Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
För några år sen på en 80 väg låg jag bakom en bulgarisk lastbil som låg i 120 på 80 väg 2 filigt.Efter ett tag stampa jag förbi o då låg han i 120 o ja i 150.På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid , körkortfart ajöss för han o sen jag strax bakom som flög förbi dubbla körkortfarten.Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt.

Lastbilarna kan köra hårt nattetid , mycket östeuropa som kör jävligt fort nattetid.

Men även svenska , 110-120 är standard vissa tider

Dom gav upp kändes det som , totalt två totala outlaws o dom tänkte plocka nån gubbe med husvagn tjerring,dotter o sån för 89.9 km/t

Så inträffa detta ovan..

Jag har inget o säga
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För några år sen på en 80 väg låg jag bakom en bulgarisk lastbil som låg i 120 på 80 väg 2 filigt.Efter ett tag stampa jag förbi o då låg han i 120 o ja i 150.På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid , körkortfart ajöss för han o sen jag strax bakom som flög förbi dubbla körkortfarten.Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt.

Lastbilarna kan köra hårt nattetid , mycket östeuropa som kör jävligt fort nattetid.

Men även svenska , 110-120 är standard vissa tider

Dom gav upp kändes det som , totalt två totala outlaws o dom tänkte plocka nån gubbe med husvagn tjerring,dotter o sån för 89.9 km/t

Så inträffa detta ovan..

Jag har inget o säga


Nej.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jodå , vissa åkerier är hårda med fartspärr o kollar bilarna online men det fuskas mycket annars - speciellt östreggade dragbilar.

Hålls inga fartgränser

No no



Hoppsan?

Jag tyckte jag gav dig en väg ut där du bara behövde vara tyst en stund, så hade allt gått över - men du framhärdar?

Nådåså, låt mig plocka isär det du skriver:


För några år sen på en 80 väg låg jag bakom en bulgarisk lastbil som låg i 120 på 80 väg 2 filigt.Efter ett tag stampa jag förbi o då låg han i 120 o ja i 150.På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid , körkortfart ajöss för han o sen jag strax bakom som flög förbi dubbla körkortfarten.Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt.

Det är så mycket som inte stämmer i denna utsagan, och vi lämnar dessutom hastigheten därhän så länge.

"På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid..."

Det är tämligen ovanligt att man mäter hastighet med laser från en bro. Det sker i stort sett endast när man håller större aktioner med ett antal patruller som kan köra ut och få stopp på respektive fortkörare för det administrativa arbetet.

Polismannen som sköter själva mätningen står kvar på sin plats, rapporterar respektive överträdelse via radio och jobbar tills det inte finns patruller kvar att skicka ut.
...och det sker snart nog.

Det lär vara grymt frustrerande att stå på bron och se spjuten vissla förbi under fötterna medans alla tillgängliga patruller står flera kilometer down the line och knappar in uppgifter allt vad dom kan...

Om man förmår dra igång den här typen av operationer så sker det ofta vår- eller sommartid, och dom är grymt personalkrävande.


Däremot är det mer vanligt att en ensam polisman på trafikövervakning tar med sig laserpistolen på en 1o1 med fortkörare.

Då är man angelägen att stå i samma plan som objekten man vill mäta, inte uppe på en bro. Anledningen är kravet på att hela tiden kunna hålla ögonkontakt med det mätta fordonet. Tappar du bilen ut sikte så har du ingen giltig mätning.
Ja, poliser bryr sig om sådant.

Vidare: man undviker i det längsta att stå och mäta hastighet i en kurva av en hel massa olika anledningar.


"Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt."

Med laser...?
Du förstår principen för hur lasermätning går till?

Svenska polisen får mäta hastighet med sin laserutrustning på upp till 400m avstånd. Självklart går det även att mäta över längre sträcka, men av rättsäkerhetsskäl så har man lagt sig på detta högstaavstånd. De flesta fordon som rapporteras mäts på betydligt kortare sträcka, 200m är ett rimligt närmevärde.
Mätinstumentet sänder ut en laserstråle - som ju är koncentrerad. Det man siktar på är det man får ett värde på.

För bilar siktar man mot registreringsskylten. Bra träffyta, normalt sett vertikalt monterad och - reflekterande. Så liten är träffytan. Ser
man nummerskylten på 400m så prickar man den.

En referens: på den tiden det var aktuellt med laserstörare monterade i grillen eller i anslutning till nummerskylten behövde polismannen bara ha lite is i magen när man inte fick träff efter ett par försök, och istället rikta om för att skjuta högt upp mot någon av A-stolparna.

Så liten är träffytan, så precist är instrumentet. Att man inte skulle veta vem man siktat mot är nonsens.

Det känns som att det du berättar aldrig har inträffat, men du kan ha blandat samman laserns arbetssätt med radar.

Här skickas mikrovågor ut i en lob som expanderar med avståndet, och är i sammanhanget sannerligen ett trubbigt instrument.

Screenshot_20240128-112912~2.png


Men, för resonemanget skull säger vi att det var så. Att lastbilen körde i 120 km/h.

Låt oss vara överens om att fartspärren på lastbilen isåfall var manipulerad.
Varför undersökte inte polisen detta närmare?

Den påstådda hastigheten måste antingen finnas registrerad i fordonets färdskrivare, vara manipulerad eller saknas.
Finns den där svart på vitt så går det bra att lagföra chauffören med de uppgifterna som underlag - om färdskrivaren är besiktigad. Är den inte det godkänd så är det i sig anledning att stoppa färden och klampa fordonet tills utredning och besiktning är gjord.

Saknas hastighet alls i färdskrivaren, gärna tillsammans med att den istället registrar "rast" i 120 blås så är det samma sak - färden stoppas, fordonet klampas och för manipulerad färdskrivare ligger det dessutom företagsbot i potten om minst 100.000 SEK.

I vilket fall som helst så är 120 blås i lastbil något som skall rapporteras till åklagare som vårdslöshet i trafik, och eftersom flyktfara föreligger med påstådd Bulgarisk förare utan reell anknytning till Sverige så är det anhållan som gäller.

Men er släppte dom...?
Lastbil i 120, du i nästan dubbel skyltad hastighet under omkörning i kurva?

Den är lite hårdsmält, hörru.


Jag är less på oinitierades gnäll om "lastbilar i 100 kilometer".

Jag har arbetat i och omkring transportnäringen sedan jag var 18 år och jag har sett förändringarna.

Det är mycket vanligare att man manipulerar färdskrivaren än fartbegränsaren. Eller, ja - dom två systemen interagerar. Lyckas du fimpa färdskrivaren så slår man inte sällan ut även begränsaren och vise versa.
...och det är jävligt obegåvat att dra på sig eld och uppmärksamhet genom att gå ut på omkörning i 95 när man är på rast.

Oh ja, det finns skrönor om gamla 141or med påställda pumpar och bussbakaxlar som var snabba som satan - och dom blir ungefär 10 km/h snabbare för varje decennium som går sedan det "hände".

Jag vet, jag har haft Varbergare som kört för mig, och dom har alltid tiggt dom lätta lassen: "bussbakaxel, du vet'.

Jag har hört killarna skryta över sin förbrukning. När dieseln var billig...
5 liter/milen var någon slags anständighetgräns som man var tvungen att ligga över för att de snedgångna cowboybootsen skulle matcha skinnvästen. Samtidigt som man gnällde över milpriset...

Men det var då och nu är nu.

Tre saker driver upp hastigheten för lastbilstrafiken:

1. Kilometerbaserad betalning till förare.
(Jag vill inte kalla det lön, och "ersättning" implikerar att den är realistiskt och anständig. Inget av det stämmer.)

2. Orealistisk planering.
Trots tillgång till alla sorts rutt- och planeringssystem så förutsätts det fortfarande att lastbilen skall ta sig fram lika fort som en personbil.

3. Lagen om Kör och Vilotider.
Det sätt som lagen tillämpas på och nivån på de böter och sanktionsavgifter som döms ut för fullt förklarliga minutöverträdelser gör att vilken chaufför som helst gärna riskerar några tusen i fortkörningsböter framför att dömas för "brott" mot kör och vilotider.


Jag är den siste att försvara våra nya förare med ursprung i andra trafikkulturer, men absolut hastighet är inte det stora problemet här. Dom kör inte i 120, dom kör inte ens i 100. Dom ligger mot begränsaren i regionen 82 - 90 km/h alldeles oavsett vad hastighetsmätaren visar hos "Observer" som skriver indignerade insändare i tidningarna.

Snabbast bland lastbilarna på våra vägar är fortfarande Holländarna.
Dels av tradition - dom anser sig ha ett larvigt arv att förvalta under "Dutch Style", och dels av godsets art - perishables behöver komma i tid.
Färjetider och långa planerade stint spelar också in. Skall man nå Årsta eller Økern Torg på ett körpass så skapar man själv marginalen för eventuella förseningar i trafiken genom att gå ut stenhårt och sedan öka.

Men, det går fortfarande inte över 95 km/h - och redan den hastigheten gör att JP Vis, MERA och de andra på traden står ut som en Majstång på julafton när alla andra från färjan lunkar på under 90.

Förutom grönsaksbilarna, så kan faktiskt även specialtransporterna märka ut sig ibland. Förklaringen är enkel:
Förutom att behöva slåss mot kör- och vilotider så har även dispenstransporterna en hel mängd spärrtider att ta hänsyn till när man inte får köra, tider man inte får passera vägarbeten, storstadsområden och yada yada yada. Dom stackarna tvingas ibland fika mer än dom får köra.

Så, det om detta. Lastbilar kör inte 120, och inte 100 heller.

Nyckeln till att logga mil / höja dygnssnittet är i första hand att inte stå stilla = incitament att fuska med färdskrivare.

Ett andra quantum leap stavas "Retarder".
Att ha motor nog att dra dig upp för en backe med 80 km/h till toppen är viktigt - men att kunna börja i 80 på krönet och hålla 80 ända ner i dalen betyder så otroligt mycket mer för hur mycket mil man får ut på ett körpass. Lagligt!
Tänk bromsa sig förbi i ingången av en kurva, typ. Effortless!


Så, om vi har någon läsare kvar -
några bilder från när det verkligen gick undan:

Kortkopplade MAN Unterflur
nl f8.jpg6026990888_b27bb6b742_b.jpg

images (16).jpeg

Büssings busschassi med motorn liggandes platt under rambalkarna - kallades "pannkaksmotor" och var INTE en boxer.

Ståhytt till chauffören, Pudaslåda ovanpå det. Mot slutet hade dessa extrema jämnlastare officiellt över 400 hästar, och körde tidskritiskt gods.
Blommor, sallad, production stop-material till industrin. Bilarna som körde flygburkar hade egna flightnummer.

Det var tider det. 30 år sedan nu.
Men inte ens då gick det mycket över 100, och absolut inte 120 km/h.

Tänkte ni ville veta.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För långt att citera, och tack.

Men jag blev omkörd en natt utanför Arjeplog 2015. Farthållaren stod på 116 km/h.
Omkörd av en skogsmaskintransport, olastad, Scania 141 med motorhuv. Äldre absolut, min felvisning på hastighetsmätaren uppmätt till 8 km/h i den hastigheten (GPS).

Det har faktiskt hänt, men kanske särskilda omständigheter och lokala fordon.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För långt att citera, och tack.

Men jag blev omkörd en natt utanför Arjeplog 2015. Farthållaren stod på 116 km/h.
Omkörd av en skogsmaskintransport, olastad, Scania 141 med motorhuv. Äldre absolut, min felvisning på hastighetsmätaren uppmätt till 8 km/h i den hastigheten (GPS).

Det har faktiskt hänt, men kanske särskilda omständigheter och lokala fordon.


Tja, allt kan hända. Speciellt i Norrbotten.

Dunderbyggen ges en hjulbas om ca 6.500 mm, ibland lite till. Det talar emot att man skulle vilja bygga på en nosabil eftersom man är ute efter vändbarheten i konceptet.

Hursomhelst: 2015 var en 141 minst 35 år gammal. Den saknar både begränsare och elektronisk färdskrivare. Den kan absolut kunnat ha pressats upp i sådana hastigheter, men det torde ha varit en bumpy ride.

Generellt kan sägas att lastbilstrafiken går jämnare och jämnare ute på vägarna.
Snitthastigheten har höjts - vilket inom intervallen är bra för trafiksäkerheten, och topparna har både blivit lägre och färre, vilket även det är bättre för trafiksäkerheten.

De stora trafiksäkerhetsproblemen i den tunga trafiken nu är saker som förfalskade körkort/helt outbildade förare, alkohol, klonade förarkort och droger - som man tar för att få ut det mesta av de klonade förarkorten...

Men, Trafikverket vill tala hastighet.
Hastighet hastighet hastighet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, allt kan hända. Speciellt i Norrbotten.

Dunderbyggen ges en hjulbas om ca 6.500 mm, ibland lite till. Det talar emot att man skulle vilja bygga på en nosabil eftersom man är ute efter vändbarheten i konceptet.

Hursomhelst: 2015 var en 141 minst 35 år gammal. Den saknar både begränsare och elektronisk färdskrivare. Den kan absolut kunnat ha pressats upp i sådana hastigheter, men det torde ha varit en bumpy ride.

Generellt kan sägas att lastbilstrafiken går jämnare och jämnare ute på vägarna.
Snitthastigheten har höjts - vilket inom intervallen är bra för trafiksäkerheten, och topparna har både blivit lägre och färre, vilket även det är bättre för trafiksäkerheten.

De stora trafiksäkerhetsproblemen i den tunga trafiken nu är saker som förfalskade körkort/helt outbildade förare, alkohol, klonade förarkort och droger - som man tar för att få ut det mesta av de klonade förarkorten...

Men, Trafikverket vill tala hastighet.
Hastighet hastighet hastighet

Ja, nuförtiden håller ju de allra flesta tradare 88km/h även i uppförsbackarna, rätt välkommet faktiskt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Det börjar komma kritik nu!
Bra att någon kan leverera kritik på ett genomtänkt och seriöst sätt, det blir mer trovärdigt då. Tanken på rikets säkerhet är värd att ta på allvar, även om det personligen mest är obehagligt att bli övervakad hela tiden. Och att man ska straffas med höga böter om man någon gång missar att titta på hastighetsmätaren.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Bra att någon kan leverera kritik på ett genomtänkt och seriöst sätt, det blir mer trovärdigt då. Tanken på rikets säkerhet är värd att ta på allvar, även om det personligen mest är obehagligt att bli övervakad hela tiden. Och att man ska straffas med höga böter om man någon gång missar att titta på hastighetsmätaren.

Jag tror det är argument som han tar fram, om rikets säkerhet, som kan vara ett argument som kanske gör det omöjligt för Vägverket att implementera.
Det är juh faktiskt rätt sjukt att dom ska kunna kartlägga människor på det här sättet, speciellt nu när man ser hur många ställen och myndigheter som blir hackade och våra personuppgifter blir stulna och sen sålda!

Många gånger har jag tänkt att avregistrera mig ifrån allt på nätet och sociala medier, skaffa en mobil telefon (bara telefon) och börja använda cash mer igen. Kanske en helt annan diskussion, men den har med övervakningen att göra.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För långt att citera, och tack.

Men jag blev omkörd en natt utanför Arjeplog 2015. Farthållaren stod på 116 km/h.
Omkörd av en skogsmaskintransport, olastad, Scania 141 med motorhuv. Äldre absolut, min felvisning på hastighetsmätaren uppmätt till 8 km/h i den hastigheten (GPS).

Det har faktiskt hänt, men kanske särskilda omständigheter och lokala fordon.
Även jag har upplevt hysterisk fortkörning med lastbil en gång. Det var sommaren -91, eller möjligen -92 och jag var på väg till Katrineholm på min hyggligt vässade TZR-125. Jag låg och marchade 120 på mätaren och kom ifatt en långtradare som jag körde om på första bästa raksträcka. Jag hade lättat bort backspeglarna, och min vana trogen att alltid hålla utkik efter poliser och bakomvarande i allmänhet, så sneglade jag mig då och då över axeln för att kolla läget. Jag höll på att skita ner mig när jag såg att långtradaren som jag passerat ett par kilometer tidigare låg typ 30 meter bakom och närmade sig ganska snabbt. Jag vred fullt och lade mig på 150km/h på mätaren och då ökade avståndet, men inte supersnabbt. Jag uppskattar att den långtradaren (troligen tom) körde ca 130km/h enligt mätaren på min hoj. Det var en Scania 143 V8.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Även jag har upplevt hysterisk fortkörning med lastbil en gång. Det var sommaren -91, eller möjligen -92 och jag var på väg till Katrineholm på min hyggligt vässade TZR-125. Jag låg och marchade 120 på mätaren och kom ifatt en långtradare som jag körde om på första bästa raksträcka. Jag hade lättat bort backspeglarna, och min vana trogen att alltid hålla utkik efter poliser och bakomvarande i allmänhet, så sneglade jag mig då och då över axeln för att kolla läget. Jag höll på att skita ner mig när jag såg att långtradaren som jag passerat ett par kilometer tidigare låg typ 30 meter bakom och närmade sig ganska snabbt. Jag vred fullt och lade mig på 150km/h på mätaren och då ökade avståndet, men inte supersnabbt. Jag uppskattar att den långtradaren (troligen tom) körde ca 130km/h enligt mätaren på min hoj. Det var en Scania 143 V8.
Får mig otvetydigt att associera till --->
aaa.PNG
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Blir spännande att se hur länge du kan klara dig utan Sporthoj ?
Jo man skulle sakna vissa saker mer än andra! MEN, jag skulle lätt byta ut all internet användning mot att regelbundet träffas och prata istället, på riktigt.

Jag slutade med FB för säkert 7-8 år sedan, använder idag princip bara Mail, instagram och 2 forum via nätet. Tror jag lägger av med instagram innan sommaren.

Tänk all tid man bara slänger bort av att sitta och glo i en ”telefon”! Känns rätt sjukt egentligen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hoppsan?

Jag tyckte jag gav dig en väg ut där du bara behövde vara tyst en stund, så hade allt gått över - men du framhärdar?

Nådåså, låt mig plocka isär det du skriver:




Det är så mycket som inte stämmer i denna utsagan, och vi lämnar dessutom hastigheten därhän så länge.

"På en bro stod snuten me laserpicka.Dom mätte i kurva så först lastbilen och jag bredvid..."

Det är tämligen ovanligt att man mäter hastighet med laser från en bro. Det sker i stort sett endast när man håller större aktioner med ett antal patruller som kan köra ut och få stopp på respektive fortkörare för det administrativa arbetet.

Polismannen som sköter själva mätningen står kvar på sin plats, rapporterar respektive överträdelse via radio och jobbar tills det inte finns patruller kvar att skicka ut.
...och det sker snart nog.

Det lär vara grymt frustrerande att stå på bron och se spjuten vissla förbi under fötterna medans alla tillgängliga patruller står flera kilometer down the line och knappar in uppgifter allt vad dom kan...

Om man förmår dra igång den här typen av operationer så sker det ofta vår- eller sommartid, och dom är grymt personalkrävande.


Däremot är det mer vanligt att en ensam polisman på trafikövervakning tar med sig laserpistolen på en 1o1 med fortkörare.

Då är man angelägen att stå i samma plan som objekten man vill mäta, inte uppe på en bro. Anledningen är kravet på att hela tiden kunna hålla ögonkontakt med det mätta fordonet. Tappar du bilen ut sikte så har du ingen giltig mätning.
Ja, poliser bryr sig om sådant.

Vidare: man undviker i det längsta att stå och mäta hastighet i en kurva av en hel massa olika anledningar.


"Dom han (antagligen) inte mäta mig så båda slapp undan för dom visste inte vem dom mätt."

Med laser...?
Du förstår principen för hur lasermätning går till?

Svenska polisen får mäta hastighet med sin laserutrustning på upp till 400m avstånd. Självklart går det även att mäta över längre sträcka, men av rättsäkerhetsskäl så har man lagt sig på detta högstaavstånd. De flesta fordon som rapporteras mäts på betydligt kortare sträcka, 200m är ett rimligt närmevärde.
Mätinstumentet sänder ut en laserstråle - som ju är koncentrerad. Det man siktar på är det man får ett värde på.

För bilar siktar man mot registreringsskylten. Bra träffyta, normalt sett vertikalt monterad och - reflekterande. Så liten är träffytan. Ser
man nummerskylten på 400m så prickar man den.

En referens: på den tiden det var aktuellt med laserstörare monterade i grillen eller i anslutning till nummerskylten behövde polismannen bara ha lite is i magen när man inte fick träff efter ett par försök, och istället rikta om för att skjuta högt upp mot någon av A-stolparna.

Så liten är träffytan, så precist är instrumentet. Att man inte skulle veta vem man siktat mot är nonsens.

Det känns som att det du berättar aldrig har inträffat, men du kan ha blandat samman laserns arbetssätt med radar.

Här skickas mikrovågor ut i en lob som expanderar med avståndet, och är i sammanhanget sannerligen ett trubbigt instrument.

View attachment 494680


Men, för resonemanget skull säger vi att det var så. Att lastbilen körde i 120 km/h.

Låt oss vara överens om att fartspärren på lastbilen isåfall var manipulerad.
Varför undersökte inte polisen detta närmare?

Den påstådda hastigheten måste antingen finnas registrerad i fordonets färdskrivare, vara manipulerad eller saknas.
Finns den där svart på vitt så går det bra att lagföra chauffören med de uppgifterna som underlag - om färdskrivaren är besiktigad. Är den inte det godkänd så är det i sig anledning att stoppa färden och klampa fordonet tills utredning och besiktning är gjord.

Saknas hastighet alls i färdskrivaren, gärna tillsammans med att den istället registrar "rast" i 120 blås så är det samma sak - färden stoppas, fordonet klampas och för manipulerad färdskrivare ligger det dessutom företagsbot i potten om minst 100.000 SEK.

I vilket fall som helst så är 120 blås i lastbil något som skall rapporteras till åklagare som vårdslöshet i trafik, och eftersom flyktfara föreligger med påstådd Bulgarisk förare utan reell anknytning till Sverige så är det anhållan som gäller.

Men er släppte dom...?
Lastbil i 120, du i nästan dubbel skyltad hastighet under omkörning i kurva?

Den är lite hårdsmält, hörru.


Jag är less på oinitierades gnäll om "lastbilar i 100 kilometer".

Jag har arbetat i och omkring transportnäringen sedan jag var 18 år och jag har sett förändringarna.

Det är mycket vanligare att man manipulerar färdskrivaren än fartbegränsaren. Eller, ja - dom två systemen interagerar. Lyckas du fimpa färdskrivaren så slår man inte sällan ut även begränsaren och vise versa.
...och det är jävligt obegåvat att dra på sig eld och uppmärksamhet genom att gå ut på omkörning i 95 när man är på rast.

Oh ja, det finns skrönor om gamla 141or med påställda pumpar och bussbakaxlar som var snabba som satan - och dom blir ungefär 10 km/h snabbare för varje decennium som går sedan det "hände".

Jag vet, jag har haft Varbergare som kört för mig, och dom har alltid tiggt dom lätta lassen: "bussbakaxel, du vet'.

Jag har hört killarna skryta över sin förbrukning. När dieseln var billig...
5 liter/milen var någon slags anständighetgräns som man var tvungen att ligga över för att de snedgångna cowboybootsen skulle matcha skinnvästen. Samtidigt som man gnällde över milpriset...

Men det var då och nu är nu.

Tre saker driver upp hastigheten för lastbilstrafiken:

1. Kilometerbaserad betalning till förare.
(Jag vill inte kalla det lön, och "ersättning" implikerar att den är realistiskt och anständig. Inget av det stämmer.)

2. Orealistisk planering.
Trots tillgång till alla sorts rutt- och planeringssystem så förutsätts det fortfarande att lastbilen skall ta sig fram lika fort som en personbil.

3. Lagen om Kör och Vilotider.
Det sätt som lagen tillämpas på och nivån på de böter och sanktionsavgifter som döms ut för fullt förklarliga minutöverträdelser gör att vilken chaufför som helst gärna riskerar några tusen i fortkörningsböter framför att dömas för "brott" mot kör och vilotider.


Jag är den siste att försvara våra nya förare med ursprung i andra trafikkulturer, men absolut hastighet är inte det stora problemet här. Dom kör inte i 120, dom kör inte ens i 100. Dom ligger mot begränsaren i regionen 82 - 90 km/h alldeles oavsett vad hastighetsmätaren visar hos "Observer" som skriver indignerade insändare i tidningarna.

Snabbast bland lastbilarna på våra vägar är fortfarande Holländarna.
Dels av tradition - dom anser sig ha ett larvigt arv att förvalta under "Dutch Style", och dels av godsets art - perishables behöver komma i tid.
Färjetider och långa planerade stint spelar också in. Skall man nå Årsta eller Økern Torg på ett körpass så skapar man själv marginalen för eventuella förseningar i trafiken genom att gå ut stenhårt och sedan öka.

Men, det går fortfarande inte över 95 km/h - och redan den hastigheten gör att JP Vis, MERA och de andra på traden står ut som en Majstång på julafton när alla andra från färjan lunkar på under 90.

Förutom grönsaksbilarna, så kan faktiskt även specialtransporterna märka ut sig ibland. Förklaringen är enkel:
Förutom att behöva slåss mot kör- och vilotider så har även dispenstransporterna en hel mängd spärrtider att ta hänsyn till när man inte får köra, tider man inte får passera vägarbeten, storstadsområden och yada yada yada. Dom stackarna tvingas ibland fika mer än dom får köra.

Så, det om detta. Lastbilar kör inte 120, och inte 100 heller.

Nyckeln till att logga mil / höja dygnssnittet är i första hand att inte stå stilla = incitament att fuska med färdskrivare.

Ett andra quantum leap stavas "Retarder".
Att ha motor nog att dra dig upp för en backe med 80 km/h till toppen är viktigt - men att kunna börja i 80 på krönet och hålla 80 ända ner i dalen betyder så otroligt mycket mer för hur mycket mil man får ut på ett körpass. Lagligt!
Tänk bromsa sig förbi i ingången av en kurva, typ. Effortless!


Så, om vi har någon läsare kvar -
några bilder från när det verkligen gick undan:

Kortkopplade MAN Unterflur
View attachment 494687View attachment 494688

View attachment 494689

Büssings busschassi med motorn liggandes platt under rambalkarna - kallades "pannkaksmotor" och var INTE en boxer.

Ståhytt till chauffören, Pudaslåda ovanpå det. Mot slutet hade dessa extrema jämnlastare officiellt över 400 hästar, och körde tidskritiskt gods.
Blommor, sallad, production stop-material till industrin. Bilarna som körde flygburkar hade egna flightnummer.

Det var tider det. 30 år sedan nu.
Men inte ens då gick det mycket över 100, och absolut inte 120 km/h.

Tänkte ni ville veta.
Hinner inte ens läsa idag varit ute på annat men även gamla scanior ala 140 modell sådana där tüffa trubnos på 90 talet när man var knatte gick i 130 tomma(bara dragbil) o då var dom på -400 hest nått som högst.

Idag har även regiondragare 500 häst.

Brandbilarnas basbilar av typ 3 o 5 har ungefär 470 häst och toppar 130 på motorväg idag och har sådär minst 3 ton vatten.

Du får ringa gud om detta o klaga.

Lessen gosse liten

Tror folk toppat nya scanior o volvo till 170-180 med bara dragbilen i östländer utan lag , finns på nätet...
 
  • Haha
Reaktioner: DaK
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top