Ja precis. Det var menat just som ett exempel på ett "alternativt" sätt att ta en kurva.
Motorbroms in i kurvan är ju förstås också ett sätt. Till viss del tillämpar jag detta i de flesta kurvor redan, då jag inte är helt bekväm med regelrätt trail braking. Broms (om det behövs) följt av motorbroms allra sista biten före det börjar svänga, men sedan direkt på gas, jämnt och metodiskt. Hinner då ladda mentalt före kurvan på ett annat sätt än om jag ligger på med broms in till apex upplever jag. Motorbromsar man ända fram till apex låter det som en variant av trail braking tycker jag.
Inte alltid helt lätt med definitioner som sagt.
Ok trodde du skrev att det var helt fel! Detta skrev du om du redan glömt bort det.
Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.
Jag skrev redan från första inlägg att det finns många olika sätt att köra på och att det bästa är att köra på det som känns säkrast.
Orkar inte rabbla upp alla som har upp lyst mig i denna tråd om hur fel jag har och inte vet vad snackar om .
Men som jag sa i före inlägg tror en del av oss har menat samma sak men uttryckt det olika