Trans Asia 2006

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Blanco skrev:
2480767 Det skulle vara intressant o veta vad kalaset har kostat??
I fickpengar och utrustning o grejer....

Visst... SKa försöka. (Hade hoppats slippa, eftersom jag inte själv vill veta vad jag lagt ner). Vi var delsponsrade av flera företag (=bra rabatter) och Eukor sponsrade med hela frakten av fordonen till Korea.

Om man skulle betalt allt själv:

Papper (försäkringar, visum etc): 10000
Transportkostnad: 10000 (kostar ungefär lika oavsett var i världen man skeppar hoj med båt)
Nytt MC-ställ komplett med hjälm, kängor osv: 25000
Reservdelar, extradäck till hojjen:10000
Campingutrustning, kläder etc: 15000
Båtresa Korea-Ryssland 4000 (kom som en kalldusch)
Själva resan (mat, bensin, husrum osv): 20000

Summa 90000 + MC


Nu var vi som sagt delsponsrade så för mig handlade det om kanske 60-70000 totalt. Hoj tillkommer.

I "billiga" lände kan man räkna med en dagsbudget kring 150 SEK/dag inkl allt. Vill man inte campa får man räkna kanske 200 SEK/dag. Enkelt boende, och då menar jag bara tak över huvudet.
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
hur har hojen funkat
har den varit tillförlitlig ?

är det bmw som dom flesta kör på ?

skulle vara roligt att komma iväg på något liknande själv
var det på expeditions.se som du kom i kontakt med dom andra
angånde denna resa ??

har du fått mersmak eller
känns det som att det får räcka med långresor ??
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Frick skrev:
2481690 hur har hojen funkat
har den varit tillförlitlig ?

är det bmw som dom flesta kör på ?

skulle vara roligt att komma iväg på något liknande själv
var det på expeditions.se som du kom i kontakt med dom andra
angånde denna resa ??

har du fått mersmak eller
känns det som att det får räcka med långresor ??

Vi var fem som körde BMW (2x 650GS/Dakar och 3x1200GS Adventure)
Vargen och Posa körde KTM 950.

Min hoj (Dakar) funkade bra, fast 200 mil skoningslös tvättbräda i Sibirien fick hojjen att skramla i bitar. Fick eftedra ett antal skruvar nästan dagligen. 650n var mycket bra i de trixigare partierna (lera, sand, vadställen), men skulle jag göra om resan skulle jag nog välja en större hoj, eftersom 90% av sträckningen mer eller mindre var transport, och då vill man gärna ha lite mer
kräm samt en rejäl vindruta för komfortens skull.

Sitter redan och funderar på om jag ska ta en del av Afrika i sommar, fast med bil.

Ang Expediitions.se vet jag faktiskt inte riktigt vem som kom i kontakt med vem. Iden var min från början och de fick nys om att jag plus en polare skulle göra trippen. De kom dock in i ett ganska tidigt stadium.

Jag skulle absolut göra om en liknande resa, men inte samma sträckning. Dessutom skulle jag åka i en betydligt mindre grupp, typ tre hojjar, för det blir väldigt besvärligt i öknen när 13 viljor vill vara med och bestämma vilken väg man ska ta. Efter att ha levt ihop i mer eller mindre åtta veckor blir man galen på nästan vem som helst. Vi var ju 13 personer som var totalt främmande för varandra innan vi började planera resan, min flickvän undantagen.
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Starstriker skrev:
2481956

Sitter redan och funderar på om jag ska ta en del av Afrika i sommar, fast med bil.

Jag skulle absolut göra om en liknande resa, men inte samma sträckning. Dessutom skulle jag åka i en betydligt mindre grupp, typ tre hojjar, för det blir väldigt besvärligt i öknen när 13 viljor vill vara med och bestämma vilken väg man ska ta. Efter att ha levt ihop i mer eller mindre åtta veckor blir man galen på nästan vem som helst. Vi var ju 13 personer som var totalt främmande för varandra innan vi började planera resan, min flickvän undantagen.


afrika resan hittar jag ingen info om
fast sidan är ju inte uppdaterad på ett tag

är det bara bil på afrikaresan eller även mc ?

ja 13 pers kanske blir litte mycket

sen så skulle jag ställa mej frågande till tex vargen
för är inte han runt 70 år
orkade han med långa dagsetaper ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Frick skrev:
2482287 afrika resan hittar jag ingen info om
fast sidan är ju inte uppdaterad på ett tag

är det bara bil på afrikaresan eller även mc ?

ja 13 pers kanske blir litte mycket

sen så skulle jag ställa mej frågande till tex vargen
för är inte han runt 70 år
orkade han med långa dagsetaper ?

Nej nej. Afrikaresan är inte officiell ännu. Det än så länge bara planer i mitt huvud.......

Ang. Vargen så är han en djävul på att köra hojj. Herregud. Han har tävlat i ALLA discipliner inom MC-sporten. Speedway, roadracing osv osv.... Så när det rullade så låg han alltid några mil före. Vid omkörningar föredrog han att köra om på utsidan, ute i diket/gruset. Problemet var när man kom fram till dagens camping. Då var han inte vidare pigg på att slå upp tält eller laga mat osv, så vi (jag) hjälpte honom med det. Men som sagt, när det rullade var det ingen av oss andra som kunde hålla hans temp. Snubben hade stenkoll! Fullt ös hela tiden. Är grymt impad!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Välkommen hem! Har följt uppdateringarna med spänning. Är det inte en lite märklig känsla att vara hemma? Allt är likadant, polarna har samma problem, livet går vidare, och själv är man full av intryck och tankar... Var lite så när vi kom hem i alla fall. Vill du ha lite afrika tips så är det bara att höra av dig!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HansJ skrev:
2494004 Välkommen hem! Har följt uppdateringarna med spänning. Är det inte en lite märklig känsla att vara hemma? Allt är likadant, polarna har samma problem, livet går vidare, och själv är man full av intryck och tankar... Var lite så när vi kom hem i alla fall. Vill du ha lite afrika tips så är det bara att höra av dig!

Jag vet precis vad du talar om. Det första jag gjorde när jag kom hem var att sticka och köpa kalaspuffar. På vägen mötte jag en del folk som jag tyckte synd om (rätt eller fel, men de såg inte glada ut):

En snubbe i kostym, på väg till jobbet och kanske nervös inför nästa möte
En tjej som pillrade med sin nya hippa mobiltelefon. För de 2000 kronorna hade hon kunnat köpa bensin i Kazakstan och köra 800 mil på hoj.
En snubbe på väg ut från gymmet som gränslade hippaste mountainbiken
En tant med matkassar.
Vivokassörskan som förmodligen sitter där 9-5 varenda dag.

Hua. Livet går vidare härhemma. Det som räknas mest verkar vara karriär, nya prylar och att se bra ut. Nej, fifan. Jag vill ut på äventyr igen! Sorgligt nog är jag likadan som folket jag beskrev ovan. Jobbar 9-5, går och handlar, gillar min nya mobil osv. Men nu inser jag att man ganska enkelt kan spara ihop pengar så att man kan dra iväg på nya äventyr. Det blir ingen SE 2007 mobil för mig! Ingen platt-TV heller.

Efter en sån här resa får man ett liiiite annorlunda perspektiv på tillvaron:

Man är glad om man hittar någon mat som inte smakar skit
Man är glad om man hittar en mack innan soppatorsk
Man är glad om hojjen håller
Man är glad varenda timme man slipper regn
Man är jätteglad om man hittar rena kallingar underst i packväskan.
osv osv.

Afrikaresan är än så länge bara en idé, men någon gång så. Andra långresan kommer bli MYCKET lättare att genomföra och jag ska inte ha med mig en massa onödigt junk som tar plats typ jumpaskor och jeans. Idiotiskt!
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Starstriker skrev:
2494285 Hua. Livet går vidare härhemma. Det som räknas mest verkar vara karriär, nya prylar och att se bra ut. Nej, fifan. Jag vill ut på äventyr igen! Sorgligt nog är jag likadan som folket jag beskrev ovan. Jobbar 9-5, går och handlar, gillar min nya mobil osv. Men nu inser jag att man ganska enkelt kan spara ihop pengar så att man kan dra iväg på nya äventyr. Det blir ingen SE 2007 mobil för mig! Ingen platt-TV heller.

Afrikaresan är än så länge bara en idé, men någon gång så. Andra långresan kommer bli MYCKET lättare att genomföra och jag ska inte ha med mig en massa onödigt junk som tar plats typ jumpaskor och jeans. Idiotiskt!

Självklart ska man ut och resa, finns det något roligare än att komma fram och lösa problemen efterhand som dom uppstår. Jag vill också ut på en långresa igen.....
Jeans är det sämsta plagget man kan ha med sig, gjort samma misstag själv :mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aleksander skrev:
2494301 Är det bara jag som undrar vart alla bilder är? :)

Ujuj. Jag kan själklart slänga upp lite bilder här. Måste välja ut några lämpliga och komprimera dom bara!

Hedgehog skrev:
2494325 Självklart ska man ut och resa, finns det något roligare än att komma fram och lösa problemen efterhand som dom uppstår. Jag vill också ut på en långresa igen.....
Jeans är det sämsta plagget man kan ha med sig, gjort samma misstag själv :mad:

Hade skickat ALL packningen i förväg ner till Korea. Tänkte att det är väl bra att resa i jeans (flyget ner till Korea). Vad jag inte tänkte på var att jag skulle bli tvungen att släpa runt på jeansen i två månader efter det. Använde dom bara i 3h (medan ajg tvättade de andra byxorna). Värdelöst.

Ang. skor så räcker "kiss-sandaler" (flipflops) och MC-kängor bra. Jobbigt bara att dra på sig kängorna när man ska ut och pissa mitt i natten.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nya Bilder

Sådär. Nu har vi ÄNTLIGEN fått upp bilderna från resan! Det var ett jädrans meck att välja ut bra bilder och sen formattera dom så att de passar på webben.

Här hittar ni bilderna från resan:

http://www.transasia.se/gallery_korea.php

Det börjar med Korea, men sen kan ni i vänsterlisten välja de andra länderna.
Hade varit kul att skriva bildtexter till samtliga bilder, men det hade tagit lika lång tid som att köra sträckan igen, så jag hoppar över det. Fråga om ni undrar nåt.

Håll till godo!

/Kristian
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Starstriker skrev:
2671948 Sådär. Nu har vi ÄNTLIGEN fått upp bilderna från resan! Det var ett jädrans meck att välja ut bra bilder och sen formattera dom så att de passar på webben.

Här hittar ni bilderna från resan:

http://www.transasia.se/gallery_korea.php

Det börjar med Korea, men sen kan ni i vänsterlisten välja de andra länderna.
Hade varit kul att skriva bildtexter till samtliga bilder, men det hade tagit lika lång tid som att köra sträckan igen, så jag hoppar över det. Fråga om ni undrar nåt.

Håll till godo!

/Kristian
Köpte ni fåret? :D

Härliga bilder! Man blir riktigt sugen på att resa lite igen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
newstead skrev:
2671982 Köpte ni fåret? :D

Härliga bilder! Man blir riktigt sugen på att resa lite igen.

Haha. Nej vi köpte aldrig fåret! De där två snubbarna var riktiga rötägg. Stank av sprit. De hade förmodligen snott fåret en bit uppströms och ville nu sälja det mot sprit och cig. De var väldigt närgångna de där två. När de blev FÖR jobbiga bestämde jag mig för att sticka, vilket resulterade i att ena snubbens hand blev klämd av kopplingshandtaget. Rätt åt honom.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Frasse Fräs skrev:
2672000 Du skrev att din flickvän var med, satt hon bönpallen lr åkte hon egen bike?

Hon satt för det mesta i Toyotan. Vissa dagar när det var asfalt satt hon dock bakpå. Vi hade riktigt kul faktiskt. Kul med lite sällskap bak på hojjen efter några hundra mils nötande!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Diary

Tänkte jag ska ta och lyfta över dagboksanteckningarna från resan. Det är säkert några som inte läst dom än.... Alla anteckningar finns även på www.transasia.se. Där finns det även bilder till anteckningarna.


2006-07-25, Seoul

Äntligen har samtliga resenärer anlänt till Seoul. Vi bor på YMCA mitt i 20-miljonersstaden. Jättekul att äventyret äntligen har börjat efter ett år av planering.

Några tog en rundtur med buss medan en annan grupp valde att besöka "Digital Park" ett mecka för elektronik-freaks. Hemelektronik i alla former i sju plan! Bussgänget besökte bl a ett militärmuseum och Seoul Tower med utsikt över hela staden.

Lite kuriosa om Seoul: Ett medlemskap i en golfklubb kostar 7 milj SEK + 100.000 SEK/månad + greenfee ca 4.000 SEK. En apelsin odlad i Korea betingar $14. Smarrigt!
På kvällen samlades hela gänget för gemensam koreansk middag bestående av kim-chi (jäst kål + diverse kryddor), kött & fisk som grillas vid bordet samt socho (risbrännvin 21%).

På tal om socho så är en vanlig fråga vid anställningsintervju hur många flaskor man klarar av att dricka. Allt under två anses som klent. (En flaska = 350 cl). Koreaner dricker inte öl till maten och man får absolut inte hälla upp alkohol åt sig själv då detta anses oartigt.

2006-07-27, Seoul

Vi checkade ut från YMCA. Regnet öste ner då det är monsunperiod här. Vi snackar ÖSREGN. Martin Malmfors från Eukor (vår sponsor som skeppade utrustningen) ordnade med transport till Pyongtek, hamnen dit våra fordon anlänt. Väl där fick vi en briefing om Eukors verksamhet och hamnen. Vi fick även möjlighet att embarkera ett av Eukors fartyg. En fantastisk upplevelse. Fartyget rymmer inte mindre än 6.000 personbilar!

Eukor skeppar mestadels Kia och Hyundai-bilar från Korea. Wallenius och Willhemsen är majoritetsägare med 80% tillsammans och Hyundai/Kia äger resterande 20%. En strävan från Eukor är att minska svavelhalten i bränslet samt att på bästa sätt bidra till en bättre värld. Man har stora expansionsplaner för hamnen i Pyongtek och man planerar för närvarande två nya kajer. Tidvattenskillnaden är 9 meter varvid lastramperna ligger på pontoner.

Eukor bjöd på lunch och därefter lastade vi ut hojar och bilar ur en stor hangarbyggnad där det stått magasinerade under några dagar. Regnet öste fortfarande ner, men vi var tvungna att ta oss 100 km tillbaka till Seoul. Vi körde på småvägar, eftersom det är förbjudet att köra på motorvägar med MC(!). Den korta trippen tog 3 timmar och vid ankomst var samtliga MC-förare blöta enda in på skinnet, trots moderligheter som Gore-Tex e t c (det var som en 100 km simtur).

Tillbaka till Seoul checkade vi in på hotell Noblesse, ett s k "Love-Hotel". Erotiska filmer i bokhyllan, bubbelpool på rummet, kondomer på nattduksbordet osv. Fint hotell dock och bra valuta för pengarna (va 500 SEK/natt för ett dubbelrum). Först ville de inte låta två män dela rum, då det var ett "straight" hotell, men efter lite förhandling löste vi det.

Kvällen avslutades med middag och hämningslös karaoke på en typisk karaokebar. Ove jazzade järnet och Lelle (Lars-Jacob) sjöng hellre än bra medan Martin visade sig ha dolda talanger. Han hade varit med förr...

Kvällen slutade 03.00 efter att 7 till 11 öl slunkit ner (billig öl).

2006-07-28, DMZ

Samling 12.00 för avfärd till den demilitariserade zonen (DMZ) mellan Nord- och Sydkorea. Vi fick celebert sällskap av svenska ambassadens andreman. Eukor arrangerade transporten upp och vid ankomst möttes vi av svenska general Frisk, som är ansvarig för den svenska representationen vid DMZ.

Sverige tillsammans med Schweiz valdes av Sydkorea 1953 som neutral förhandlingspart (Nordkorea valde Polen och Tjeckoslovakien). Vi blev guidade av en amerikansk MP och en australiensisk kapten. Oerhört intressant!

Vi fick även besöka barackerna som är belägna mitt på gränsen och där diskussioner förs med Nordkorea. I en av barackerna finns ett förhandlingsbord där gränsen är dragen mitt i bordet och där politiska diskussioner förs. Dock har Nordkorea uteblivit under de senaste åren.

Representanter från Schweiz och Sverige finns dock där en gång per vecka i händelse av att Nordkorea skulle vilja återuppta kontakten. Stämningen i hela området var oerhört spänd med en överrepresentation av militärer på båda sidor som spanade på varandra med kikare hela dygnet.

På kvällen i Seoul bjöd Mr Choi, ansvarig för Bremerhafen, på middag. Mr Choi är själv en inbiten äventyrare. Han var intresserad av att höra mer om vår resa.

2006-07-29, Sokcho

På morgonen packades alla fordonen för avfärd mot Sokcho, en hamnstad på Koreas östkust. Strålande väder med medföljande värme. Det tog 2-3 timmar att bara komma ut ur Seoul. Det stod helt stilla.

Lillian har haft stora problem med vobbling i sin bil, men fick problemet åtgärdat på en däckverkstad mellan Seoul och Sokcho.

En grupp MC-förare valde att åka lite i förväg då det var för varmt att sitta still i köer tillsammans med bilarna som inte har samma framkomlighet. P g a av en miss i kommunikationen lyckades vi inte återförenas förrän vid destinationen Sokcho. När bilgruppen anlände 2-3 timmar senare satt MC-förarna halvt berusade på en liten restaurang nere vid vattnet och såg bilarna passera. Efter glada tillrop stannade bilarna och vi fick en trevlig middag tillsammans.

2006-07-30, Sokcho

Dags för avresa mot Vladivostok! Det är mycket pyssel med att ta en stor grupp med fordon ombord på en båt. Det skall fixas papper, biljetter, tull, pengar och packning.

En grupp letade i hela Sokcho efter en bankomat som accepterade utländska kort utan framgång. Vi lyckades dock skramla ihop tillräckligt med won (koreanska valutan) så att alla kunde följa med. Efter att ha harvat igenom all byråkrati fick vi slutligen rulla ombord på färjan Dongchunferry mot Vladivostok.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
vilken jävla resa:tummenupp

gubbarna som var med.. stod det inte om dom inågon mc tidning för ett tag sedan :va
 

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Röd stuga med vita knutar
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
wow!

Det är så häftigt att ni gjort det. När jag var i Bergen runt Nairobi tänkte jag att det skulle vara en grym tur att åka över savannen nedanför med giraffer, lejon och rövare.. I Vitryssland och Ukarina är folket inte lika lockande, men historien runt gör det ändå spännande.. nu känner jag mig jätteinspirerad! tack för den sköna läsningen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
2006-08-03, Khabarovsk-Bira

Det regnade hela dagen. Landskapet var precis platt. Milslånga vidder med myrar och ett och annat knotigt träd som stod för sig själv i blåsten. Vägen fortfarande relativt ok. (=hyfsat grus eller dålig asfalt). Det gick knappt att stå still eftersom myggen angriper med en störtbombares effektivitet. Ibland får man in dom i hjälmen under färd. På fem mygg går det dessutom en broms, och de är duktigt stora här!

I Sibirien äter man soppa. Samlingsnamnet är borst, och soppan kan innehålla rödbetor (sällsynt), morötter, potatis, kål och buljong förstås. I soppan får man en klick gräddfil eller yoghurt. Till detta får man halvtrist bröd utan smör. Soppan är vanligtvis ganska tunn och glåmig. Smakar dock gott när det är dags för lunch. Annan mat vi äter är korv (av falu-typ) med mos, salianka, en sorts kålgegga eller pannbiff med mos. Detta serveras överallt. Knivar används inte utan det är sked och gaffel som gäller. En borst eller salianka kostar ca 30 rubel, ungefär 10 kronor.

I Bira ordnade man med så att vi fick sova på järnvägshotellet precis invid transsibiriska järnvägen.

Vi åt på den lokala syltan som styrdes med järnhand av ägarinnan – babuschan. Öl, vodka och den vanliga maten. Byns tiggare väntade utanför på våra matrester och vi bjöd honom på cigaretter vilka emottogs tacksamt.

Transsibiriska järnvägen är Sibiriens livsnerv då man knappt kan använda vägarna för tyngre transporter. Den är livligt trafikerad med ett tåg var femtonde minut. Vi räknade 100 vagnar per tågset. Skulle vi kunna sova? Inga problem!

2006-08-04, Bira-Vavitinsk

Alla kläder fortfarande blöta när vi vaknade i Bira på morgonen. Bara att bita ihop och kliva ner i de grisiga paltorna. MC-förarna riktade avundsjuka blickar mot bilarna. Ännu mera regn under dagen. Regn i kombination med grusvägarna är ingen hit. Det blir en sörja av alltihop som stänker upp från trafiken vilket gör att sikten blir dålig, speciellt för MC-förarna som saknar vindrutetorkare.

När det var dags att slå läger svängde vi av från vägen och körde någon kilometer ut i geggan längs en gammal traktorstig. Några av MC-förarna körde omkull på det hala underlaget, men inget gick sönder.

Vi slog upp våra tält invid en å och upptäckte snart att ett gäng ryska ungdomar slagit läger 100 meter ifrån oss. De drack vodka hela eftermiddagen/kvällen och blev rejält packade.

Ryssar är ett nyfiket släkte och nästan överallt där man stannar kommer folk fram för att prata. När man klargör att man varken talar eller förstår ryska höjer de bara rösten och hoppas att man skall förstå bättre då. Sen pladdrar de på i en oändlig svada. Har de dessutom fått i sig en panna vodka blir de ännu mer påfrestande. Så var fallet med dessa ungdomar som i flera omgångar kom över till vår lägerplats. Senare på kvällen sov ungarna under bar himmel utan sovsäck eller någonting. Inget vi avundades dom i den fukten och med det sibiriska myggorna.

Ån bjöd på ett uppfriskande och välbehövligt bad då flertalet av oss började lukta surt. Den var bara 40 cm djup, så vi låg där på mage och plaskade.

Campen hade vi slagit upp mitt över traktorstigen som inte såg ut att ha använts på några år. Mitt i middagen kommer hursomhelst bonden (iförd cowboyhatt) och hans fru brummandes i sin traktor och ville fram bland våra tält. Haha!

Vavitinsk-Sivaki

Mera regn och lera. Vägarna är hemska. Just nu pågår i Sibirien världens mest ambitiösa vägprojekt. Man ämnar bygga väg mellan Chita och Khabarovsk. På flera sträckor är vägen "klar" och består då av stenkross (hemsk för MC-förarna) eller packat grus (som faktiskt är rätt hyggligt att köra på om det går undan). På andra sträckor har byggandet avstannat, kanske i brist på pengar eller omprioriteringar. Dessa sträckor är en lervälling blandat med sprängsten och trafiken rullar på i 20. På de sträckor där byggnationen ännu än påbörjats kör man på små byvägar som slingrar sig fram över kullarna. Jag har aldrig sett så många potthål. De är ÖVERALLT och är i storleksordningen 20 cm till tre meter i diameter. Längs vägarna sitter folk som säljer bär, grönsaker, bär, vattenmelon, honung och bladruskor till rysk banya (bastu). Bastun kommer förresten inte från Finland, enligt Posa, utan från Ryssland!

Efter ett fikastopp hamnade Kristian lite snett pga ett felaktigt välval. Efter att ha frågat ett flertal personer om vägen hamnade han uppe på motorvägsbygget medan de andra körde kringelikrokvägar ute i skogen med samma destination. Bygget var avstängt så Kristian var enda trafikanten där och körde 40 km ensam mitt i den 20 meter breda och nytrumlade helt platta vägen. Rena himmelriket efter alla grisiga vägar!

Pga av det ihållande regnet ville vi ha tak över huvudet den här natten. I Sivaki fanns det dock inga gastinitzas (guesthouse) så alla 11 huserades hos en tant som bodde i byn. Det var trångt, slitet och skitigt i hennes hus, men torrt! Alla sov på golvet utom de äldre som lade beslag på sängarna. Ägarinnan sov i hallen bredvid sin kokplatta där hon kedjerökte och kokade hallonsylt som hon nog skulle sälja längs vägen. Vi betalade henne 100 rubel / person, så hon gjorde sig nog en hacka på vårt besök. Alla fordon parkerades på hennes lilla gräsmatta bakom ett staket.

Vi åt det vanliga på bykrogen tillsammans med öl. Vodka ville hon inte servera av någon anledning. Det var njet direkt när vi frågade för andra gången.


Sivaki – Skovorodino

På morgonen upptäcktes att någon klåfingrig unge lyckats pilla bort färddatorn från Kristians cykel så den första timman på dagen ägnade vår babuschka åt att ränna runt i byn och förhöra traktens ungar.

Vid morgonens tankstopp gick det snett när Lillian skulle fylla sin Toyota med diesel vilket slutade med att Catrin fick sig en helkroppsdusch med diesel. Trots klädbyte och upprepade hårtvättar satt den pikanta dieseldoften kvar i Catrins hår. Mucho manligt!

Mer lera och mer regn. Motorn på Anders Honda har gått knackigt och Anders har svårt att sova på nätterna. Till råga på allt krokade Kristians packväskor i Anders dito vid ett stopp så att båda rasade med resultatet trasig backspegel och ett sprucket blinkerglas. Under em/kväll behagade dock solen titta fram så vi slog läger intill vägen på samma ställe som Vargen fått punka på framhjulet. Det var för övrigt den första punkteringen för gruppen!

Vargen valde platsen för punka med omsorg – precis intill ett grustag med tillhörande konstgjord sjö som vi kunde blaska av oss i. Christer gläntade på locket till sin kylbox och bjöd de tröttaste på en hutt whisky, sen var humöret på topp igen.

Alla tvättade eftersom vädret för en gångs skull tillät. Problemet är dock inte att tvätta utan att torka, så all ren tvätt luktar mög efter att legat ihopknölad i 2-3 dagar.

Natten bjöd på spektakulärt åskväder och ösregn (vad annars). Christer satt i bilen och Catrin övervägde att kräla över till Kristians tält. Tur vi hjälpte Vargen att slå upp sitt tält, för annars hade han sovit under bar himmel vilket nog hade blivit en blöt upplevelse.


Kristians grusåka

Måste i egenskap av gruppens MC- novis skriva några rader om mina erfarenheter av att köra på grus. Innan avresan från Stockholm hade jag mycket begränsad erfarenhet av grusåka, men som positiv novis tänkte jag "hur svårt kan det vara – det är väl bara att bita ihop".

En av de första sträckorna bestod av kross med diametern 3-4 cm. Inga naturliga spår.Vilken mardröm. Jag trodde aldrig att det skulle bli så jävligt. Gropar, regn, spår och allt annat kan jag klara av, men inte detta. Skruvade succesivt upp takten till 70 km/h, för annars kommer man ingenvart.

I ett möte med en långtradare, mitt i en vägg av damm fick jag ett rejält kast följt av 6-7 otäcka returer. Läskigt med en fullpackad mc.

Tiden gick i slow-motion och jag trodde att nu slutar resan för min del. Hade sinnesnärvaro nog att slå på mer gas (refelxmässigt vill man bromsa i ett sånt läge) och fick styrsel på hojjen igen, men upptäckte då att jag var på väg UT från vägen. 5- 6 meter till och jag hade legat i diket 10 meter ner. Jaja. På något sätt lyckades jag hålla mig på hjulen och vägen, men efter det fick jag mig en rejäl tankeställare. Var skakig i benen i flera timmar efter den incidenten och undrade hur jag skulle kunna köra ytterligare ett antal 100 mil på samma underlag.

Nu, några dagar senare går allt mycket bättre. Står upp, framåtlutad, knäna runt tanken och handen på rullen. 90 km/h går utan problem nu. Ju fortare desto enklare. Nu klarar jag gruset, så nästa utmaning blir sanden och leran i Mongoliet. Den dagen den sorgen.


Skovorodino-Mogocha

Revelj vid 06.15. Ove var som vanligt först uppe och klampade runt. Dimman låg tät allt var blött och fuktigt efter nattens oväder. Vi börjar få rutin på att plocka ihop våra pinaler vid det här laget så vid 07.30 var vi på rull. Nu har vi kört i runda slängar 300 mil. Airhawk har sponsrat med dynor till fordonen vilket vi är evigt tacksamma för. Dynorna värmer, dämpar vibrationer och fördelar trycket så att man inte får sitt-skavsår.

Livet i Sibirien är extremt spartanskt, det finns absolut inget varmvatten, ej heller rinnande vatten eller elektricitet. Restaurangerna försörjs av en dieseldriven generator som brummar på dagarna och är avstängd på nätterna. Kassaapparater etc finns inte utan allt sköts med block, penna och miniräknare. Ingen verkar kunna räkna här. Även de enklaste subtraktioner utförs med räknare. Internet finns överhuvudtaget inte, förutom i de större städerna (Khabarovsk och Chita). Så om ni därhemma undrar varför hemsidan uppdateras så oregelbundet så har ni förklaringen där.

Natten tillbringades i ett café som på 10 minuter förvandlades till sovsal för 11 stinkande resenärer.

Mogocha – Parkeringsplats någonstans på vägen mot Chita

Vi harvade vidare bland sten, grus och lera i vanlig ordning.


Anders MC packade ihop helt så vi blev stående vid ett vägcafé medan Anders rev hela förgasaren. Efter några timmars skruvande morrade den som i fornstora dagar, men det var försent att köra vidare så vi slog upp tälten på parkeringen precis invid vägen. Vargen hade dånat iväg långt före oss så han sökte skydd på annat håll. Vi misstänkte att ha spettat på med allt han hade för att hinna till Chita innan mörkret föll. Likaså hade Lelle och Ove kört vidare medan Anders mekade med motorn. Gonatt!

Parkeringsplats-Chita

SOL! Äntligen sol! Efter 10 mil byttes landskapet med lera, grus och tät skog vegetation mot öppna böljande hedar. Fantastiska vyer. Efter ytterligare 50 km såg vi nåt svart en bit bort på väget. Vafan? ASFALT! Alla förutom Björn utbrast i glädjeyra. Björn såg besviken ut för han ville ha mer grusåka. Anders fick en spik i däcket så vi ägnade 1h åt att försöka reparera det. Det gick inge vidare så slangen fick bytas istället vilket tog ytterligare en timme.

Utanför Chita möttes vi av ett TV-team som skulle göra ett reportage om vårt äventyr. Inte illa för våra sponsorer att få exponering i Chita. Haha. Vem vet, kanske öppnas nya marknader om några år!

Vi checkade in på ett kitchigt hotell, Panama City, där vi åt en kunglig middag och bredde ut och i stora med slitna rum. All möglig tvätt lämnades in för grovrengöring medan vi firade vårt etappmål med rikligt med dricka!

Bilder på www.transasia.se
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top