hannuse
När resan är målet
Problemet i ett nötskal tycker jag.Dom har ju också konceptet Del veien, att alla trafikanter ska få plats, och att alla ska visa hänsyn. Sverige har bilfokus, allt trafiksäkerhetsarbete, allt miljöarbete och all infrastruktur bygger på bilar.
Igår regnade det rätt friskt här, och när jag cyklade till jobbet mötte jag en kvinna i en Peugeot i utkanten av ett villakvarter. Det var uppenbart att hon överhuvudtaget inte hade kört vindrutetorkarna alls, rutan var sådär jämnknottrig med droppar som det bara blir när den lämnas orörd ett tag. Hon satt rejält framåtlutad och försökte kisa ut, men utan att egentligen sänka tempot.
Oavsett om hennes torkare inte funkade, om hon inte visste att det fanns torkare, eller om hon inte visste hur man får igång dom så var hon där och då en högst olämplig trafikant. Hon var antagligen ett föredöme för Tragikvärket, relativt ny bil, nykter och hon höll skyltat, men i verkligheten totalt livsfarlig. Samma koncept gäller ju alla som kör iväg med totalt översnöade eller igenfrostade bilar.
Ett flygcert för privatflygare som flyger klubbflygplan kräver mycket teori och praktik, man läser allt från aerodynamik och flygmedicin till meteorologi och radiocert. Man skriver dessutom prov på varje del, och man har flygutbildningen i flera steg innan man får certet. Då får man endast flyga i fint väder under dagtid, ska man flyga natt eller i dåligt väder så kräver det extrautbildning.
Man får dessutom inte hoppa i vilket plan som helst, för varje flygplanstyp måste man göra en inflygning med lärare/instruktör, olika komplex beroende på typ av flygplan så klart, i vissa fall pratar vi månader av teori och praktik för mer avancerade flygplan, men även för flygets Volvo 740 är det några timmars utbildning.
På bilsidan är det en enkel teori, en halkbana och en uppkörning, sen får du hoppa i vilken bil som helst, helt utan krav på kunskaper om den bilens egenskaper, du behöver inte ens veta om den är fram eller bakhjulsdriven, eller hur vindrutetorkarna funkar, sen får du bege dig ut i mörker och snöstorm bäst du vill. Du får till och med hänga på en husvagn, eller annat släp, och bränna iväg, helt utan kunskaper kring körning med släp.
Men det enda som räknas är att du håller skyltad hastighet.
Human error!
Så länge som inte den enskilde ser sin del, så.....är det liksom kört....