Hoppsan?
Jag tyckte jag gav dig en väg ut där du bara behövde vara tyst en stund, så hade allt gått över - men du framhärdar?
Nådåså, låt mig plocka isär det du skriver:
Det är så mycket som inte stämmer i denna utsagan, och vi lämnar dessutom hastigheten därhän så länge.
"På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid..."
Det är tämligen ovanligt att man mäter hastighet med laser från en bro. Det sker i stort sett endast när man håller större aktioner med ett antal patruller som kan köra ut och få stopp på respektive fortkörare för det administrativa arbetet.
Polismannen som sköter själva mätningen står kvar på sin plats, rapporterar respektive överträdelse via radio och jobbar tills det inte finns patruller kvar att skicka ut.
...och det sker snart nog.
Det lär vara grymt frustrerande att stå på bron och se spjuten vissla förbi under fötterna medans alla tillgängliga patruller står flera kilometer down the line och knappar in uppgifter allt vad dom kan...
Om man förmår dra igång den här typen av operationer så sker det ofta vår- eller sommartid, och dom är grymt personalkrävande.
Däremot är det mer vanligt att en ensam polisman på trafikövervakning tar med sig laserpistolen på en 1o1 med fortkörare.
Då är man angelägen att stå i samma plan som objekten man vill mäta, inte uppe på en bro. Anledningen är kravet på att hela tiden kunna hålla ögonkontakt med det mätta fordonet. Tappar du bilen ut sikte så har du ingen giltig mätning.
Ja, poliser bryr sig om sådant.
Vidare: man undviker i det längsta att stå och mäta hastighet i en kurva av en hel massa olika anledningar.
"Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt."
Med laser...?
Du förstår principen för hur lasermätning går till?
Svenska polisen får mäta hastighet med sin laserutrustning på upp till 400m avstånd. Självklart går det även att mäta över längre sträcka, men av rättsäkerhetsskäl så har man lagt sig på detta högstaavstånd. De flesta fordon som rapporteras mäts på betydligt kortare sträcka, 200m är ett rimligt närmevärde.
Mätinstumentet sänder ut en laserstråle - som ju är
koncentrerad. Det man siktar på är det man får ett värde på.
För bilar siktar man mot registreringsskylten. Bra träffyta, normalt sett vertikalt monterad och - reflekterande. Så liten är träffytan. Ser
man nummerskylten på 400m så prickar man den.
En referens: på den tiden det var aktuellt med laserstörare monterade i grillen eller i anslutning till nummerskylten behövde polismannen bara ha lite is i magen när man inte fick träff efter ett par försök, och istället rikta om för att skjuta högt upp mot någon av A-stolparna.
Så liten är träffytan, så precist är instrumentet. Att man inte skulle veta vem man siktat mot är nonsens.
Det känns som att det du berättar aldrig har inträffat, men du kan ha blandat samman laserns arbetssätt med radar.
Här skickas mikrovågor ut i en lob som expanderar med avståndet, och är i sammanhanget sannerligen ett trubbigt instrument.
View attachment 494680
Men, för resonemanget skull säger vi att det var så. Att lastbilen körde i 120 km/h.
Låt oss vara överens om att fartspärren på lastbilen isåfall var manipulerad.
Varför undersökte inte polisen detta närmare?
Den påstådda hastigheten måste antingen finnas registrerad i fordonets färdskrivare, vara manipulerad eller saknas.
Finns den där svart på vitt så går det bra att lagföra chauffören med de uppgifterna som underlag - om färdskrivaren är besiktigad. Är den inte det godkänd så är det i sig anledning att stoppa färden och klampa fordonet tills utredning och besiktning är gjord.
Saknas hastighet alls i färdskrivaren, gärna tillsammans med att den istället registrar "rast" i 120 blås så är det samma sak - färden stoppas, fordonet klampas och för manipulerad färdskrivare ligger det dessutom företagsbot i potten om minst 100.000 SEK.
I vilket fall som helst så är 120 blås i lastbil något som skall rapporteras till åklagare som vårdslöshet i trafik, och eftersom flyktfara föreligger med påstådd Bulgarisk förare utan reell anknytning till Sverige så är det anhållan som gäller.
Men er släppte dom...?
Lastbil i 120, du i nästan dubbel skyltad hastighet under omkörning i kurva?
Den är lite hårdsmält, hörru.
Jag är less på oinitierades gnäll om "lastbilar i 100 kilometer".
Jag har arbetat i och omkring transportnäringen sedan jag var 18 år och jag har sett förändringarna.
Det är mycket vanligare att man manipulerar färdskrivaren än fartbegränsaren. Eller, ja - dom två systemen interagerar. Lyckas du fimpa färdskrivaren så slår man inte sällan ut även begränsaren och vise versa.
...och det är jävligt obegåvat att dra på sig eld och uppmärksamhet genom att gå ut på omkörning i 95 när man är på rast.
Oh ja, det finns skrönor om gamla 141or med påställda pumpar och bussbakaxlar som var snabba som satan - och dom blir ungefär 10 km/h snabbare för varje decennium som går sedan det "hände".
Jag vet, jag har haft Varbergare som kört för mig, och dom har alltid tiggt dom lätta lassen: "bussbakaxel, du vet'.
Jag har hört killarna skryta över sin förbrukning. När dieseln var billig...
5 liter/milen var någon slags anständighetgräns som man var tvungen att ligga över för att de snedgångna cowboybootsen skulle matcha skinnvästen. Samtidigt som man gnällde över milpriset...
Men det var då och nu är nu.
Tre saker driver upp hastigheten för lastbilstrafiken:
1. Kilometerbaserad betalning till förare.
(Jag vill inte kalla det lön, och "ersättning" implikerar att den är realistiskt och anständig. Inget av det stämmer.)
2. Orealistisk planering.
Trots tillgång till alla sorts rutt- och planeringssystem så förutsätts det fortfarande att lastbilen skall ta sig fram lika fort som en personbil.
3. Lagen om Kör och Vilotider.
Det sätt som lagen tillämpas på och nivån på de böter och sanktionsavgifter som döms ut för fullt förklarliga minutöverträdelser gör att vilken chaufför som helst gärna riskerar några tusen i fortkörningsböter framför att dömas för "brott" mot kör och vilotider.
Jag är den siste att försvara våra nya förare med ursprung i andra trafikkulturer, men absolut hastighet är inte det stora problemet här. Dom kör inte i 120, dom kör inte ens i 100. Dom ligger mot begränsaren i regionen 82 - 90 km/h alldeles oavsett vad hastighetsmätaren visar hos "Observer" som skriver indignerade insändare i tidningarna.
Snabbast bland lastbilarna på våra vägar är fortfarande Holländarna.
Dels av tradition - dom anser sig ha ett larvigt arv att förvalta under "Dutch Style", och dels av godsets art - perishables behöver komma i tid.
Färjetider och långa planerade stint spelar också in. Skall man nå Årsta eller Økern Torg på ett körpass så skapar man själv marginalen för eventuella förseningar i trafiken genom att gå ut stenhårt och sedan öka.
Men, det går fortfarande inte över 95 km/h - och redan den hastigheten gör att JP Vis, MERA och de andra på traden står ut som en Majstång på julafton när alla andra från färjan lunkar på under 90.
Förutom grönsaksbilarna, så kan faktiskt även specialtransporterna märka ut sig ibland. Förklaringen är enkel:
Förutom att behöva slåss mot kör- och vilotider så har även dispenstransporterna en hel mängd spärrtider att ta hänsyn till när man inte får köra, tider man inte får passera vägarbeten, storstadsområden och yada yada yada. Dom stackarna tvingas ibland fika mer än dom får köra.
Så, det om detta. Lastbilar kör inte 120, och inte 100 heller.
Nyckeln till att logga mil / höja dygnssnittet är i första hand att inte stå stilla = incitament att fuska med färdskrivare.
Ett andra quantum leap stavas "Retarder".
Att ha motor nog att dra dig upp för en backe med 80 km/h till toppen är viktigt - men att kunna börja i 80 på krönet och hålla 80 ända ner i dalen betyder så otroligt mycket mer för hur mycket mil man får ut på ett körpass. Lagligt!
Tänk bromsa sig förbi i ingången av en kurva, typ. Effortless!
Så, om vi har någon läsare kvar -
några bilder från när det verkligen gick undan:
Kortkopplade MAN Unterflur
View attachment 494687View attachment 494688
View attachment 494689
Büssings busschassi med motorn liggandes platt under rambalkarna - kallades "pannkaksmotor" och var INTE en boxer.
Ståhytt till chauffören, Pudaslåda ovanpå det. Mot slutet hade dessa extrema jämnlastare officiellt över 400 hästar, och körde tidskritiskt gods.
Blommor, sallad, production stop-material till industrin. Bilarna som körde flygburkar hade egna flightnummer.
Det var tider det. 30 år sedan nu.
Men inte ens då gick det mycket över 100, och absolut inte 120 km/h.
Tänkte ni ville veta.