Trafikförsäkring vid bankörning

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Penguin skrev:
Skåne är lite väl långt bort för mig för att bara dra iväg på en banåkning tyvärr. Såvitt jag vet ordnar inte SMC några banåkningar längre upp i landet.

det är nog sant, hade gärna också sett lite SMC körningar på gelleråsen,Anderstorp eller falken!

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Hej,
Vagnskadeförsäkringen gäller hos Länsförsäkringar under allmänhetens körning med registrerade hojar, dock med dubbel självrisk 6000kr i mitt fall.

Hälsningar,
Rikard

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
Skåne är lite väl långt bort för mig för att bara dra iväg på en banåkning tyvärr. Såvitt jag vet ordnar inte SMC några banåkningar längre upp i landet.
Du kan ju bo hos mig :krama :kiss :kär

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
GSXR1100R skrev:
Varför tejpade dom skylten då, hade den gått sönder eller :va

Dom var rädda att folk från försäkringsbolage skulle ha folk ute o kolla vid banorna om dom klotade ... eller nåt sådant...

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Kort sagt: Jag vet iaf. att min trafikförsäkring och olycksfallsförs. gäller (fackets) hos Folksam. Enligt Lars Sandberg som Johan Hellström på SMC också pratat med!

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Penguin skrev:
Posta vad du får veta här tack!

Ang olycksfallsförsäkring på TH!
Detta fick jag precis!
Ser grönt ut för min del! Konstigt att du fått negativt svar :confused:

"Tack för din förfrågan,
Så länge det handlar om privat fritidskörning och inte har något att göra med träning eller tävling eller som representant för nån klubb så ersätter vi dig. Så som du beskriver körningen, ser vi inga hinder för att försäkringen inte ska gälla som vanligt. "

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Hej,
Se till att få skriftligt på detta. Jag har kollat med Th ett par gånger 2003-04 och alltid fått avslag. Kolla en gång till med någon ansvarig och begär att få det skriftligt som sagt.

Lycka till!

Rikard

Akesson skrev:
Ang olycksfallsförsäkring på TH!
Detta fick jag precis!
Ser grönt ut för min del! Konstigt att du fått negativt svar :confused:

"Tack för din förfrågan,
Så länge det handlar om privat fritidskörning och inte har något att göra med träning eller tävling eller som representant för nån klubb så ersätter vi dig. Så som du beskriver körningen, ser vi inga hinder för att försäkringen inte ska gälla som vanligt. "

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Akesson skrev:
... Så som du beskriver körningen, ser vi inga hinder för att försäkringen inte ska gälla som vanligt. "
Har dom skrivit fel eller har dom medvetet försökt förvilla?
Enligt vad dom har skrivit kan man ju lika gärna tolka det som att försäkringen inte gäller.
Dubbla negationer ("inga" och "inte") är som gjort för att kunna tolkas åt alla håll.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ta namn på de personer som skickat olika besked från samma försäkringsbolag, sammanställ och skicka till någon på högre nivå och be om ett skriftligt klargörande.

Fast jag tror fortfarande att:
valmers skrev:
Just. Det måste väl vara följande formulering i trafikskadelagen som är problemet:

....lagen tillämpas inte på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.

Alla banor är ju inhängnade tävlingsområden. Upplagt för tråkigheter.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Fick tipset av en kollega att vi tar och river ner alla stängsel så att det inte längre är inhägnat. :näsblod

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Robban_C skrev:
Har dom skrivit fel eller har dom medvetet försökt förvilla?
Enligt vad dom har skrivit kan man ju lika gärna tolka det som att försäkringen inte gäller.
Dubbla negationer ("inga" och "inte") är som gjort för att kunna tolkas åt alla håll.

Långsökt, om man läser som du kan man ju tolka hur f-n man vill :dummer
Nä, som jag har förstått det och det är ganska tolkningsfritt om man läser hela texten så gäller min oycksfallförsäkring vid bandagar för allmänheten!!
Har fått bekräftelse från två olika personer!!!

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Nu har JAG ringt till If.
Den information jag fick fram var att Kasko osv inte gäller, men att trafikförsäkringen alltid gäller.
Man får alltså ingen ersättning för skador på sin egen hoj, dock får man ersättning för skador på andras hojar och utrustning samt personskador.
Sen kan det finnas undantag då kasko gäller också, men det beror på banan. Används inte banan för tävlingsverksamhet så ska det gälla.

//Anders.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det där var ju extra lustigt eftersom det är IF som har sagt att deras trafikförsäkring INTE kommer att gälla inom inhägnat område alls. :va

Som vanligt m a o, inet en siffra rätt från föräkringsbolagens sida. *suck*

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
ÄR det inte dax att någon på forumet börjar jobba på ett försäkringsbolag, så att den kan ta fixa fram pålitlig info till oss. :tungan
Hmm kanske skulle söka själv, vet ju inte hur länge man har jobbet kvar. :huvet

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nedanstående citat från den troligen mest insatte på SH skulle jag rätta mig efter om jag vore gatåkare på bana.
Ankan skrev:
Man bör inte räkna med att trafikförsäkringen gäller vid bankörning överhuvudtaget, om inte bolaget uttryckligen medgivit att så är fallet.
Ordalydelsen i trafikskadelagen ger knappast utrymme för några mer generösa tolkningar.
Den som kör bana bör få ett klart besked från sitt försäkringsbolag att försäkringen gäller vid bankörningen ifråga. Detta gäller självklart såväl trafikförsäkring som vagnskadan.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC