Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
Håller med stt köra ellet leda upp är värsta biten av lastningen. Jag har tipp på kärran, så jag brukar oftast köra upp och stanna med hojen på växel och har också ibland brukat dra ett spännrem runt handtaget till frambromsen för att låsa framhjulet.
Första hojen stannar jag med på mitten då det är lättare att veva ner tippen på flaket och rullar hojen sista biten och spänner. Sen tippar jag flaket igen (går tungt med hoj ett surrad) och lastar hoj två och då stannar jag lägre bak för att få jämvikt vid då man ska veva ner.
Är en klar fördel om man är två, en som sköter tippen på flaket för då man man balansera flaket med hojen och sin egen vikt så det går väldigt lätt att veva.
Är ett måste att vara två om det regnar då man måste sitta på hojen för att få nog med friktion mellan däcken och släpvagnnsbotten då den blir hal, i det fallet skulle nog en lastramp vara bättre och behålla flaket plant.