Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dom har ju också konceptet Del veien, att alla trafikanter ska få plats, och att alla ska visa hänsyn. Sverige har bilfokus, allt trafiksäkerhetsarbete, allt miljöarbete och all infrastruktur bygger på bilar.

Igår regnade det rätt friskt här, och när jag cyklade till jobbet mötte jag en kvinna i en Peugeot i utkanten av ett villakvarter. Det var uppenbart att hon överhuvudtaget inte hade kört vindrutetorkarna alls, rutan var sådär jämnknottrig med droppar som det bara blir när den lämnas orörd ett tag. Hon satt rejält framåtlutad och försökte kisa ut, men utan att egentligen sänka tempot.

Oavsett om hennes torkare inte funkade, om hon inte visste att det fanns torkare, eller om hon inte visste hur man får igång dom så var hon där och då en högst olämplig trafikant. Hon var antagligen ett föredöme för Tragikvärket, relativt ny bil, nykter och hon höll skyltat, men i verkligheten totalt livsfarlig. Samma koncept gäller ju alla som kör iväg med totalt översnöade eller igenfrostade bilar.

Ett flygcert för privatflygare som flyger klubbflygplan kräver mycket teori och praktik, man läser allt från aerodynamik och flygmedicin till meteorologi och radiocert. Man skriver dessutom prov på varje del, och man har flygutbildningen i flera steg innan man får certet. Då får man endast flyga i fint väder under dagtid, ska man flyga natt eller i dåligt väder så kräver det extrautbildning.

Man får dessutom inte hoppa i vilket plan som helst, för varje flygplanstyp måste man göra en inflygning med lärare/instruktör, olika komplex beroende på typ av flygplan så klart, i vissa fall pratar vi månader av teori och praktik för mer avancerade flygplan, men även för flygets Volvo 740 är det några timmars utbildning.

På bilsidan är det en enkel teori, en halkbana och en uppkörning, sen får du hoppa i vilken bil som helst, helt utan krav på kunskaper om den bilens egenskaper, du behöver inte ens veta om den är fram eller bakhjulsdriven, eller hur vindrutetorkarna funkar, sen får du bege dig ut i mörker och snöstorm bäst du vill. Du får till och med hänga på en husvagn, eller annat släp, och bränna iväg, helt utan kunskaper kring körning med släp.

Men det enda som räknas är att du håller skyltad hastighet.
Problemet i ett nötskal tycker jag.
Human error!
Så länge som inte den enskilde ser sin del, så.....är det liksom kört....

Clintan_1.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precisionen i trianguleringen är inte i närheten av tillräcklig för att visa vilken hastighet mobilen har haft vid en given tidpunkt. Det är dessutom långt ifrån ett validerat och godkänt system för att mäta hastighet och dela ut böter. Inte ens om du tar GPS-data från mobilen håller det i domstol. Det kan användas för att bevisa att du var vid en brottsplats, och rört dig till och från den, men inte så att du kan lagföras för hastighetsöverträdelser.
OPTIMIST ! det är vad du är ! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan användas för att bevisa att du var vid en brottsplats, och rört dig till och från den, men inte så att du kan lagföras för hastighetsöverträdelser.
Utmaningar är till för att lösas ! Sånt gillar Trafikverket ! Bara ta in några Kinesiska hackers.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
G-P, Göteborgs-Posten, uppmärksammar detta på ledarplats idag (hoppas att artikeln inte är låst...)

 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast rent konkret innebär ju bara självkörande att körandet utförs av mjukvara som en programmerare har gjort. Men det kanske är jättesäkert, datorprogram kan väl inte på något vis innehålla buggar och problem? Och att tänka ut allt som kan hända på förhand är väl rätt enkelt, typ svänga så man kommer dit man ska och bromsa om det händer något?
Helt enkelt är det ju inte såklart.
Det finns risk för buggar och annat. Men å andra sidan är inte mänskliga förare felfria heller.
Och det finns redan idag bilar som kan köra själva som är rejält mycket säkrare än en människa i den absoluta majoriteten av alla trafiksituationer. Men det finns fortfarande en del trafiksituationer som en autonom bil har svårt med.
Sen är väl den stora grejen med att du måste få en autonom bil att göra rätt val i en del situationer där det inte är glasklart vad det rätta valet är.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Insändare i DN:

INSÄNDARE. Trafikverket och vissa politiska partier är på fel väg när de vill använda avståndet mellan fartkameror för att räkna ut medelhastigheten. Investeringar i säkrare vägar är viktigare än att sätta dit fler fortkörare, skriver Nils Bruhner.



En insändare är en insändare, inte tu tal om det. Det intressanta är att den ligger ute på DN!

Det är nog tvek på att Trafikverket kan hoppas på folkligt stöd i frågan...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Plockar man fram mobilerna för att bevisa att man varit två som kört så kan dom ju se var man varit och när man varit där i mobilen och det går ju därifrån, tidpunkter, platser och avstånd mellan platserna lätt beräkna medelhastigheten. Vilket ju är exakt vad som görs i Norge.
Med en skillnad, från smartmobilerna kan man ju se att det mellan två platser körts mycket fortare än medelhastigheten mellan kamerorna. Och att man mellan två andra platser vid annat tillfälle också kört för fort. Lite som nån som vurpade med MC och hade haft sin Actionkamera i monterad på hojen och filmat hela resan fram till kraschen. HA ! HA!
Inte HA! för han kraschat utan för att Polisen kunde se framfarten innan kraschen i Actionkameran
Nja. Har man bytt förare under vägen så är det ju enkelt att se att det är olika förare på de två olika bilderna från trafikkamerorna. Du behöver inte bevisa något med mobilen. Hur ska du förresten bevisa det med mobilen. Mobilen loggar ju inte om du kör eller inte. Och mobilen är inte godkänd som hastighetsmätningsverktyg heller så dom kan inte bötfälla dig baserat på vad dom mobil säger eftersom den inte är certifierad och kalibrerad för sådana mätningar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag ska i alla fall ge den här en chans, den kan lösa min irritation :)

View attachment 494488
Ja. Mätfelet i GPS är så litet att det saknar betydelse för körning. Så länge det funkar vill säga. Ryssarna slog ju ut GPS i stora delar av södra Sverige i samband med att dom hade övning i elektronisk krigföring i kaliningrad ganska nyligen. Och då funkar ju lösningen med GPS rätt dåligt.
Men annars är den fantastiskt bra skulle jag säga.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte alla:





Första gången jag ser MSM på allvar ifrågasätta Trafikverkets sätt att hantera Nollvisionen.

Trafikverket har helt enkelt schabblat sig själva ända ut i hundkojan genom att inte klara av ett enda av alla sina uppdrag, och det blir uppenbart för allt fler. Dom befinner sig nu så långt ner på stegen att det plötsligt går att granska utspelen från denna vår mest korrupta myndighet.

Alltid något. Open season!

En bra ledare. Han har förstått vad det handlar om.

Läste några andra som kändes som om det var rena stasifasonerna som svalt Trafikverket argument rakt av och förstärkt det ytterligare med egna åsikter. Verkligen verklighetsfrånvänt.

Vill vi ha ett samhälle som är så strikt kan man lösa det på tekniskt sett utan trafikkameror inom en inte allt för avlägsen framtid. Bilar som läser av skyltar och har inlagt begränsningarna i GPS koordinater och stryper motoreffekten. De är kanske redan ute på marknaden med tanke på att den här artikeln har några år på nacken:


Många moderna bilar bidrar till allt sämre förare ute i trafiken. De använder inte sina egna sinnen utan förlitar sig på tekniken. Adaptiv farthållare är en bra funktion, men den ersätter knappast avståndsbedömning och vakenhet hos föraren. Likaså line assistance, funktioner som håller koll på döda vinkeln, parkerings sensorer etc. Det är hjälpmedel, men inget man kan förlita sig på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Mätfelet i GPS är så litet att det saknar betydelse för körning. Så länge det funkar vill säga. Ryssarna slog ju ut GPS i stora delar av södra Sverige i samband med att dom hade övning i elektronisk krigföring i kaliningrad ganska nyligen. Och då funkar ju lösningen med GPS rätt dåligt.
Men annars är den fantastiskt bra skulle jag säga.
Man behöver inte GPS för platsbestämning. Ericsson hade en mobil utan GPS men med karta där man kunde se var man var ca 2009. Platsbestämningen gjordes med hjälp av de master mobilen var uppkopplad mot.
Jag körde en kylbesiktningsman från butiken i Birsta ca 10 km norr Sundsvall till flygplatsen vid Bogsundet ca 20 km norrut enligt hans instruktioner från vad han såg i mobilen var vi var.
Vi kom inte ut på E4 direkt men klarade oss på småvägar i rätt riktning mot målet tills vi kom till en påfart till E4
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man behöver inte GPS för platsbestämning. Ericsson hade en mobil utan GPS men med karta där man kunde se var man var ca 2009. Platsbestämningen gjordes med hjälp av de master mobilen var uppkopplad mot.
Jag körde en kylbesiktningsman från butiken i Birsta ca 10 km norr Sundsvall till flygplatsen vid Bogsundet ca 20 km norrut enligt hans instruktioner från vad han såg i mobilen var vi var.
Vi kom inte ut på E4 direkt men klarade oss på småvägar i rätt riktning mot målet tills vi kom till en påfart till E4
Och AJ37 Viggen hade tröghetsnavigering med karta redan på 60-talet. Man nollade systemet på vissa punkter, och sen uppdaterades navigationssystemet baserat på planets rörelser och hastighetsförändringar.

Innan dess har både kompass och sextant, ihop med klocka och kartor, använts för navigering i århundraden. Innan det funkade stjärnor och solen rätt så bra. Så nej, GPS är inget måste för navigering.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Insändare i DN:





En insändare är en insändare, inte tu tal om det. Det intressanta är att den ligger ute på DN!

Det är nog tvek på att Trafikverket kan hoppas på folkligt stöd i frågan...
Trafikverket har sällan efterfrågat något folkligt stöd, man vet bäst själva! Man har riksdagens mandat att uppfylla Nollvisionen, det räcker för Trafikverket.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är väl lite olika saker som ställer till det med hastighetsmätarna och en av dem är att man kan ha lite olika hjul. Volvo-häcken jag har visar inte procentuellt fel utan 3km/h, alltid. Jag tror det är på sommardäcken iofs, osäker om jag kollat vintersulorna mot gps.
Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
Vad i detta gör det mer problematiskt tycker du? Om man hela tiden ligger i 80 på mätaren är du helt hemma om det är skyltat 80 på vägen. Enkelt (om det är snitthastigheten du oroar dig för)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
Det är lungt, och kommer att vara självlärande.
Efter dom 10-15 första böteslapparna så har du kalibrerat in hastighetsmätaren, så den servicen får du så att säga på köpet - inte så tokigt faktiskt :tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vad i detta gör det mer problematiskt tycker du? Om man hela tiden ligger i 80 på mätaren är du helt hemma om det är skyltat 80 på vägen. Enkelt (om det är snitthastigheten du oroar dig för)
Eftersom jag inte kan titta på hastighetsmätaren hela tiden (om jag gör det kommer jag köra i diket eller krocka med något) så kan jag inte vara säker på att jag inte vid något tillfälle varit uppe i t ex 83 km/t. Vilket kommer ge mig en för hög snitthastighet och leda till böter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom jag inte kan titta på hastighetsmätaren hela tiden (om jag gör det kommer jag köra i diket eller krocka med något) så kan jag inte vara säker på att jag inte vid något tillfälle varit uppe i t ex 83 km/t. Vilket kommer ge mig en för hög snitthastighet och leda till böter.
Det är där lane assist kommer in i bilden, då kan du vara en säker bilförare och stirra på hastighetsmätaren hela tiden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är lungt, och kommer att vara självlärande.
Efter dom 10-15 första böteslapparna så har du kalibrerat in hastighetsmätaren, så den servicen får du så att säga på köpet - inte så tokigt faktiskt :tummenupp
Hur "kalibrerar man in" en hastighetsmätare? Och hur hjälper det mig i så falla att hålla exakt den hastighet som anges på skyltarna?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där är lite oroväckande. Hur ska man veta vilken snitthastighet man hållit när man närmar sig kamera nr2, alltså den som kommer avgöra om jag hållit mig till tillåten hastighet sedan förra kameran? Och om jag inte har det, om jag kört för fort, vad gör jag då? Kör in till vägkanten och väntar en stund, eller kör långsamt ett tag så att snitthastigheten kommer ner till laglig nivå? Vilket idiotiskt påfund...
Du kör in till vägkanten och byter mask och kör vidare ! :) Finns hos Buttericks.se

1706019650562.png
men roligare med kändisar ! från partykungen !
1706020187178.png
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top