Har du en väldigt gammal bil? De flesta bilar sedan 80-90-tal har ju trots allt farthållare.Eftersom jag inte kan titta på hastighetsmätaren hela tiden (om jag gör det kommer jag köra i diket eller krocka med något) så kan jag inte vara säker på att jag inte vid något tillfälle varit uppe i t ex 83 km/t. Vilket kommer ge mig en för hög snitthastighet och leda till böter.
Eller så kan Riksdagen helt enkelt avslå Trafikverkets krav på nya mätmetoder - problemet löst!Hittils har inte GPS hastighetsmätare varit godkända, men i dagens datoriserade värld skulle en GPS korrigerad hastighetsmätare inte vara svår att införa.
Om hastighetsmätaren på bilen konstant visar 10% fel mot GPS i alla hastigheter kan man anta att bilen har fel däckstorlek och då korrigera bilens mätare, uppstår en annan felvisning plötsligt (för att man lägger på vinterdäcken till exempel) backar man tillbaka till bilens urspringliga mätare utan korrigering tills tillräcklig data för en ny korrigering har samlats in.
Enkelt, men biltillverkare är mer intresserad av fejkade motorljud och att man kan installera pruttljud
Jag har en Kia 2011 och en Skoda 2010, ingen av dem har farthållare. Sen gillar jag inte farthållare, det är ett evigt trixande med den vid olika hastighetsgränser, övergångsställen, traktorer, mopeder och andra långsamma fordon.Har du en väldigt gammal bil? De flesta bilar sedan 80-90-tal har ju trots allt farthållare.
Örat funkar väldigt bra dessutom, kör på ljudet så är du hemma!
Eller så kan Riksdagen helt enkelt avslå Trafikverkets krav på nya mätmetoder - problemet löst!
Enkelt, men biltillverkare är mer intresserad av fejkade motorljud och att man kan installera pruttljud
Det kanske var bättre när man hade en Volvo Amazon.
Det skulle ha kunnat pågå en barnafödsel i baksätet utan att föraren märkte det, även i relativt låga hastigheter.
Pruttljud - japp, där kunde man släppa sig, men ingen hörde det, och solvarm galon hade inget problem med att ha första tjing på lukten.
Fan vad tråkigt jag har på jobbet just nu, loggar ut och åker hemåt.... ?
Ja. Visst. Det går att få ut den datan ur telefonen. Dock är det ju så att positionsbestämningen om man bara förlitar sig på mobilnätet är rejält mycket sämre än GPS. På nivån att den kan ge ganska stora felmarginaler om du utifrån den skall räkna ut hastigheten. I alla fall momentant. Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse. Men om du vill ha den att uppdatera till vilken hastighet du håller nu och inte ha en alltför stor fördröjning så räcker den inte till riktigt.Man behöver inte GPS för platsbestämning. Ericsson hade en mobil utan GPS men med karta där man kunde se var man var ca 2009. Platsbestämningen gjordes med hjälp av de master mobilen var uppkopplad mot.
Jag körde en kylbesiktningsman från butiken i Birsta ca 10 km norr Sundsvall till flygplatsen vid Bogsundet ca 20 km norrut enligt hans instruktioner från vad han såg i mobilen var vi var.
Vi kom inte ut på E4 direkt men klarade oss på småvägar i rätt riktning mot målet tills vi kom till en påfart till E4
Man har ju en viss marginal i kamerorna också. Dels drar den automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Dels skickar dom inte ut någon böteslapp för mindre än 6 km/h överträdelse. Dvs för att du ska få böter vid en kamera så krävs att du kört minst 89 km/h på en 80 sträcka och då har du troligen kört en bit över 90 enligt hastighetsmätaren då den visar ytterligare lite mer.Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
Det är jättelätt att fixa en exakt hastighetsmätare men det är en överenskommelse inom bilindustrin att med vissa förutbestämda förutsättningar som kan ske av slitage eller andra vanliga fel så ska en mätare aldrig kunna visa för sakta så man oavsiktligt kör för fort.Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det där med såsande är speciellt tydligt nu på vintern. Vissa verkar tro att snö på vägbanan innebär en direkt livsfara och håller närmast krypfart. Kanske är det invandrare som inte har sett snö förut, vem vet? Många äldre, kanske främst damer(?), håller året om ofta några km/t under det som står på skylten för att vara på den säkra sidan. Och saktar sedan ned ytterligare lite om det kommer en kurva för att inte sladda av vägen.Absolut, det problemet är löst.
Men inte problemet att folk ligger och såsar framför mig på vägen för att deras skitbilar påstår att dom kör 110 när dom i själva verket kör knappa 100, sen kanske dom är orolig för att deras hastighetsmätare ska visa för lite och så drar dom av lite till för att inte få böter i fartkamerorna....
Taggar man själv in farthållaren på exakt GPS hastighet 110 så kommer man ikapp väldigt många bilar.
Men nu finns ju adaptiv farthållare säger då någon, japp, det leder till att alla kommer ikapp den som såsar mest och anpassar sig efter den, tills hela kön får kollektivt psykbryt och kör om såsputte, sedan börjas det om, alla anpassar sig till den som då kör såsigast....
Förmodligen måste det till en lagändring för att genomföra detta system med att mäta snittfart mellan flera kameror. I nuläget är det inte tillåtet, eftersom ett sådant system kan användas för att registrera hur personer rör sig inom landet. Enligt GDPR är tidsbegränsad registrering av personer som inte är misstänkta för något brott inte tillåten.Man har ju en viss marginal i kamerorna också. Dels drar den automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Dels skickar dom inte ut någon böteslapp för mindre än 6 km/h överträdelse. Dvs för att du ska få böter vid en kamera så krävs att du kört minst 89 km/h på en 80 sträcka och då har du troligen kört en bit över 90 enligt hastighetsmätaren då den visar ytterligare lite mer.
Det blir ju såklart lite svårare om det är frågan om snitthastighet mellan två kameror eftersom hastigheten kan variera lite. Men när jag kört i Norge på sträckor där dom mäter det så har jag helt enkelt gjort så att jag sätter farthållaren så att jag vet hur fort jag åker så slipper jag lägga fokus på det.
Med det sagt. Snittfartmätning mellan kamerorna är ett djäkla otyg som vi inte vill ha.
Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.Ja. Visst. Det går att få ut den datan ur telefonen. Dock är det ju så att positionsbestämningen om man bara förlitar sig på mobilnätet är rejält mycket sämre än GPS. På nivån att den kan ge ganska stora felmarginaler om du utifrån den skall räkna ut hastigheten. I alla fall momentant. Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse. Men om du vill ha den att uppdatera till vilken hastighet du håller nu och inte ha en alltför stor fördröjning så räcker den inte till riktigt.
Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.
Felet som vi upplevde den där gången mellan Birsta och flygplatsen vid Bogesund var kartan var ca 200 meter fel. Typ vi var på vägen med bilen, Ericsson mobilen placerade oss ute på åkern/i skogen.
Skillnaden med kamerasystemet är att det i nuläget inte är tillåtet att registrera en person om denne inte gjort sig skyldig till en hastighetsöverträdelse. Vilket betyder att dom inte kan använda dom för att spåra gemene man på det sättet.Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.
Det du skriver om att det skulle innebära att man kan följa hur personer rör sig i landet, det måste väl gå lika bra genom att logga i det kamerasystem vi har nu? Borde inte påverkas av att man mäter snitthastighet mellan kamerorna.
Oavsett, så länge det inte blir ägaransvar är ju kamerorna ganska enkla att "vinna över". Är man bara vaken på när en kamera kommer så döljer man ansiktet. Det har man ju fått göra någon gång då en kamera dykt upp lite oväntat. ?
Jag är 170 cm lång vilket i många bilar innebär att övre delen av vindrutan bara duger till att solen ska kunna blända mig vintertid. För slippa det tejpade jag vintertid fast en wellpappskiva i jobbilen på solskydden och vek solskydden (både vänster och höger) med wellpappskivan framåt mot vindrutan. Resultat: Bara understa delen av stolpen med "säkerhetskameran" syntes när jag närmade mig stolpen. Och jag gissar att kameran bara såg wellpappen.Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.
Det du skriver om att det skulle innebära att man kan följa hur personer rör sig i landet, det måste väl gå lika bra genom att logga i det kamerasystem vi har nu? Borde inte påverkas av att man mäter snitthastighet mellan kamerorna.
Oavsett, så länge det inte blir ägaransvar är ju kamerorna ganska enkla att "vinna över". Är man bara vaken på när en kamera kommer så döljer man ansiktet. Det har man ju fått göra någon gång då en kamera dykt upp lite oväntat. ?
Ja. Under förutsättning att det är rak väg då. Om du kör på en kurvig väg så kommer ju hastighetsuppskattningen att vara fågelvägen vilket gör att den då kommer att visa en lägre hastighet än du i praktiken hållt.Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.
Felet som vi upplevde den där gången mellan Birsta och flygplatsen vid Bogesund var kartan var ca 200 meter fel. Typ vi var på vägen med bilen, Ericsson mobilen placerade oss ute på åkern/i skogen.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |