Trafikförsäkring vid bankörning

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Detta svar fick jag av LF på min fråga angående bandagar!
Klockrent att Trafikförsäkring gäller under vanliga bandagar med reggade hojar utan Träning/tävlings intentioner!!
------------------------------------------------------------------------

För alla motordrivna fordon ska finnas en gällande trafikförsäkring enligt trafikskadelagen. Vid några tillfällen gäller inte trafikförsäkringen. Undantagen står uppräknade i lagen om motortävlingsförsäkring.

1) Motortävlingar arrangerade av motorklubb eller motsvarande för licentierade förare eller
2) Träning för sådan tävlingsverksamhet som avses under 1 eller
3) uppvisning av förare inför sådan tävlingsverksamhet som avses under 1
4) Tävling, träning eller uppvisning som skall äga rum på område avsett för just sådan verksamhet

I dessa uppräknade fall gäller inte trafikförsäkringen utan man måste teckna en speciell motortävlingsförsäkring. Denna försäkring är dock begränsad genom att den enbart täcker skador på påkörda funktionärer eller publik. Ej påkörda förare. Som förare måste man teckna en speciell förarlicens plus egen olycksfallsförsäkring för egna skador.

Om turister eller allmänt motorintresserade personer får tillträde till inhägnade tävlingsområden på olika motorbanor inom landet, för att åka några varv med det egna fordonet, är det inte aktuellt med motortävlingsförsäkring. Trafikförsäkringen gäller då. Trafikförsäkringen gäller också fullt ut om man på inhägnade tävlingsområden arrangerar uppvisningar utan samband med tävling.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Min tolkning är därmed att tf gäller men att det verkar lämpligt att påpeka i samband med skadeanmälan att det gäller en bandga, INTE träning inför tävling etc.

Men viktigast av allt är ju givetvis att vi kör med insidan av skallen vare sig det är på bana eller väg! :tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Akesson skrev:
Detta svar fick jag av LF på min fråga angående bandagar!
Klockrent att Trafikförsäkring gäller under vanliga bandagar med reggade hojar utan Träning/tävlings intentioner!!
------------------------------------------------------------------------

För alla motordrivna fordon ska finnas en gällande trafikförsäkring enligt trafikskadelagen. Vid några tillfällen gäller inte trafikförsäkringen. Undantagen står uppräknade i lagen om motortävlingsförsäkring.

1) Motortävlingar arrangerade av motorklubb eller motsvarande för licentierade förare eller
2) Träning för sådan tävlingsverksamhet som avses under 1 eller
3) uppvisning av förare inför sådan tävlingsverksamhet som avses under 1
4) Tävling, träning eller uppvisning som skall äga rum på område avsett för just sådan verksamhet

I dessa uppräknade fall gäller inte trafikförsäkringen utan man måste teckna en speciell motortävlingsförsäkring. Denna försäkring är dock begränsad genom att den enbart täcker skador på påkörda funktionärer eller publik. Ej påkörda förare. Som förare måste man teckna en speciell förarlicens plus egen olycksfallsförsäkring för egna skador.

Om turister eller allmänt motorintresserade personer får tillträde till inhägnade tävlingsområden på olika motorbanor inom landet, för att åka några varv med det egna fordonet, är det inte aktuellt med motortävlingsförsäkring. Trafikförsäkringen gäller då. Trafikförsäkringen gäller också fullt ut om man på inhägnade tävlingsområden arrangerar uppvisningar utan samband med tävling.
Dom uppgifterna fick jag förra året oxå, om det stämmer i år så är det ju ok iaf på dom flesta bolag utom IF.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Först ett lugnande besked: Alla banor som är besiktigade godkända och som har en giltig banlicens utfärdad av SVEMO har en försäkring för dom som vistas på eller runt banan. Det är ingen bra försäkring, låga belopp osv. men den finns där som trygghet.

Sen till Akessons lagtext och nu svarar jag bara för bankörningar i LMS regi.
Akesson skrev:

Sviestads rr-slinga används till väldigt mycket och det är bara några % av verksamheten som passar in på den här listan.
Trafikförsäkringslagen har sett likadan ut i många år och det har aldrig varit något problem förut. I år jobbar vi dessutom ännu hårdare på att göra körningarna säkrare, mer instruktörshjälp och att minska risken för olyckor.

/HW

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Trafikförsäkringen gäller inte för motordrivet fordon när det and:)rofl)vänds för tävling, träning eller liknande ändamål, arrangerad av motorklubb eller liknande för licencierade förare inom inhägnat tävlingsområd.
Delkaskoförsäkringen gäller även för skada, som uppkommit under transport på motordrivet fordon eller till detta kopplat släpfordon. Självrisken är 1200:-. Försäkringen avser oregistrerad motorcykel som används inom inhägnat område för motorcross, speedway eller annan motorsport.

(saxat ur min folder om mcförsäkring hos LF)

Nån som kan ge mej en förklaring på svenska? Både vad gäller trafik o vagnskada.

EDIT: Efter telefonsamtal säger de att hela försäkringen gäller så länge det inte är träning eller tävling.

Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Emmi skrev:
Trafikförsäkringen gäller inte för motordrivet fordon när det and:)rofl)vänds för tävling, träning eller liknande ändamål, arrangerad av motorklubb eller liknande för licencierade förare inom inhägnat tävlingsområd.

EDIT: Efter telefonsamtal säger de att hela försäkringen gäller så länge det inte är träning eller tävling.

.....eller liknande för licencierade förare inom inhägnat tävlingsområde.

Hur tolkar man det om man har licens och kör bandag (ej tävl/trän) som arrangeras av motorklubb el. liknande med en trafikförsäkrad gathoj?

///
Edit: missade att det står tävlingsomr. och det räknas det väl inte en bandag som.

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nysse skrev:
.....eller liknande för licencierade förare inom inhägnat tävlingsområde. ...///
Jag kan inte tolka det som annat än att arrangemanget är avsett för licensierade förare. Och det är ju inte de bandagar vi pratar om här. Eller åtminstone inte de pass där vi kör med regade hojar.
Den enda bandagen jag har haft tillfälle att vara på hade 3 klasser:
*"Långsamma" gathojar, den klass som jag körde i, Suzuki GSX 1100 EF -84. En klant på en kluns. :D
*"Snabba" gathojar. Alla sporthojar med andra ord.
*Hojar för racing.
Jag utgår från att den sista klassen var licensierade förare och att de därigenom har en annan försäkring.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ankan skrev:
Man bör inte räkna med att trafikförsäkringen gäller vid bankörning överhuvudtaget, om inte bolaget uttryckligen medgivit att så är fallet.
ORdalydelsen i trafikskadelagen ger knappast utrymme för några mer generösa tolkningar.
Den som kör bana bör få ett klart besked från sitt försäkringsbolag att försäkringen gäller vid bankörningen ifråga. Detta gäller självklart såväl trafikförsäkring som vagnskadan.
Just. Det måste väl vara följande formulering i trafikskadelagen som är problemet:

....lagen tillämpas inte på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.

Alla banor är ju inhängnade tävlingsområden. Upplagt för tråkigheter.

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Hej !

På crossbanan gäller reglarna så här ! I licensen ingår en olycksfallsförsäkring genom förbundet (svemo) dock ganska dålig. Man bör fösäkra sig i något annat bolag också, men man bör vara nogrann med att fösäkringen gäller vid utövande av extremsport.

För att försäkringen skall gälla måste banan vara godkänd av svemo. Om fösäkringen skall gälla i utlandet måste ett tillägg tecknas.

Skador på mc är omöjligt att fösäkra sig emot, bara att slanta. likadant om någon kör på mig under träning eller tävling. :tummenupp

Borde inte reglerna vara snarlika på roadracing banan ?

Bara att pröjsa för sitt åkande :7peta

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Spretman skrev:
Hej !

På crossbanan gäller reglarna så här ! I licensen ingår en olycksfallsförsäkring genom förbundet (svemo) dock ganska dålig. Man bör fösäkra sig i något annat bolag också, men man bör vara nogrann med att fösäkringen gäller vid utövande av extremsport.

För att försäkringen skall gälla måste banan vara godkänd av svemo. Om fösäkringen skall gälla i utlandet måste ett tillägg tecknas.

Skador på mc är omöjligt att fösäkra sig emot, bara att slanta. likadant om någon kör på mig under träning eller tävling. :tummenupp

Borde inte reglerna vara snarlika på roadracing banan ?

Bara att pröjsa för sitt åkande :7peta
Jo, men diskussionen gäller icke licensierade förare på gathojar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det verkar var väldigt svårt att få det här klart för alla så jag vänder väl på det:

Trafikförsäkringen gäller INTE om något av följade stämmer:

• Det finns en enda oregistrerad cykel på banan under passet
  • Någon tar tid eller använder laptimer
  • man kan påvisa någon form av tävlingsmoment, typ snabbast start, snabbast i mål osv

Diskussion om försäkringen kan uppstå om t.ex följade stämmer:
  • Någon cykel framförs utan regskylt
  • någon har tejpad regskylt (hur ska man veta att den har giltigt skattemärke)
  • någon använder slicks

I grunden är det arrangören som har ansvar för att sånt här inte inträffar men i slutänden är det ändå du som förare som har ansvaret. På de flesta arrangemang frånskriver sig arrangören allt ansvar.

Är inte arrangören seriös så är det upp till oss själva att hålla ordning om vi vill vara säkra på att försäkringarna gäller.

Edit: För att ytterligare förtydliga det, Inträffar något av ovanstående spelar det ingen roll vem som är ansvarig för det. Försäkringen gäller i alla fall inte och det blir ett i princip omöjligt rättsmål. Den som gör något enl. listorna ovan rycker undan försäkringsskyddet för samtliga på banan.
/HW

Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Om skada inträffar under banåkning på inhägnad motorbana gäller dubbel vagnskadesjälvrisk. (hittade ytterligare en klausul i villkorshäftet) Antar att trafikförsäkringen gäller som vanligt eftersom det inte står nåt om dubbel självrisk.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
För gathojar är ju skatteugglan (giltig) ett rätt bra kriterium för att få vara med och köra. Ingen trafikförsäkring -> ingen påställning -> ingen skatteuggla.

Edit: Givetvis med den förutsättningen att tf gäller. Det jag menar ovan är ju att det är rätt lätt att kolla, ingen uggla = inget åka i "gatklass".

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Robban_C skrev:
För gathojar är ju skatteugglan (giltig) ett rätt bra kriterium för att få vara med och köra. Ingen trafikförsäkring -> ingen påställning -> ingen skatteuggla.

Edit: Givetvis med den förutsättningen att tf gäller. Det jag menar ovan är ju att det är rätt lätt att kolla, ingen uggla = inget åka i "gatklass".
Ingen tejpar skyltar när vi kör gatgrupp på SRW i sydskansemses regi.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nänä, jag har inte ens pratat/skrivit om tejpade skyltar. Förekommer det? Varför?
Det jag menar är att det är enkelt för en arrangör att kolla vilka som får åka i en "gatklass" genom att kolla om skatteugglan finns. Men som sagt, det förutsätter ju att tf gäller för dessa sammanhang.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Robban_C skrev:
Nänä, jag har inte ens pratat/skrivit om tejpade skyltar. Förekommer det? Varför?
Det jag menar är att det är enkelt för en arrangör att kolla vilka som får åka i en "gatklass" genom att kolla om skatteugglan finns. Men som sagt, det förutsätter ju att tf gäller för dessa sammanhang.
Ja tejpade skyltar förekommer ibland på vissa bankörningar, man kanske inte vill skylta med regnummer av olika orsaker, men jag anser att man bör anteckna regnummer samt körkort i samband med ev betalning/in checkning, om folk sen vill tejpa så får dom väl göra det.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag envisas med TH...

"Trafikskadelagen har jag redan läst på, men jag tycker att den kan
tolkas på olika sätt. Om jag medverkar vid en allmän bankörning
anordnad av t.ex Bike Events (http://www.bike-events.se), gäller då
trafikförsäkringen?

Jag anser inte att det handlar om ett "inhägnat tävlingsområde" om
banan är öppen för allmänheten, dessutom leds bankörningen av erfarna
föråkare som bestämmer tempot i respektive grupp. Jag förstår inte vad
skillnaden är jämfört med de kurser som SMC anordnar."

Svar:

"Hej!

Inget moment i din motorcykelförsäkring gäller, varken trafikförsäkring eller kasko,
vid den typ av bankörning som du beskriver."

Jag utgår ifrån att de personer på TH som svarar på mina mail verkligen vet vad som gäller.
Eftersom detta verkar vara helt kört ska jag börja lusläsa villkoren för min personliga olycksfalls-
försäkring, förmodligen ingår inte "risksporter" utan speciella tillägg.

/A

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Rundningsmärke skrev:
Jag envisas med TH...

"Trafikskadelagen har jag redan läst på, men jag tycker att den kan
tolkas på olika sätt. Om jag medverkar vid en allmän bankörning
anordnad av t.ex Bike Events (http://www.bike-events.se), gäller då
trafikförsäkringen?

Jag anser inte att det handlar om ett "inhägnat tävlingsområde" om
banan är öppen för allmänheten, dessutom leds bankörningen av erfarna
föråkare som bestämmer tempot i respektive grupp. Jag förstår inte vad
skillnaden är jämfört med de kurser som SMC anordnar."

Svar:

"Hej!

Inget moment i din motorcykelförsäkring gäller, varken trafikförsäkring eller kasko,
vid den typ av bankörning som du beskriver."

Jag utgår ifrån att de personer på TH som svarar på mina mail verkligen vet vad som gäller.
Eftersom detta verkar vara helt kört ska jag börja lusläsa villkoren för min personliga olycksfalls-
försäkring, förmodligen ingår inte "risksporter" utan speciella tillägg.

/A
Maila artikeln från SMC till din handläggare då

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende