Old Badger
SportHojsentusiast
Nu är det så att jag brevväxlar med Transportstyrelsen (igen). Jag är i stadiet att jag funderar på att begära ut underlaget för deras påstående:
"Om en körkortshavare har kört ett motordrivet fordon och då brustit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt ska körkortet återkallas, under förutsättning att överträdelsen inte kan anses som ringa."
Jag vill ha kalla siffror som bevisar deras tes att 101 km/h på en raksträcka med åkrar på sidorna i fullt dagsljus och torrt väglag faktiskt är väsentligt farligare än 70 km/h på samma raka för en person som givetvis är:
1. Är nykter
2. Har körkort
Bonusfråga skulle även kunna vara att få se deras underlag för att ovan exempel
är farligare än att köra 100 km/h genom kurvan innan rakan (där sikten är begränsad och hypotetiskt kan vi säga att det var vinterväglag och mörkt också) eftersom man då inte brustit mot någon regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Allt enligt allsmäktiga Transportstyrelsen.
Jag tycker det är skott i öppen kasse men måldomaren är tyvärr mutad. Men av ren princip så vill jag inte släppa det riktigt än. Att inskränka folks liv och samtidigt hänvisa till rent trams gör mig minst sagt irriterad. Inte ett dugg bättre än Nordkorea och Saudarabien.
Har ni några andra frågor jag borde begära få svar på när jag ändå är igång?
Håller fullständigt med!
Jag tycker det är väsentligt ur TRAFIKSÄKERHETSPUNKT att koncentrera sig på trafiken och inte prata i telefon eller göra annat, kolla digital karta, som distraherar föraren! Men där får du göra en egen bedömning men inte själv bedöma vad som är en säker hastighet på en glest trafikerad väg!
Här är några frågor jag tycker du ska få svar på!
Varför är det ena en egen bedömning medans den andra inte är det?
Varför är det nolltolerans mot alkohol i trafiken men inte när en mobilpratare beter sig på samma sätt som en alkoholpåverkad?