Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte om jag har missförstått det helt. Har ju hänt förut ;) Trail brake har väl med styrgeometri att göra först och främst lr? Att få hojen att svänga bättre in i en böj? Ett mindre försprång på framhjulet med komprimerad gaffel.
Sen kan det ju ha andra fördelar (och nackdelar åxå)?! Det säkraste sättet på gata måste väl vara att ha någorlunda rätt hastighet innan man svänger.

Nej, på bana handlar om att nyttja 100% av däckets friktion under så stor del av kurvan som möjligt.

Tar man med sig tekniken till gatan så är det ju inte längre 100% men fortfarande en metod att fördela ut sträckan där man använder en rimlig andel av däckets tillgängliga friktion. Och man kan därmed ha mer marginaler kvar igenom kurvan.

Säg att du och din kompis kör tillsammans så ni håller därmed samma fart, i genomsnitt.

Utan trailbrake blir det inbromsning att du nyttjar kanske 70% av däckets friktion, sedan lite rull med 0% nyttjande av friktionen, följt av att du börjar luta hojen och friktionen ökar succesivt från 0 till återigen kanske 70%, sedan när kurvan börjar räta upp sig ger du succesivt mer gas i takt med att du rätar upp hojen och ligger därmed kvar på 70% ut ur kurvan.

Kompisen som använder trailbrake kommer bromsa lite senare, och nyttjar ändå kanske bara 60% av däckets friktion, när han börjar lutan hojen släpper han succesivt på bromsarna och nyttjar därmed fortfarande 60% av däckets friktion, sedan blir utgången och accelerationen lika.

Och 50m efter kurvan har dom fortfarande samma avstånd till varandra och till synes körde de lika fort genom kurvan men han som använde trailbrake hade alltså större marginaler.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En annan kul teknik man kan använda för att utveckla trailbraking ytterligare, och nu snackar jag bara bana, är att man trailbreakar in mot apex och strax innan man är framme så går man på lite gas, samtidigt som man bibehåller trycket på frambromsen. När man då når apex så har man alltså gas och broms samtidigt.
När man då släpper bromsen så sticker hojen iväg direkt utan att man behöver vänta på att man öppnar trotteln. Själva poängen här är en påbyggnad på Two stroke mans resonemang här ovanför, där man ska bibehålla friktion hela tiden, man får inte rulla någonstans.
Bromsfriktion fram till apex och accelerationsfriktion från det att man släpper bromsen. Det är ganska fränt när man får till det och sparar någon tiondel i kurvorna... :)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag har träffat körskolelärare, för MC, som på fullaste allvar påstod att det inte gick att bromsa i kurvor, för då reser sig hojen bara och går rakt fram, och då är det kört. Om man av någon anledning var tvungen att bromsa i en kurva, trots att det var omöjligt, så skulle man enbart använda fotbromsen, för det var det enda säkra.

Jag har också stött på körskolelärare (inte samma dock) som påstod att man svänger hojen genom att trampa på fotpinnarna, inte dra i styret. Jag tror snarare att han kanske trampade på fotpinnarna, men för att inte åka av så höll han emot i styret, och då svängde hojen :gnissla

Så att vanliga hojåkare är ilurade diverse myter och har konstiga nojor är inte alls konstigt.
I foldern som SMC släppte för några år sedan stod det något om tryck-tramp har jag för mig. Jag blev väldigt konfunderad då jag läste det. Nästa gång jag var ute så prövade jag göra som det stod men metiden fungerade ju inte alls. Är det motstyrning dom egentligen menar, fast uttryckt på ett väldigt krångligt sätt?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har träffat körskolelärare, för MC, som på fullaste allvar påstod att det inte gick att bromsa i kurvor, för då reser sig hojen bara och går rakt fram, och då är det kört. Om man av någon anledning var tvungen att bromsa i en kurva, trots att det var omöjligt, så skulle man enbart använda fotbromsen, för det var det enda säkra.

Jag har också stött på körskolelärare (inte samma dock) som påstod att man svänger hojen genom att trampa på fotpinnarna, inte dra i styret. Jag tror snarare att han kanske trampade på fotpinnarna, men för att inte åka av så höll han emot i styret, och då svängde hojen :gnissla

Så att vanliga hojåkare är ilurade diverse myter och har konstiga nojor är inte alls konstigt.

I foldern som SMC släppte för några år sedan stod det något om tryck-tramp har jag för mig. Jag blev väldigt konfunderad då jag läste det. Nästa gång jag var ute så prövade jag göra som det stod men metiden fungerade ju inte alls. Är det motstyrning dom egentligen menar, fast uttryckt på ett väldigt krångligt sätt?
Jag upplever att det där är mycket beroende på hoj. Osäker på om det beror på chassiegeometri eller var det ligger.
Men redan i mitt fall så svarar gixxern väldigt bra på att vikta fotpinnarna, lägger man ut lite vikt till så följer hojen efter. Däremot svarar den relativt segt på motstyrning.
Kawan å andra sidan kan man efter en viss hastighet ställa sig på en fotpinne utan att det har någon egentlig inverkan på kursen. Däremot att lägga ett litet tryck på styrändan så lägger den över rysligt fort.

Kan tänka mig att detta beror dels på att min vikt flyttar ekipagets totalvikt längre bak på suckan, medans den 50 kilo tyngre kawan är mindre känslig, dock med mer roterande vikt så blir den oerhört kursstabil i högre farter. Styrdämparen som finns på gixxern men saknas på kawan kan också tänkas minska motstyrningens effektivitet.
Men det är säker många faktorer som inverkar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag upplever att det där är mycket beroende på hoj. Osäker på om det beror på chassiegeometri eller var det ligger.
Men redan i mitt fall så svarar gixxern väldigt bra på att vikta fotpinnarna, lägger man ut lite vikt till så följer hojen efter. Däremot svarar den relativt segt på motstyrning.
Kawan å andra sidan kan man efter en viss hastighet ställa sig på en fotpinne utan att det har någon egentlig inverkan på kursen. Däremot att lägga ett litet tryck på styrändan så lägger den över rysligt fort.

Kan tänka mig att detta beror dels på att min vikt flyttar ekipagets totalvikt längre bak på suckan, medans den 50 kilo tyngre kawan är mindre känslig, dock med mer roterande vikt så blir den oerhört kursstabil i högre farter. Styrdämparen som finns på gixxern men saknas på kawan kan också tänkas minska motstyrningens effektivitet.
Men det är säker många faktorer som inverkar.
Enligt "twist of the wrist II" så gör man automatiskt motstyrning när man lutar kroppen. Att lägga ALL vikt på en pinne gör nästan ingen skillnad. Kolla filmen (han har ett extra styre för att utesluta styrinput). På alla hojar jag kört är det motstyrning som svänger hojen. Att flytta kroppen hjälper, att vikta fotpinnar etc gör skillnad i grepp men jag tycker inte det hjälper jättemycket med att få ner hojen.
Sen är det ju, som du säger, stor skillnad i hojtyp men det är ändå motstyrning som gäller..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En annan kul teknik man kan använda för att utveckla trailbraking ytterligare, och nu snackar jag bara bana, är att man trailbreakar in mot apex och strax innan man är framme så går man på lite gas, samtidigt som man bibehåller trycket på frambromsen. När man då når apex så har man alltså gas och broms samtidigt.
När man då släpper bromsen så sticker hojen iväg direkt utan att man behöver vänta på att man öppnar trotteln. Själva poängen här är en påbyggnad på Two stroke mans resonemang här ovanför, där man ska bibehålla friktion hela tiden, man får inte rulla någonstans.
Bromsfriktion fram till apex och accelerationsfriktion från det att man släpper bromsen. Det är ganska fränt när man får till det och sparar någon tiondel i kurvorna... :)

Tycker återigen att det finns en poäng med att föra över denna teknik till gatan. Dvs, inte för att man ska få snabbare utgång ut kurvorna men för att det blir en mjukare övergång mellan gas och broms om man överlappar dem. Såklart då att man inte lägger full gas medan man bromsar utan snarare kanske 20-30%. Tekniken är dock densamma som du beskriver. Har använt detta i synnerhet när jag kör med passagerare, för att det ska bli mindre ryckigt för dem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag upplever att det där är mycket beroende på hoj. Osäker på om det beror på chassiegeometri eller var det ligger.
Men redan i mitt fall så svarar gixxern väldigt bra på att vikta fotpinnarna, lägger man ut lite vikt till så följer hojen efter. Däremot svarar den relativt segt på motstyrning.
Kawan å andra sidan kan man efter en viss hastighet ställa sig på en fotpinne utan att det har någon egentlig inverkan på kursen. Däremot att lägga ett litet tryck på styrändan så lägger den över rysligt fort.

Kan tänka mig att detta beror dels på att min vikt flyttar ekipagets totalvikt längre bak på suckan, medans den 50 kilo tyngre kawan är mindre känslig, dock med mer roterande vikt så blir den oerhört kursstabil i högre farter. Styrdämparen som finns på gixxern men saknas på kawan kan också tänkas minska motstyrningens effektivitet.
Men det är säker många faktorer som inverkar.
Jag har funderat om dom håller emot i styret när dom trycker febrilt på fotpinnarna, och då svänger det, utan att dom egentligen förstår varför? :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt "twist of the wrist II" så gör man automatiskt motstyrning när man lutar kroppen. Att lägga ALL vikt på en pinne gör nästan ingen skillnad. Kolla filmen (han har ett extra styre för att utesluta styrinput). På alla hojar jag kört är det motstyrning som svänger hojen. Att flytta kroppen hjälper, att vikta fotpinnar etc gör skillnad i grepp men jag tycker inte det hjälper jättemycket med att få ner hojen.
Sen är det ju, som du säger, stor skillnad i hojtyp men det är ändå motstyrning som gäller..

japp så är det. Jag vill mena att det man gör när man flyttar ut vikten på ena fotpinnen är att man får ett extra tryck i ”rycket i styrhalvan” då man använder hela kroppsvikten för att dra i styret. Inte att viktförskjutningen i sig gör skillnad, som du säger.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan tillägga att när min fästmö skulle börja övningsköra så sa jag att hon skulle motstyra och förklarade snabbt, men det gick visst in och ut.. Hon kunde jäklar i det inte hålla sig på sin sida i en enda sväng som inte var rak.. När jag förklarade hur det gick till igen så föll allt på plats.

Man kan inte styra en hoj utan att motstyra. Hur man gör det är olika; en del vet inte ens att de gör det. Försök vrida styret åt det hållet ni vill svänga nästa gång ni är ute så märker ni ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motstyrning handlar om att ge impuls till att luta hojen. Det går alldeles utmärkt att både cykla och köra motorcykel utan att hålla i styret över huvudtaget. Lutningen ger svängen, sedan är det ju en fråga om hur snabbt och med vilken precision svängen inleds.

Så styret är egentligen överflödigt på en MC…
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om att trampa på en fotpinne. På en trampcykel trampar man på en pinne i taget. Det går att cykla rakt fram ändå.
Många av oss har inget vidare kroppskontroll och har ingen aning om vad dom gör. Du kan köra motorcykel i massor med år utan att ha en aning om att du använder motstyrning. Sett dressyrtränare som sagt åt samma elev i tio års tid att lätta på innertygeln. Där eleven tror att dom gör det. men aldrig gjort det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt "twist of the wrist II" så gör man automatiskt motstyrning när man lutar kroppen. Att lägga ALL vikt på en pinne gör nästan ingen skillnad. Kolla filmen (han har ett extra styre för att utesluta styrinput). På alla hojar jag kört är det motstyrning som svänger hojen. Att flytta kroppen hjälper, att vikta fotpinnar etc gör skillnad i grepp men jag tycker inte det hjälper jättemycket med att få ner hojen.
Sen är det ju, som du säger, stor skillnad i hojtyp men det är ändå motstyrning som gäller..
SMC:s folder (och kurslitteratur) har övningar som delvis är tagna ur Twist of the wrist och just "Tryck - tramp" handlar om att få en motorcykel att svänga snabbt. Det ingår i SMC utbildningar på både BKK och Knixkurserna men är mer frekvent som övning på BKK (som körs på stora banor).
Grunden i övningen handlar om just motstyrning och att en motorcykel inte alls vill svänga i höga farter. Beroende på hoj och fart så ska man ju trycka på den styrhalva som vetter åt det håll man vill svänga (vi är starkare när vi trycker än när vi drar).
När det börjar gå riktigt fort och man vill få en hoj att svänga snabbt så trycker man som sagt på den styrhalva åt det håll man vill svänga men för att få ännu mera kraft så trycker man även på den motsatta fotpinnen, man "sträcker ut" vänster ben och höger arm när man ska svänga åt höger. Det här är en övning för att tjäna tid på bana samt även minska den faktiska tiden från det att man gör styrimpuls tills man uppnår rätt lutning på hojen. Lutningen är ju som bekant det som får hojen att svänga, inte styrets vridning som bara är en initiering av lutningen, precis som Brooklyn påpekade här ovan :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan tillägga att när min fästmö skulle börja övningsköra så sa jag att hon skulle motstyra och förklarade snabbt, men det gick visst in och ut.. Hon kunde jäklar i det inte hålla sig på sin sida i en enda sväng som inte var rak.. När jag förklarade hur det gick till igen så föll allt på plats.

Man kan inte styra en hoj utan att motstyra. Hur man gör det är olika; en del vet inte ens att de gör det. Försök vrida styret åt det hållet ni vill svänga nästa gång ni är ute så märker ni ?
Ett bra sätt att lära någon hur motstyrning fungerar är att be dem köra med en hand på styret och försöka att få hojen att svänga. Dels så märker man snabbt att det inte går att få den att svänga utan motstyrning och dels märker man att det också blir ganska tungt, speciellt när farten ökar... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
japp så är det. Jag vill mena att det man gör när man flyttar ut vikten på ena fotpinnen är att man får ett extra tryck i ”rycket i styrhalvan” då man använder hela kroppsvikten för att dra i styret. Inte att viktförskjutningen i sig gör skillnad, som du säger.

Det är väldigt olika på olika hojar. På en offroadhoj med lång fjädringsväg fungerar det att "vikta fotpinnar" väldigt effektivt som styrmedel. Speciellt när man dessutom står upp mycket så har man ju armarna "ovanför" styret och får därför väldigt lite hävarmseffekt med motstyrningen, jämfört med att man sitter ner med armarna "bakom" styret och får hävarm.

Testa att stå upp på en endurohoj utan att hålla i styret och bara lägga vikt på fotpinnarna så märker ni att den lutar väldigt effektivt, och lutningen (inte styrutslaget) var ju själva poängen från första början med att få hojen att svänga.

Om vi är inne på grus- och enduro så är det också väldigt stor skillnad beroende på vilken fotpinne man lägger mer vikt när man ska svänga snabbt. Svänger man in och trycker till på innerpinnen så sticker bakhjulet ut i sladd, blixtsnabbt. Vill man häva sladden eller köra långa powerslides så lägger man vikten på ytterpinnen, då blir hojen väldigt stabil och man kan sladda en stor grushoj med bara en hand på styret... :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
SMC:s folder (och kurslitteratur) har övningar som delvis är tagna ur Twist of the wrist och just "Tryck - tramp" handlar om att få en motorcykel att svänga snabbt. Det ingår i SMC utbildningar på både BKK och Knixkurserna men är mer frekvent som övning på BKK (som körs på stora banor).
Grunden i övningen handlar om just motstyrning och att en motorcykel inte alls vill svänga i höga farter. Beroende på hoj och fart så ska man ju trycka på den styrhalva som vetter åt det håll man vill svänga (vi är starkare när vi trycker än när vi drar).
När det börjar gå riktigt fort och man vill få en hoj att svänga snabbt så trycker man som sagt på den styrhalva åt det håll man vill svänga men för att få ännu mera kraft så trycker man även på den motsatta fotpinnen, man "sträcker ut" vänster ben och höger arm när man ska svänga åt höger. Det här är en övning för att tjäna tid på bana samt även minska den faktiska tiden från det att man gör styrimpuls tills man uppnår rätt lutning på hojen. Lutningen är ju som bekant det som får hojen att svänga, inte styrets vridning som bara är en initiering av lutningen, precis som Brooklyn påpekade här ovan :)
Trycker med yttre foten gör man väl för fäste och kontroll när det släpper?
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top