Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är det så att jag brevväxlar med Transportstyrelsen (igen). Jag är i stadiet att jag funderar på att begära ut underlaget för deras påstående:
"Om en körkortshavare har kört ett motordrivet fordon och då brustit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt ska körkortet återkallas, under förutsättning att överträdelsen inte kan anses som ringa."
Jag vill ha kalla siffror som bevisar deras tes att 101 km/h på en raksträcka med åkrar på sidorna i fullt dagsljus och torrt väglag faktiskt är väsentligt farligare än 70 km/h på samma raka för en person som givetvis är:
1. Är nykter
2. Har körkort

Bonusfråga skulle även kunna vara att få se deras underlag för att ovan exempel
är farligare än att köra 100 km/h genom kurvan innan rakan (där sikten är begränsad och hypotetiskt kan vi säga att det var vinterväglag och mörkt också) eftersom man då inte brustit mot någon regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Allt enligt allsmäktiga Transportstyrelsen.
Jag tycker det är skott i öppen kasse men måldomaren är tyvärr mutad. Men av ren princip så vill jag inte släppa det riktigt än. Att inskränka folks liv och samtidigt hänvisa till rent trams gör mig minst sagt irriterad. Inte ett dugg bättre än Nordkorea och Saudarabien.

Har ni några andra frågor jag borde begära få svar på när jag ändå är igång?

Håller fullständigt med! :tummenupp
Jag tycker det är väsentligt ur TRAFIKSÄKERHETSPUNKT att koncentrera sig på trafiken och inte prata i telefon eller göra annat, kolla digital karta, som distraherar föraren! Men där får du göra en egen bedömning men inte själv bedöma vad som är en säker hastighet på en glest trafikerad väg! :huvet

Här är några frågor jag tycker du ska få svar på!

Varför är det ena en egen bedömning medans den andra inte är det?

Varför är det nolltolerans mot alkohol i trafiken men inte när en mobilpratare beter sig på samma sätt som en alkoholpåverkad?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Tyvärr har vi sådan sandlåda i politiken. :( Jag kan köpa att man röstar ner dåliga förslag men när bra förslag röstas ner för att det kommer från "fel" parti då är det barnsligt beteende och inte ansvarsfullt i min värld.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet måste betyda att även fel åsikter får finnas.
Även om de flesta av hans partis åsikter i mitt tycke är fel. Det är hyckleri med åsiktsfrihet om bara "rätt" åsikter får finnas.

Men vad gäller möjligheten att köra hoj i bussfil så verkar det som det är tillräckligt många beslutsfattande MC-hatare inte vill ta till sig sakliga argument som gör att en regel som fungerat i 30 år ändras. Barnsligt beteende och inte särskilt ansvarsfullt i min värld.
Det gynnar ju bara missunnsamma MC-hatare...:(

Håller med om varenda ord:tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Detta kom just på mailen:

Hej,
Utan ni 27151 som skrivit under vårt upprop hade jag inte kunnat skriva dessa korta, men viktiga, ord: Trafikverket släpper 30-punktslistan som helhet. Jag är otroligt tacksam för ert stöd. Vi har känt svettpärlorna i pannan både hos oss själva och hos Trafikverket när de förstått hur många vi är och vad vi tillsammans kan förändra. Ju fler vi är, desto mer kan vi förändra. Bli medlem i Sveriges MotorCyklister idag.
Men, det finns fortfarande en rad mindre bra förslag – och prioriteringar – som riktar sig direkt mot oss som kör MC. Dessa måste diskuteras vidare. Därför är det här bara en delseger. Vi kommer därför att kämpa vidare och vi ger oss inte förrän vi slipper vara den trafikantgrupp som får ta de hårda smällarna. Jag behöver fortfarande ert stöd!
Jag behöver ert stöd för att kunna presentera vilka förslag som Trafikverket ska ska prioritera. Säkrare räcken, köra i bussfilen – eller kanske hastighetsregulatorer som Trafikverket tycker? Om du blir medlem i Sveriges MotorCyklister blir vi inte bara fler – vi blir starkare och det blir enklare att få till en vettig trafikmiljö. Klicka på länken nedan för att bli medlem:
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jovisst, har också fått mailet.

Den listan som diskuteras är ju såvitt jag vet exakt samma lista som har varit på tapeten två gånger tidigare. Nu ska den läggas åt sidan på nytt men vad är det som säger att den inte dyker upp igen om några år?

Pajasar på trafikverket som ens klottrar ner nått dylikt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det rör sig åt rätt håll, får man hoppas.

Ja, med ministerns svar och alla reaktioner som kommit TrV till handa lyckades vi i vart fall råda bort på de värsta excesserna - vi får klappa varandra på axlarna och säga "-bra jobbat" :krama

Men detta är, som SMC skriver, förmodligen bara en delseger - det finns med all säkerhet en hel del tosserier och några guldkorn kvar att städa bort respektive att vaska fram innan strategin är färdig för signering. Mina tankar går till de på kansliet (Jesper, Maria m fl) som sitter med i strategigruppen och får skopor med skit över sig från de övriga byråkraterna, hoppas Ni orkar hela vägen om Ni till äventyrs läser detta:tummenupp

Men som sagt - i kväll får vi fira!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra tråd med många utmärkta inlägg. Vässar mitt eget medvetande i dessa frågor.

Och med i SMC är jag redan, men jag hade annars gått med ögonblickligen!
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag har alltid retat mig på sekten SMC, men nu ska jag faktiskt gå med.
Enbart, och allena, på grund av Jesper. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Listan som helhet läggs åt sidan och istället kommer man ta upp de enskilda punkterna var för sig. :banana:fyllisar
Ptjaa, förstår jag det rätt har man lyckats rensa bort de värsta avarterna. Men visst kan några punkter säkert leva kvar, andra dyka upp. Vad som oroar mest är väl när TrV:s värderingar ska förändras till att förstå att SMC verkligen vill sina medlemmars bästa och värnar riktig trafiksäkerhet? Det tror jag inte sker på bara några veckor och leder till de tidigare välgångshälsningarna. Än är inget krig vunnet, knappast ens ett slag utan möjligen en skärmytsling.

Vat det inte Churchill som sa något i stil med att: "- This is not the end, it is not even the beginning of the end. But maybe it is the end of the beginning?"?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Enda sättet att slippa tokerierna i listan är att SD är för den, SMC också för den delen. Det borde räcka för att den beslutande majoriteten ska gå bananas och stoppa den. Samma när de börjar driva igenom den som enskilda förslag.
Tvärtompedagogik i utskott och riksdag. Är det där vi har hamnat?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tja ibland känns det nästan så!
Men, verkligheten är som tur är mera reell. Det känns väldig bra att listan som helhet är borta, vilket är en viktig gest i det som ska vara ett gemensamt samarbeta.
Dock, är det fullkomligt logisk att hastighets frågan måste up på bordet och diskuteras. Kom ihåg att sitsen vi har ute på vägarna är att över hälften av al trafik är över hastighetsgränserna. Nått måste självfallet göras, och här skal diskussionen tas. Och här får vi kanske acceptera att vi inte alla kommer vara 100% överens i alla frågor.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tja ibland känns det nästan så!
Men, verkligheten är som tur är mera reell. Det känns väldig bra att listan som helhet är borta, vilket är en viktig gest i det som ska vara ett gemensamt samarbeta.
Dock, är det fullkomligt logisk att hastighets frågan måste up på bordet och diskuteras. Kom ihåg att sitsen vi har ute på vägarna är att över hälften av al trafik är över hastighetsgränserna. Nått måste självfallet göras, och här skal diskussionen tas. Och här får vi kanske acceptera att vi inte alla kommer vara 100% överens i alla frågor.

Ja, vi måste VERKLIGEN ta itu med hastighetsfrågan, på den väg jag åker till jobbet kör alla i en kö ungefär 20+ mot skyltat, alla fordonsslag.
Alltså ska skyltad hastighet UPP och inget annat.

Hur kan dessa tokerier med sänkningar få pågå år ut och år in utan att folk blir vansinniga?
Hälls det något i vattnet eller vad?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ja, vi måste VERKLIGEN ta itu med hastighetsfrågan, på den väg jag åker till jobbet kör alla i en kö ungefär 20+ mot skyltat, alla fordonsslag.
Alltså ska skyltad hastighet UPP och inget annat.
...

Skriv gärna in din åsikt här: https://smca.cp.bsd.net/page/signup/vadtyckerdu

SMC samler sålunda hojåkernas expertise, och jag förväntar att vi kan få sammanställd detta på ett vettigt sätt - som vi kan ha med i "förhandlingarna"
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tja ibland känns det nästan så!
Men, verkligheten är som tur är mera reell. Det känns väldig bra att listan som helhet är borta, vilket är en viktig gest i det som ska vara ett gemensamt samarbeta.
Dock, är det fullkomligt logisk att hastighets frågan måste up på bordet och diskuteras. Kom ihåg att sitsen vi har ute på vägarna är att över hälften av al trafik är över hastighetsgränserna. Nått måste självfallet göras, och här skal diskussionen tas. Och här får vi kanske acceptera att vi inte alla kommer vara 100% överens i alla frågor.
Det finns ingen som helst logik i att "hastighetsfrågan måste upp på bordet" eftersom vad våra myndigheter anbelangar så innebär det diskussion om sänkta hastigheter. Det lär vara lättare att sälja snö till Inuiter än att övertyga berörda myndigheter om att förutsättningslöst diskutera hastigheter.

Det brukar ibland sägas att det är en hörnpelare för allmänt rättsmedvetande och acceptans att efterlevnad skall kännas självklar och rimlig. Runt Stockholm och på många andra vägar så är det uppenbart att då efterlevnaden är skral till usel, att det råder en stark dissonans mellan gällande regler och den allmänna rättsuppfattningen. Diskussionen skulle behöva handla om höjda hastigheter på många ställen, inte lägre och lägre och lägre...

Nästa gång någon vill visa sig "handlingskraftig" och sänka från 40 till 30 inom tätbebyggt område så handlar det om 25% sänkning...det blir det i tid fullt mätbart och pinsamt uppenbart längre restider och sannolikt mer föroreningar då få fordon är optimerade för 30.

Nästa utmaning är väl att få våra myndigheter att till en början diskutera de olämpliga som finns i trafiken. De som har men inte borde ha körkort och så förstås de som redan är utan...

Så jag är inte helt överens om det logiska i att hastighet är det nästa och viktigaste...
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...... diskussion om sänkta hastigheter. Det lär vara lättare att sälja snö till Inuiter än att övertyga berörda myndigheter om att förutsättningslöst diskutera hastigheter.
......

Jag är på väg till Grönland!!

Kolla lite på länken Gemensam Nationell samling GNS
En typ av arbets grupp nedsatt som del av Trafikverkets strategiske arbeta inom 0-visionen.

Gruppen som jobbar med hastighets efterlevnad har logisk Polis som "sammankallande" - men, noter gärna att SMC finns med i gruppen.

Jag kan berätta att vi rakt har diskuterad en logisk brist på acceptans för hastighets gränser, t. ex. Essingeleden för att ta ett exempel. Alternativt inför korsningar som tillkommer på f. ex. 90 vägar vart hastigheten sänk till 60 lång tid innan korsningen, etc..

Jag blev rent av positivt överrasket över att vi kan prata öppet om detta, och inse problemställningen.

SMC har också ett gäng hastighets mätningar från vägar vart vi kör, och mätningar visar kristal klart att (bil/MC) opp vissa sträckningar kör mycket för fort, eller båda kör en bra del under hastighets gränsen - vilket alla ser är ett symptom på fel satt hastighet.

Så - jag kan vara försiktig optimist.. (men, jag har mössan klar inför en Grönlands resa!)..
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, "hastighetsfrågan måste upp på bordet" for att förklara för Trafikverket hur vi tänker, och varför "hastighet" inte är det absolut viktigaste för oss motorcyklister.

Trafikverket inhägnar smala korridorer åt oss med dödsräcken och höjer där på tillåten hastighet till 100 km/h. Med de oskyddade trafikanterna i åtanke...?

För moderna bilar går det faktiskt att höfta fram en "säker hastighet" där förare och passagerare är rimligt trygga att klara en head-on smäll.

Vad är en "säker hastighet" för motorcykel?
Speciellt genom stålkorridorer avpassade endast för redan skyddade bilister - inte ens säkra för lastbilstrafiken...

Hur fort kan jag köra med min MC, och ändå ha en rimlig chans att överleva?
Lagstadgade 100 km/h?
Hmm... Jag dör ändå, alltså? 90km/h? 80...?

Ge mig en "säker hastighet" så skall vi snacka!
Kidsen på EU-moppar dör i sin hastighet; 45 km/h
Vad är en säker hastighet på MC?

Därför måste hastighetshysterin upp på bordet;
Vi dör med stor säkerhet även i laglig hastighet - tyvärr till stor del tack vare det sätt som Trafikverket inrättar trafikmiljön åt oss.


Det är så mycket annat som är viktigare för oss motorcyklister - därför måste vi diskutera hastighet.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top