Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
 
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.

Ja, och kör om i exakt skyltad hastighet så att omkörningarna tar oändlig tid, för man vill ju inte dra upp snittet om dom mätar mellan kamerorna
 
För MC kommer det inte gå så länge vi inte har regplåt fram.

När jag köpte min 125 så hade den nummerskylt både fram å bak.. När den ny modellen av nummerskylt kom va de bara skruva av dom gamla. .. Den nya va bra mycke större än va dom är idag..
 
Och samtidigt så tar lite drygt 3 personer livet av sig, varje dag, året om. 70 000 får slutenvård på sjukhus för fallolyckor varje år, kontra 2500 från trafikolyckor, och ca 1000 dör av fallolyckor varje år, 250 i trafikolyckor.

Det pratas så otroligt mycket om att rädda liv, men i slutändan känns det bara som att det är en ursäkt för att tjäna pengar. Bilindustrin lobbar för att lagstifta om allehanda passiviserande system, och det åker upp massvis med kameraskåp för att dra in pengar. Man har dessutom lyckats få debatten att handla om hastighet, det finns verkligen inget annat som påverkar risken för, och utfallet av, olyckor.

När fick ni tex stanna och blåsa i en nykterhetskontroll senast? Eller en kontroll som kollade om ni hade vinterdäck?

Tänk om Fallskadeförebundet, Falling Sweden, hade några miljarder till lobbyverksamhet varje år. Då skulle det inte dröja länge innan vi hade lagkrav på broddade skor vintertid, vanliga stegar, trösklar och mattkanter skulle vara förbjudna och det skulle vara lagkrav på halkskydd i samtliga trappor.
 
Satsa pengarna på trafikpoliser istället. De kollar ju även beteende, nykterhet mm - det klarar inte kamerorna. Kameror är bara en kassako.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Om det enda verktyget man äger är en hammare så ser alla problem ut som en spik.

Det känns lite så med trafikverket fast egentligen har dom ju betydligt fler verktyg det är väl snarare deras intellekt som verkar vara begränsat till att allt ska fixas med några hammarslag.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det skulle göra den plåga som du skriver om mycket lindrigare för mig som kör mycket på fartkameravägar.
 
Och samtidigt så tar lite drygt 3 personer livet av sig, varje dag, året om. 70 000 får slutenvård på sjukhus för fallolyckor varje år, kontra 2500 från trafikolyckor, och ca 1000 dör av fallolyckor varje år, 250 i trafikolyckor.

Det pratas så otroligt mycket om att rädda liv, men i slutändan känns det bara som att det är en ursäkt för att tjäna pengar. Bilindustrin lobbar för att lagstifta om allehanda passiviserande system, och det åker upp massvis med kameraskåp för att dra in pengar. Man har dessutom lyckats få debatten att handla om hastighet, det finns verkligen inget annat som påverkar risken för, och utfallet av, olyckor.

När fick ni tex stanna och blåsa i en nykterhetskontroll senast? Eller en kontroll som kollade om ni hade vinterdäck?

Tänk om Fallskadeförebundet, Falling Sweden, hade några miljarder till lobbyverksamhet varje år. Då skulle det inte dröja länge innan vi hade lagkrav på broddade skor vintertid, vanliga stegar, trösklar och mattkanter skulle vara förbjudna och det skulle vara lagkrav på halkskydd i samtliga trappor.
Det handlar ju om : 1. Övervakning. 2. Trafikverkets framtid.
Staten vill alltid ha kontroll på medborgarna, så man skyller på kriminalitet eller trafiksäkerhet för att konstant utöka bevakningen.
Trafikverket vill ha trygga och välavlönade anställningar till sig, sina släktingar och vänner. Och vad är då bättre än en ständig jakt på den ouppnåeliga "Nollvisionen", som tydligen alla riksdagspartier omfamnar.
 
Man kan ju ganska lätt göra en egen registreringsskylt, och är man lite kreativ gör man en mask, och plötsligt har någon annan fastnat på bild. När blir regplåtarna plomberade? Eller ersatta av ett chip som går att scanna? Och loggar man in i fordonet med tex BankId så är det ju bara att dra böterna från bankkontot. Och med moderna bilars sensorer så funkar det ju för allt från felparkering till vårdslöshet.

Vadå, är du emot det? Vill du att folk ska dö?!
 
Om de är säkerhet man vill ha så skulle alla fordon vara självkörande.. Då skulle inga krockar å dödsfall inträffa..
Men tyvärr blir de himla tråkigt...
 
Man kan ju ganska lätt göra en egen registreringsskylt, och är man lite kreativ gör man en mask, och plötsligt har någon annan fastnat på bild. När blir regplåtarna plomberade? Eller ersatta av ett chip som går att scanna? Och loggar man in i fordonet med tex BankId så är det ju bara att dra böterna från bankkontot. Och med moderna bilars sensorer så funkar det ju för allt från felparkering till vårdslöshet.

Vadå, är du emot det? Vill du att folk ska dö?!
Ja, vad hemskt! Tyvärr så tenderar folk att dö i alla fall, såvida inte Trafikverket har uppfunnit nåt nytt preparat som får folk att leva för evigt. Fast då kommer nog jorden bli överbefolkad ganska snabbt. Som om inte det problemet redan vore olösligt.
Argumentet att man kan spara ytterligare sju liv varje år blir alltmer bisarrt...
 
Kameror lär också kunna leda till olyckor. Tänk den försiktiga och rädda människan som ska ha garanterad marginal mot fortkörningsbot och dessutom inte är medveten om att hastighetsmätaren visar 10% fel så i praktiken ligger han och kör 10-15 under skyltad hastighet. Tänk sedan alla som blir irriterade för det och kör om när de inte borde.
Det har jag också påpekat. Ett ständigt stirrande på hastighetsmätare och letande efter fartkameror kommer dra förarens uppmärksamhet från det som egentligen är viktigt: Trafiken, mötande fordon, fotgängare, vägen, väglag, hinder och annat.
Trams, alltihop. Det handlar om att samhället vill övervaka oss, och att Trafikverket vill ha mer anslag. Ungefär som Systembolagets kampanjer. Ge oss mer stålar, för vi räddar liv!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top