Nej, jag högg inte en siffra ur luften utan utgick från det du skrev, "förslaget är att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer/timme", och gör man det så förlorar man 1 mil per timme, precis som jag skrev.
Återigen så hugger jag inte bara en siffra ur luften.
Det är lätt att vinkla siffror så det passar det argument man vill framföra för stunden.
Ja, jag vet att om man lägger ihop allt så blir det en del men för en enskild person så är en mil per timme en droppe i havet.
Du bryr dig om samhällskostnader? Då antar jag att du gör allt för att minska utsläppen, du kör bara när du verkligen behöver och när du gör det kör du miljövänligt med miljöbränsle, du cyklar eller tar buss/tåg/spårvagn till arbetet, du källsorterar, du tar tåget när du reser, du köper miljövänligt, du... nä, just det. Du vill bara agera viktig.
Ja, men du använder Trafikverkets förenklade, infantiliserade eller rent av förljugna sätt att presentera en siffra på. Ingen åker en timma i någon riktning för att komma någonstans.
Man åker någonstans.
Sträckan har ett avstånd
Detta avstånd tar en viss tid att tillrygga.
Skall jag ta mig 60 mil och kan färdas i 90km/h så är jag framme efter 6 timmar och 40 minuter
skall jag hålla 80 så går det istället 7,5 timmar.
Vill jag hem igen nästa dag så har jag förlorat mer än 1,5 timma - och med en prislapp på min tid så är det pengar jag inte får igen. Inte på något sätt, och speciellt inte i ljuset att jag redan har betalt sjufalt om för att få anständiga vägar jag kan köra på med acceptabel säkerhet i ett tempo av 10 mil i timman.
Detta är bara räkneexcesser, egentligen ointressanta - dels för att vi alla vet att man inte kan ha samma snittfart som det står på skyltarna, och dels för att vi inte längre bryr oss vad det står på skyltarna längs våra vägar.
Men, oavsett hur vi väljer att köra längs dessa löjligt nedskruvade slowmotionvägar så drabbas vi ändå när en riktig polis dyker upp och rapporterar oss.
10 km/h i sänkning innebär att vi blir av med vårt körkort på plats, oavsett tidigare trackrecord redan vid 111 km/h i stället för 121 km/h.
Lite ironiskt, eftersom somliga av de 90 vägar man vill sänka till 80 km/h faktiskt har varit 110-skyltade för bara 20 år sedan. Precis samma vägar.
...bara jävligt mycket sämre underhållna.
Så visst - ditt:
Oj vad farlig. Vi kommer att förlora 1 mil per timma. Dags att gå ut i strejk...
är en sorts sanning. Trafikverkets sanning.
Om du själv bara kör en timme i stöten, så stämmer det kanske för dig med.
För mig och alla andra som skall någonstans, som beställer grejer eller arbetar med transporter så är det en skitsanning.
Vi förlorar tid, vi förlorar pengar.
Tid jag hellre lägger på annat än en jävla Baby Elephant Walk i en tröstlös kö, och pengar jag dessutom redan betalt flera gånger om och som borde gett mig exemplariska vägar med rensade sidoområden, fungerande rastplatser och räckesinstallationer som är säkra för de deltagare i trafikspelet som trafikerar vägarna - alla trafikanter!
Inte bara utvalda, redan priviligierade.