Jo, "hastighetsfrågan måste upp på bordet" for att förklara för Trafikverket hur vi tänker, och varför "hastighet" inte är det absolut viktigaste för oss motorcyklister.
Ge mig en "säker hastighet" så skall vi snacka!
Kidsen på EU-moppar dör i sin hastighet; 45 km/h
Vad är en säker hastighet på MC?
Därför måste hastighetshysterin upp på bordet;
Vi dör med stor säkerhet även i laglig hastighet - tyvärr till stor del tack vare det sätt som Trafikverket inrättar trafikmiljön åt oss.
Det är så mycket annat som är viktigare för oss motorcyklister - därför måste vi diskutera hastighet.
Alla seriösa motorcyklister är troligen väl införstådda med att hastighetsbegränsningar inte har ett dyft att göra med trafiksäkerhet för trafikantgruppen motorcyklister.
Essingeleden är ett bra exempel på att
hålla borde ersättas med att
anpassa hastigheten. Skyltad hastighet går bra när det lagom trafik, inte när det är rusning. (Ensam en sommarnatt kan man hålla dubbla skyltade hastigheten utan att vara vårdslös.
)
Om det vore avstånden som prioriterades där, inte hastigheten, skulle det rulla betydligt bättre med mer trafik men, framför allt, vara säkrare trafik. Speciellt för oss på hoj.
Jag bor där det mest är krokiga småvägar men jag
håller sällan skyltad hastighet. Ibland går det fortare och ibland långsammare. På sommaren med lite trafik och bra förutsättningar kan det gå bra mycket fortare i sadeln. Vid mörker, regn, dåligt väglag och andra sämre förutsättningar kommer jag ibland inte ens upp i skyltad hastighet på vissa vägar.
Det var grunden i Fri fart. Som inte betydde att man fick köra så fort man ville utan att föraren själv bedömde vad som var en säker hastighet. Nu är jag född på 60-talet så jag var inte med utan jag har bara läst vad som gällde.
Tyvärr så är egen bedömning, särskilt för oss på SportHoj, av hastigheten helt utesluten. Noll vision
är passiv och människan är inte med.
Dessutom är trafiksäkerhet, som det mesta nuförtiden, siffror.
Siffror som ska visa rätt även om det blir fel i verkligheten. Det betyder att saker som lätt går att mäta, hastighet och alkohol, är viktigare än säkerhetsavstånd och frånvaron av mobiler i trafiken. Hur mäter man att säkerhetsavstånden blivit bättre och att människor undviker telefonprat och GPS-användning under körning?
Hur många bilister känner till Trafikförordningen?
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser
1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Hur många här har inte kört trött och använt mobilen? Om man inte erkänner är risken minimal att bli straffad. Blir du påkörd av en mobilpratare kollas inte telefonen som i UK.
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Med rätt avstånd kommer hastigheten automatiskt att anpassas beroende på trafikmängd. Men hur mäter man det? Automatiska avstånds kameror?
Noll Vision kan möjligtvis fungera för bilister men för mopedister och cyklister är det samma problem som för motorcyklister. Vi
måste själva se till att det inte händer och där är ju motorcyklisterna ljusår före cyklisterna. Det viktigaste för säkerheten är att bära hjälm men det hindrar väl inga olyckor?
Bra jobbat av SMC
men vi kan inte stjälpa över allt ansvar utan även göra det vi kan själva. Tyvärr är jag inte hoppfull...