Fzr -88

Vilken mikuni mod.? Bränslenål ihögsta läge=längst från spets eller.
Dessa är ju horisentala
 

Bifogat

  • im000093c.jpg
    im000093c.jpg
    117.7 KB · Visningar: 248

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Trött Fzr-88

Lågfartsmunstycket nånstans där? Fanns det mikuni/keihin samtidigt-88 eller har denna blivit pulad med. Jaja bara man får skiten å funka...
 

Bifogat

  • im000092c.jpg
    im000092c.jpg
    112.2 KB · Visningar: 342

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Här är en sprängskiss, del 25 är tomgångsmunstycket.
Del 31 är en fastlimmad plugg som troligen bara finns på den amerikanska modellen, detta för att förhindra dom dumma amerikanerna från att skruva på den i onödan.
 

Bifogat

  • 88_carburetor_non_california_model.gif
    88_carburetor_non_california_model.gif
    18.8 KB · Visningar: 520

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Den röda pilen visar var tomgångsmunstycket borde finnas, skruva skruven i bott och notera antal varv, ta loss den och blås rent, skruva tillbaka den i bott och skurva ut den som den var tidigare + 1 till 1.5 varv extra.
Sätt låsringen på nålen vid den svarta pilen.
 

Bifogat

  • im000093c.jpg
    im000093c.jpg
    111.4 KB · Visningar: 313
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Tänkte bara reda ut vissa saker här.

Ett tomgångsmunstycke finns inte för det heter lågfartsmunstycke och det ska INTE skruvas ut 1,5 varv! Det ska skruvas fast i botten.

Det Micke_Lindstrom tänkte på är nog luftskruven eller som en del säger blandskruven och den sitter inte där han visar med pilen utan det sitter så man kommer åt det från utsidan på fuggen.
 

Bifogat

  • im000092c.jpg
    im000092c.jpg
    109 KB · Visningar: 238

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det stämmer att den kallas luftskruv, på engelska heter den "pilot screw", den kommer man normalt åt från utsidan.
Men på sprängskissen är det del nummer 25 som är "pilot screw".
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Hm lite oenigheter här... Där Micke skrev tomgångsskruv är öppningen till choken och tomgången justeras väl bara med spjällaxeln nån yttre blandskruv hittar jag då inte. Nå borde väl va lättare att få tag på lågfartsmunstycke nu när man vet var det sitter. Blev helt fel från början igår när jag gick in på den lokala butiken och trodde att jag hade en Keihinförgasare (där verkade lågfartsmunstycket sitta upptill
enl. sprängskissen) så jag skruvade av det och det stämde ills i utseende Detta var nog nåt luftmunstycke. Sen när vi upptäckt att det va en Mikuni blev det nog avglömt att kolla var det skulle sitta. Naturligtvis fanns det inget l.f.munstycke som kunde passa där heller.
Ibland blir det bara så jävla fel suck.........
Undrar om du (Micke) blev lurad av att det satt insex skallar på locken (satte dit dom själv i brist på annat) det där du skrev om USA modell eller brukar de leta sig prylar hit också (som bara för att ställa till det lite extra?)
Nä dags att sova nu. Det lär nog behövas...
En jävla massa tack till er iallafall.
Det lär nog bli mer strul.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Sprängskissen kommer från stickey-tråden längst upp på mekanikerforumet, det är möjligt att den förgasaren bara sitter på amerikanska versionen, för du verkar ju ha andra förgasare.
Jag föreslår att du gör rent förgasarna och monterar ihop dom med nålarnas inställning ändrade som tidigare beskrivits(låsbrickan vid den svarta pilen).
Om låsbrickan har suttit som på bilden borde det förbättra motorgången en hel del.
Sen provkör du motorn och låter den bli varm, då kan man lättare avgöra vad som mer behöver ändras baserat på hur den beter sig.
(Har du tur räcker det med det.)
 
Last edited:

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Har beställt nya lågfartsmunstycken nu. Gick lite lättare nu när man visste var dom satt och hur de ser ut. De som satt på nu var 0,2.
Beställde 0,3 de dyker upp nu i veckan. Även om det blir bra nu undrar jag om det där med slipningen av nålarna som du (Micke) skrev om funkar på dessa förgasare eller är det bara vissa typer det är värt besväret på. 19hk är ju en hel del och var det på en 900 borde det bli mer här. Kan va nåt att göra på vintern iallafall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top