Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sträckmätning mellan kameror är bara på sträckor med samma fart när dom nya kamerorna kommer (omöjligt annars ,dom har även Anprs och kör ni obesiktat,körförbud o så varje dag förbi kamera får polisbefälet ett tips att ni ska skållas med kontroll o samtal och möjligvis bot av väntande patrull
Ja, alla kameror som står vid korsningar, där det är 60 i 200m blir ju plötsligt omöjliga att använda, åtminstone om alla kameror ska jobba parvis så att säga.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Och den gång jag kört förbi en kamera alldeles för fort, ca 90km/h där det var 60 km/h så hände ingenting. Den var väl avstängd.
Varför ? Jo jag låg med farthållaren på 80km/h , är lite ouppmärksam, och när 60 skylten dyker upp trycker jag av misstag på gasen istället för bromsen. :rodnar
Den sk automationsparadoxen, när man ska ta över manuellt gör man fel !
Jag slutade använda farthållare efter den incidenten.
Ja, de är väl avstängda större delen av tiden på dygnet egentligen, däremot ligger de och mäter för att veta när trafiken är kritisk och det kan vara lönt att ha den igång, om jag tolkat Polisen skrivningar om kamerorna rätt. När man passerar en kamera för fort är det ju kanske var 30:e eller ännu mindre som är igång...har jag hört från nån som ofta kör för fort förbi dem. ?‍♀️

Det där med att trycka på fel pedal har man ju gjort några gånger, dock utan koppling till användandet av farthållaren. Ibland blir det bara fel i skallen när man ska göra nåt, inte konstigare än så. Farthållaren använder jag ofta, ett smidigt sätt att göra sitt för att hålla ett jämnt flyt i trafiken. Avskyr folk som svajar 5 km/h upp och ner konstant..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man får väl bygga en liten kontraption som jag set många huliganer i USA kör med. De har nummerplåten hängande på en axel och sen en elektromagnet som de kan aktivera med en knapp som flippar upp och ner plåten.

När jag bodde i Vimmerby tidigare och ofta körde genom ett område med fartkameror så plockade jag helt sonika bort skylten som jag satt med kardborrband. Jag blev stoppad en gång för jag glömt sätta tillbaka den men fick inga böter då jag kunde dra nån historia om min gammal-mormor och två bävrar eller nåt.
Du behöver inte ens det. Eftersom vi har föraransvar i Sverige så måste som kunna identifiera föraren. Det är ganska svårt om man bara håller upp handen eller en keps eller liknande så det skymmer ansiktet för kameran. Då kan dom inte bötfälla.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, de är väl avstängda större delen av tiden på dygnet egentligen, däremot ligger de och mäter för att veta när trafiken är kritisk och det kan vara lönt att ha den igång, om jag tolkat Polisen skrivningar om kamerorna rätt. När man passerar en kamera för fort är det ju kanske var 30:e eller ännu mindre som är igång...har jag hört från nån som ofta kör för fort förbi dem. ?‍♀️

Det där med att trycka på fel pedal har man ju gjort några gånger, dock utan koppling till användandet av farthållaren. Ibland blir det bara fel i skallen när man ska göra nåt, inte konstigare än så. Farthållaren använder jag ofta, ett smidigt sätt att göra sitt för att hålla ett jämnt flyt i trafiken. Avskyr folk som svajar 5 km/h upp och ner konstant..
Ja. Jag läste någonstans för ett antal år sedan (så det kan säkert vara andra siffror idag) att eftersom bilderna måste verifieras av en person så är en kamera i snitt aktiverad ca 3 minuter om dygnet för att dom skall hinna bearbeta bilderna.

Det var ett antal år sedan så med största sannolikhet har dom mer personal som hanterar bilderna så kamerorna kan vara på lite mer. Å andra sidan har dom satt ut fler kameror så det kan hända att eventuell personalökning bara täcker upp för ökat antal kameror.

Men ja. Själva kameran är bara aktiverad i snitt några minuter per dygn. Däremot är radarn på hela tiden och mäter trafikintensitet, hastigheter mm så dom har statistik på hur många som kör av olika fordonstyper och hur fort det går vid olika tider på dygnet för att ha som underlag för vid vilka tidpunkter som kameran ska vara aktiverad.

Personligen kan jag tycka att användningsprincipen är tokfel om man har det syfte som man säger sig ha. Att man plockar varenda en som kör 6 km/h eller med för fort under några minuter om dygnet men släpper alla fortkörningar resten av dygnets nästan 24 timmar är ju tokdumt om det verkligen är för att huvudsyftet är att få ner olyckor med allvarliga skador.

Om det är syftet så borde det ju vara bättre att ha kameran på hela dygnet och fota alla som kör för fort och sedan börjar man med den allvarligaste överträdelsen och arbetar sig nedåt.
På så vis skulle man ju komma åt det som kör väldigt fort (och därmed enligt trafikverkets logik är farligast) i första hand och de som bara momsar lite lätt skulle komma undan.
Det skulle ju också ge större inkomster eftersom man då skulle ta de som genererar de högsta bötesbeloppen i första hand.

Men i princip anser jag att fartkameror är skit eftersom dom ersätter trafikpoliser som ju faktiskt kan komma åt fyllekörningar och annat som vi ju faktiskt vet är en rejäl riskfaktor i trafiken.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du behöver inte ens det. Eftersom vi har föraransvar i Sverige så måste som kunna identifiera föraren. Det är ganska svårt om man bara håller upp handen eller en keps eller liknande så det skymmer ansiktet för kameran. Då kan dom inte bötfälla.
Var någon historia om det för 15-20 år sedan. Gubben hade fällt ner solskyddet men var antagligen nyfiken på om det skulle blixtra så han kisade på kameran under skyddet .
Perfekt bild!!:ROFLMAO:
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Du behöver inte ens det. Eftersom vi har föraransvar i Sverige så måste som kunna identifiera föraren. Det är ganska svårt om man bara håller upp handen eller en keps eller liknande så det skymmer ansiktet för kameran. Då kan dom inte bötfälla.
Så är det, och alla skräckhistorier om att de ringer om sambon (tex om det är hennes bil) för att fråga vem som kört är nog mest myter det med. I bil har jag nog sett kamerans blixtrande sken knappa 10 ggr, och ingen gång har de försökt få ur frugan vem som kört hennes bil.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Sträckmätning mellan kameror är bara på sträckor med samma fart när dom nya kamerorna kommer (omöjligt annars ,dom har även Anprs och kör ni obesiktat,körförbud o så varje dag förbi kamera får polisbefälet ett tips att ni ska skållas med kontroll o samtal och möjligvis bot av väntande patrull
I Australien kör man enligt uppgift även på sträckor med olika hastighetsgränser:
1706175118536.png

En intressant aspekt i det här sammanhanget är möjligheten att även "komma åt" den tunga trafiken. Alltså den som inte kör fortare än "skyltad hastighet" men ändå kör "fortare än tillåten för fordonet"...
Lite som man resonerar i NSW:
1706175278729.png
Källa:
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Så är det, och alla skräckhistorier om att de ringer om sambon (tex om det är hennes bil) för att fråga vem som kört är nog mest myter det med. I bil har jag nog sett kamerans blixtrande sken knappa 10 ggr, och ingen gång har de försökt få ur frugan vem som kört hennes bil.
Frugan åkte på Autobahn, hastigheten var nedsatt till 80 tror jag i samband med ett vägarbete, alla åkte lika fort i kön . Blixtrade för henne, ett par månader senare fick jag ett brev att jag skulle kolla vem som körde bilen. Vi betalade böterna för att slippa ev. framtida problem om vi åkte till Tyskland igen, men böterna där var måttliga.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Personligen kan jag tycka att användningsprincipen är tokfel om man har det syfte som man säger sig ha. Att man plockar varenda en som kör 6 km/h eller med för fort under några minuter om dygnet men släpper alla fortkörningar resten av dygnets nästan 24 timmar är ju tokdumt om det verkligen är för att huvudsyftet är att få ner olyckor med allvarliga skador.
Det jag hörde, för några år sedan, var att man inte mäktade med att hantera fler ärenden rent administrativt, så då tog man stickprov, och levde på skrämselpropagandan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så är det, och alla skräckhistorier om att de ringer om sambon (tex om det är hennes bil) för att fråga vem som kört är nog mest myter det med. I bil har jag nog sett kamerans blixtrande sken knappa 10 ggr, och ingen gång har de försökt få ur frugan vem som kört hennes bil.
Vi hade ett elände på jobbet då en person hade kört en avdelningsbil och blivit fotad.
De tjatade nog 4-5 gånger via brev om att få veta vem som kört.
Hotade med skatteverket om vi inte hade körjournal, men det hade vi, men tyvär svårtydd handstil :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Under förutsättning att det är rak väg då. Om du kör på en kurvig väg så kommer ju hastighetsuppskattningen att vara fågelvägen vilket gör att den då kommer att visa en lägre hastighet än du i praktiken hållt.
Plus att om du då skall räkna ut hastigheten över en längre sträcka så kommer den ju inte att visa hastigheten som du håller nu utan vilket snitt du haft senaste halvminuten eller något sådant.

Så jag tror att det finns lite för många felkällor för att det ska vara praktiskt användbart för det syftet. Det är helt enkelt lite för dålig nogrannhet för att det skall kunna ge en tillförlitlig hastighetsuppgift.
I synnerhet om vi pratar om landsbygden där det kan vara glest mellan masterna. I tätorter där det är tätt mellan masterna så kan man oftast få ganska nogrann positionering men nogrannheten sjunker rätt ordentligt när det blir glesare mellan masterna. Plus att den kan ge rejält felaktiga värden om du har något som är mellan dig och närmaste mast som dämpar signalen och gör att den missuppfattar avståndet till masten.
Jag tror de flesta (mer än 90%) har bytt ut ovanstående Ericsson mot en modern amerikansk mobil med spinonage system från Google eller Apple där man använder GPS och det är en baggis för polisen att se var man varit och när man varit där under hela tiden man ägt mobilen. Och den här diskussionen kom ju upp genom att nån skrev att då är man två som kört, en vid första kameran och en vid andra kameran, båda har kört lagligt vid kamerorna. Vem har kört för fort. Oc får då polisen tillgång till deras mobiler, det räcker med en, så går det se var man stannat och bytt förare och det går att se i mobilen var det gick för fort.
I Australien kör man enligt uppgift även på sträckor med olika hastighetsgränser:
View attachment 494556

En intressant aspekt i det här sammanhanget är möjligheten att även "komma åt" den tunga trafiken. Alltså den som inte kör fortare än "skyltad hastighet" men ändå kör "fortare än tillåten för fordonet"...
Lite som man resonerar i NSW:
View attachment 494557
Källa:
Såg på SVT om en olycka, frontalkrock Lastbil / Personbil som skulle upp i rätten. Lastbilen påbörjar omkörning av en rad fordon inklusive lastbilar på Höga kusten bron där det är två filer i körriktningen. (Allt filmat av Broövervakningskamerorna, snyggt visat på SVT !) När det efter bron blir en fil ligger lastbilen fortfarande i omkörning av en annan lastbil och väljer då att genom öppningen för utryckningsfordon byta till körbanan för mötande trafik. Och frontalkrokar med en personbil. Där maken dör och makan överlever. Lastbilschauffören nekar till brott. Jag TROR de sa i SVT att tung trafik var nu inblandad i 25 % av (alla ?) olyckor. Dvs högre än de 18 % i Australien.
Citat från AU:
Why are heavy vehicles targeted?
Heavy vehicles make up only 2.5 per cent of vehicle registrations, and 8.3 per cent of kilometres travelled by NSW vehicles, however, are involved in about 18 per cent of road fatalities. Average speed enforcement is more suited to the long distances heavy vehicles travel and due to their size and mass any crash is a serious one.
slut citat
Iden med mätningen mellan fartkameror är alltså främst att komma åt lastbilar och bussar som inte fastnar i fartkamerorna.
Påminner om när jag (med GPS-mätare i bilen) kommer ifatt en lång rad person bilar som ligger i 100 km/h på motorvägen Hbg-Malmö. Jag börjar alltså köra om dom. Hajar till när jag upptäcker en polisbil bakom en lastbil längst fram. Men det är 110 km/h så jag kör om.
Gissar Polisbilen låg och inväntade rätt tillfälle för ett samtal med lastbilschauffören.
 
Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vi hade ett elände på jobbet då en person hade kört en avdelningsbil och blivit fotad.
De tjatade nog 4-5 gånger via brev om att få veta vem som kört.
Hotade med skatteverket om vi inte hade körjournal, men det hade vi, men tyvär svårtydd handstil :)
Ja, företag har jag med hört att de blivit kontaktade. Men som sagt, på ungefär 10 tillfällen har de aldrig kontaktat oss och frågat. Tror det kan hänga ihop med att företag ska ha en logg på vem som kör, det krävs ju inte av privatpersoner, så där är det inte ens värt att försöka.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Frugan åkte på Autobahn, hastigheten var nedsatt till 80 tror jag i samband med ett vägarbete, alla åkte lika fort i kön . Blixtrade för henne, ett par månader senare fick jag ett brev att jag skulle kolla vem som körde bilen. Vi betalade böterna för att slippa ev. framtida problem om vi åkte till Tyskland igen, men böterna där var måttliga.
Ja, tyskarna är lite mer nitiska, generellt. :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Frugan åkte på Autobahn, hastigheten var nedsatt till 80 tror jag i samband med ett vägarbete, alla åkte lika fort i kön . Blixtrade för henne, ett par månader senare fick jag ett brev att jag skulle kolla vem som körde bilen. Vi betalade böterna för att slippa ev. framtida problem om vi åkte till Tyskland igen, men böterna där var måttliga.
Körde i somras motorcykel i Holland, märkte inte att det blixtrade och det var nog inte så konstigt då det lär ha fotat bakifrån. I ösregn.
Där kan man snacka effektivitet i hanteringen: Mindre än 5 dagar efter fortkörningen låg brevet i min låda hemma i Sverige...
7 km för fort i stan kostade om jag minns rätt omkring 700 Svenska pesetas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det jag hörde, för några år sedan, var att man inte mäktade med att hantera fler ärenden rent administrativt, så då tog man stickprov, och levde på skrämselpropagandan.
Nja. Kruxet dom har är att om kameran registrerat en fortkörning och tagit en bild så är det att betrakta som en inrapporterad lagöverträdelse. Och dom måste behandla alla inkomna ärenden. Dom får alltså inte avstå från att behandla en del av de inkomna fotona från kamerorna. Så fick jag det förklarat för mig av en bekant som är polis för några år sedan. Så dom kan inte köra stickprov på det sättet. Dom kan ju visserligen köra stickprov genom att slumpvis slå på kameran endast vissa tider vilket är det sätt dom gör mer eller mindre.
Och då blir ju följden att man inte kan veta om kameran är på eller av och därmed måste anta att den är på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror de flesta (mer än 90%) har bytt ut ovanstående Ericsson mot en modern amerikansk mobil med spinonage system från Google eller Apple där man använder GPS och det är en baggis för polisen att se var man varit och när man varit där under hela tiden man ägt mobilen. Och den här diskussionen kom ju upp genom att nån skrev att då är man två som kört, en vid första kameran och en vid andra kameran, båda har kört lagligt vid kamerorna. Vem har kört för fort. Oc får då polisen tillgång till deras mobiler, det räcker med en, så går det se var man stannat och bytt förare och det går att se i mobilen var det gick för fort.
Men det är fortfarande så att ur lagföringshänseende så är det inte giltigt bevis för fortkörning att titta på hur fort mobilen färdats. Det är inte en godkänd metod för att bevisa fortkörning.

Och även om man skulle försöka få till det så finns det en lång rad problem.
Det går exempelvis aldrig att bevisa att mobilen inte råkat göra en felpositionering som då leder till fel hastighet.
Och det finns ju faktiskt felkällor för GPS som gör att den inte alltid visar exakt rätt.
Dessutom måste utrustning som skall användas för att styrka fartöverträdelser kalibreras med jämna mellanrum och jag har svårt att se att man skulle få till att alla som kör bil i Sverige är skyldiga att kalibrera sin mobil.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte varken vajerräcken eller farten som dödar.
Inte heller mitt eget agerande.
Det är ju…..slumpen! :fakta

Problemet i ett nötskal tycker jag.
Human error!
Så länge som inte den enskilde ser sin del, så.....är det liksom kört....

View attachment 494489

Mänskliga faktorn finns inte i Noll Vision, så den enda begränsning man som bilist behöver känna till är hastighetsbegränsningen!
Skyltad hastighet är den hastighet en bilist kan göra misstag i utan att det straffas med döden eller allvarlig skada.

Nu är den kloka människan inte involverad när det gäller Tragikvärket men förhoppningsvis blir det ett generationsskifte snart...

Många moderna bilar bidrar till allt sämre förare ute i trafiken. De använder inte sina egna sinnen utan förlitar sig på tekniken. Adaptiv farthållare är en bra funktion, men den ersätter knappast avståndsbedömning och vakenhet hos föraren. Likaså line assistance, funktioner som håller koll på döda vinkeln, parkerings sensorer etc. Det är hjälpmedel, men inget man kan förlita sig på.

Men för Tragikvärket är sämre förare inget dåligt då Noll Vision ändå inte innehåller aktiv säkerhet. Håller man bara skyltad hastighet så är allt bra.
Problem bara för oss i sadeln, oavsett framdrivning.

1706212938672.png

Men dessa bilister som sysslar med annat än köra är inte helt fel för mig i sadeln. Jag blir inte trängd lika ofta då de har noll koll. Och inte lika många snabba filbyten heller med sådana "förare" vid ratten.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mänskliga faktorn finns inte i Noll Vision, så den enda begränsning man som bilist behöver känna till är hastighetsbegränsningen!
Skyltad hastighet är den hastighet en bilist kan göra misstag i utan att det straffas med döden eller allvarlig skada.
Ja, jag fattar att det finns ett anatal brister i hur resurserna hanteras.
Men att mänskliga faktorn inte finns med är väl ändå bara lite tramsigt?
Ibland tänker jag att det alltid finns krafter som inget hellre önskar än att myndigheter ska misslyckas.
En vision är ju just bara en vision, och sedan får man titta på hur man går vidare med prioritering av resurser, åtgärdsplaner och uppföljning.
Att köra hoj innebär att man är i minoritet, och dessutom i en "riskutövning", efterom det finns säkrare sätt att förflytta sig på.
Men vi måste ju jobba på för vår rättighet att få en trafikmiljö som även utvecklas för vår säkerhet.
Enda sättet är att aktivt medverka i dialoger med politiken (i trafikfrågor), allt annat kommer att vara bortkastad tid.
Själv är jag tyvärr inte kvalificerad för uppgifter som dessa, i och med att jag är lågutbildad, och alldeles för ofta blandar in känslomässiga aspekter i diskussioner som bör vara faktabaserade.
Så - hatten av för organisationer som till exempel SMC - pennan är vassare än svärdet!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, jag fattar att det finns ett anatal brister i hur resurserna hanteras.
Men att mänskliga faktorn inte finns med är väl ändå bara lite tramsigt?
Ibland tänker jag att det alltid finns krafter som inget hellre önskar än att myndigheter ska misslyckas.
En vision är ju just bara en vision, och sedan får man titta på hur man går vidare med prioritering av resurser, åtgärdsplaner och uppföljning.
Att köra hoj innebär att man är i minoritet, och dessutom i en "riskutövning", efterom det finns säkrare sätt att förflytta sig på.
Men vi måste ju jobba på för vår rättighet att få en trafikmiljö som även utvecklas för vår säkerhet.
Enda sättet är att aktivt medverka i dialoger med politiken (i trafikfrågor), allt annat kommer att vara bortkastad tid.
Själv är jag tyvärr inte kvalificerad för uppgifter som dessa, i och med att jag är lågutbildad, och alldeles för ofta blandar in känslomässiga aspekter i diskussioner som bör vara faktabaserade.
Så - hatten av för organisationer som till exempel SMC - pennan är vassare än svärdet!

Håller fullständigt med, och utan SMC hade det sett ännu värre ut.

Jag kommer ihåg när denna vision sjösattes. Det var en vision där motorcyklar inte passade in och behövde tas bort. Det pudlades ganska fort men för oss som brydde oss om trafiksäkerhet redan då kommer ihåg.

Kom gärna förbi och hälsa i helgen. Du vet var SkitHojen står... :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det är fortfarande så att ur lagföringshänseende så är det inte giltigt bevis för fortkörning att titta på hur fort mobilen färdats. Det är inte en godkänd metod för att bevisa fortkörning.

Och även om man skulle försöka få till det så finns det en lång rad problem.
Det går exempelvis aldrig att bevisa att mobilen inte råkat göra en felpositionering som då leder till fel hastighet.
Och det finns ju faktiskt felkällor för GPS som gör att den inte alltid visar exakt rätt.
Dessutom måste utrustning som skall användas för att styrka fartöverträdelser kalibreras med jämna mellanrum och jag har svårt att se att man skulle få till att alla som kör bil i Sverige är skyldiga att kalibrera sin mobil.
Moderna mobiler
(undrar om du har en sådan utan att veta om det ?)
får klockan automatiskt inställd på rätt tid.
På min heter det automatisk tidsuppdatering. Och jag har valt det.

Polisen Så du har varit i Malmö 10:15 och nu i Göteborg 12:05, tid 1 h 50 minuter , avstånd 273 km, det ger en genomsnittshastighet på 149 km/h, hur fort har du kört egentligen som mest ?

Ställer du klockan på din mobil regelbundet eller har du också Automatisk tidsuppdatering ?
(sk Kalibrering ?)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top