Trafikskolor

lillebror-gbg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
få la se va de blir
Håller på med mc kortet nu, teorin e avklarad och har tänkt o köra lite på skola här i Göteborg, någon som har erfarenhet av trafikskolor i gbg? :confused:

Kollat runt lite o priserna är ju ungefär samma, har funderat på en skola som ligger vid Frölunda Torg om någon från gbg har kört där?

Det finns en skola i city oxå som heter carlssons som är hyffsat billiga men den verkar inte så bra...eller?

hoppas någon kan tipsa om en bra billig skola, och så undrar ja lite om olika priser på mc lektioner här i landet.

Här i Göteborg kostar en 40 min lektion i genomsnitt drygt 420 + hyra av ställ om man inte har det 40 kr, men i Malmö där min bror bor kostar en lektion 248 för 40 min och då ingår ställ, det är ju en avsevärd skillnad....

vad har du betalat/betalar o var? skulle varit intressant o få veta...
 

Wiken

Gasglad
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
Hade en R6:a...
Tja!

Tog mitt körkort på Kramers som ligger vid Ullevi. En körlektion kostade 420 :- och man fick hyra ytrustning för 40 :- eller 400 för en hel säsong. Det som är bra med Kramers är att man oftast kör med en annan elev samtidigt, så att det är två elever och en lärare på två hojar så att du kör i en timme och sitter bakpå lärarens hoj en timme. Så man får en timme gratis kan man säga för att man lär sig mycket även när man sitter bakpå.

Sen så har Mattias (läraren) skaffat en ny mellan-klass hoj, en hornet 600 :rock
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag tog mitt kort hos Guldhedens Trafikskola (ligger vid Scandinavium). Jag kan verkligen rekommendera dem. Bra priser och bra service.

Jag tog mitt kort för tre år sedan och då köpte jag ett paket med tio körlektioner och teori, kostade 2800:- har jag för mig.

Kommer också ihåg att skolan bjöd på tiden som det tog att köra till och från Torslanda flygfält så man fick fulla 40 minuter till teknikövningar.

Jag behövde "bara" sju lektioner så jag fick tillbaka pengar från skolan.

Vet inte hur det funkar nu men det är värt att kolla upp...

Lycka till me kortet :squid

// Fogerty
 

lillebror-gbg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
få la se va de blir
Wiken :

Hur många lektioner behövde du köra på Kramers då? kör man 40 min eller 55 min :confused:
 
Last edited:

Wiken

Gasglad
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
Hade en R6:a...
lillebror-gbg skrev:
Wiken :

Hur många lektioner behövde du köra på Kramers då? kör man 40 min eller 55 min :confused:

När jag tog kortet (förra året) så körde man en timma 60 min. Alltså en aoch en halv lektion. Jag körde ca 10-12 ggr, alltså ca 20 lektioner. Ring och fråga dem så hjälper dem dig, kan fixa fram telefonnummer om du vill.
 

lillebror-gbg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
få la se va de blir
oki, thanx för era svar, kommer nog att köra på västra frölundas trafikskola, 590 kr för 55 min o då ingår ställ....verkar vara bra där har en kompis som har kört där som tyckte dom va bra....

så vi får väl hoppas att de stämmer....så förhoppningsvis kommer ja så här snart....

:squid
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
lillebror-gbg skrev:
oki, thanx för era svar, kommer nog att köra på västra frölundas trafikskola, 590 kr för 55 min o då ingår ställ....verkar vara bra där har en kompis som har kört där som tyckte dom va bra....

så vi får väl hoppas att de stämmer....så förhoppningsvis kommer ja så här snart....

:squid


Bara du undviker Åke Carlssons trafikskola vid Odinsplatsen så blir det nog bra. Skummare och mer värdelös firma får man leta efter.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
jag har itne gått på nån skola i stan....fick mitt i lumpen...

men några polare har kört på tommys trafikskola...

ligger typ vid scandinavium...eller....heden....hotell liseberg...

bra som fan tydligen!!!
 

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
gbg
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
gs500e skrev:
Bara du undviker Åke Carlssons trafikskola vid Odinsplatsen så blir det nog bra. Skummare och mer värdelös firma får man leta efter.

Aj då, var det därför dom hadde dom ända lediga körtiderna på flera månader..? :(

På vilket sätt var/är dom skumma o värdelösa?

Nån som vet nån annan skola som har tider innan sommarn är slut? ( i gbg trakten)

....fast med det här vädret gör det ju inte så mycket,, man kanske skulle sälja hojen å köpa vattenskoter ist... :)
 

melander

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen, men det kommer en dag...
Har ingen erfarenhet av att ta mc-kort...

Men för några år sedan när jag tog kort till eu-moppe gjorde jag detta på kramers trafikskola vid ullevi, kan nog rekomendera denna läraren (Mattias) är väldigt duktig och bra att ha och göra med...

Hemsida:
http://www.twe.se/
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Jag gick på Körkortet vid Vågmästareplatsen.
Tyckte det funkade bra, låg dessutom ganska nära Torslanda gamla flygfält. Hyra av ställ ingick i priset. :tummenupp


Körkortet Göteborg AB
Virvelvindsg. 4, 417 02 GÖTEBORG

031-51 09 01

Fax 031-22 66 47

Mobiltfn 0706-55 56 80
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
pAz skrev:
Aj då, var det därför dom hadde dom ända lediga körtiderna på flera månader..? :(

På vilket sätt var/är dom skumma o värdelösa?


Tja... Under den tid jag var där så kom de _aldrig_ i tid till en lektion och har man som jag gått ifrån en stund på jobbet så vill man inte vara längre borta än nödvändigt. Ägaren har dessutom ordentliga relationsproblem, har lätt för att säga vad som är kass men inte vad som ser ut att gå bra. Springer gärna bort och pratar skit med de andra lärarna på körgården och skiter helt i hur det går för en när man tragglar konbana eller garagevändning. De är iofs billiga, men pengarna tar de rätt i näven och sedan kan det hända att du får köra förbi pumpen när det är dags och då åker sedlarna in i automaten och både bil och hoj tankas. Bil, just det, de åker bil bakom dig, inte mc....

Fler omdömmen om denna "skola" finns på http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5519
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag tog kortet privat men körde några lektioner på Torslanda med Arne på Aktiv Trafikskola. (ligger på Guldheden, Dr Sydows gata tror jag det är)
Jag tyckte han var mkt duktig, bra på att lära ut och allmänt schysst gubbe!
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Thundercat skrev:
Och? vad spelar det för roll? :confused:

Precis det undrar jag också :confused: :eek: .

Mycket av kritiken kommer nog från mammas gossar som inte kan ta lite kritik när de antagligen gör fel. Hade de klarat av att göra lumpen hade de antagligen inte börjat grina för att någon ryter till :fakta .



GIXXERRR :hej
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Sergeant skrev:
Precis det undrar jag också :confused: :eek: .

Mycket av kritiken kommer nog från mammas gossar som inte kan ta lite kritik när de antagligen gör fel. Hade de klarat av att göra lumpen hade de antagligen inte börjat grina för att någon ryter till :fakta .


*sucka*

Följande tyder väl ändå på att en trafiklärare inte riktigt håller måttet.

* Att inte komma i tid utan bara komma med dåliga bortförklaringar.
* Att inte bry sig om sina elever under körpassen.
* Att få vansinnesutbrott och stå och hoppa och skrika.
* Svårigheter att boka tider. Ringer receptionen som ska se till att läraren ringer upp. Trots påstötningar tar det minst en vecka innan han ringer upp och då får man vänta ytterligare en vecka för ny tid.
* Seriösa skolor har hoj, inte bil efter.

Att någon påtalar mina fel och brister har jag inget emot men vansinnesutbrott för småsaker betackar jag mig för.
Har jag dessutom betalat dyra pengar för utbildningen så vill jag dessutom ha instruktörens uppmärksamhet under _hela_ tiden.

Och ja, jag har gjort min värnplikt. 353 dagar för att vara exakt...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
Du har fortfarande inte talat om varför... :fakta
Jag körde i en trafikskola där läraren antingen åkte bakpå hojen eller körde med mig bakpå. Det måste vara det ultimata sättet, på så sätt kunde han lätt känna/se hur min körning var och på samma sätt enkelt visa mig hur moment skulle genomföras.

En lärare som sitter i bil har antagligen inte ens MC-utrustning på sig och kan således inte ens gränsla hojen för att visa moment för eleverna. Att ha envägskommunikation via radio känns överhuvudtaget ganska värdelöst.

lillebror-gbg: 590 kr för 55 minuter låter lite dyrt tycker jag, jag pröjsade 900 kr för 110 minuterslektioner på min skola, men det kan ju iofs variera i prisnivåer från stad till stad.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:
Jag körde i en trafikskola där läraren antingen åkte bakpå hojen eller körde med mig bakpå. Det måste vara det ultimata sättet, på så sätt kunde han lätt känna/se hur min körning var och på samma sätt enkelt visa mig hur moment skulle genomföras.

En lärare som sitter i bil har antagligen inte ens MC-utrustning på sig och kan således inte ens gränsla hojen för att visa moment för eleverna. Att ha envägskommunikation via radio känns överhuvudtaget ganska värdelöst.

lillebror-gbg: 590 kr för 55 minuter låter lite dyrt tycker jag, jag pröjsade 900 kr för 110 minuterslektioner på min skola, men det kan ju iofs variera i prisnivåer från stad till stad.

Jag hade inga problem med att läraren satt i bil bakom... :squid
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top