Ja, de är väl avstängda större delen av tiden på dygnet egentligen, däremot ligger de och mäter för att veta när trafiken är kritisk och det kan vara lönt att ha den igång, om jag tolkat Polisen skrivningar om kamerorna rätt. När man passerar en kamera för fort är det ju kanske var 30:e eller ännu mindre som är igång...har jag hört från nån som ofta kör för fort förbi dem. ?
Det där med att trycka på fel pedal har man ju gjort några gånger, dock utan koppling till användandet av farthållaren. Ibland blir det bara fel i skallen när man ska göra nåt, inte konstigare än så. Farthållaren använder jag ofta, ett smidigt sätt att göra sitt för att hålla ett jämnt flyt i trafiken. Avskyr folk som svajar 5 km/h upp och ner konstant..
Ja. Jag läste någonstans för ett antal år sedan (så det kan säkert vara andra siffror idag) att eftersom bilderna måste verifieras av en person så är en kamera i snitt aktiverad ca 3 minuter om dygnet för att dom skall hinna bearbeta bilderna.
Det var ett antal år sedan så med största sannolikhet har dom mer personal som hanterar bilderna så kamerorna kan vara på lite mer. Å andra sidan har dom satt ut fler kameror så det kan hända att eventuell personalökning bara täcker upp för ökat antal kameror.
Men ja. Själva kameran är bara aktiverad i snitt några minuter per dygn. Däremot är radarn på hela tiden och mäter trafikintensitet, hastigheter mm så dom har statistik på hur många som kör av olika fordonstyper och hur fort det går vid olika tider på dygnet för att ha som underlag för vid vilka tidpunkter som kameran ska vara aktiverad.
Personligen kan jag tycka att användningsprincipen är tokfel om man har det syfte som man säger sig ha. Att man plockar varenda en som kör 6 km/h eller med för fort under några minuter om dygnet men släpper alla fortkörningar resten av dygnets nästan 24 timmar är ju tokdumt om det verkligen är för att huvudsyftet är att få ner olyckor med allvarliga skador.
Om det är syftet så borde det ju vara bättre att ha kameran på hela dygnet och fota alla som kör för fort och sedan börjar man med den allvarligaste överträdelsen och arbetar sig nedåt.
På så vis skulle man ju komma åt det som kör väldigt fort (och därmed enligt trafikverkets logik är farligast) i första hand och de som bara momsar lite lätt skulle komma undan.
Det skulle ju också ge större inkomster eftersom man då skulle ta de som genererar de högsta bötesbeloppen i första hand.
Men i princip anser jag att fartkameror är skit eftersom dom ersätter trafikpoliser som ju faktiskt kan komma åt fyllekörningar och annat som vi ju faktiskt vet är en rejäl riskfaktor i trafiken.