En vacuumförgasare som du har på din hoj levererar bränsle på tre sätt beroende på gaspådrag.
På tomgång och vid lite gas är det lågfartsmunstycket som avgör bränsleblandningen, den består av en liten mässingsskruv som sitter på undersidan av förgasaren(oftast), heter "pilot jet" på engelska.
I intervallet lite gas till nästan fullt, är det trottelnålen som avgör blandningen, du nämde dom så jag antar att du vet var dom sitter.
Vid full gas är det huvudmunstycket "main jet" som avgör blandningen, det är den mässingsdel som trottelnålen går ned i när trotteln stängs, den kan inte justeras utan måste bytas om den är för liten.
Det troliga med din hoj är att den är orginalbestyckad/inställd och att nån har rivit ut allt innehåll ur ljuddämparna, då går den som du beskrivit pga att den går alldeles för snålt.
Anledningen till att den går sämst på lågt varv är att mottrycket från ljuddämparna mycket litet i helt tomt system jmfr. mot orginal, vid full gas blir skillnaden mindre och den går relativt bra.
Om du skaffar ett orginalsystem och monterar kommer hojen troligen att gå som den ska igen, men det är inte speciellt svårt att ställa om förg. så att den går perfekt med det tomma systemet.
Att säga vilken bestyckning det ska vara kan bara nån som har en likadan hoj med likadant system och provat sig fram säga, om du inte hittar nån som vet får du alltså prova dig fram.
Börja med att öppna lågfartsmunstyckena ett och ett halvt varv, och flytta upp bränslenålarna till sitt översta läge, beroende lite på hur det sitter nu kommer motorgången troligen att förbättras avsevärt, och den borde starta lättare(full choke och ingen gas när du startar, men det antar jag nog att du vet).
Den kommer troligen fortfarande att gå lite konstigt på lågt varv, trots att den går bra på högt, detta beroende på att skillnaden i mottryck är större vid lite gas än vid stor, och trottelnålens "lutning" dvs hur tjock den är på olika ställen är anpassat för orginalsystemet.
Nålens lutning är alltså "olinjär" för ditt tomma system och det du måste göra är att ändra dess form.
Kolla hur långt ner nålen går i huvudmunstycket, ta sedan loss alla nålarna och montera dom i en borrmaskin, tex en pelarborr eller en vanlig borrmaskin som du satt fast i nånting stabilt.
Mät upp nålens tjocklek med ett bra skjutmått, dels den del som befinner sig vid huvudmunstyckets kant(del 1) och spetsen, längst ner(del 2).
Ta en träbit och tejpa fast ett fint sandpapper på (grovlek ca. 500), Spänn fast nålens övre del i chucken på borrmaskinen, starta den och håll slipklossen mot nålen.
Slipa nålen så att den blir 5 hundradels millimeter mindre vid (del 1), och är oförändrad eller obefintlig vid (del 2).
Däremellan ska bortslipad mängd material ändras linjärt.
(Måttet 5 hundradelar är en grov uppskattning, du måste nog börja med det och provköra, och eventuellt slipa bort lite mer beroende på hur den gick.)
Jag har nyligen gjort detta med min GPZ 900R som också har tomma orginalburkar, proceduren kan låta lite invecklad men kan genomföras på några timmar om man vet hur man ska göra, det tog förstås längre tid för mig eftersom jag var tvungen att komma på hur man ska göra.
Jag läste om en här inne som hade tömt sina burkar på en GPZ 900R och fått 19 bakhjulshästar extra enl. dynojetmätning.
K&N kan slänga sig i väggen!