Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Eftersom jag inte kan titta på hastighetsmätaren hela tiden (om jag gör det kommer jag köra i diket eller krocka med något) så kan jag inte vara säker på att jag inte vid något tillfälle varit uppe i t ex 83 km/t. Vilket kommer ge mig en för hög snitthastighet och leda till böter.
Har du en väldigt gammal bil? De flesta bilar sedan 80-90-tal har ju trots allt farthållare.

Örat funkar väldigt bra dessutom, kör på ljudet så är du hemma! :krama
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hittils har inte GPS hastighetsmätare varit godkända, men i dagens datoriserade värld skulle en GPS korrigerad hastighetsmätare inte vara svår att införa.

Om hastighetsmätaren på bilen konstant visar 10% fel mot GPS i alla hastigheter kan man anta att bilen har fel däckstorlek och då korrigera bilens mätare, uppstår en annan felvisning plötsligt (för att man lägger på vinterdäcken till exempel) backar man tillbaka till bilens urspringliga mätare utan korrigering tills tillräcklig data för en ny korrigering har samlats in.

Enkelt, men biltillverkare är mer intresserad av fejkade motorljud och att man kan installera pruttljud
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hittils har inte GPS hastighetsmätare varit godkända, men i dagens datoriserade värld skulle en GPS korrigerad hastighetsmätare inte vara svår att införa.

Om hastighetsmätaren på bilen konstant visar 10% fel mot GPS i alla hastigheter kan man anta att bilen har fel däckstorlek och då korrigera bilens mätare, uppstår en annan felvisning plötsligt (för att man lägger på vinterdäcken till exempel) backar man tillbaka till bilens urspringliga mätare utan korrigering tills tillräcklig data för en ny korrigering har samlats in.

Enkelt, men biltillverkare är mer intresserad av fejkade motorljud och att man kan installera pruttljud
Eller så kan Riksdagen helt enkelt avslå Trafikverkets krav på nya mätmetoder - problemet löst!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Har du en väldigt gammal bil? De flesta bilar sedan 80-90-tal har ju trots allt farthållare.

Örat funkar väldigt bra dessutom, kör på ljudet så är du hemma! :krama
Jag har en Kia 2011 och en Skoda 2010, ingen av dem har farthållare. Sen gillar jag inte farthållare, det är ett evigt trixande med den vid olika hastighetsgränser, övergångsställen, traktorer, mopeder och andra långsamma fordon.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller så kan Riksdagen helt enkelt avslå Trafikverkets krav på nya mätmetoder - problemet löst!

Absolut, det problemet är löst.

Men inte problemet att folk ligger och såsar framför mig på vägen för att deras skitbilar påstår att dom kör 110 när dom i själva verket kör knappa 100, sen kanske dom är orolig för att deras hastighetsmätare ska visa för lite och så drar dom av lite till för att inte få böter i fartkamerorna....

Taggar man själv in farthållaren på exakt GPS hastighet 110 så kommer man ikapp väldigt många bilar.

Men nu finns ju adaptiv farthållare säger då någon, japp, det leder till att alla kommer ikapp den som såsar mest och anpassar sig efter den, tills hela kön får kollektivt psykbryt och kör om såsputte, sedan börjas det om, alla anpassar sig till den som då kör såsigast....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Enkelt, men biltillverkare är mer intresserad av fejkade motorljud och att man kan installera pruttljud

Det kanske var bättre när man hade en Volvo Amazon.
Det skulle ha kunnat pågå en barnafödsel i baksätet utan att föraren märkte det, även i relativt låga hastigheter.
Pruttljud - japp, där kunde man släppa sig, men ingen hörde det, och solvarm galon hade inget problem med att ha första tjing på lukten.

Fan vad tråkigt jag har på jobbet just nu, loggar ut och åker hemåt.... ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kanske var bättre när man hade en Volvo Amazon.
Det skulle ha kunnat pågå en barnafödsel i baksätet utan att föraren märkte det, även i relativt låga hastigheter.
Pruttljud - japp, där kunde man släppa sig, men ingen hörde det, och solvarm galon hade inget problem med att ha första tjing på lukten.

Fan vad tråkigt jag har på jobbet just nu, loggar ut och åker hemåt.... ?

På den tiden åkte dom omkring med bilar med en gigantisk hastighetsmätare på taket så att bakomliggande bilister lärde sig hur mycket felvisning deras bil hade, sedan korrigerade man själv det genom enkel addition i huvudet....
(en del klippte ut tejp-pilar och klistrade på glaset till hastighetsmätaren)

Men då fanns det bara 4 hastighetsgränser, 50, 70, 90 och 110, nuförtiden skulle man få tejpa mätaren full med pilar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man behöver inte GPS för platsbestämning. Ericsson hade en mobil utan GPS men med karta där man kunde se var man var ca 2009. Platsbestämningen gjordes med hjälp av de master mobilen var uppkopplad mot.
Jag körde en kylbesiktningsman från butiken i Birsta ca 10 km norr Sundsvall till flygplatsen vid Bogsundet ca 20 km norrut enligt hans instruktioner från vad han såg i mobilen var vi var.
Vi kom inte ut på E4 direkt men klarade oss på småvägar i rätt riktning mot målet tills vi kom till en påfart till E4
Ja. Visst. Det går att få ut den datan ur telefonen. Dock är det ju så att positionsbestämningen om man bara förlitar sig på mobilnätet är rejält mycket sämre än GPS. På nivån att den kan ge ganska stora felmarginaler om du utifrån den skall räkna ut hastigheten. I alla fall momentant. Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse. Men om du vill ha den att uppdatera till vilken hastighet du håller nu och inte ha en alltför stor fördröjning så räcker den inte till riktigt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
Man har ju en viss marginal i kamerorna också. Dels drar den automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Dels skickar dom inte ut någon böteslapp för mindre än 6 km/h överträdelse. Dvs för att du ska få böter vid en kamera så krävs att du kört minst 89 km/h på en 80 sträcka och då har du troligen kört en bit över 90 enligt hastighetsmätaren då den visar ytterligare lite mer.
Det blir ju såklart lite svårare om det är frågan om snitthastighet mellan två kameror eftersom hastigheten kan variera lite. Men när jag kört i Norge på sträckor där dom mäter det så har jag helt enkelt gjort så att jag sätter farthållaren så att jag vet hur fort jag åker så slipper jag lägga fokus på det.
Med det sagt. Snittfartmätning mellan kamerorna är ett djäkla otyg som vi inte vill ha.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det är jättelätt att fixa en exakt hastighetsmätare men det är en överenskommelse inom bilindustrin att med vissa förutbestämda förutsättningar som kan ske av slitage eller andra vanliga fel så ska en mätare aldrig kunna visa för sakta så man oavsiktligt kör för fort.
Av den anledningen så visar din hastighetsmätare alltid fel men bilens trippmätare och miltal blir ändå alltid korrekt för att där har man inte haft behov av att korrigera för felmarginalen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Absolut, det problemet är löst.

Men inte problemet att folk ligger och såsar framför mig på vägen för att deras skitbilar påstår att dom kör 110 när dom i själva verket kör knappa 100, sen kanske dom är orolig för att deras hastighetsmätare ska visa för lite och så drar dom av lite till för att inte få böter i fartkamerorna....

Taggar man själv in farthållaren på exakt GPS hastighet 110 så kommer man ikapp väldigt många bilar.

Men nu finns ju adaptiv farthållare säger då någon, japp, det leder till att alla kommer ikapp den som såsar mest och anpassar sig efter den, tills hela kön får kollektivt psykbryt och kör om såsputte, sedan börjas det om, alla anpassar sig till den som då kör såsigast....
Det där med såsande är speciellt tydligt nu på vintern. Vissa verkar tro att snö på vägbanan innebär en direkt livsfara och håller närmast krypfart. Kanske är det invandrare som inte har sett snö förut, vem vet? Många äldre, kanske främst damer(?), håller året om ofta några km/t under det som står på skylten för att vara på den säkra sidan. Och saktar sedan ned ytterligare lite om det kommer en kurva för att inte sladda av vägen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man har ju en viss marginal i kamerorna också. Dels drar den automatiskt av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Dels skickar dom inte ut någon böteslapp för mindre än 6 km/h överträdelse. Dvs för att du ska få böter vid en kamera så krävs att du kört minst 89 km/h på en 80 sträcka och då har du troligen kört en bit över 90 enligt hastighetsmätaren då den visar ytterligare lite mer.
Det blir ju såklart lite svårare om det är frågan om snitthastighet mellan två kameror eftersom hastigheten kan variera lite. Men när jag kört i Norge på sträckor där dom mäter det så har jag helt enkelt gjort så att jag sätter farthållaren så att jag vet hur fort jag åker så slipper jag lägga fokus på det.
Med det sagt. Snittfartmätning mellan kamerorna är ett djäkla otyg som vi inte vill ha.
Förmodligen måste det till en lagändring för att genomföra detta system med att mäta snittfart mellan flera kameror. I nuläget är det inte tillåtet, eftersom ett sådant system kan användas för att registrera hur personer rör sig inom landet. Enligt GDPR är tidsbegränsad registrering av personer som inte är misstänkta för något brott inte tillåten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Visst. Det går att få ut den datan ur telefonen. Dock är det ju så att positionsbestämningen om man bara förlitar sig på mobilnätet är rejält mycket sämre än GPS. På nivån att den kan ge ganska stora felmarginaler om du utifrån den skall räkna ut hastigheten. I alla fall momentant. Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse. Men om du vill ha den att uppdatera till vilken hastighet du håller nu och inte ha en alltför stor fördröjning så räcker den inte till riktigt.
Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.
Felet som vi upplevde den där gången mellan Birsta och flygplatsen vid Bogesund var kartan var ca 200 meter fel. Typ vi var på vägen med bilen, Ericsson mobilen placerade oss ute på åkern/i skogen.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.
Felet som vi upplevde den där gången mellan Birsta och flygplatsen vid Bogesund var kartan var ca 200 meter fel. Typ vi var på vägen med bilen, Ericsson mobilen placerade oss ute på åkern/i skogen.
Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.

Det du skriver om att det skulle innebära att man kan följa hur personer rör sig i landet, det måste väl gå lika bra genom att logga i det kamerasystem vi har nu? Borde inte påverkas av att man mäter snitthastighet mellan kamerorna.

Oavsett, så länge det inte blir ägaransvar är ju kamerorna ganska enkla att "vinna över". Är man bara vaken på när en kamera kommer så döljer man ansiktet. Det har man ju fått göra någon gång då en kamera dykt upp lite oväntat. ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.

Det du skriver om att det skulle innebära att man kan följa hur personer rör sig i landet, det måste väl gå lika bra genom att logga i det kamerasystem vi har nu? Borde inte påverkas av att man mäter snitthastighet mellan kamerorna.

Oavsett, så länge det inte blir ägaransvar är ju kamerorna ganska enkla att "vinna över". Är man bara vaken på när en kamera kommer så döljer man ansiktet. Det har man ju fått göra någon gång då en kamera dykt upp lite oväntat. ?
Skillnaden med kamerasystemet är att det i nuläget inte är tillåtet att registrera en person om denne inte gjort sig skyldig till en hastighetsöverträdelse. Vilket betyder att dom inte kan använda dom för att spåra gemene man på det sättet.
Skulle dom ändra lagen så att man fick registrera personuppgifter i kamerorna utan att man kört för fort så skulle det gå men dom har inte fått igenom det när dom försökt tidigare.

Vad gällermobilnätet så är det ju såklart så att mobiloperatören kan veta vart du är någonstans. Men det är ju mer av nädvändighet för att mobiltjänsten ska fungera. Dom måste ju veta vart telefonen är för att kunna routa signalerna till den om du ska kunna använda den. Och den informationen är väldigt hårt inlåst. Det är endast ett mycket litet fåtal hos operatören som har hög säkerhetsklassning som får tillgång till det då det är betraktat som mycket känslig information.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Noggrannheten beror även på hur många master det finns i närheten som mobilen kopplar upp sig mot. Så jag skulle tro att 200 meters noggrannhet är svårt att få ute på glesbygden.

Det du skriver om att det skulle innebära att man kan följa hur personer rör sig i landet, det måste väl gå lika bra genom att logga i det kamerasystem vi har nu? Borde inte påverkas av att man mäter snitthastighet mellan kamerorna.

Oavsett, så länge det inte blir ägaransvar är ju kamerorna ganska enkla att "vinna över". Är man bara vaken på när en kamera kommer så döljer man ansiktet. Det har man ju fått göra någon gång då en kamera dykt upp lite oväntat. ?
Jag är 170 cm lång vilket i många bilar innebär att övre delen av vindrutan bara duger till att solen ska kunna blända mig vintertid. För slippa det tejpade jag vintertid fast en wellpappskiva i jobbilen på solskydden och vek solskydden (både vänster och höger) med wellpappskivan framåt mot vindrutan. Resultat: Bara understa delen av stolpen med "säkerhetskameran" syntes när jag närmade mig stolpen. Och jag gissar att kameran bara såg wellpappen.
Och den gång jag kört förbi en kamera alldeles för fort, ca 90km/h där det var 60 km/h så hände ingenting. Den var väl avstängd.
Varför ? Jo jag låg med farthållaren på 80km/h , är lite ouppmärksam, och när 60 skylten dyker upp trycker jag av misstag på gasen istället för bromsen. :rodnar
Den sk automationsparadoxen, när man ska ta över manuellt gör man fel !
Jag slutade använda farthållare efter den incidenten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men som du säger: Du kan säkerligen få ett relativt korrekt värde över en längre sträcka då felet i positioneringen får mindre betydelse.
Felet som vi upplevde den där gången mellan Birsta och flygplatsen vid Bogesund var kartan var ca 200 meter fel. Typ vi var på vägen med bilen, Ericsson mobilen placerade oss ute på åkern/i skogen.
Ja. Under förutsättning att det är rak väg då. Om du kör på en kurvig väg så kommer ju hastighetsuppskattningen att vara fågelvägen vilket gör att den då kommer att visa en lägre hastighet än du i praktiken hållt.
Plus att om du då skall räkna ut hastigheten över en längre sträcka så kommer den ju inte att visa hastigheten som du håller nu utan vilket snitt du haft senaste halvminuten eller något sådant.

Så jag tror att det finns lite för många felkällor för att det ska vara praktiskt användbart för det syftet. Det är helt enkelt lite för dålig nogrannhet för att det skall kunna ge en tillförlitlig hastighetsuppgift.
I synnerhet om vi pratar om landsbygden där det kan vara glest mellan masterna. I tätorter där det är tätt mellan masterna så kan man oftast få ganska nogrann positionering men nogrannheten sjunker rätt ordentligt när det blir glesare mellan masterna. Plus att den kan ge rejält felaktiga värden om du har något som är mellan dig och närmaste mast som dämpar signalen och gör att den missuppfattar avståndet till masten.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man får väl bygga en liten kontraption som jag set många huliganer i USA kör med. De har nummerplåten hängande på en axel och sen en elektromagnet som de kan aktivera med en knapp som flippar upp och ner plåten.

När jag bodde i Vimmerby tidigare och ofta körde genom ett område med fartkameror så plockade jag helt sonika bort skylten som jag satt med kardborrband. Jag blev stoppad en gång för jag glömt sätta tillbaka den men fick inga böter då jag kunde dra nån historia om min gammal-mormor och två bävrar eller nåt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sträckmätning mellan kameror är bara på sträckor med samma fart när dom nya kamerorna kommer (omöjligt annars ,dom har även Anprs och kör ni obesiktat,körförbud o så varje dag förbi kamera får polisbefälet ett tips att ni ska skållas med kontroll o samtal och möjligvis bot av väntande patrull
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top