För att förtydliga lite grann om SMC:s kurser då:
Grunderna i att köra hoj är att man gör färdigt allting innan svängpunkt. Dvs intar rätt körställning, tittar dit man är på väg, har lagt i rätt växel...och bromsat färdigt.
När man är duktig på att hantera detta rätt så kan man börja öva på att bromsa i kurvan. OBS! Detta är inte Trailbrake jag snackar om nu utan att våga lägga på bromsen i kurvan när nånting har hänt. Det är alltså ytterligare ett verktyg som man kan använda när skiten har träffat fläkten och jag måste få ner farten, punkt!
Om man aldrig tränar på att behöva bromsa med lutande hoj, i en sväng, och säger att det inte går eller att det är farligt så kommer man heller aldrig att lära sig. Då har man medvetet förkastat ett sista verktyg att använda när man har slut på idéer.
Det går utmärkt att lägga på broms med lutning i en sväng, men man gör det bara fram! Ska man bromsa bak så är risken stor att man bromsar omkull sig. De flesta är ovana med bakbroms och det är svårt att dosera bakbromsen eftersom vi är mycket mer okänsliga i fötterna än i händerna.
Broms i kurva är det sista verktyget i raden med panikåtgärder. Det är en reaktiv funktion, dvs nånting har hänt och jag måste göra nånting.
Trailbrake är en helt annan sak. Det är en proaktiv funktion, dvs något jag gör medvetet för att kunna köra säkrare. (Ja det är säkrare med trailbrake, av många orsaker) Det är en planerad broms som jag använder för att få en stabilare hoj in och igenom en stor del av kurvan. Det är också en ganska lätt bromsning vi snackar om, åtminstone i trafiken.
Jämför med bilen, jag garanterar att de flesta av oss använder trailbrake i bilen, varenda dag. Till exempel varje gång vi lämnar E4:an via en avfart. Vi ska gå från 110 (130 i verkligheten
) till 70 i en sväng som dessutom många gånger nyper eller går uppåt eller nedåt. Jag ligger alltid på broms in i svängen, oavsett bil eller hoj. Och både bilen och hojen upplevs som stabilare med lite tryck över fronten.
Att ligga på avslag med motorbroms är också trailbrake, speciellt om jag växlar ner och använder kopplingen som broms. Precis som när man sladdar i i böjen med en motard.
Man får en väldigt mjuk och skön åkstil med traibrake. Man går från gas till broms till gas i en mjuk och harmonisk rörelse och jag har alltid tryck på antingen framhjulet (vid ingång) och på bakhjulet (vid utgång). Vi vill aldrig bara rullar genom svängarna, då får vi ett tryck på fram- och bakhjulen som växlar, dvs obalans, vi har inte full kontroll och vi kör inte hojen, vi bara åker.
Så skilj mellan "broms i kurva" och "Trailbrake".
Trailbrake betyder för övrigt "Bromsa hårt i början och minskar bromsen ju mer lutningen ökar" "Trail off braking" så vi inte har några missförstånd här