Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Enligt fysikens alla lagar så vill en mc resa sig upp automatiskt vid gaspådrag.
Därför gasar jag aldrig i kurvan.
Alla kör på olika sätt och det är nog bästa att köra så som man upplever bäst och lättast.
Synd bara att det inte var lönsamt att ta hit California superbike school.
Det är dom som lärt mig mest och det roligaste kurser som jag kört på.
Jag gick alla 4 stegen en sommar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Enligt fysikens alla lagar så vill en mc resa sig upp automatiskt vid gaspådrag.
Därför gasar jag aldrig i kurvan.
Alla kör på olika sätt och det är nog bästa att köra så som man upplever bäst och lättast.
Synd bara att det inte var lönsamt att ta hit California superbike school.
Det är dom som lärt mig mest och det roligaste kurser som jag kört på.
Jag gick alla 4 stegen en sommar
Det är nog en skröna du lärt dej, personligen med endast 2,5 år och snudd 3000+ mil på sportigare hoj med ålder på 55 år så har jag lärt mej så enormt mycket om kurvtagnings teknik och överlag körteknik på egen hand o svar på mina frågor av ett par vänner som har tävlat i många år o är instruktörer.

Igår åkte sambon med för första gången någonsin och vi började lite försiktigt i 70-80km på små kurviga vägar för att känna på hur det känns och reagerar.

Men efter några mil o några 100kurvor insåg jag att när jag kör som vanligt och bromsar in i böjarna o behåller både broms och lite gas genom böjarna så går hojen lika stadigt och behåller spåret jag väljer lika lätt o naturligt trotts 65 kg extra över bakhjulet centrum.

Har aldrig känt att hojarna vill resa sig trots det både släpp bak o nyligen fram när man gasar på rejält, därimot har jag kört av vägen några gånger med motarder men det har berott på farten/framhjulet grepp.

Testa du att axelerera efter apex så får du en vad jag upplever en helt naturligt och mycket stabil hoj ut ur böjen som naturligt går ur böjen ut på rakan.

Detta går utmärkt med skjuts ochså kompisen kör snabba gruppen med sin sambo bakpå o åker ifrån många snabba på bana med skjuts utan att vurpa.

Jag brukar titta på typ sådanahär videos, är inte intresserad av hur fort det går utan Hur o vad dom gör i vissa situationer.


Sedan varken skall eller bör man köra som Max wrist på allmänväg han har ju crachat en del hojar o det är onödigt o dumt på bland folk..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt fysikens alla lagar så vill en mc resa sig upp automatiskt vid gaspådrag.
Därför gasar jag aldrig i kurvan.
Alla kör på olika sätt och det är nog bästa att köra så som man upplever bäst och lättast.
Synd bara att det inte var lönsamt att ta hit California superbike school.
Det är dom som lärt mig mest och det roligaste kurser som jag kört på.
Jag gick alla 4 stegen en sommar

Har du provat? Har du lyckat märka några sådana effekter?

Vet du hur man räddar hojen från att falla inåt kurvan i enduro? Jo man bromsar så reser sig hojen upp igen. Det förutsätter ju alltså att man har kvar greppet under hjulen.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Det är ingen likhet med banåkning och enduro.
Vad händer om det ligger grus eller annan skit i en kurva och du använder fram bromsen. På vanlig väg är det kanske inte så faligt om du kör lagligt.
På bana går det betydligt mycket fortare och det finns ingen tid att leta efter skit I kurvor.
När du gasar mitt i en kurva eller lite efter apex strävar mc utåt.
Moddlaren jag har kört sedan 30 års ålder och är 47 men det betyder inte att jag kan allting eller har rätt.
Tycker du ska googla California superbike school.
Dom hadde ban kurser i genom smc för I tiden. Keith Code är grundare av California superbike school
Tror dom kan 1000 grr mer en vi kan tillsammans.
Alla kör på olika sätt.
Det bästa att köra så som man upplever är säkrast och lättast.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du provat? Har du lyckat märka några sådana effekter?

Vet du hur man räddar hojen från att falla inåt kurvan i enduro? Jo man bromsar så reser sig hojen upp igen. Det förutsätter ju alltså att man har kvar greppet under hjulen.
Jag har också hört detta och kan inte säga att jag märkt av det själv i någon påfallande grad (dvs, med högra fart måste man nu bryta mer för att hålla spåret, möjligen det som avses). Teorin jag har hört är att när man man gasar så reser sig framänden något och den därmed lite mer avslappnade styrgeometrin (marginelt mer rake och trail) gör så att hojen blir mindre benägen att svänga vilket kan upplevas som att den ”går rakt”. Motsatt skulle då trail braking göra att framänden komprimeras=mer extrem styrgeometri=lättare att svänga. Men det är nog något man märker tydliga effekter av mer på bana än på gatan.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Jag har också hört detta och kan inte säga att jag märkt av det själv i någon påfallande grad (dvs, med högra fart måste man nu bryta mer för att hålla spåret, möjligen det som avses). Teorin jag har hört är att när man man gasar så reser sig framänden något och den därmed lite mer avslappnade styrgeometrin (marginelt mer rake och trail) gör så att hojen blir mindre benägen att svänga vilket kan upplevas som att den ”går rakt”. Motsatt skulle då trail braking göra att framänden komprimeras=mer extrem styrgeometri=lättare att svänga. Men det är nog något man märker tydliga effekter av mer på bana än på gatan.
Klart det finns fördelar med trail braking
mera grepp på framhjulet.
Riktigt hård inbromsning kan också få bakhjulet att lyftas lite och röra sig utåt och det blir en rakare linje i genom kurvan
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Klart det finns fördelar med trail braking
mera grepp på framhjulet.
Riktigt hård inbromsning kan också få bakhjulet att lyftas lite och röra sig utåt och det blir en rakare linje i genom kurvan
Ja, nu pratar vi nog förbi varandra. Jag är övertygad trail brake:are även på gatan, sedan något år eller två tillbaka, av flera anledningar. Däremot har jag inte märkt av att hojen skulle ha tendenser av att gå rakt fram för att man håller jämn gas genom kurvan.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Begreppsförvirring?

Är inte en grundtanke i California-skolan just att hålla jämn gas genom kurvan (eller snarare jämn fart, vilket i sig kräver en aktiv högerhand) för att sedan dra på ordentligt efter apex?

Vad är annars alternativen? Frirulla? - verkar knappast bra för hojens beteende. Acceleration (som i en påtaglig fartökning från början till slut)? - tja, nu är jag ju ingen banräv, men har aldrig sett detta förespråkas för gatåkning i alla fall.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
När jag kört på bana så använder jag både trail braking och quick turn beroende på kurvornas utseende.
Det finns flera sätt att köra på en ett.
Tror inte någon som kör professionellt på bana bara kör på ett sätt.
Varje kurva ser inte lika ut.
Vad jag menar med resa sig upp vid för tidigt gaspådrag är inte bakhjuls körning.
Utan att cykeln reser sig i sidled med effekten av att spårvalet blir fel.
I en vänster kurva vill cykeln dra sig mot höger av för tidig och för mycket gaspådrag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Begreppsförvirring?

Är inte en grundtanke i California-skolan just att hålla jämn gas genom kurvan (eller snarare jämn fart, vilket i sig kräver en aktiv högerhand) för att sedan dra på ordentligt efter apex?

Vad är annars alternativen? Frirulla? - verkar knappast bra för hojens beteende. Acceleration (som i en påtaglig fartökning från början till slut)? - tja, nu är jag ju ingen banräv, men har aldrig sett detta förespråkas för gatåkning i alla fall.
Keith Code skriver att man ...väntar till att hojen uppnått rätt lutning, att fjädringen lugnat ned sig och att man ser utgången (exit). Då öppnar man gasen och den anbringas mjukt och ökande i takt med att lutningen minskar. Det ideala är att man har i princip full gas när hojen är upprätt igen...
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Keith Code skriver att man ...väntar till att hojen uppnått rätt lutning, att fjädringen lugnat ned sig och att man ser utgången (exit). Då öppnar man gasen och den anbringas mjukt och ökande i takt med att lutningen minskar. Det ideala är att man har i princip full gas när hojen är upprätt igen...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt fysikens alla lagar så vill en mc resa sig upp automatiskt vid gaspådrag.
Därför gasar jag aldrig i kurvan.
Alla kör på olika sätt och det är nog bästa att köra så som man upplever bäst och lättast.
Synd bara att det inte var lönsamt att ta hit California superbike school.
Det är dom som lärt mig mest och det roligaste kurser som jag kört på.
Jag gick alla 4 stegen en sommar
När du släpper gasen så blir det i praktiken en trailbrake och hojen kommer att resa sig lite grann. Släpper du gasen i kurvan så reser sig hojen, bromsar du i kurvan reser sig hojen.
Går du på gas i kurvan så blir hojen stabil och beroende på lutning så kommer hojen antingen att resa sig (med lite lutning) eller så kommer den att styra in i kurvan (med mycket lutning).

Allt detta beroende på var kraften kommer ifrån. När du gasar så kommer hojen att tryckas framåt från bakhjulets kontaktpunkt mot marken, mot massan/vikten/luftmotståndet/accelerationen. När hojen är i sväng så kommer bakhjulet att vilja röra sig i tangentens riktning dvs hojen vill överstyra (sladda) medans framhjulet befinner sig i en annan riktning (in mot kurvan).

Att "styra med gasen" är ett vanligt begrepp inom både RR, rally, motard, motocross och enduro och bästa/säkraste sättet att lära sig detta är att köra på grus. Där kan man i lägre farter än på asfalt lära sig att balansera hojen med gasen och på det sättet öka eller minska kurvans radien med aktiv gaskontroll.

På asfalt:



På grus med Chris Birch, från ca 0.45 har ni en trailbrake som övergår i en powerslide

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skönt att läsa någon som skriver att hojen kan styra in mer med gas i kurvan och inte bara reser sig upp. När jag körde på trafikövningsplatsen vid körkortsutbildningen fick vi köra i en vid cirkel och anmodades att prova vad som händer med mer eller mindre gas. Släppa gasen i kurvan resulterade i att man vidgade cirkeln och med lite extra gas kunde man tighta spåret.
Tanken var att visa att man inte ska tvärsläppa gasen i en kurva när man inser att det går för fort.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Skönt att läsa någon som skriver att hojen kan styra in mer med gas i kurvan och inte bara reser sig upp. När jag körde på trafikövningsplatsen vid körkortsutbildningen fick vi köra i en vid cirkel och anmodades att prova vad som händer med mer eller mindre gas. Släppa gasen i kurvan resulterade i att man vidgade cirkeln och med lite extra gas kunde man tighta spåret.
Tanken var att visa att man inte ska tvärsläppa gasen i en kurva när man inser att det går för fort.
Det där är ju hastighetsrelaterat… om jag kommer in lite tightare i en kurva än planerat går jag på med mer gas för att drifta ut. Som tidigare nämnts - ”styra med gasen”.

personligen kör jag inte aktivt med trailbraking på gatan, visst händer det, men jag gillar flyt och anpassar hastigheten för att slippa använda broms så mkt som möjligt. Justerar farten med fotbromsen i tid och gasar mig igenom kurvan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det där är ju hastighetsrelaterat… om jag kommer in lite tightare i en kurva än planerat går jag på med mer gas för att drifta ut. Som tidigare nämnts - ”styra med gasen”.
Det där förstod jag inte. Jag har aldrig kommit in för tight i en kurva och sett det som något som ska lösas. Däremot har det hänt att jag vill tighta till kurvan för att jag verkar få en för vid utgång. Exempelvis när man plötsligt får möte eller ytterkanten av vägen ser ut att bli en del av färdvägen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det där förstod jag inte. Jag har aldrig kommit in för tight i en kurva och sett det som något som ska lösas. Däremot har det hänt att jag vill tighta till kurvan för att jag verkar få en för vid utgång. Exempelvis när man plötsligt får möte eller ytterkanten av vägen ser ut att bli en del av färdvägen.

mja nu pratar jag bankörning där syftet blir att placera hojen så man kan gå på fullgas så tidigt som möjligt :) På gata hamnar jag aldrig fel. Räcker med ett fel för att dö där.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R

Begreppsförvirring?

Är inte en grundtanke i California-skolan just att hålla jämn gas genom kurvan (eller snarare jämn fart, vilket i sig kräver en aktiv högerhand) för att sedan dra på ordentligt efter apex?

Vad är annars alternativen? Frirulla? - verkar knappast bra för hojens beteende. Acceleration (som i en påtaglig fartökning från början till slut)? - tja, nu är jag ju ingen banräv, men har aldrig sett detta förespråkas för gatåkning i alla fall.
Vad menar du med fri rulla koppling in tryckt?
Tanken är att motor bromsa in i kurvan och att öka gaspådrag efter apex eller vid mindre sidolutnig
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S


Vad menar du med fri rulla koppling in tryckt?
Tanken är att motor bromsa in i kurvan och att öka gaspådrag efter apex eller vid mindre sidolutnig
Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top