Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Som om inte regeringen (ja jag vet att detta gäller myndigheten trafikverket) redan har gett en tillräckligt med anledningar till att flytta till Danmark (eller annorstädes).

Bara fortsätt, så får vi se hur det går med detta landet sen. Jag hoppas vissa åtalas när landet har nyktrat ur sin socialistdiktaturstatsdröm.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja ha då är det väl bara å ställa va hojen samt skruva av reg-skylten så är man en outlaw.......positivt med fri fart över allt och som någon skrev innan det är ju inga bylingar ute så det är ju helt riskfritt
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
På Trafikverket verkar det dock vara 1 april varje dag....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Grundproblemet är alltså att ingen följer hastighetsskyltarna, vare sig motorcyklister eller bilister. Och då menar jag kreti och pleti... Om trafikverket inför bestämmelser som ingen trafikant följer, vem är det då fel på? Trafikverket eller trafikanten? Trafikverket anser utan tvekan att det är fel på oss trafikanter, därom råder det ju åtminstone ingen tvekan.
Jag misstänker att Freeman beskriver vad som i grundläggande juridik på svenska brukar kallas det "allmänna rättsmedvetandet". Och Du har så rätt i Ditt resonemang, det bekräftas också av en publikation från VTI ( http://www.vti.se/sv/publikationer/...ingar-i-samband-med-nya-hastighetsgranser.pdf ), några korta fakta och slutsatser från den:

- Knappt 50% av trafikanterna håller hastighetsgränsen. Läs det igen. Knappt hälften. Lek med tanken att Du ställer upp alla boende i Din by, Ditt kvarter eller Din stadsdel på ett led efter varandra, i tur och ordning efter deras hastighet på vägen. Ta ut den mittersta personen. Hur ser den människan ut? Vi talar kanske inte om en adrenalinstinn gosse som just lämnat tonåren, körande en sporthoj eller trimmad BMW 330? Den personen är förmodligen en rätt vanlig människa med rätt vanliga värderingar, ändå tycker inte denne människa att hastigheten är rätt.
- det skiljer väldigt lite mellan fordonsslagen. Generellt sett kör mc-förarna något fortare än bilisterna på 70-väg, något långsammare än bilisterna på alla andra hastighetsgränser.
- yrkestrafiken är inga juveler i sammanhanget.
- när hastighetsgränsningen sänks med 10 km/h sjunker snittfarten med 2-3 km/h. Det omvända gäller intressant nog också, en höjning med 10 km/h innebär att snittfarten höjs 2-3 km/h.

En alldeles färsk utvärdering kring den senaste hastighetsändringen är högintressant: http://www.vti.se/sv/publikationer/...ranser-langtidseffekter-pa-trafiksakerhet.pdf
Här finner man att dödsfallen minskat med ca 14 liv (eller 40%) vilket borde vara klang och jubel. Men notera de svårt skadade! De är många fler och därför ett betydligt bättre statistiskt underlag. Och de minskar inte alls när hastigheten sänkts! Vilka slutsatser drar man av det? Hur har det resultatet tolkats? Uppenbarligen inte alls, det tigs ihjäl. Kanske för att Världens Bästa Tragikverk internationellt sett kan peka på väldigt låga dödssiffror men inte alls lika imponerande siffror när det gäller svårt skadade...

Det innebär att en (av måhända flera) åtgärd BORDE vara att titta över hastighetsbegränsningarna utifrån de faktiska risksituationer som föreligger. Det finns sträckor där de är bra men vi vet nog alla sträckor där de är långt ifrån välmotiverade. Men nej. Den slutsatsen verkar man inte särskilt intresserad av, då är det bättre att brainstorma fram direkt löjeväckande åtgärder och sedan föra fram dem som ett argument i ett mycket viktigt och seriöst strategiarbete. Man häpnar.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tycker att han beskriver det där om hastighetstalibanism rätt bra.

 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
"System som OMÖJLIGGÖR stöld av MC!"

Äntligen! Jag har alltid velat ha en kärnvapensäker bunker 60 meter under jorden.

Skulle också vilja se trafikverkets tanke på hur de rent tekniskt tänkt lösa detta. Enda sättet jag kan se är att helt enkelt förbjuda mc-helt och hållet. Finns det inga MC så kan de heller inte stjälas.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle också vilja se trafikverkets tanke på hur de rent tekniskt tänkt lösa detta. Enda sättet jag kan se är att helt enkelt förbjuda mc-helt och hållet. Finns det inga MC så kan de heller inte stjälas.

Resonerandet kring tekniska saker i en sådan myndighet liknar väl något sånt här

https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc


Det är inte så konstigt att det blir fler olyckor om man har orimligt låg hastighetsbegränsning än om man har rimlig begränsning. De flesta kommer att köra en bit över begränsningen medan ett fåtal kommer att lyda lagen. Det innebär att vi får hyffsat stor relativ hastighet mellan bilarna vilket leder till större olycksrisk, t.ex genom fler omkörningar. För övrigt är våra trafikmyndigheter muppar, tycker jag :död
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag såg senast idag två ungdomar som gissingsvis inte ägde dom mc som de åkte på. ( skyltlösa motarder på cyckelbana)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag såg senast idag två ungdomar som gissingsvis inte ägde dom mc som de åkte på. ( skyltlösa motarder på cyckelbana)
mjo. Och när de kör åt helsicke eller placerar sina motarder i sidan på en bil anser Tragikverket att det är vi motorcyklister som ska hantera frågan.

Men visst. SMC kanske ska skrota storbanekurser och i stället ägna sig åt att utbilda fyllbultar och Hojtjyvar? Det är bara att modifiera konceptet något:

Övningsområdet får i nödfall vara inhägnat, dock får inga kurvor finnas på övningsplatsen. Här tränar vi på raksträckor som inte är för breda.

Inskrivning och besiktning: kommer det någon skitstövel med körkort och försäkring river vi regplåten av hojen. Därefter leds hojen av deltagaren 5 meter. Misslyckas någon och klarar testet får dom omgående svepa ett tandborstglas med whisky, vänta fem minuter och därefter upprepa testet. När deltagaren ramlar omkull är testet godkänt. Hojen reses, låses och ev nycklar beslagtas.

Förarmöte: kort info kring hur man snor en hoj, därefter får deltagarna bryta upp styrlås, kapa kedja och tjuvkoppla sina maskiner.

I stället för hastighetsindelning delar vi in grupperna efter missbruk, t ex alkohol, tabletter, de som inhalerar och slutligen de som injicerar.

Kursen körs i steg 1 - håll Dig på vägen under hård acceleration. En växel de första tre passen för att inte göra det allt för svårt, varvstoppet måste uppnås tidigt. I steg 2 lär vi oss dessutom tvärnita, rulla ut på gräset, slänga hojen på backen och rusa därifrån. I steg 3 repeterar vi steg 2, därefter kör deltagarna två och två för att lära sig blockera efterföljande fordon på ett trafiksäkert sätt. I steg 4 väljer deltagarna själva vilken talang de behöver förkovra.

Det kanske är något sådant Tragikverket tänker sig? God natt!
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag visste det redan men ibland så är det kul att få det bekräftat från deras eget håll.Att de styrande är fullkomliga idioter som saknar all verklighetsförankring i det vardagliga livet hos landets befolkning.Denna bekräftelse gjorde det bara värre för de styrande och bättre för mig själv när jag nu skiter ännu mer i vardagens lagar och förordningar.Tack för detta landets politiska partier med underordnade instanser. :crash
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För låg hastighet är det värsta jag vet, oavsett fordon. Speciellt igenom Stockholm är det nu oftast 80 km/h som är skyltat. Men de flesta fortsätter köra utefter vägens kapacitet, oftast 90-100 (eller mer ibland). För seriöst, 80 på en 4-filig väg, DYGNET runt? Vem är pantskallen som kom på det? Man skyltar efter värsta scenariot någonsin med max trafikvolym. Resten av tiden då?

Ett problem är ju även när miljöpartister väljer att köra exakt skyltad eller gärna under, när flödet som vägen tillåter och ligger på är en helt annan. Det är då stressade och farliga omkörningar uppstår.

Lägg därtill en massa j-vla fartkameror som folk är livrädda att köra förbi i skyltad hastighet.

Likt politiker så är inte Trafikverket förankrade i verkligheten, utan i teorier skapade av överbetalda mutade politiker, ofta från miljöpartiet. :huvet

Fixa problemet istället för att låta alla andra vettiga människor lida. Fred skapas sällan med fredspipa...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För låg hastighet är det värsta jag vet, oavsett fordon. Speciellt igenom Stockholm är det nu oftast 80 km/h som är skyltat. Men de flesta fortsätter köra utefter vägens kapacitet, oftast 90-100 (eller mer ibland). För seriöst, 80 på en 4-filig väg, DYGNET runt? Vem är pantskallen som kom på det? Man skyltar efter värsta scenariot någonsin med max trafikvolym. Resten av tiden då?...
Mmm - det gamla uttrycket att Hastighet dödar borde kanske omformuleras till att det faktiskt är Hastighetsskillnader som dödar? Att skyltad fart ska sättas så nära den medelfart som normalbegåvade trafikanter väljer att hålla med hänsyn till sin egen och andras säkerhet (övre 75-80% fraktilen?)? Det förefaller även vara andemeningen i den tidigare länkade videon från Kanada och resonemanget i artikeln från Australien...
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det enda jag gillade där var ägaransvar, fast det ska såklart gälla alla registrerade fordon.
Folk skulle bli betydligt mindre intresserade av att låna ut sitt fordon till idioter.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....
Övningsområdet får i nödfall vara inhägnat, dock får inga kurvor finnas på övningsplatsen. Här tränar vi på raksträckor som inte är för breda...

Jag är inte 100 överens - efter att vi har jobbat med initiativet. Vi ser i dagens statistik at tjuvar, alkoholister och narkomanerna osså kör av i kurvor. Därför måste vi ha element kurvor med på kurserna. Klart dom ska lära att dricka av flasken även under kurvtagning - dock kan vi inte tillåta glasflasker...

Är just nu på Tylösands Konferensen vart trafiksäkerhets eliten är på plats. Och detta 30 punkts program är redan en snackis.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är inte 100 överens - efter att vi har jobbat med initiativet. Vi ser i dagens statistik at tjuvar, alkoholister och narkomanerna osså kör av i kurvor. Därför måste vi ha element kurvor med på kurserna. Klart dom ska lära att dricka av flasken även under kurvtagning - dock kan vi inte tillåta glasflasker...

Är just nu på Tylösands Konferensen vart trafiksäkerhets eliten är på plats. Och detta 30 punkts program är redan en snackis.
Ja - camelbacks med spolarvätska eller polsk sprit av låg kvalitet är ju ett måste, Dina/Era/Våra kurser må ju hålla en jämn och hög nivå...

Om Du nu absolut måste ha en kurva med tycker jag Du rymmer den under steg 4 i så fall - gärna i kombination med den redan avklarade släppa-hojen-rusa-iväg-delen. Alltså - kör in i kurvan - vingla av med stela armar och jeansen fladdrande runt byxbenen - släpp ned hojen - rusa iväg. Deal?

Lycka till i Tylösand, läser Du igenom tråden hittar Du många fina samtalsämnen kring kaffebordet... ;)
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En mc är ett rätt praktiskt fordon för en krimminell person. Man kan köra på vägar, cyckelbanor , promenadstigar, parker och lekplatser m.m. Det gör det enklare att komma undan en förföljande polis jämfört med en bil som bara kan köra på vägar eftersom dom andra alternativen ofta är blockerade av olika stolpar och staket. Den kan parkeras i ett cyckelrum, förråd eller soprum m.m. En svart integralhjälm gör det svårt att identifiera föraren både vid körning och vid ett eventuellt brott.

Naturligtvis är gruppen ett stort problem eftersom den inte är mottaglig för information om t.ex risker. Utbildningsinsatser är förstås omöjligt eftersom dom inte har körkort eller äger "sin" mc. I många fall använder föraren även droger. Den största risken som den gruppen upplever är förstås inte trafikala risker. Det är risken att åka fast om man inte lyckas fly.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top