Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.

Ja, och kör om i exakt skyltad hastighet så att omkörningarna tar oändlig tid, för man vill ju inte dra upp snittet om dom mätar mellan kamerorna
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För MC kommer det inte gå så länge vi inte har regplåt fram.

När jag köpte min 125 så hade den nummerskylt både fram å bak.. När den ny modellen av nummerskylt kom va de bara skruva av dom gamla. .. Den nya va bra mycke större än va dom är idag..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och samtidigt så tar lite drygt 3 personer livet av sig, varje dag, året om. 70 000 får slutenvård på sjukhus för fallolyckor varje år, kontra 2500 från trafikolyckor, och ca 1000 dör av fallolyckor varje år, 250 i trafikolyckor.

Det pratas så otroligt mycket om att rädda liv, men i slutändan känns det bara som att det är en ursäkt för att tjäna pengar. Bilindustrin lobbar för att lagstifta om allehanda passiviserande system, och det åker upp massvis med kameraskåp för att dra in pengar. Man har dessutom lyckats få debatten att handla om hastighet, det finns verkligen inget annat som påverkar risken för, och utfallet av, olyckor.

När fick ni tex stanna och blåsa i en nykterhetskontroll senast? Eller en kontroll som kollade om ni hade vinterdäck?

Tänk om Fallskadeförebundet, Falling Sweden, hade några miljarder till lobbyverksamhet varje år. Då skulle det inte dröja länge innan vi hade lagkrav på broddade skor vintertid, vanliga stegar, trösklar och mattkanter skulle vara förbjudna och det skulle vara lagkrav på halkskydd i samtliga trappor.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Satsa pengarna på trafikpoliser istället. De kollar ju även beteende, nykterhet mm - det klarar inte kamerorna. Kameror är bara en kassako.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det enda verktyget man äger är en hammare så ser alla problem ut som en spik.

Det känns lite så med trafikverket fast egentligen har dom ju betydligt fler verktyg det är väl snarare deras intellekt som verkar vara begränsat till att allt ska fixas med några hammarslag.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det skulle göra den plåga som du skriver om mycket lindrigare för mig som kör mycket på fartkameravägar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Och samtidigt så tar lite drygt 3 personer livet av sig, varje dag, året om. 70 000 får slutenvård på sjukhus för fallolyckor varje år, kontra 2500 från trafikolyckor, och ca 1000 dör av fallolyckor varje år, 250 i trafikolyckor.

Det pratas så otroligt mycket om att rädda liv, men i slutändan känns det bara som att det är en ursäkt för att tjäna pengar. Bilindustrin lobbar för att lagstifta om allehanda passiviserande system, och det åker upp massvis med kameraskåp för att dra in pengar. Man har dessutom lyckats få debatten att handla om hastighet, det finns verkligen inget annat som påverkar risken för, och utfallet av, olyckor.

När fick ni tex stanna och blåsa i en nykterhetskontroll senast? Eller en kontroll som kollade om ni hade vinterdäck?

Tänk om Fallskadeförebundet, Falling Sweden, hade några miljarder till lobbyverksamhet varje år. Då skulle det inte dröja länge innan vi hade lagkrav på broddade skor vintertid, vanliga stegar, trösklar och mattkanter skulle vara förbjudna och det skulle vara lagkrav på halkskydd i samtliga trappor.
Det handlar ju om : 1. Övervakning. 2. Trafikverkets framtid.
Staten vill alltid ha kontroll på medborgarna, så man skyller på kriminalitet eller trafiksäkerhet för att konstant utöka bevakningen.
Trafikverket vill ha trygga och välavlönade anställningar till sig, sina släktingar och vänner. Och vad är då bättre än en ständig jakt på den ouppnåeliga "Nollvisionen", som tydligen alla riksdagspartier omfamnar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ju ganska lätt göra en egen registreringsskylt, och är man lite kreativ gör man en mask, och plötsligt har någon annan fastnat på bild. När blir regplåtarna plomberade? Eller ersatta av ett chip som går att scanna? Och loggar man in i fordonet med tex BankId så är det ju bara att dra böterna från bankkontot. Och med moderna bilars sensorer så funkar det ju för allt från felparkering till vårdslöshet.

Vadå, är du emot det? Vill du att folk ska dö?!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om de är säkerhet man vill ha så skulle alla fordon vara självkörande.. Då skulle inga krockar å dödsfall inträffa..
Men tyvärr blir de himla tråkigt...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Och det förar bytet bevisar du med mobilen. Och då blr ni två som kört för fort ! :)
Nope, de måste ju fota på båda kamerorna och om man håller hastigheten vid kamerorna så har ju ingen kört för fort, bara Mollgan typ.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man kan ju ganska lätt göra en egen registreringsskylt, och är man lite kreativ gör man en mask, och plötsligt har någon annan fastnat på bild. När blir regplåtarna plomberade? Eller ersatta av ett chip som går att scanna? Och loggar man in i fordonet med tex BankId så är det ju bara att dra böterna från bankkontot. Och med moderna bilars sensorer så funkar det ju för allt från felparkering till vårdslöshet.

Vadå, är du emot det? Vill du att folk ska dö?!
Ja, vad hemskt! Tyvärr så tenderar folk att dö i alla fall, såvida inte Trafikverket har uppfunnit nåt nytt preparat som får folk att leva för evigt. Fast då kommer nog jorden bli överbefolkad ganska snabbt. Som om inte det problemet redan vore olösligt.
Argumentet att man kan spara ytterligare sju liv varje år blir alltmer bisarrt...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
Det har jag också påpekat. Ett ständigt stirrande på hastighetsmätare och letande efter fartkameror kommer dra förarens uppmärksamhet från det som egentligen är viktigt: Trafiken, mötande fordon, fotgängare, vägen, väglag, hinder och annat.
Trams, alltihop. Det handlar om att samhället vill övervaka oss, och att Trafikverket vill ha mer anslag. Ungefär som Systembolagets kampanjer. Ge oss mer stålar, för vi räddar liv!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top