Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Vet inte om jag har missförstått det helt. Har ju hänt förut Trail brake har väl med styrgeometri att göra först och främst lr? Att få hojen att svänga bättre in i en böj? Ett mindre försprång på framhjulet med komprimerad gaffel.
Sen kan det ju ha andra fördelar (och nackdelar åxå)?! Det säkraste sättet på gata måste väl vara att ha någorlunda rätt hastighet innan man svänger.
Nej, på bana handlar om att nyttja 100% av däckets friktion under så stor del av kurvan som möjligt.
Tar man med sig tekniken till gatan så är det ju inte längre 100% men fortfarande en metod att fördela ut sträckan där man använder en rimlig andel av däckets tillgängliga friktion. Och man kan därmed ha mer marginaler kvar igenom kurvan.
Säg att du och din kompis kör tillsammans så ni håller därmed samma fart, i genomsnitt.
Utan trailbrake blir det inbromsning att du nyttjar kanske 70% av däckets friktion, sedan lite rull med 0% nyttjande av friktionen, följt av att du börjar luta hojen och friktionen ökar succesivt från 0 till återigen kanske 70%, sedan när kurvan börjar räta upp sig ger du succesivt mer gas i takt med att du rätar upp hojen och ligger därmed kvar på 70% ut ur kurvan.
Kompisen som använder trailbrake kommer bromsa lite senare, och nyttjar ändå kanske bara 60% av däckets friktion, när han börjar lutan hojen släpper han succesivt på bromsarna och nyttjar därmed fortfarande 60% av däckets friktion, sedan blir utgången och accelerationen lika.
Och 50m efter kurvan har dom fortfarande samma avstånd till varandra och till synes körde de lika fort genom kurvan men han som använde trailbrake hade alltså större marginaler.