Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, "hastighetsfrågan måste upp på bordet" for att förklara för Trafikverket hur vi tänker, och varför "hastighet" inte är det absolut viktigaste för oss motorcyklister.

Trafikverket inhägnar smala korridorer åt oss med dödsräcken och höjer där på tillåten hastighet till 100 km/h. Med de oskyddade trafikanterna i åtanke...?

För moderna bilar går det faktiskt att höfta fram en "säker hastighet" där förare och passagerare är rimligt trygga att klara en head-on smäll.

Vad är en "säker hastighet" för motorcykel?
Speciellt genom stålkorridorer avpassade endast för redan skyddade bilister - inte ens säkra för lastbilstrafiken...

Hur fort kan jag köra med min MC, och ändå ha en rimlig chans att överleva?
Lagstadgade 100 km/h?
Hmm... Jag dör ändå, alltså? 90km/h? 80...?

Ge mig en "säker hastighet" så skall vi snacka!
Kidsen på EU-moppar dör i sin hastighet; 45 km/h
Vad är en säker hastighet på MC?

Därför måste hastighetshysterin upp på bordet;
Vi dör med stor säkerhet även i laglig hastighet - tyvärr till stor del tack vare det sätt som Trafikverket inrättar trafikmiljön åt oss.


Det är så mycket annat som är viktigare för oss motorcyklister - därför måste vi diskutera hastighet.

:tummenupp Uppenbarligen är inte ens 5 km/h är 100% säkert.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277766-Tragisk-d%F6dsolycka-vem-%E4r-v%E5llande
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
...Dock, är det fullkomligt logisk att hastighets frågan måste up på bordet och diskuteras.

Tack för allt arbete du hittills lagt ner för vår förening!

En fråga har jag börjat fundera över. Varför är det så stort focus på hastighet (för motorcyklister)?

Alla seriösa motorcyklister är troligen väl införstådda med att hastighetsbegränsningar inte har ett dyft att göra med trafiksäkerhet för trafikantgruppen motorcyklister.

Borde det därför inte vara, tvärt om, dags att lobba för friare regler avseende hastighet för motorcyklister? Jag tror att en sådan reform skulle öka trafiksäkerheten för oss motorcyklister.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag är på väg till Grönland!!

Kolla lite på länken Gemensam Nationell samling GNS
En typ av arbets grupp nedsatt som del av Trafikverkets strategiske arbeta inom 0-visionen.

Gruppen som jobbar med hastighets efterlevnad har logisk Polis som "sammankallande" - men, noter gärna att SMC finns med i gruppen.

Jag kan berätta att vi rakt har diskuterad en logisk brist på acceptans för hastighets gränser, t. ex. Essingeleden för att ta ett exempel. Alternativt inför korsningar som tillkommer på f. ex. 90 vägar vart hastigheten sänk till 60 lång tid innan korsningen, etc..

Jag blev rent av positivt överrasket över att vi kan prata öppet om detta, och inse problemställningen.

SMC har också ett gäng hastighets mätningar från vägar vart vi kör, och mätningar visar kristal klart att (bil/MC) opp vissa sträckningar kör mycket för fort, eller båda kör en bra del under hastighets gränsen - vilket alla ser är ett symptom på fel satt hastighet.

Så - jag kan vara försiktig optimist.. (men, jag har mössan klar inför en Grönlands resa!)..

Så trevligt. Jag har gärna, mycket gärna t.o.m, fel när det gäller det här. Men vad gäller våra myndigheter och politiker som vanligen vill ta lätta och snabba poäng, så har jag inga som helst illusioner, alls.

Som det numera heter...bilder eller så har det inte hänt...
Den dagen vi ser vägar skyltas om till högre hastigheter...kanske t.o.m till de hastigheter som faktiskt hålls så kanske jag kan börja tro på att något är på gång. Ett plötsligt utbrott av sunt förnuft någon gång, kanske?

Eller den dagen man börjar plocka bort de olämpliga ur trafiken...eller varför inte se till att inte samma person kan ta körkort 40 ggr, inkl. 2 ggr åt sig själv med två olika identiteter. Hur svårt kan det vara?

När det börjar hända något på den fronten och det reflexmässiga och tydligen "tänk-på-barnen" korrekta upprepandet om sänkta hastigheter upphör.

Så, visst jag har gärna fel men jag tror på det[attitydförändringar] först när jag ser det.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack för allt arbete du hittills lagt ner för vår förening!
En fråga har jag börjat fundera över. Varför är det så stort focus på hastighet (för motorcyklister)?
Alla seriösa motorcyklister är troligen väl införstådda med att hastighetsbegränsningar inte har ett dyft att göra med trafiksäkerhet för trafikantgruppen motorcyklister.
Borde det därför inte vara, tvärt om, dags att lobba för friare regler avseende hastighet för motorcyklister? Jag tror att en sådan reform skulle öka trafiksäkerheten för oss motorcyklister.

Tror det var runt 2006/2007 - jag var ny på jobbet och SMC lyckades nästa sig in på remiss-möte om hastighets gränser hos infrastruktur ministerns, tillsammans med NTF och ett par organisationer mera. Glömmer aldrig mötet, alla vi sänka mera än förslaget (det vi har idag typ).. Och där satt SMC med et berömd spåporthojs problem som då var väldig känd (10% av hojarna tog över hälften av dödsolyckorna och över 80% av försäkringsbolagens kostnader) - men, vi var lagom modiga och föreslog väldig seriöst 130.
jag får fortfarande kommentarer för detta uppförande..

Det går inte hem att argumentera om den trafiksäkerhets höjande effekt om att vi sku få köra lite fortare, för att skaffa oss "free safe space" - och inge studier kan visa någon effekt här. Tvärtom är hastighets skillnader ett elände olycka mässigt. (Tänk själv när du är på bandag!).. Jag har just lyssnad seriös på en dragning från Malaysia vart man har skild på MC & bil trafik på flera sträckningar. Problemet man har är när dessa fordonslag ska mixas in på samma väg!

Lite roligt är det rakt att jag just är i Seoul, på World Road Congress - som är trafikverk från 111 nationer som har sin globala konferens vart 4´år. Självfallet är här då ett avsnitt som rör MC. ders säljs just nu lika många MC som nitar i världen! Och roligt nog råkade jag bli talare och representera hojåkerna ch vore syn på saken - alttå MC och infra struktur..

Det som är viktigt att ha med är att 1.25 miljoner människor dör i trafiken årligen. Bland yngre män är trafiken den största anledning till död. 23% av alla som trafikdöd, gör det på MC! MC andelen växer, och det är för att bilarna ganska enkelt blir mera och mera säkra. Så även i Sverige - därför växer ANDELEN av döda motorcyklister.

Världssamhället börjar därför fokusera på MC. Det kan vara bra (om vi lyckas att få en finger med i spelet). Världsbanken pratar om hastighet som problem. I min presentation ser jag det som "Skills" alltså kunskap - hastighet anpassad efter kunskap - när vi prater olyckor i stort. Och här har vi en väg att gå..

Hemma blir fokus på hastigheten igen eftersom under hälften av all trafik inte respekterar gränserna, MC lite sämre än resten och vi är oskyddade - dvs dålig konsekvens om det krashas. Det är alttå store vinster om hastigheten sänks (på pappret).

Sen är ju allt lite mera komplicerad än så - RymdBörje mf är inne över viktiga grejor osså..

Mähä kl är mitt om natten och jag ska up om 4 timmer..
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Några frågor/funderingar:

- Hur får man fram (trovärdig) statistik på hastighetsefterlevnad på mc respektive bil?
Lyckas man kompensera för att mc-körning oftare sker vid bättre förutsättningar (torr väg och dagtid) än bil-körning (oftare mindre beroende av väder)?
Tar man hänsyn till att bilister i högre utsträckning bromsar inför fartkameror? Jag anser mig själv köra ungefär lika laglydigt med bil och med mc, förutom just vid fartkameror när jag tillfälligt kör lagligare med bil.

- På vilket sätt är statistik på hastighet intressant? Det är fortfarande individen som skall hållas ansvarig för sitt beteende, inte kollektivet som ska hållas ansvarigt för medelhastigheten?

- Varför återkommer samma feltänk så ofta; att de som INTE respekterar regler skulle respektera dem MER om fönstret för lagligt beteende blir mindre? En sänkning av hastighetsgränsen påverkar de som följer reglerna, inte de som bryter dem.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag var på en liten tripp till Tyskland (med bil) för någon vecka sedan. Körde på några kringelikrokvägar i rätt bra fart. Några körde som tusan, men jag tror ingen (eller iaf mycket få) körde "för fort". Hastighetsgränsen var 100...
Motsvarande väg här hemma hade uppskattningsvis varit skyltad 50-60 och alla hade legat i en lång kö, eller kört som de flesta gjorde här, dvs cirka 70-80. Vipps, så har vi uppviglat till allmän hastighetsöverträdelse.

Fram för RIMLIGA hastighetsgränser...bitte!

...och avsevärt bättre koll på upphandlade entreprenörer, så de gör sitt jobb - och helst rätt!

edit. oh, hittade fritext-enkäten. Har fyllt på lite funderingar där.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, "hastighetsfrågan måste upp på bordet" for att förklara för Trafikverket hur vi tänker, och varför "hastighet" inte är det absolut viktigaste för oss motorcyklister.
Ge mig en "säker hastighet" så skall vi snacka!
Kidsen på EU-moppar dör i sin hastighet; 45 km/h
Vad är en säker hastighet på MC?

Därför måste hastighetshysterin upp på bordet;
Vi dör med stor säkerhet även i laglig hastighet - tyvärr till stor del tack vare det sätt som Trafikverket inrättar trafikmiljön åt oss.


Det är så mycket annat som är viktigare för oss motorcyklister - därför måste vi diskutera hastighet.

Alla seriösa motorcyklister är troligen väl införstådda med att hastighetsbegränsningar inte har ett dyft att göra med trafiksäkerhet för trafikantgruppen motorcyklister.

Essingeleden är ett bra exempel på att hålla borde ersättas med att anpassa hastigheten. Skyltad hastighet går bra när det lagom trafik, inte när det är rusning. (Ensam en sommarnatt kan man hålla dubbla skyltade hastigheten utan att vara vårdslös. :D)
Om det vore avstånden som prioriterades där, inte hastigheten, skulle det rulla betydligt bättre med mer trafik men, framför allt, vara säkrare trafik. Speciellt för oss på hoj.

Jag bor där det mest är krokiga småvägar men jag håller sällan skyltad hastighet. Ibland går det fortare och ibland långsammare. På sommaren med lite trafik och bra förutsättningar kan det gå bra mycket fortare i sadeln. Vid mörker, regn, dåligt väglag och andra sämre förutsättningar kommer jag ibland inte ens upp i skyltad hastighet på vissa vägar.
Det var grunden i Fri fart. Som inte betydde att man fick köra så fort man ville utan att föraren själv bedömde vad som var en säker hastighet. Nu är jag född på 60-talet så jag var inte med utan jag har bara läst vad som gällde.

Tyvärr så är egen bedömning, särskilt för oss på SportHoj, av hastigheten helt utesluten. Noll vision är passiv och människan är inte med.

Dessutom är trafiksäkerhet, som det mesta nuförtiden, siffror. :( Siffror som ska visa rätt även om det blir fel i verkligheten. Det betyder att saker som lätt går att mäta, hastighet och alkohol, är viktigare än säkerhetsavstånd och frånvaron av mobiler i trafiken. Hur mäter man att säkerhetsavstånden blivit bättre och att människor undviker telefonprat och GPS-användning under körning? :(

Hur många bilister känner till Trafikförordningen? https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.


Hur många här har inte kört trött och använt mobilen? Om man inte erkänner är risken minimal att bli straffad. Blir du påkörd av en mobilpratare kollas inte telefonen som i UK.


2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.


Med rätt avstånd kommer hastigheten automatiskt att anpassas beroende på trafikmängd. Men hur mäter man det? Automatiska avstånds kameror?

Noll Vision kan möjligtvis fungera för bilister men för mopedister och cyklister är det samma problem som för motorcyklister. Vi måste själva se till att det inte händer och där är ju motorcyklisterna ljusår före cyklisterna. Det viktigaste för säkerheten är att bära hjälm men det hindrar väl inga olyckor?

Bra jobbat av SMC :tummenupp men vi kan inte stjälpa över allt ansvar utan även göra det vi kan själva. Tyvärr är jag inte hoppfull... :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag var på en liten tripp till Tyskland (med bil) för någon vecka sedan. Körde på några kringelikrokvägar i rätt bra fart. Några körde som tusan, men jag tror ingen (eller iaf mycket få) körde "för fort". Hastighetsgränsen var 100...
Motsvarande väg här hemma hade uppskattningsvis varit skyltad 50-60 och alla hade legat i en lång kö, eller kört som de flesta gjorde här, dvs cirka 70-80. Vipps, så har vi uppviglat till allmän hastighetsöverträdelse.

Fram för RIMLIGA hastighetsgränser...bitte!

...och avsevärt bättre koll på upphandlade entreprenörer, så de gör sitt jobb - och helst rätt!

edit. oh, hittade fritext-enkäten. Har fyllt på lite funderingar där.

Tyvärr är det inte alltid rimligt i Tyskland längre. Körde från Villa Löwenherz mot Uslar tidigare i höstas och första biten var det inte en raksträcka men det var 30, TRETTIO i vissa kurvor! Kan inte se någon annan anledning än att kunna sätta dit motorcyklister för det var ingen svårighet att, med säkerhet, köra betydligt fortare... :(
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vajerräcken tycker jag är i en helt egen kategori. Inser att de nog, kanske, hjälper fyrhjulingar vid incidenter av olika slag.

Men det går mig helt förbi hur någon kunnat hitta på något så enfaldigt när man vet att där kommer åka tvåhjulingar.

Hastighet kan man ändå förstå på något vis att de attackerar. Även om jag inte håller med. Faktum är väl att vi faktiskt har rätt så liberala hastighetsgränser jämfört med till ex vårt grannland, Norge.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Om det vore avstånden som prioriterades där, inte hastigheten, skulle det rulla betydligt bättre med mer trafik men, framför allt, vara säkrare trafik. Speciellt för oss på hoj.

Tyvärr så är egen bedömning, särskilt för oss på SportHoj, av hastigheten helt utesluten. Noll vision är passiv och människan är inte med.

Jag tycker att bristande avstånd till framförvarande är det enskilt största problem vi har i trafiken. Essingeleden är ett bra exempel (men tyvärr kan du ta vilken väg som helst, tom 30-sträckor).

-Du kör 70 km/tim som är skyltad hastighet. Det dröjer inte många minuter (om ens någon) innan du har en bil (eller lastbil) bakom dig som inte håller avståndet. Vad gör trafikpolisen? I praktiken ingenting.

I en sådan situation vill jag lämna platsen (om trafik- och säkerhetsomständigheter medger det). -Men då bryter jag mot lagen! Här måste lagstiftaren få upp ögonen (om de menar allvar med att vilja värna vår säkerhet i trafiken)!
 

Raderad medlem 51742

Guest
UPPDATERING: Nu kom till slut ett svar från Socialdemokraterna. Vet inte om man skall skratta eller gråta. Det tog dem alltså månader att producera ett svar som är ett copy/paste av partiprogrammet och som inte handlar om frågan överhuvudtaget. :va


Vänsterpartiet
Tack för din fråga. Förslagen nedan är nya för oss och inget vi tagit ställning till. I händelse av att något av dessa förslag skulle hamna i riksdagen för behandling så kommer vi att bereda ställningstagande i samband med det. Men det är inget som är aktuellt för närvarande.


Sverigedemokraterna
- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
Vi har lämnat in följande motion avseende ägaransvar för bil. Jag ser svårigheter att införa liknande system för MC då det i så fall skulle krävas registreringsskylt även fram: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...orningsbot-med-fartkamero_H3021294/?text=true

- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
Absolut inte!

- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
Nej, inte särregler för MC, men däremot progressiva böter liknande det finska systemet: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...essiva-fortkorningsboter-_H3021293/?text=true

- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
Absolut inte! Ett vansinnigt och trafikfarligt förslag

- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
Absolut inte!

- Ställa krav på alkolås för MC
Nej, är man onykter så sätter man sig inte på en MC, problemet är rattfyllerier vanlig bil samt lastbil.

- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
Spontant nej, varför särregler för just MC?

- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
Förstår ärligt talat inte syftet eller meningen med detta.

- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Vem kom på detta? Sitter det en miljöpartist som utredare hos trafikverket? Svar nej!


Centerpartiet
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.


Miljöpartiet
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.

Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.


Kristdemokraterna
Tack för ditt mail. Nedan försöker jag svara på dina frågor. Kristdemokraterna har inte i nuläget formulerat en MC-politik på en sådan detaljnivå att jag kan ge ett rakt svar på varje fråga. Trafiksäkerheten mycket viktig för Kristdemokraterna och vi har förslag för att ytterligare stärka trafiksäkerheten i Sverige. Trafikverkets förslag riktar sig emellertid ensidigt gentemot MC-förare och innebär en negativ särbehandling av dessa i jämförelse med andra trafikslag, vilket inte är befogat ur säkerhetssynpunkt.

- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
Detta vore orimligt om det inte görs för samtliga fordonsslag. Hastighetsöverträdelse är något som hamnar i "brottsregister". Att bli "brottsregisterad" utan atyt själv framfört fordonet är inte försvarbart i en rättsstat. Det måste fortsättningsvis också vara föraren som skall bötfällas. En invänding kan då bli att MC-förare inte kan tas i fartkameror - ja visst det, men då måste det bli mer av "personkameror" genom polis istället. Vi kan inte pga att det finns en hjälmlag - vilken troligen ingen vill ta bort - därför bötfälla ägare istället för förare.

- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
Förarutbildningar är de samma oavsett fordon, MC eller bil. Det måste vara lika regler för hur indragningar skall göras. Det måste betraktas minst lika allvariligt att en bilförare överträder hastigheten som en MC-förare. Att införa en särregel för MC är att försöka diskriminera en grupp. En hastighetsöverträdelse är ju inte i första hand bötfälld för att man kan orsaka sig själv skada, utan för att man blir en allmän trafikfara för andra trafikanter. Då kan man inte göra olika relger. En bil, som kör för fort, är minst lika farlig för sin omgivning som en MC.

- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
Förslaget är bara utformat för att diskriminera MC-förare, inte för att verkligen göra skillnad. Se föregående fråga.

- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
Förslaget skulle troligtvis inte motverka de farligaste situationerna. Det är inte på motorväg som det är störst fara utan i tätbebyggda områden och på mindre landsvägar. Om det är 70 eller 90, eller ens 110, så hjälper ju inte en regulator på 130 km/h. Om en olycka sker med en MC så är utgången mycket sämre ju högre hastigheten är för den enskilde, men redan vid hastigheter omkring 130 så är förarens chanser mycket små om en olycka skulle inträffa.

- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
Skulle man göra samma med en bil vore åtgärden helt OK - men varför just MC. Att föraren inte skall få framföra sitt fordon, är helt klart också i dag, men varför beslagta? Polisen får forsla bort MCn, men skall inte beslagta den.

- Ställa krav på alkolås för MC
Kristdemokraterna anser att detta borde göras på ALLA fordon, oavsett fordonsslag. Vi bör driva på att det blir obligaotriskt på alla fordonsslag istället, lastbil, buss, bil och MC.

- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
Det måste vara en generell regel som gäller alla fordon, inte bara MC - Trafikverket utgår från att MC-förare är sämre förare, man gör fler trafikförseelser etc. Det finns idag 275.000 MC i landet - alla förare av dessa kan knappast betraktas som brottslingar.

- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
Det är mycket såvrt att veta vad trafikverket är ute efter. OM någon haft oturen att förolyckas skall det med autaomtik innebära att man skulle ha svårare att få lämp - hur många "oskyldiga" skulle detta sätta dig?

- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Skulle kunna vara en generell regel, men knappast något för bara MC - men kanske något att överväga generellt för alla fordonsslag.


Socialdemokraterna
Tack för ditt mejl.

Tågen ska gå i tid. Det ska vara enkelt för människor att ta sig till jobbet och för gods att transporteras igenom Sverige. Socialdemokraterna vill investera kraftfullt i järnväg, tunnelbana och vägar. Det skapar fler jobb i Sverige.

Sverige har stark exportindustri och många kunskapsintensiva företag. Vi är många som pendlar till jobbet och avstånden är ibland långa. Men den svenska infrastrukturen har försvagats. Vi kan inte lita på att tågen går i tid.

Vi socialdemokrater vill istället se ett land där vi samlas för att utveckla vår samhällsmodell. Efter lång tid av bristande resurser till underhåll och nyinvesteringar är det svenska järnvägsnätet i stort behov av upprustning. Investeringar i infrastruktur och kollektivtrafik vidgar arbetsmarknadsregionerna, stärker exportindustrin och ger fler jobb och bättre konkurrenskraft.

Socialdemokraterna vill modernisera och förbättra den svenska järnvägen. Det kräver en kraftfull investering på att rusta upp och bygga ut järnvägsnätet, investera på strategiska infrastrukturprojekt som nya höghastighetsbanor och utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Människor i hela landet ska kunna ta sig fram snabbt och kunna lita på att tåget kommer i tid.

Även vägarna behöver förbättras. Trafiksäkerheten ska öka och basindustrins transporter underlättas. De underhållsförstärkningar och nyinvesteringar som behövs vill vi delvis finansiera med en vägslitageavgift för både de svenska och utländska lastbilarna som åker på våra vägar.
Hela landet ska växa. Utvecklingspotentialen i alla delar av Sverige ska tas tillvara genom att de lokala förutsättningarna stärks och de unika möjligheterna i varje geografiskt område främjas. Det kräver inte minst att tillgången till bredband och telefoni förbättras.

Vi socialdemokrater vill:

Göra en kraftfull satsning på underhållet av järnväg i Sverige.
Säkerställa kontrollen av underhållet av de svenska järnvägarna.
Se tydliga krav på tågens skick samt krav på punktlighet och kapacitet vid tilldelning av tåglägen.
Öka investeringarna i infrastruktur, vi vill bygga nya höghastighetsbanor och tunnelbana.
Stärka bredband och telefoni så att hela landet kan växa.


Moderaterna
Väntar fortfarande på svar...


Folkpartiet
Väntar fortfarande på svar...
 
Last edited by a moderator:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
S har uppenbart inte förstått frågan alls, eller svarat helt fel person. Dom regerar även i det här landet med tvivelaktigt resultat, ser ni en röd tråd?

Apropå logiska hastighetsgränser, 80 km/h på E4/E20 mot Stockholm säger jag bara. 3-4 filig motorväg.... "av miljöskäl".... Japp, om all annan logik inte håller - skyll på miljön!
Här i kommunen vill trädkramarna sänka till 30 km/h på alla vägar, "för igelkottarnas skull"!.... Miljöpartister, möjligen ännu värre än sossar...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top